Jag är på g med att köpa min första Robotklippare. Har ca 600-700kvm ganska enkel gräsmatta formad som ett U runt huset. 5st träd, några buskar och rabatter.
Har satt en matbudget på ca 8000-9000kr.
Så det är budgetmodellerna som gäller :)

Jag har 2st modeller jag kollat in,
McCulloch ROB R1000 som just denna tråd handlar om, men har även kollat in
WOLF-garden Loopo M1000 (Förklädd Robomow)
https://cdon.se/hem-tradgard/robotgrasklippare-wolf-garten-loopo-m1000-p47343690
Samma pris samt kapacitet.

Varför bör jag välja en McCulloch förre Wolfen? :)
 
Frågan är snarare, varför skulle du inte välja McCulloch? Det är bara att läsa runt på forumet så ser du snart att det är ett självklart val.
Är ytan enbart gräsmatta eller inkl byggnader och annat?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Frågan är snarare, varför skulle du inte välja McCulloch? Det är bara att läsa runt på forumet så ser du snart att det är ett självklart val.
Är ytan enbart gräsmatta eller inkl byggnader och annat?
Just Wolfen står det inte jättemycket om, men eftersom att det är en exakt kopia av Robomow Rc
Min tomt är 1200kvm. Så det är just gräsytan.

Enbart gräsmattan är 600-700kvm, total tomtstorlek 1150.
 
Östlund Östlund skrev:
Just Wolfen står det inte jättemycket om, men eftersom att det är en exakt kopia av Robomow Rc
Min tomt är 1200kvm. Så det är just gräsytan.

Enbart gräsmattan är 600-700kvm, total tomtstorlek 1150.
Funderade på om du kunde spara nån krona på att ta en R600 eller S600 men du ligger på gränsen för vad dom klarar så ta en R1000. Du kommer att bli nöjd. Tar du en Robomow så kommer du att ångra dig.
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Funderade på om du kunde spara nån krona på att ta en R600 eller S600 men du ligger på gränsen för vad dom klarar så ta en R1000. Du kommer att bli nöjd. Tar du en Robomow så kommer du att ångra dig.
Jag var ute och mätte gräsmattan igårkväll, och kom fram till 550kvm total gräsyta.
Men tycker R600 brukar vara dyrare än R1000 hos många återförsäljare?
Ska läsa på lite om S600, den ser smidig ut.
Varför gillar du inte Robomow?
 
Redigerat:
Östlund Östlund skrev:
Jag var ute och mätte gräsmattan igårkväll, och kom fram till 550kvm total gräsyta.
Men tycker R600 brukar vara dyrare än R1000 hos många återförsäljare?
Ska läsa på lite om S600, den ser smidig ut.
Varför gillar du inte Robomow?
S600 är årets modell (2019) och ersätter r600. Skillnaderna är bland annat att S600 klarar lite mer lutning (35% jämfört mot 25% lutning), S600 har en app vilket R600 saknar. S600 har något fler inställningsmöjligheter också om jag inte minns fel, så som hur långt över begränsningskabeln den ska köra o.s.v.
Angående appen så är den inget att hänga i granen för, inte mycket man kan göra i den och dessutom bara via blåtand. I övrigt är jag mycket nöjd med min S600. :)
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
E eddiw skrev:
S600 är årets modell (2019) och ersätter r600. Skillnaderna är bland annat att S600 klarar lite mer lutning (35% jämfört mot 25% lutning), S600 har en app vilket R600 saknar. S600 har något fler inställningsmöjligheter också om jag inte minns fel, så som hur långt över begränsningskabeln den ska köra o.s.v.
Angående appen så är den inget att hänga i granen för, inte mycket man kan göra i den och dessutom bara via blåtand. I övrigt är jag mycket nöjd med min S600. :)
Det låter klart intressant :)
Kommer med stor sannolikhet att anförskaffa mig en sådan, efter mycket positiv läsning
Kommer även r1000 att ersättas?
 
2020 i så fall. Men det är lika bra att ta en R1000. Behöver du ändra någon inställning är det bara att gå till roboten..
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
2020 i så fall. Men det är lika bra att ta en R1000. Behöver du ändra någon inställning är det bara att gå till roboten..
Varför är det lika bra att ta en R1000? Nu är jag inte helt säker, men troligtvis är skillnaden i vad klipparna klarar av enbart en mjukvarubegränsning, dvs R1000 får klippa fler timmar per dygn än vad R600 och S600 får. Alla kommer alltså att ta lika lång tid på sig att klippa 550 m2.
Jag hade valt S600 eftersom det är en nyare modell, om jag hade varit säker på att gräsmattan inte är större än vad klipparen klarar.
 
För att den har högre kapacitet och klipper mer om man är på gränsen. Men är det 550m2 enkel tomt då räcker såklart en r600. Classe har kampanj på R1000 för 7995 nu
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
För att den har högre kapacitet och klipper mer om man är på gränsen. Men är det 550m2 enkel tomt då räcker såklart en r600. Classe har kampanj på R1000 för 7995 nu
Fortfarande ca 2000 i skillnad. Min rekommendation kvarstår som jag skrev tidigare. Räcker 600 m2 (+20% som McCulloch brukar vara specad för) så hade jag valt en S600.
 
Hej!

Tänkte lägga till en sekundäryta på framsidan av huset. Det innebär att jag behöver dra dubbla kablar till framsidan via kortsidan av huset.

På kortsidan är en parkering gjord av makadam/grus. Räcker det att jag gräver längs husväggen och lägger ner kablarna eller behöver jag lägga dem i typ ett VP-rör?

Sen undrar jag om det gör något om kablarna korsas när de ligger tätt intill varandra? Blir svårt att få kablarna att inte korsas när de ligger i ett rör eller grävs ner i grus.

Jag har fått för mig det bara spelar roll om de korsas när det ligger med mellanrum mer än 10cm och sedan korsas.
 
Robbbin Robbbin skrev:
Hej!

Tänkte lägga till en sekundäryta på framsidan av huset. Det innebär att jag behöver dra dubbla kablar till framsidan via kortsidan av huset.

På kortsidan är en parkering gjord av makadam/grus. Räcker det att jag gräver längs husväggen och lägger ner kablarna eller behöver jag lägga dem i typ ett VP-rör?

Sen undrar jag om det gör något om kablarna korsas när de ligger tätt intill varandra? Blir svårt att få kablarna att inte korsas när de ligger i ett rör eller grävs ner i grus.

Jag har fått för mig det bara spelar roll om de korsas när det ligger med mellanrum mer än 10cm och sedan korsas.
Klipparen ska väl inte gå där kablarna ligger i röret? I så fall spelar det ingen roll om dom korsas.
 
Det stämmer. Var mest rädd för att kablarna mår dåligt av att ligga i makadam?

Att de kan korsas hade jag på känn men ville vara säker :)
 
Robbbin Robbbin skrev:
Det stämmer. Var mest rädd för att kablarna mår dåligt av att ligga i makadam?

Att de kan korsas hade jag på känn men ville vara säker :)
Jag ska göra en liknande grej och jag har tänkt att använda rör. Men om det behövs vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.