Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
M
Idag kom ett brev från Telenor som tyvärr innebär att jag nog kommer att beställa fiber.
Har haft mobilt bredband från Telenor med obegränsad surf sedan +10 år och varit väldigt nöjd. Betalar 379kr/mån och det är väl egentligen för bra för att vara sant. Idag kom ett brev som säger att dom höjer priset till 569kr/mån. Så agendan från dom är väl att få bort alla gamla abbonemang med oberänsad surf.
Telia vill ha 18,900 för öppen fiber, så det lutar åt detta istället.

Någon som vet hur det fungerar rent praktiskt? Kan jag gräva ned en 32-slang ut till tomtgräns och gå in genom väggen själv? Jag vet på en halvmeter när vart min tilltänkta fiber ligger idag, så jag tänkte gräva ned en slang dit isf. Man skriver om en medieomvandlare, kan den sitta i källaren precis där som slangen kommer in genom väggen? Sedan drar man en sladd till sin trådlösa router?
 
M Markarbetaren skrev:
Idag kom ett brev från Telenor som tyvärr innebär att jag nog kommer att beställa fiber.
Har haft mobilt bredband från Telenor med obegränsad surf sedan +10 år och varit väldigt nöjd. Betalar 379kr/mån och det är väl egentligen för bra för att vara sant. Idag kom ett brev som säger att dom höjer priset till 569kr/mån. Så agendan från dom är väl att få bort alla gamla abbonemang med oberänsad surf.
Telia vill ha 18,900 för öppen fiber, så det lutar åt detta istället.

Någon som vet hur det fungerar rent praktiskt? Kan jag gräva ned en 32-slang ut till tomtgräns och gå in genom väggen själv? Jag vet på en halvmeter när vart min tilltänkta fiber ligger idag, så jag tänkte gräva ned en slang dit isf. Man skriver om en medieomvandlare, kan den sitta i källaren precis där som slangen kommer in genom väggen? Sedan drar man en sladd till sin trådlösa router?
Jag hade Telenors obegränsade innan också tills de höjde priset för mig. Byt till Tele2 istället, mycket billigare.

Angående fiber så bör det fungera bra att göra som du beskriver, både med rör och med medieomvandlare i källaren.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Idag kom ett brev från Telenor som tyvärr innebär att jag nog kommer att beställa fiber.
Har haft mobilt bredband från Telenor med obegränsad surf sedan +10 år och varit väldigt nöjd. Betalar 379kr/mån och det är väl egentligen för bra för att vara sant. Idag kom ett brev som säger att dom höjer priset till 569kr/mån. Så agendan från dom är väl att få bort alla gamla abbonemang med oberänsad surf.
Telia vill ha 18,900 för öppen fiber, så det lutar åt detta istället.

Någon som vet hur det fungerar rent praktiskt? Kan jag gräva ned en 32-slang ut till tomtgräns och gå in genom väggen själv? Jag vet på en halvmeter när vart min tilltänkta fiber ligger idag, så jag tänkte gräva ned en slang dit isf. Man skriver om en medieomvandlare, kan den sitta i källaren precis där som slangen kommer in genom väggen? Sedan drar man en sladd till sin trådlösa router?

När vi beställde fibern ville Telia ha 22000kr och bredbandsbolaget numera telenor ha 18.
Men blev försenat så jag prutade ner det till 16.
Är samma företag som fixar fibern, bara Telia som tar överpris.
Kolla med telenor ang fiber.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Måhända kan det i vissa fall vara samma entreprenör som gräver ner fibern men Telia och Telenor är inte samma fiber. De äger och driver egna infrastrukturer. Möjligen kan de hyra av varandra om de är på exceptionellt gott humör och solen lyser men det händer typ aldrig, det har hänt i undantagsfall när de sitter vid förhandlingsbordet med bakbunda händer och fötter, tjärade och fjädrade med kniven på strupen och blir hotade med att få sauerkrauts resten av livet samt bara få titta på lillstrumpa och syster yster på TV.
 
M
Telia erbjuder öppen fiber så man har valfrihet för något, dåligt påläst vad det innebär. Men man kan väl välja leverantör efter bindningstiden löpt ut.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Måhända kan det i vissa fall vara samma entreprenör som gräver ner fibern men Telia och Telenor är inte samma fiber. De äger och driver egna infrastrukturer. Möjligen kan de hyra av varandra om de är på exceptionellt gott humör och solen lyser men det händer typ aldrig, det har hänt i undantagsfall när de sitter vid förhandlingsbordet med bakbunda händer och fötter, tjärade och fjädrade med kniven på strupen och blir hotade med att få sauerkrauts resten av livet samt bara få titta på lillstrumpa och syster yster på TV.

Nja, vi var bundna i 12 månader till telenor/bredbandsbolaget sen efter det har vi kunnat välja och vraka med bredbands leverantör och tv.

Nu har telenor kommit med bäst erbjudande så vi har fortsatt att vara kunder där.
 
M Markarbetaren skrev:
Telia erbjuder öppen fiber så man har valfrihet för något, dåligt påläst vad det innebär. Men man kan väl välja leverantör efter bindningstiden löpt ut.
Samma med telenor
 
M Markarbetaren skrev:
Idag kom ett brev från Telenor som tyvärr innebär att jag nog kommer att beställa fiber.
Har haft mobilt bredband från Telenor med obegränsad surf sedan +10 år och varit väldigt nöjd. Betalar 379kr/mån och det är väl egentligen för bra för att vara sant. Idag kom ett brev som säger att dom höjer priset till 569kr/mån. Så agendan från dom är väl att få bort alla gamla abbonemang med oberänsad surf.
Telia vill ha 18,900 för öppen fiber, så det lutar åt detta istället.

Någon som vet hur det fungerar rent praktiskt? Kan jag gräva ned en 32-slang ut till tomtgräns och gå in genom väggen själv? Jag vet på en halvmeter när vart min tilltänkta fiber ligger idag, så jag tänkte gräva ned en slang dit isf. Man skriver om en medieomvandlare, kan den sitta i källaren precis där som slangen kommer in genom väggen? Sedan drar man en sladd till sin trådlösa router?
Du kan göra så, inga problem - jag gjorde likadant. Var bara uppmärksam på att de använder en riktig kabelrörstätning (Telia Nr. NDKA2010509/32 eller motsv.) när de tätar mellan din 32-slang och deras sk. fiberduct som de drar genom din slang. Blir det inte helt tätt kan det leta sig in vatten via 32-slangen in i din källare. Hos mig fick de backjobb på det eftersom de först försökte använda nån egen patentlösning eftersom de inte orkade åka till Ahlsell o hämta rätt prylar. Då var det uppsträckning av slynglarna från min sida kan jag lova :).

Själva fibern blåser de sedan i ducten.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Nja, vi var bundna i 12 månader till telenor/bredbandsbolaget sen efter det har vi kunnat välja och vraka med bredbands leverantör och tv.

Nu har telenor kommit med bäst erbjudande så vi har fortsatt att vara kunder där.
Telia och telenor använder olika fibernät. Däremot levererar de internet och andra tjänster i varandras fibernät och upplevs möjligen därför fungera likadant.
 
kisumisu
N Nerre skrev:
Nej men då kostar det ju 4 gånger mer.

Jag är en snål jävel så jag försöker hitta det som är mest prisvärt.
Nja säger jag.

Huvudabbonemanget är ju väldigt dyrt!
Kostar runt 600-700kr beroende vem man väljer. Men sedan kan du ju dela den med familjen eller vänner osv. Ju mer som är med ju mindre kostar det.

Delar ni t ex Telenor obegränsat med 5 personer, så blir det 1245kr/mån dvs 249kr/mån/person.
Då ingår allt från surf till vanliga samtal!

Telia erbjuder också liknande numera!

Vad betalar ni idag för mobil, samtal och surf?

Nog tror jag alla har någon slags mobiltelefoni idag oavsett om man har fiber eller ej.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Delar ni t ex Telenor obegränsat med 5 personer, så blir det 1245kr/mån dvs 249kr/mån/person.
1414/månad.

Fyra mobiltelefoner (två Telenor, två Tele2), fiber (100/100) och IP-telefoni för hemtelefonen. Det blir 1335 om vi drar av hemtelefonen, d.v.s. skiljer 90% från Telenor obegränsat. Och med Telenor obegränsat, vad ska vi köra för nåt för nätverket hemma? De fasta datorerna etc?

Det är dock nu under sommaren då vi tenderar att göra av med mer data på mobilerna, sambon och jag har kontantkort och tankar 10 GB idag (men förra året klarade vi oss på 5 GB), ungarna har abonnemang för 20 GB (betalar för 15, men Tele2 har lagt på 5 GB nyligen).

Har funderat på att byta till Hallon, för där kan kan spara surfpott upp till 100 GB tror jag, då kan man kompensera för årsvariationen i förbrukning utan att behöva betala mer vissa perioder.

Jag kör nuförtiden bara WiFi hemma, för jobbets gästnätverk strulade så mycket, men de har kanske fixat till det idag. Skulle jag köra WiFi även på lunchen (när jag ofta sitter och kollar på Youtube) skulle jag nog spara en del data.
 
M
mexitegel mexitegel skrev:
Du kan göra så, inga problem - jag gjorde likadant. Var bara uppmärksam på att de använder en riktig kabelrörstätning (Telia Nr. NDKA2010509/32 eller motsv.) när de tätar mellan din 32-slang och deras sk. fiberduct som de drar genom din slang. Blir det inte helt tätt kan det leta sig in vatten via 32-slangen in i din källare. Hos mig fick de backjobb på det eftersom de först försökte använda nån egen patentlösning eftersom de inte orkade åka till Ahlsell o hämta rätt prylar. Då var det uppsträckning av slynglarna från min sida kan jag lova :).

Själva fibern blåser de sedan i ducten.
Huset ligger i sutteräng och mot teleplinten utanför tomgränsen är min infart med garaget. Jag har fall ut mot gatan så 32-slangen kommer ligga med minst 1% fall från huset mot teleplinten. När jag sedan går in med slangen genom källarväggen så borrar jag inifrån snett nedåt så eventuell fukt som bildas på slangen inte ska kunna komma in.

Anledningen till att jag vill göra det själv är att jag precis har grejat iordning min trädgård och vill inte ha in en grävare där som röjer runt och stökar till.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
En äkta byggahusare klarar sig med 4g då all övrig tid man har går åt att bygga på huset eller sitta på detta forum.
 
M
En dum fråga, ni som har tv via fiber, kan man kolla på olika program på olika tv? Jag har idag Boxer och då måste man ha extra kort för att kolla på en annan tv samtidigt.
 
M Markarbetaren skrev:
En dum fråga, ni som har tv via fiber, kan man kolla på olika program på olika tv? Jag har idag Boxer och då måste man ha extra kort för att kolla på en annan tv samtidigt.
En box per TV, då kan man se olika kanaler.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.