Jag är också skeptisk. När vi fick fiber installerat grävde jag sista biten själv då jag ville ha in ducten på ett annat ställe än bara närmast tänkbara. Det gick fint. Men när vi nu i våras begärde in ledningsutsättning inför grävning så slutade fibern mitt i gräsmattan enligt kartan. Den biten som jag grävde själv blev aldrig inmätt. Nu har jag bett dem justera det och de har varit ute och mätt in den, men jag har inte kollat om det kommit in på kartorna än.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är skeptisk. Jag grävde själv från överlämningspunkt i fastighetsgräns till hus, ca 40 meter. Diket går inte raka vägen utan har en "böj" på ungefär halva vägen. När fiberinstallatören skarvade in sig och blåste fiber var min sträcka redan igenfylld och gräset hade börjat gro.

Visst gick det att se vart jag hade grävt men jag tvivlar starkt på att någon förde in detta i någon slags dokumentation. Har gärna fel men är som sagt skeptisk.
Det är väl inga problem att se var den går.
Du gjorde väl rätt och la ett sökband också ;)
 
U Uffe A skrev:
Det är väl inga problem att se var den går.
Du gjorde väl rätt och la ett sökband också ;)
Sökband finns och visst går den att "spåra" men det var väl inte det det handlade om utan om min del av grävningen "mäts ut sen när det är klart av nätägaren" och därmed hamnar i någon form av dokumentation som "ledningskollen" kan använda. Här är jag skeptisk.
 
Tja om det inte mäts ut var fibern ligger så känns det ju nästan som nätägaren sparar pengar på fel sätt........det kanske inte finns nå lagkrav men å andra sidan kan de ju inte klaga sen om det grävs av heller.......borde vara rena självbevarelsedriften att få det uppmätt. Här gick de med pejlutrustning ändå in på husväggen iallafall.
 
Man kan glömma saker...okej!
Du glömde prata om ledningar, trots uppmaning att kolla. Vilket jag förmodar att du gjort.
Grävaren glömde fråga, eller antog att ledningar var utsatta.
MEN...när du ser att grävaren sätter skopan just där, där DU själv grävt ner din fiber, borde väl ditt minne kommit tillbaka?
Hursomhelst har entreprenören frågat om ledningar, därmed har de uppfyllt sin plikt.
Du har glömt, vilket är mänskligt. Dock fråntar det inte något ansvar.
Sen kostar det dock inget att fråga entreprenören hur de ser på saken. Kanske är de villiga att dela ansvaret som någon typ av Good Will.
 
S Stefan1972 skrev:
Här gick de med pejlutrustning ändå in på husväggen iallafall.
Det kan de ha gjort även hos mig, vilket naturligtvis vore toppen! Var inte hemma när slutinstallationen gjordes utan jag släppte in installatören "på distans", tiotals mil från platsen.

Kan man av ren nyfikenhet kolla om det är infört utan att ställa till jobb eller kostnader för någon?
 
Hade en stängselfirma här får en tid sedan som skulle gräva så tillvida att stolpar för stängslet skulle ner i marken.
De var väldigt tydliga med att de inte skulle göra jobbet om jag inte kollat och märkt ut för eventuella el/fiber-ledningar.

En kontakt med ledningskollen och en kontakt med elverket (som står för såväl el som fiber där jag bor) och en utsättningsman kom och markerade. Smidigt och snabbt sätt att frånsäga sig ansvar från eventuella kabelbrott, såväl för mig som för stängselfirman.

Tyvärr fritar inte glömska från ansvar. Det har jag bittert fått lära mig i andra sammanhang.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan de ha gjort även hos mig, vilket naturligtvis vore toppen! Var inte hemma när slutinstallationen gjordes utan jag släppte in installatören "på distans", tiotals mil från platsen.

Kan man av ren nyfikenhet kolla om det är infört utan att ställa till jobb eller kostnader för någon?
Det enklaste är väl att begära utsättning på din tomt ? Det är gratis......
 
J
S Stefan1972 skrev:
Det enklaste är väl att begära utsättning på din tomt ? Det är gratis......
Kanske om man är kompis med Stålmannen, annars blir det svårt utan söktråd.
 
S Stefan1972 skrev:
Det enklaste är väl att begära utsättning på din tomt ? Det är gratis......
Fast det ställer till "jobb och kostnader" och att begära utsättning bara för att jag är nyfiken känns inte rätt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Kanske om man är kompis med Stålmannen, annars blir det svårt utan söktråd.
Söktråd?
 
J
Ja de kan inte sätta ut en fiberkabel i efterhand utan det.
 
S Stefan1972 skrev:
Söktråd?
Grönt nätband med metalltrådar som läggs samtidigt med röret
Fibern är av glas eller plast och optiska signaler går inte att spåra.
Söktråden kan man upptäcka med metalldetektor
 
U Uffe A skrev:
Grönt nätband med metalltrådar som läggs samtidigt med röret
Fibern är av glas eller plast och optiska signaler går inte att spåra.
Söktråden kan man upptäcka med metalldetektor
Jag har lagt min slang själv ut till kopplingspunkt och jag har inte lagt nå sånt. Bara nåt vanligt plastband. Här har de som sagt varit och mätt ut placeringen, var själv hemma. Så jag vet inte hur de gör?
 
Finns olika sätt, men märkband med signaltråd är bäst och krav från vissa nätägare. Sedan är det bra även med inmätning om den görs rätt och kailbrerat instrument, samt dokumenteras riktigt.
Vid grävning kan karta med inritat räcka, men utsatt på mark gäller för största säkerhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.