Efter en tuff tid som har varit den värsta i mitt liv med motgångar och allvarlig sjukdom i familjen så kommer här till slut fortsättningen på källarprojektet.
Genom allt så har källargrävningen delvis blivit ett sätt att utagera sina känslor så även om det har varit ett tungt arbete så har det varit ett sätt att fly vardagens bekymmer.
En del foton saknas då vi hade inbrott och fick, bland annat, datorn stulen.

När första utgrävningen skulle starta så gjordes en skiss över vad som skulle grävas ur.
Här är bilaga 168777 som verkar till att ha blivit korrupt när jag skapade tråden :
Färgglad skiss över källarprojekt med markerade områden för gjuten platta, torpargrund, utgrävda sektioner och potentiellt framtida utgrävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter flera års arbete fullföljdes planen och resultatet blev rätt så bra. Här är några bilder på det sista arbetet som utfördes:

Mellersta rummet med gjuten platta och oputsade väggar.
Oputsade väggar och synliga kablar i en källare under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orenoverat källarrum med betongväggar, elcentral, arbetsbelysning och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innersta rummet, putsade och målade väggar med gjuten och slipad platta.
Renoverat källarrum med nygjuten och slipad betongplatta, oputsade väggar och en färgburk i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Korridor i mellersta rummet ner mot innersta rummet, putsade väggar och klinkers på golvet.
Renoverat korridor i källare med klinkergolv, oputsade och målade väggar, och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild tagen på samma ställe som en av de första bilderna som lades upp i tråden.
Renoverat källarrum med nylagda klinkers, nymålade väggar och en öppen elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en före och efter bild sida vid sida. Kan ni höra arga snickaren?
(TITTA TITTA, en otäckt elcentral, det är ju livsfarligt. DET BOR JU BARN HÄR!!!)
Före-och-efter bilder av ett källarrenoveringsprojekt, vänster oputsat rörigt utrymme, höger renoverat med slät vägg och elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingång till innersta rummet.
Renoverat källarrum med klinkergolv, putsade väggar, rörinstallationer och en dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet i innersta rummet.
Renoverat källargolv med grå klinkers och vägg med vit puts, synlig avloppsbrunn och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allting blev så pass bra som det kunde bli under rådande omständigheter men det har ändå känts som att någonting har saknats...
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Så på det igen, ny plan ritades upp:
Ritning av ett hus med olika färger som representerar färdig källare, gjuten platta, torpargrund, utgrävda och framtida områden för utgrävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni kan se på den uppdaterade ritningen så bestämde vi oss för att gräva ur under utbyggnaden på huset vilket visade sig vara betydligt mer arbete än vi kunde ana. Dåligt underliggande arbete av byggfirman som har byggt det men till deras försvar så räknade dom nog kallt med att det aldrig skulle upptäckas!
En annan anledning till att vi började gräva ur denna sektionen var att vi hade börjat få sättningar i utbyggnaden och när någon gick på golvet så skakade hela den gjutna plattan. Vår tvättstuga ligger i denna delen av huset och när tvättmaskin och/eller torktumlare centrifugerade så vibrerade allt i rummen.

Det som inte är med på denna ritning är trappnedgången som också var dålig och behövde också göras om.
Man hade kunnat göra en enkel gjuten trappa men då vi har haft vissa fuktproblem med de gamla ytterväggarna i den nyutgrävda källaren så bestämde vi oss för att gräva ut fullt djup utanför källaren där trappan ska vara.
Under arbetets gång så har vi fått en mycket bättre förståelse för var dessa problem härstammar från vilket det kommer bilder och förklaring på.

Här kommer lite inledande bilder på hur det såg ut innan vi började:

Utanför källaren.
Uppdaterad ritningskontext, syn på öppningen under utbyggd del av huset med synliga verktyg och byggmaterial, omgiven av gräsmark och en vattenslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan ner till källaren.
Nygrävd sektion utanför källaren med synlig trappa och murade väggar i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Krypgrunden under utbyggnaden.
Utrymme under renovering med öppen grund, byggmaterial och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inifrån den utgrävda delen.
Vy genom en riven vägg som visar en oavslutad utrymme med tegelväggar och röra på golvet under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis utgrävd sektion under husets utbyggnad med synliga grundstenar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fler uppdateringar kommer löpande under helgen!
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 7 till
  • Laddar…
In med en container på 14 kubik och så var grävningen igång!
Det kom till att åtgå flertalet containers innan utgrävningen var färdigställd.
En röd container på 14 kubikmeter för grävavfall placerad bredvid en bostad under kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan har bilats bort och stödmuren är riven.
Utsikt över en grop i en källargrund med två hinkar, gammal rörledning och blöt lera under en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först såg det ok ut, ett gammalt avlopp, ett vattenrör? och en gammalstödmur från en trappa...
Pågående utgrävningsarbete i en källare med synliga avloppsrör, utgrävda sektioner och verktyg som en hacka och en spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kom där ett gammalt dränage...
Bild på utgrävningsarbete i källare med exponerade rör, kablar, hinkar och tillfällig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här långt kändes det rimligt och där kom brunnen som vattenröret var kopplat till.
Utgrävning under hus med synliga vattenledningar, grävverktyg och en delvis riven mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De gamla väggarna går ganska så djupt ner.
Upplyst källarutrymme under renovering med synliga betongväggar, grävda jordgolv och tillfällig elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kom avloppet från huset!
Det gör tydligen en 270 graders sväng runt baksidan på huset istället för 90 grader via framsidan...
En källarutgrävning med jordväggar, verktyg, och utsatta konstruktionselement, inklusive gammal murad vägg och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från ingången.
Nu börjar det bli blött. Det följer med ungefär lika mycket lera under stövlarna som i hinkarna!
Pågående utgrävningsarbete i en källare med synlig murad brunn, grävda jordväggar och byggutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att kunna jobba vidare fick vi gräva en ränna och lägga ner filtermatta, dränagerör och makadam.
Denna kopplade vi till brunnen som förseddes med en dränkbar pump.
En källargrävning med makadam, armeringsjärn och hinkar. Ett avloppsrör syns med en filtermatta och dräneringsränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få det lite drägligare så valde vi att lägga ett tung lager makadam över all leran.
Värmefläkten var perfekt för att ge ett distraherande ljud så att man slapp tänka på hur jäkla kallt det var att stå och gräva på vintern...
En källarutgrävning med synlig murad brunn, makadam och byggmaterial samt rör och en värmefläkt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur djup kan den murade brunnen vara?
Vi pumpade ur några kubikmeter vatten för att ta redan på saken, cirka 6meter!
Uppe vid locket var den 80cm i diameter men nere vid botten så var den nästan 2m!
Vy inifrån en djup, murad brunn fylld med vatten och en dränkbar pump, omgiven av mörka väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brunnen pumpas och rivs ned till den blivande golvhöjden. Notera vattennivån i brunnen!
Murad brunn under utgrävning i källare med verktyg och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


December 2017 kom första olyckan.
Marken är så pass mjuk att den inte håller för sin egen vikt och rasar ner i utgrävnaden, värmepumpen bli första offret.
Tur att locket till källaren var stängt annars hade pumpen garanterat blivit förstörd.
En värmepump som fallit ned i en utgrävning intill ett hus med synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kändes som att det var läge för ett bättre sätt att ta sig upp och ner ur källaren utan att behöva klättra.
Trappan var värd varenda minut som vi la på den. (Vilket i och för sig inte var särskilt många)
Notera de gröna vattenslangarna från Biltema som passerar över trappan. Detta fick bli den "tillfälliga" nya inkopplingen av värmepumpen. Klämkopplingar i båda ändar och slang emellan. Vi köpte även isolering till slangarna men den har inte blivit monterad och kommer aldrig heller att bli det men tanken var god!
Grov byggplats med nygjutna trappsteg i betong som leder ner i en källarutgrävning, flankerad av kablar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då var arbetet igång med att gräva ur under väggarna och gjuta segment.
Till skillnad från tidigare gjutningar så använder vi nu stämp för att fixera formen, MYCKET enklare!
En källarutgrävning med synliga verktyg, stödmurar och gjutningsmaterial i en byggprocess under vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi grävt ur in till den vägg vi gjutit upp när vi grävde ur den andra delen av torpargrunden.
Till familjens förvåning *host, host* så hade en del armeringsjärn blivit så pass långa att dom stack in en bra bit genom gjutningen. Så pass mycket att det gick att fästa de nya armeringsjärnen i dom.
Jag blev även anklagad för att ha planerat denna andra etapp av utgrävning redan när vi höll på med den första vilket kanske inte var en helt realistisk tanke...
Delvis utgrävd källare med synlig armeringsjärn på väggen, hink full med grävd jord och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På de ställen där dom inte gjorde det borrade vi och satte plugg och skruv som vi fäste järnen med.
Utgrävning för husrenovering med armeringsjärn installerade och en delvis gjutet betongsegment nära en jordvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista segmentet under den gamla ytterväggen färdigställs.
Notera att vi valde att även armera ihop väggen med sulan som vi först gjuter.
Tanken med denna var dels att öka anläggningsytan emot marken för den nya väggen och dels för att ha något att ställa gjutformen på.
Vad vi inte tänkte på när vi grävde ur den gamla delen av huset var att för att få samma takhöjd i gamla och nya delen så var vi tvungna att gräva djupare på den nya delen då taket var lägre här. På bilden kan man se att den gamla delen slutar några decimeter högre upp.
Utgrävd källargrund med nygjuten betongvägg, armeringsjärn som förberedelse för gjutning och gammal vägg med rörutstick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 15 till
  • Laddar…
Två saker störde mig med arbetsförfarande när vi grävde ur den första delen.
1. Vi grävde inte ut under hela väggen på alla ställen, enbart under innerväggarna.
2. Vi isolerade/vattensäkrade inte utåt.
Detta bestämde jag mig för att göra i den nya delen. Väggarna är helt urgrävda plus ytterligare 5cm för att vara helt säker på att hela väggen får ordentligt stöd. Dessutom valde vi att gräva ur ytterligare 10cm för att sätta XPS300 isolering.

För att slippa problem med fukt och fukt i isoleringen valde jag det mest kompakta jag kunde hitta, alltså XPS300, som är anpassat för isolering av t.ex. allmänna vägar och broar som utsätts för tung trafik.
Jag har läst på en hel del om isolering och om jag har förstått det hela rätt så absorberar XPS väldigt lite vatten. Däremot läste jag om en kille här på forumet som hade använt XPS som isolering i sitt lock på badtunnan och han var allt annat än nöjd. Det verkar som att vattenånga kan tränga in även i XPS men inte vatten.
För att undvika onödiga risker med vatten som står och trycker emot isolering så kopierade vi Isovers recept på deras Styrofoam Perimate och fräste spår i isoleringen, med en överhandsfräs, och därefter limmades en filtermatta utanpå. Resultatet är jag väldigt nöjd med, även om det tog många timmar att fräsa, och här är en bild.
Blå XPS300 isoleringsskivor med frästa spår bredvid verktyg och en filtermatta på en gräsmatta vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade det varit enkelt att få tag på Styrofoam Perimate så hade vi använt detta men vi hittade ingen butik som hade den som lagervara och eftersom vi inte ville vänta så fick vi tillverka egna skivor.

Första segmentet som grävdes ur och göts fick endast 10cm ospårad isolering, något som jag sedan bittert ångrade när vi bestämde oss för att frässpår och filtermatta var något som vi inte ville vara utan. Jag ville heller inte skippa detta på den första delen, som vi redan hade gjutit, för att sedan sätta det på resten. Då jag dessutom kände att 10cm var i tunnaste laget valde vi att lägga ett extra lager isolering utanpå det andra.

Det tog kanske upp emot en arbetsdag att ligga klämd in bakom det gjutna segmentet med en handspade och gräva ut ett mellanrum mellan jord och isolering där vi sedan tryckte in ett extra lager isolering men det blev åtgärdat.

Slutgiltig konstruktion blev med andra ord 20 cm XPS som limmades ihop med Casco Superset, med frässpår på den yttre sidan och limmad filtermatta.
Isoleringen ställdes på den gjutna bottenplattan och har inte direktkontakt med marken.
Bakom sulan lades 110 mm avloppsrör som perforerades med 5 mm borr och slutligen lindades med filtermatta. Anledningen till att avloppsrör användes istället för dränagerör var att dessa var lättare att sammanfoga när man måste förlägga röret i 1 m segment.

Dessa rör, som ligger runt hela utbyggnaden, kopplades även ihop med brunnen på långsidan. Ena ändan drogs upp till markytan och den andra ändan kopplades till en inspektionsbrunn. På detta sättet dräneras även brunnen så att nivån inte kan stiga för högt och översvämma källaren. Samtidigt finns möjligheten att spola dränaget.
Här saknas bilder från denna perioden som mest troligt försvann vid inbrottet och datorstölden.

När byggfirman som en gång i tiden byggde tillbyggnaden göt sulan, som de sedan murade lecablocksväggen på, så blev denna ganska så bred och för att inte tappa för mycket utrymme bestämde jag mig så klart för att denna skulle bort?
För att inte utsätta konstruktionen för alltför mycket påfrestning föll valet på att borra och hugga. Med 5-10 cm mellanrum borrades med 20 mm borr och cirka 50 cm djupt. Två slagborrmaskiner fick sätta livet till och händerna vibrerade i upp till en timme efter varje borrningssession vilket nog inte var helt hälsosamt.
Grund med urgrävning och lösa tegelstenar, synligt påfrestat byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett av "byggfusken som jag tidigare annonserade om kan ses på nästa bild.
Gissningsvis felberäknade man djupet som behövdes för att göra sulan till väggen och på grund av detta så hade man för lite betong för att färdigställa grunden och valde då fyllnadsmassor.
Dessa massor bestod uppenbarligen av tegelstenar från den skorsten som man tidigare hade rivit inne i huset och därmed medföljande sot. Om ni någonsin har provat att mura med tegelstenar täckta med sot ifrån en gammal skorsten så vet ni vad detta innebär? Just det, ingenting fäster på ytan!
Dessutom har antingen stressat eller varit ignorant och bara öst ner tegelstenarna i gjutningen.. Oavsett hur det egentligen gick till så kan jag i varje fall konstatera att det har inneburit stora hålrum mellan stenarna och i vissa segment har stenarna inte suttit fast alls. Nerifrån och upp kan sulan beskrivas som:
1. 5cm betong.
2. 20-30cm lösa sotiga tegelstenar som har gått att plocka bort för hand.
3. 5cm betong.

De första segmenten som göts fick behålla denna värdelösa konstruktion medans vi efter några segment kom till insikt att det inte kommer till att hålla. Så det var bara till att bort stenarna och gjutningen och ersatta med ny betong.
På de segment där vi inte bilade bort rinner vattnet in när det regnar kraftigt. Lösningen på detta kommer få bli att borra in i tegelstenarna med ett 30 mm borr för att sedan bygga gjutform och fylla upp med expanderbetong som får rinna in i borrhål, mellan tegelstenar samt in i icke utvändigt synliga hålrum.
Ett exempel på delar av väggen som var någonstans emellan ok och helt värdelösa kan ses på bilderna nedan.
Detta segment behölls tyvärr och måste åtgärdas/förbättras i efterhand.
Renoveringsarbete med nygjutna betongväggar, armeringsnät och isoleringsblock i en utgrävd del av en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta segment togs bort helt innan gjutning.
Basement under construction with exposed brickwork, tools, and a partial concrete wall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa bekymmer som förföljde oss genom hela arbetet med den yttre väggen var att marken utanför rasade in gång på gång och trillade även ner i den icke stelnade betongen. Dessa massor fick grävas bort när betongen väl hade stelnat och det som satt för djupt i betongen för att grävas fick spolas bort med högtryckstvätten.
Detta innebar att man ibland fick låta bli att sätta armeringsmattan i bottengjutningen då det i princip blev omöjligt att få bort rasmassorna.
Istället fick man placera ett mothåll med form och horisontella stämp.
Här är ett exempel på en av gjutningarna där det har rasat in.
En källarutgrävning med exponerade jordväggar och en betonggjuten del i förgrunden, arbetsbelysning och spadar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nästa stora bekymmer kom när vi grävde runt den gamla brunnen.
Först var jag imponerad av hur någon kunde ha grävt ett konformat 6 meter djupt hål och sedan teglat den nerifrån och upp? Snacka om ballar av stål!
När vi sen grävde i massorna runt brunnen insåg vi snabbt hur det egentligen har gått till när brunnen grävdes.
Först gräver man ett jättelikt hål format som en uppochnedvänd kon, sedan teglar man det nerifrån och upp samtidigt som man lägger fyllnadsmassor runt om brunnen...
Även om det kanske kan vara någonstans mellan 50-100år sedan brunnen grävdes så var inte fyllnadsmassorna stabila.
Det som vi fick uppleva när vi stod och tittade på leran kan närmast efterliknas med de sprickbildningar som upppstår när Scrat, den sabeltandade ekorren i Ice Age, försänker sina ekollon ner i inlandsisen.
Det blev några extremt stressiga minuter när vi sprang omkring som yra höns och stämpade leran under väggarna allt vad vi kunde. Efter detta började ett tidsödande arbete med att bit för bit försöka plocka bort delar av den lera som hade rasat in och försöka gjuta upp väggen bit för bit. Ett av problemen var att mitt i allt kaos så hade vi en brunn i vägen...

Nedan är en liten bildserie för att försöka visualisera problemet som tog en arbetsvecka att åtgärda.
Massorna väller in.
Arbetsplats i källare med öppen grävning, stödstänger, formar och synliga rör intill betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy av ett grävt hål med synliga tegelväggar och omgivande lermassor, stämpar och rör vid brunnsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till slut hade det rasat in så pass mycket att det var håltomt kanske en halv meter ut under trädäcket.
Instabilitet nära gammal brunn med synliga murtegel och ett plaströr omgivet av lösa massor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även längs med den gjutna väggen väller massorna ut...
Instabil lera och tegelstenar runt den gamla brunnen under renoveringsarbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Massorna är bortplockade, form byggd och armering på plats.
Här syns även dränageröret som går till brunnen.
Gjutform och armering runt en gammal brunn under renovering med synligt dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutning runt brunnen på plats.
Formbyggnad för armering runt en gammal brunn med synlig gjutning och stödstänger i en utgrävd grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till slut så kom isolering och armering äntligen på plats.
Reparationsarbete på en gammal brunn med träform, armeringsnät och dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev lite rörigt med alla stämp innan vi fick ordning på gjutningen.
Konstruktionsarbete med trästöttor och gjutformar i en grävd brunn under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns delar av de massor som lossnade och började trilla in.
Renoveringsarbete vid gammal brunn med armeringsjärn, gjutform och dräneringsrör synligt i källarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
När väggarna väl var avklarade så kom framstegen ganska så fort. (jämförelsevis)
Sista biten yttervägg göts som ett T där den nya ytterväggen och den gamla fd. ytterväggen möts.
Här visade det sig att marken hade satt sig och den nya ytterväggen hade släppt från den gamla, väggen hängde i princip löst. Efter att detta segment var gjutet försvann mycket av vibrationerna när man går inne i huset!
Med facit i hand så om man tittar på den inre kortsidan kan man se att denna har satt sig ganska så rejält, både inne vid den gamla ytterväggen och vid brunnen.

Ett spår gjordes i väggen för att kunna leda in värmerör från luft/vattenpump samt golvvärmerör till pannrummet.
Arbetare fyller isolering runt rör i en nyligen gjuten betongvägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med synliga betongväggar, borr och rörledningar i ett rått källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålet till inspektionsbrunnen för dränagerören grävt. Även här rasar marken runt hålet.
Grävplatsen vid husrenovering med synlig inspektionsbrunn, rörledningar och delvis gjuten bottenplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brunnen på plats och rören indragna.
Byggplatsdetalj med en inspektionsbrunn omgiven av diverse rör och armering vid en gjuten betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att gjuta stödmuren till trappnedgången. Bottenplattan till muren är gjuten och armeringsnät till muren är satta.
Gjutning av stödmur vid trappnedgång, armeringsnät på plats, rör och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutformen är på plats på insidan och på utsidan använder vi 50 mm XPS300 som gjutform och utanför den fyller vi upp med en blandning av singel och makadam. För att frigoliten inte ska ge sig för mycket fyller vi upp betong och makadam i ungefär samma tempo. Ett antal distanser har även placerats mellan gjutform och frigolit som plockas bort efterhand som formen fylls upp med betong.
Gjutform med blå frigolit och trästöttning för byggnation av stödmur, armeringsjärn synliga, byggmaterial runt om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då var väggen gjuten!
Gjutningsarbete pågår för en trappa ner till källaren med träformar och nätarmering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till skillnad från tidigare gjutningar gjordes formen med OSB vilket gav ett annorlunda resultat på ytan. Ska man slipa ner mönstret eller ska man behålla den som den är och enbart måla?
Gjuten betongvägg med OSB-formade mönster, markarmering och isoleringsmaterial i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet isolerades med 50 mm XPS, därefter lades 6150 armeringsnät och sen 100-130 mm betong. Ett fall byggdes i betongen på 10 mm per meter ner mot brunnen.
Nyggjuten betongtrappa med dräneringsrör och isoleringsmaterial synligt vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppbyggnaden av golvet är enligt följande, nerifrån och upp:
100-150 mm makadam
dubbla lager diffusionstät plast, 0.2mm
100 mm Kingspan PIR isolering
6150 armeringsnät
16mm golvvärmerör från Roth med tillhörande rörhållarlister och distanser mellan dessa
Isoleringen är tejpad med aluminiumtejp och ytterkanterna är skummade med PU-skum, allt enligt Ingenjörens rekommendation på Kingspan!
I makadamet la vi ner 32mm Alu Pex rör med 15 mm PIR isolering tillsammans med VP-20 rör för inkoppling till värmepumpen.
Längs ytterkanterna har vi satt 20mm XPS och sen är det bara till att gjuta.
Ett golv i en byggnad under konstruktion med armeringsnät och golvvärmerör klara för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet gjutet, här är det slutgiltiga resultatet för brunnen.
Nyggjuten brunnsöppning i betonggolv med synliga rör och isolering längs kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fotot taget från ingången.
Nyligen gjuten betonggolv med armering och sladdar, avloppsrör längs väggen och form för brunn i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taget i hörnan vid brunnen.
Nyligen gjutet betonggolv i renoveringsprojekt med slangen, armeringsnät, och väggdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet är slipat med slipmaskin från Cramo. Hela golvytan är +/-3 mm förutom de två innersta hörnen som blev något lägre. Inte illa med tanke på att betongen blandades i cementblandare, eller rättare sagt tre stycken. Självklart gav den första blandaren upp under första blandningen så golvet fick färdigställas med två styck. 5 ton betong blev det.
Rören löper snyggt upp genom försänkningen i väggen. Dock så är vi lite osäkra på hur vi ska göra för att bli av med avloppsröret.
Nyutgjuten betonggolv i renoveringsprojekt med orange avloppsrör, armeringsdistanser och brunnsöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvarstående arbete är att flytta avloppsröret, bygga en trappa, sätta in ytterdörr och fönster samt att slänga 2 ton puts på väggarna men detta jobbet känns som en barnlek jämfört med allt det jobb som tidigare utförts.

Enda nergången till källaren är nu utifrån. Från början var tanken att bygga ett schakt på utsidan av utbyggnaden och sätta in en hiss men eftersom den hörnan av byggnaden var så pass dålig såg vi inget annat alternativ än att gjuta igen den. Frågan är nu hur man ordnar en nergång inifrån huset...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Torparn med stort T och 17 till
  • Laddar…
Vilket jättejobb du har gjort
 
Hej

Följer denna tråd med intresse då jag själv funderar på att gräva ut, sänka sulan och få till källare under delar av huset som bara har krypgrund.
Själv funderar jag på att gräva både invändigt och utvändigt parallellt lagom längd och gjuta eller mura korta etapper. Av vilken anledning valde du att bara göra det från insidan?
Fattar att det givetvis skulle vara mycket grävande iom djupet utvändigt men känns som att du fått kämpa mycket med inrasade massor och svårt att säkra upp. Dränering och isoleringen verkar svårt att få till på ett bra sätt inifrån.

//per
 
Redigerat:
S skogsliden skrev:
Hej

Följer denna tråd med intresse då jag själv funderar på att gräva ut, sänka sulan och få till källare under delar av huset som bara har krypgrund.
Själv funderar jag på att gräva både invändigt och utvändigt parallellt lagom längd och gjuta eller mura korta etapper. Av vilken anledning valde du att bara göra det från insidan?
Fattar att det givetvis skulle vara mycket grävande iom djupet utvändigt men känns som att du fått kämpa mycket med inrasade massor och svårt att säkra upp. Dränering och isoleringen verkar svårt att få till på ett bra sätt inifrån.

//per
Hade jag vetat att det skulle rasa så pass mycket som det har gjort så hade jag nog gjort annorlunda.
När vi grävde ur den gamla delen så var ras aldrig något problem för marken var både orörd och helt bestående av lera.
Längs resans gång har jag flera gånger tänkt tanken på att gräva både utvändigt och invändigt parallellt. Frågan är om det hade blivit bättre eller sämre i mitt fall. Då hade risken kanske varit att det hade rasat ohämmat under större delar av väggen utan möjlighet att stämpa.
Du har helt rätt i att det var mycket jobb med dränering och isolering inifrån, det hade garanterat varit lättare utifrån. Den lilla fördel som vi hade med vårt tillvägagångssätt var att vi kunde använda isoleringen som utvändig gjutform och att vi grävde ur minimalt av marken utanför vilket minimerade risken för allvarliga/allvarligare ras.

Ett annat problem med att gräva från båda sidorna är att det blir många småhål vilket i sin tur innebär att det blir svårt att gräva med maskin. Något som vi testade och märkte enorm skillnad på var att antingen gräva hål på olika ställen och gjuta och låta segmenten få en chans att ta upp lasten från väggen eller att gräva nästa hål bredvid det senaste.
I det första fallet fick vi minimalt, nästan obefintligt med sättningar medans sprickor och sättningar kom nästan omedelbart med den andra metoden.

När man gör jobbet så får man även bestämma sig för om man vill ha utrymmet lite mer källaraktigt eller om man vill ha ett perfekt inomhusklimat. Samma sak gäller huruvida man är redo att offra lite utrymme och kör på stödmur eller om man vill gräva ur helt under de bärande väggarna. Vi valde att inte offra något utrymme, gräva ur allt, isolera ordentligt och få samma klimat i källaren som i resten av huset.

Oavsett vilket så kan jag rekommendera två saker som jag inte skrev särskilt tydligt i tråden. När du har grävt ur ett segment, rengör den gamla betongen från jord, lera och annat löst material med en högtryckstvätt. Samma sak när du gräver ur bredvid ett nygjutet segment, använd högtryckstvätten för att rengöra betongen. Från början använde vi en stålborste och det kunde ta timmar att skrapa betongen och inte blev det helt rent trots det. Med högtryckstvätten blir det rent på 5 minuter!
Får du inte bort all jord från sidorna mellan de gjutna segmenten så kan det dra in fukt om det blir väldigt blött i marken utanför. Vi har ett ställe där detta fenomen uppstod och det var för att killen som hjälpte mig inte orkade rengöra den ena kanten helt!

Samma sak när du ska gjuta den sista biten upp till den befintliga väggen. Gjut med grov betong tills du är 10-20 cm under kanten. Vänta någon dag så att betongen hinner krympa något och använd sedan expanderbetong till den sista biten. När vi använde betong hela vägen upp märkte vi att det inte vill flyta in hela vägen under väggen men med expandern fungerar det garanterat! Kom bara ihåg att täta formen ordentligt annars flyr expandern via första bästa springa! Lera fungerar utmärkt för att täta små hål som upptäcks efter att du har hällt i expandern...

Kontrollera marken noga innan du börjar. Gräv en grop och kolla om grundvattnet tränger upp och kolla även vad marken består av och om någon har grävt i den tidigare. Orörd mark är optimalt!
Är marken orörd och inte har tendens till att rasa så tror jag att gräva både ute och inne är smartast och även effektivast. Utspridda hål är jobbigare med minska risken för sättningar markant!
Du får dessutom bättre möjlighet till att isolera väggen hela vägen upp till marknivå, något man inte får när man bara gräver från insidan...

ps. bästa expandern är Combimix Expander standard (30-150 mm) men den är väldigt dyr. Den bästa i förhållande till priset är Finjas expander grov (30-300 mm). Combimix är finare men tillåter inte lika hög gjutning som Finjas men å andra sidan så flyter den bättre, fäster bättre och stelnar fortare.
Combimix är 7kr/kg medans Finja är 3.56kr/kg!
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vilket hästarbete du utfört! Har svårt att ens föreställa mig hur lång tid det tagit.
 
Vilket otroligt hästjobb, får mitt källarjobb att blekna.
2 tummar upp(y)(y)
 
Tack för kompletterande information, mkt nyttigt
 
Då har vi nått till den tredje och sista etappen i utgrävningen.
Som nämnts tidigare så hade det varit trevligt med en nergång till källaren inifrån huset.

Då alla delar som än så länge har grävts ur har haft gjutna golv med golvvärme på bottenplan har det inte varit lämpligt att ta upp ett hål för trappnedgång. Tanken var från början ett göra ett schakt på utsidan av huset och möjligen sätta in en hiss. Dock så visade det det sig att den inre hörnan av utbyggnaden, där golvvärmerör samt rör till värmepumpen kommer upp, som var tänkt för detta schakt inte var lämplig. Marken utanför är för mjuk och blöt vilket innebär att grundplattan till utbyggnaden hade börjat sätta sig.
När man gick i utbyggnaden skakade glasen i vitrinskåpet och när tvättmaskin eller torktumlare var igång vibrerade golvet i hela utbyggnaden. När hörnan grävdes ur kunde vi konstatera att väggen till utbyggnaden hade satt sig ordentligt och infästningarna emot den gamla husväggen hade gett med sig. För att stärka upp göts hörnan som ett T och med extra stor bottenplatta. Redan dagen efter gjutningen märktes en klar förbättring jämfört med tidigare.
Vissa mindre vibrationer märks fortfarande men dessa beror mest troligt på feldimensionerade reglar i golvet. Ännu en anledning till att välja sin byggfirma med eftertanke och försiktighet vilket den förra husägaren uppenbarligen inte har gjort...

När inredningsarkitekten kom förbi i somras för att visa det nya upplägget för bottenplan fick jag en idé på hur trappan till källaren kunde lösas men det är så klart inte utan en massa extra arbete plus att det omkullkastade hennes förslag på planlösningen en smula.
De två rummen som fortfarande har krypgrund har golvvärme men inte gjutna golv. Den ena delen har dock endast 50-80cm takhöjd och luckan är strax under 60x60cm i storlek. Men in till den andra delen är där en betydligt större dörr på hela 120x60cm! Dessutom är takhöjden mellan 70-120cm. Rummet ovanför används i dagsläget som sovrum vilket ganska enkelt kan flyttas till ovanvåningen. Golvvärmeslingan går att kapa och plocka upp eftersom den inte är ingjuten och därefter får vi sätta en kopplingsbox på väggen och koppla in en ny slinga när allting är klart.

Ena halvan av den kvarvarande krypgrunden ska alltså grävas ur. Detta borde bli närmare 40 kubikmeter urgrävning vid en färdig takhöjd på 2.4 m. Därefter kommer ett hål att tas upp i golvet på bottenplan och en trappa i vinkel kommer att sättas in.
Här är förhoppningsvis sista ritningen:
Ritning av källarplan med olika färger som markerar befintlig och planerad struktur, inklusive utgrävning och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är några bilder innan arbetet påbörjas, förhoppningsvis kommer bilder under arbetets gång under hösten och kanske ett färdigt rum under 2020.

Nuvarande dörr in till krypgrunden. Enda stället med 120 cm takhöjd är en kvarts kvadratmeter precis innanför dörren så att den ska gå att öppna, resten är lägre.
En liten dörr till krypgrund i en källare med synliga rör, kablar och verktyg, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder på tre av väggarna, ytterväggen är den som har gjuten botten del, väggen emot den gjutna platta är av röd bränd tegel och väggen in emot befintlig källare är av sandsten.
Krypgrund med delvis synlig tegelvägg, betong och murade stenar, med reglar och rör i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet vad det är för material i de plattor som syns på bilderna nedan?
Oavsett så har dom hanterats med största aktsamhet ifall det skulle vara asbest...
Krypgrund med synliga rörledningar och ledningar, tegelvägg i bakgrunden och tak av träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krypgrund med synliga rör och kablar, tegel- och sandstensväggar samt orangefärgat avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på nuvarande reglar till golvet ovanför.
Underifrånvy av träreglar i tak med synliga isoleringsmaterial och rörledningar mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan detta rum kan färdigställas måste jag komma fram till hur de yttre väggarna ska grävas ur och gjutas. Jag hade velat gräva ur dom helt och både från insida och utsida samtidigt men problemet är att väggarna är 50cm tjocka, det blir mycket gjutning, mycket tyngd och min oro är att 2m ner är marken är för mjuk och blöt för att klara tyngden av väggen. Vill inte ha någon sättning i huset så partiell utgrävning av ytterväggarna kanske inte är en dum idé trots allt men då blir det svårt att isolera... Någon som har något förslag?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om du gräver från insidan och gör klart allt utom isolering, sen gräver du utvändigt och isolerar?
 
Hej, har precis börjat med ett liknande projekt med vad som verkar vara väldigt liknande förutsättningar. Vi funderar på att gjuta in Isodränskivor på utsidan av förlängningen av ytterväggarna. Vi har nästan en meter tjocka väggar av natursten så vi kommer inte att gräva ut mer än kanske 30-40 cm under befintlig vägg. Skivorna skulle då hamna ungefär mitt under befintlig vägg. Några tankar om det? Tror du att det gör någon nytta? Vad jag förstå så har ni använt XPS även för väggarna, funderade ni på några alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.