V Värmlandshusägare skrev:
...Står det PRC på någon förpackning är det god natt för min del...
Ja det är bara skit som kommer från Kina... :cool:

Etikett på Milwaukee-verktyg som visar "Made in P.R.C" för kontext om tillverkningskvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men allvarligt talat, listan över välrenommerade verktygstillverkare som flyttat själva tillverkningen till Kina etc kan göras mycket lång idag. Definitivt inte bara Jula- och Biltema-prylar som kommer därifrån men det är stora kvalitetsskillnader beroende på vad beställaren har för kravspec och kvalitetssystem som nämnts tidigare i tråden.
 
V Värmlandshusägare skrev:
Dan_johansson och med det menar du?
Du köper ju inget från Kina? Jag sticker ut hakan lite och säger att det finns INGET som har kontakt med internet som INTE har någon del tillverkad i Kina.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
A adde321 skrev:
Kvitto behövs aldrig vid reklamation sålänge du som kund kan uppvisa att det är som nu t ex biltemas skruvar alltså att du köpt varan hos den kedjan du ska reklamera varan till. Och det är ju inte så svårt då dom har sitt utseende plus förpackningen om du har kvar den. Däremot kan du bli nekad retur om du saknar kvitto men det är ju en helt annan sak.
Det finns inget på förpackningen som bevisar ATT varan är KÖPT, ej heller NÄR den är köpt. Kvitto behövs för att styrka inköpet, etiketten säger inget om du gått ut med lådan under armen utan att betala, köpt den billigt på en loppis, eller fått den av grannen. Garantin går dessutom ut efter en viss tid från inköpsdatumet, vill du reklamera en produkt som är äldre än garantitiden, har återförsäljaren rätt att neka dig reklamation. Reklamationsrätten är en annan femma, men det brukar vara svårt att få rätt i ARN utan kvitto. Att kontoutdrag med datum gör det möjligt att hitta ett kvitto är ett sätt för återförsäljaren att vara tillmötesgående, såvitt jag vet är det konsumentens ansvar att hålla reda på kvittot.

Tvärtemot vad du skriver så är det oftast enklare att bevilja en retur utan kvitto, såklart beroende på massa omständigheter, men reklamationer är allvarligare.

En seglivad myt att förpackningen bevisar inköpet som jag inte förstår varifrån den kommer?

Med det skrivet så önskar jag att alla hederliga och besvikna konsumenter får sin ersättning!(y)
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Det finns inget på förpackningen som bevisar ATT varan är KÖPT, ej heller NÄR den är köpt. Kvitto behövs för att styrka inköpet, etiketten säger inget om du gått ut med lådan under armen utan att betala, köpt den billigt på en loppis, eller fått den av grannen. Garantin går dessutom ut efter en viss tid från inköpsdatumet, vill du reklamera en produkt som är äldre än garantitiden, har återförsäljaren rätt att neka dig reklamation. Reklamationsrätten är en annan femma, men det brukar vara svårt att få rätt i ARN utan kvitto. Att kontoutdrag med datum gör det möjligt att hitta ett kvitto är ett sätt för återförsäljaren att vara tillmötesgående, såvitt jag vet är det konsumentens ansvar att hålla reda på kvittot.

Tvärtemot vad du skriver så är det oftast enklare att bevilja en retur utan kvitto, såklart beroende på massa omständigheter, men reklamationer är allvarligare.

En seglivad myt att förpackningen bevisar inköpet som jag inte förstår varifrån den kommer?

Med det skrivet så önskar jag att alla hederliga och besvikna konsumenter får sin ersättning!(y)
Nu använder du helt fel ord som jag beskriver i mitt inlägg. Du måste hålla isär RETUR mot REKLAMATION. Ett företag kan kräva, och gör det oftast också att du har kvitto för att göra just en RETUR. Alltså att du lämnar igen en fungerande vara för pengarna tillbaka.

En REKLAMATION gör du när en vara är trasig eller går sönder pga felkonstruktion eller transportskada av extern leverantör.

https://www.hallakonsument.se/frageforum/måste-jag-ha-kvitto-för-att-kunna-reklamera-1529315

"Det finns ingen lag som säger att du måste visa ett kvitto för att reklamera (klaga), det kan gå bra att exempelvis visa ett kontoutdrag. Däremot måste du kunna visa när du har gjort köpet, hos vem och till vilket pris. Har du köpt flera varor vid samma tillfälle är det inte säkert att det går att utläsa av kontoutdraget vilka olika varor du faktiskt har köpt. Om så är fallet kan du behöva visa ett kvitto."

Och

"Här gäller det att skilja på retur och reklamation.

Vid en retur, till exempel om butiken erbjuder bytesrätt eller öppet köp, så kan butiken kräva att du har kvittot. Detta beror på att det är valfritt för butiken att erbjuda dessa möjligheter och då kan de själv bestämma villkoren för hur en retur ska ske.

När du ska göra en reklamation av en vara med stöd av konsumentköplagen så ska du, om butiken kräver det, kunna bevisa att du köpt varan där. Kvittot är ju ett bra bevis, men om du på annat sätt kan bevisa ditt köp så fungerar det också. Butiken kan alltså inte neka dig att reklamera bara för att du saknar ett kvitto om du på annat sätt kan bevisa att du köpt varan där."

Så ja, förpackning och kontoutdrag räcker för bevis att du köpt varan hos biltema och du har därmed full rätt att kräva en reklamation.
 
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Det finns inget på förpackningen som bevisar ATT varan är KÖPT, ej heller NÄR den är köpt. Kvitto behövs för att styrka inköpet, etiketten säger inget...,
_____

En seglivad myt att förpackningen bevisar inköpet som jag inte förstår varifrån den kommer?
Du ska kunna göra troligt att du köpt varan en viss tidpunkt och på ett visst ställe och det kan du göra tex med kontoutdrag, kvitto, vittne mm, allt är lika giltigt.

En hel del produkter byter EAN-kod eller utseende och på så sätt kan tillverkningsdatum också bestämmas, är det då en kedjespecifik produkt så har du datum och inköpsställe. Ibland stämplas även etiketter/förpackning med tillverkningsid, datum etc.
 
J Johan byggare skrev:
Det ska jag absolut göra, har bara inte hunnit så långt än.
Hoppas bara det inte blir problem att jag saknar kvitto...
Du behöver inte kvitto. Lagen säger att man skall kunna bevisa köpet. Och där är givetvis ett kvitto absolut bäst, men en dragning från kontot som de kan jämföra mot dataremsan i kassan duger nästan alltid. I princip kan man ha med en kompis som var med vid köpet som kan intyga att det var just här och just den dagen man köpte. Men där får man nog mera problem att få det att gå igenom...
 
byggmax rostfri trallskruv altan sju år inga problem
 
J
A adde321 skrev:
Så ja, förpackning och kontoutdrag räcker för bevis att du köpt varan hos biltema och du har därmed full rätt att kräva en reklamation.
Förutsatt att kontoutdraget kan visa att det är just denna vara du köpt. Du kan ju inte ha köpt för 4355kr och bevisa att trallskruven för 49kr är från det köptillfället. Butiken kan vara tillmötesgående och söka efter kvittot med hjälp av kontoutdraget, men bara utdraget är inget bevis. Detta skriver även Hallå Konsument som du citerar.

Annars faller ju hela ens egna skyldigheter. Köper du en vedklyv för 1999kr som går sönder efter 15 månader kan du ju inte gå in, köpa en elcykel för 7999kr och visa kontoutdraget för elcykeln för att reklamera vedklyven.
 
Mats-S
Skruvade ett 40kvm sjöveranda 2003 med Biltema trallskruv, inte en skruv har gått av, notera att hela däckat ligger över vatten dessutom.

Verkar otroligt att dom bara gått av ... antingen fel i batchen (vilket Biltema bör kunna svara på) eller så har du några mycket konstiga rörelser i din konstruktion, men det är nog högst osannolikt. Jag tror på dålig batchm ska inte vara något problem att reklamera.
 
Redigerat:
Mats-S
E erkka skrev:
Man köper inte nåt från Biltema som man inte räknar med behöver bytas inom en snar framtid.

Navkapslar o sånt är helt ok där men inte byggmateriel eller elinstallationsmateriel o dylikt.
Bullshit!
 
Rev delar av min altan byggd -17 i sommras. Ca 10% var av, 50% gick av när jag skulle dra upp dom. Rostfria av okänt märke. Värre var att flertalet av skruvarna i stomen var av, 6×90 av, okänt ursprung, men troligtvis Byggmax.
Rev min altan på förra huset, minst 25 år gammal, tänkte att det vore enkelt att dra upp de spikade brädorna med kofot, men de galvade spikarna satt som berget, och jag styckade den med tigersåg istället, ingen spik var av.
 
Mats-S
Isakare Isakare skrev:
Rev min altan på förra huset, minst 25 år gammal, tänkte att det vore enkelt att dra upp de spikade brädorna med kofot, men de galvade spikarna satt som berget, och jag styckade den med tigersåg istället, ingen spik var av.
HANDSPIKAD galvad spik är med tiden i princip omöjlig att dra ut utan att massakera virket som den håller.
Maskinspikad galvad spik är glatt i ytan, sitter mycket sämre.
 
Handspikad trall, är det som även kallas handtralla? :thinking:
 
  • Gilla
Chaly och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Handspikad trall, är det som även kallas handtralla? :thinking:
Är det sk premiumtrall får man hjälp på vägen också.
 
  • Haha
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
A adde321 skrev:
Nu använder du helt fel ord som jag beskriver i mitt inlägg. Du måste hålla isär RETUR mot REKLAMATION. Ett företag kan kräva, och gör det oftast också att du har kvitto för att göra just en RETUR. Alltså att du lämnar igen en fungerande vara för pengarna tillbaka.

En REKLAMATION gör du när en vara är trasig eller går sönder pga felkonstruktion eller transportskada av extern leverantör.

[länk]

"Det finns ingen lag som säger att du måste visa ett kvitto för att reklamera (klaga), det kan gå bra att exempelvis visa ett kontoutdrag. Däremot måste du kunna visa när du har gjort köpet, hos vem och till vilket pris. Har du köpt flera varor vid samma tillfälle är det inte säkert att det går att utläsa av kontoutdraget vilka olika varor du faktiskt har köpt. Om så är fallet kan du behöva visa ett kvitto."

Och

"Här gäller det att skilja på retur och reklamation.

Vid en retur, till exempel om butiken erbjuder bytesrätt eller öppet köp, så kan butiken kräva att du har kvittot. Detta beror på att det är valfritt för butiken att erbjuda dessa möjligheter och då kan de själv bestämma villkoren för hur en retur ska ske.

När du ska göra en reklamation av en vara med stöd av konsumentköplagen så ska du, om butiken kräver det, kunna bevisa att du köpt varan där. Kvittot är ju ett bra bevis, men om du på annat sätt kan bevisa ditt köp så fungerar det också. Butiken kan alltså inte neka dig att reklamera bara för att du saknar ett kvitto om du på annat sätt kan bevisa att du köpt varan där."

Så ja, förpackning och kontoutdrag räcker för bevis att du köpt varan hos biltema och du har därmed full rätt att kräva en reklamation.
Jag blandar inte alls ihop begreppen, min erfarenhet och den kunskap jag har om branschen är att det är lättare att få igenom en retur utan kvitto, än en reklamation. Du har uppenbarligen en annan erfarenhet? Egentligen krävs kvitto i båda fallen och mycket av detta avgörs av personalens välvilja, kundens agerande och varans värde.

Texten du citerar hänvisar just till att DU som konsument ska intyga inköpet, inte företaget! Genom att söka efter kvitto blir företaget den som bevisar inköpet, DU har ju fortfarande inga bevis! Sen ligger det i företagets intresse och är en självklarhet för en serviceminded personal att hjälpa kunden så långt det går. Men jag är ingen paragrafryttare så jag erkänner att jag inte kan juridiken.

Men egentligen var det inte det jag reagerade på, utan det var argumentet att förpackningen räcker, DET ÄR FEL! Det finns så mycket svinn i branschen och oftare än man tror görs försök av bedragare att lämna igen (reklamera/returnera) stulna varor. Måhända att det är vanligare vid returer än vid reklamationer. Men det är en otroligt vanlig villfarelse att etiketten på något sätt skulle intyga inköpet.

Att det numer är vanligt med tillverkningsdatum även på denna typ av varor är ju bra för att kunna spåra batcher med fel på, men oftast är ledtiderna från att den märkningen sätts dit, tills dess att konsumenten använder varan, långt mer än ett år som är kutym för garanti, så det duger inte som någon tidsmarkör i reklamationssammanhang. Ska en butik med lägre omsättning ha färre antal reklamationer för att de har äldre etiketter?

Av just ovan nämnda problematik börjar digitala kvitton numer bli allt vanligare en branschstandard vore önskvärd. Kvittoutskrift vid begäran för de som vill bokföra i en pärm?
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.