BirgitS
R RoPe66 skrev:
Är i samma situation, men bor på Österlen. Funderar att sälja huset om några år och tittar just på att installera Solenergi på taket. Huset (235m2) har idag direktverkande el, och elkostnaden är hög... Det är en stor investering (150.000 - 200.000 kr), men det borde göra huset mycket mer lättsålt. Som någon skrev tidigare är elkostnaden något som många tittar på vid husköp.
Kommentarer?
Fråga några mäklare.
 
Personligen så skulle jag ha uppskattat dränering, fasad, takavvattning, yttertak, fönster.
Ytskick inomhus struntar jag i då jag ändå vill sätta min "personliga prägel" på det. Möjligtvis att allt är vitmålat skulle jag se som positivt.
Mitt eget hus hade helt nya fönster och yttertak med tillhörande plåt var bara ett par år gamla så det uppskattades verkligen och avgjorde mycket för mig. Såhär i efterhand så skulle gärna putsfasaden fått vara i bättre skick eftersom det är riktigt dyrt att fixa, men å andra sidan så fick jag ett bra pris istället men visst kommer det att kännas surt när jag väl ska investera i fasadrenovering.
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Personligen så skulle jag rekommendera att ni ser till att ni har ytsikt som är neutrala och som de flesta kan acceptera i alla rum. Samt att huset ser inbjudande ut (tänk även på årstiden vid visningen).

I vårt hus så hade de föregående ägarna en gräslig smak, bland annat ett rum med både gula och gröna tapeter (en board i mellan), samt board i alla rum. Utomhus så hade huset mörka färger och såg riktigt dystert ut i vintermörkret.

Detta medförde att vi blev enda bjud givarna på huset. Sedan efter renovering och inköp av väggfärg + tapeter + utomhusfärg (fönster) för ca 30 000 så höjde vi priset på huset med ca 500 000...

Många möjliga husköpare bryr sig bara om hur huset ser ut och tänker inte på möjligheterna.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Har funderat liknande och kommit fram till: renovera för dig själv, inte för nästa ägare. Om du gör sådant du själv gillar har du glädje medan du bor kvar, och om du själv gillar det finns det säkert fler som gör det. Sedan kan du ju tänka över så du inte gör för extrema saker. Och se till att det du gör blir med bra kvalitet, det märks direkt om det är fuskrenovering.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Måla väggarna vita invändigt. Städa rent ute som inne. Återställ irriterande småslarv typ golvlist som saknas.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jag tror nog mer på att uppgradera direktverkande till någon berg-/jordvärme eller luft/vatten-pump eller dyl. Det blir nog enklare att sälja huset till högre pris med ett sådant system än om du bara satsat på solceller. Många ser direktverkande som väldigt daterat och gammalt, samt något som är riktigt dyrt om det blir kalla vintrar.
 
D DarrenB skrev:
  • Ny platt-/stenläggning vid entrén då gamla stenen har sjunkit och det växer ogräs runt gamla.
  • Måla om fasaden och fixa sprickor i putsen.
  • Renovera balkongen (gammal korrugerad plåt + söndervittrad betongplatta)
  • Klippa ner 60m häck rejält, eventuellt plantera ny häck.
  • Byta ut/renovera samtliga stuprör, rännor.
  • Dränera runt huset (har ingen källare)
  • Renovera taket
Självklart höjjer pool värdet på huset. Men poolen kommer enbart höjja värdet med 1 till 1. Du kan inte göra vinst på den, däremot blir det lättare att sälja.
Det folk generellt blir impade av är saker de kan se samt tycker är viktiga.
Det du borde satsa på i mitt tycke är:
-Golv (prisvärd parkett, EJ laminat det går fetbort)
-Renovera taket i det ingår stuprör/rännor.
-Dränera huset
-Måla om fasaden
Sen kommer resten.
Byte av tak och dränering/ommålning av huset är ngt som köpare vill slippa göra. Och snygga golv gör 80% av förstakänslan i ett hus. Så det ska inte fusksågas med golvet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Jag tror nog mer på att uppgradera direktverkande till någon berg-/jordvärme eller luft/vatten-pump eller dyl. Det blir nog enklare att sälja huset till högre pris med ett sådant system än om du bara satsat på solceller. Många ser direktverkande som väldigt daterat och gammalt, samt något som är riktigt dyrt om det blir kalla vintrar.
Läste du första inlägget?
Står ju ny bergvärmepump...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Läste du första inlägget?
Står ju ny bergvärmepump...
Läste, men missade helt bergvärmepumpen
 
D Daos69 skrev:
därför att mäklare använder vilka tricks som helst för att driva upp priserna i en redan sjuk marknad. men de tar självklart ingen ansvar för resultatet trots att de står för en stor del av det. bara en myopisk fokus på kortsiktig utveckling. framtiden är helt ointressant för de, de tror att priserna kan bara stiga i all evighet. homestyling är en bra exempel av detta idioti.
Och varför skulle en mäklare inte göra vad de kan för att få it så mycket pengar som möjligt i kombination med att uppfattas så positivt som möjligt för att på sikt få så många kunder som möjligt?
 
D DarrenB skrev:
  • Ny platt-/stenläggning vid entrén då gamla stenen har sjunkit och det växer ogräs runt gamla.
  • Måla om fasaden och fixa sprickor i putsen.
  • Renovera balkongen (gammal korrugerad plåt + söndervittrad betongplatta)
  • Klippa ner 60m häck rejält, eventuellt plantera ny häck.
  • Byta ut/renovera samtliga stuprör, rännor.
  • Dränera runt huset (har ingen källare)
  • Renovera taket
Att taket är schysst är prio 1 anser jag. Hängrännor och stuprör fixar du i samma veva. Här tror jag att du definitivt får bra valuta för pengarna. Har du ingen källare så är dräneringen inte så viktig så länge du inte har uppenbara problem. Fixa sprickor i putsen är också viktigt, men ommålningen är svårare. Säkrast är att fixa neutral färg som inte sticker ut. Vitt eller grått brukar funka bra. Det kanske räcker med att lägga trall på balkongen och måla om alla plåtdetaljer för att få det fräscht och ge ett schysst intryck? Det tror jag ger mest pang för pengarna. Häcken ska kanske klippas ner rejält för att växa till i 2 år. Det är billigt men kräver lite eget arbete. Skippa att plantera ny häck. Det är bara dyrt och nya ägare hade kanske velat ha någon annan häck i så fall. Plattläggningen kan du kanske bara göra om lite enkelt genom att peta upp plattorna, rensa ogräs, jämna av med grus och lägga tillbaka plattorna. En billig uppfräschning av intrycket som kanske inte jöjer värdet, men det drar definitivt inte ner intrycket som en dålig stenläggning gör.

{EDIT} Pool kan du skita i! Det kostar massor och det är faktiskt inte alla som vill ha det. Så om du ska sälja om ett par år så höjer det inte värdet så mycket samtidigt som det genererar en massa jobb
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Det du vill göra är att påvisa möjligheterna med huset. Byt eller bygg inte om något efter din egen smak, låt möjligheterna skina igenom. Att fixa ytskikt på väggar och golv gör att det blir enkelt att föreställa sig möjligheter. Att rensa upp i trädgården hjälper. Men klipp inte häcken för lågt. Men gör det nu så slipper köparen återväxtåret som alltid är tråkigt. Anlägg inte pool men gör det tydligt att det är möjligt. Rimligt pris för att anlägga pool är 350-500 tusen. Och man får räkna med att trädgården behöver ett år på sig att komma tillbaks. Minst.

Baklongen kan vara lönt att fixa, likaså om det verkligen behövs dräneras. Dyker sådant upp som riktiga anmärkningar på inspektion så drar det ner priset och får många att lämna. Jobbiga saker att ta hand om. Bra att du fixat bergvärme och fönster.

Lycka till!
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
C
Jag har ställt denna fråga till ett antal mäklare i samband med att vår BRF vid olika tillfällen sålt f.d. hyresrätter. Vi fick olika svar varje gång, trots att förutsättningarna varit så gott som identiska.

Åsikterna varierande mellan att inte göra någonting till att "sminka grisen" på enklaste sätt, så ingen av mäklarna var iallafall inne på att det skulle löna sig med några större renoveringsinsatser. Å andra sidan ligger det förmodligen i mäklarens intresse att försäljningsprocessen kan påbörjas utan onödigt dröjsmål. Så jag vet inte om man blir så mycket klokare av att fråga en mäklare.
 
  • Gilla
DarrenB och 2 till
  • Laddar…
D DarrenB skrev:
Bor i hus på ca 170m2 från 1944 med putsfasad precis utanför Stockholm (20 min från city) och vi kommer inom ett par år att vilja sälja och flytta till lägenhet. Kvadratmeterpriserna här ligger på 45-55K SEK/m2.

För att inte panikrenovera vill vi nu lägga upp en plan för att i lugn och ro rusta upp det mest nödvändiga för att huset ska bli 1. Lättare att sälja och 2. Få ut så högt pris som möjligt.

Har gjort en snabb överslagsräkning och fått fram att vi behöver lägga ca 350-400.000 SEK för att få det tipptopp. Men här skulle jag behöva lite hjälp då jag misstänker att alla investeringar inte ger tillbaka samma eller mer från investeringen dvs vilka av sakerna nedan skulle jag kunna strunta i eller snåla in på då de inte ger något tillbaka?
Och vice versa vilka saker ska jag satsa på för att höja värdet på huset och göra det mer attraktivt?

Detta finns eller har fixats nyligen:
Nya fönster, ny bergvärmepump, garage för ca 15 år sedan, allt är tipptopp internt, nytt Puustellikök 2012, nya badrum ca 2009.

Detta funderar jag på att fixa till:
  • Ny platt-/stenläggning vid entrén då gamla stenen har sjunkit och det växer ogräs runt gamla.
  • Måla om fasaden och fixa sprickor i putsen.
  • Renovera balkongen (gammal korrugerad plåt + söndervittrad betongplatta)
  • Klippa ner 60m häck rejält, eventuellt plantera ny häck.
  • Byta ut/renovera samtliga stuprör, rännor.
  • Dränera runt huset (har ingen källare)
  • Renovera taket
Något jag glömt? Märker att fler och fler grannar bygger pool, är det något som kommer mer och mer i förorten, som kan höja värdet?

Tack!
Hej
Spontant, klipp inte ned häcken och byt inte ut den. Den är etablerad och en besvikelse att flytta in och se att häcken inte ger det insynsskydd man så väl behöver i ett nytt boende. (Råkade själv ut för det) Tar lång tid att få upp en häck. Tunna istället ut den, dvs klipp var 3-4 gren längst ned så ofta som möjligt och behåll resten. Gör så varje år på våren och så igen en smula under JAS (juni, juli,augusti)

Poool? Tänk på vilken målgrupp som kommer tända på just ert boende? Passar då pool? Ungdomar ja. Skola i närheten? Men fundera. Och hur mkt träd har ni som kommer singla ned i vattnet? Skulle säga att pool inte lönar sig. Nej tror jag. Dyrt och komplicerat

Stenläggning JA. Fixa ett snyggt ”frontface” sånt lönar sig. Plantera clematis och låt blommorna klänga vid entrén. Och rosor, remonterande eller ständigtblommande. Perenner. Vårperenner helst. Sälj på våren i april/ maj när det kliar i fingrarna på de trädgårds- sugna. Allt vackert som är romantiskt lönar sig; till syvende och sist bestämmer kvinnan i familjen om sådan finns. Och hon vill ha det vackert (jag är kvinna och har sålt hus flera gånger, jag vet)

Måla om fasaden - samma där - lönar sig
Sprickor i fasaden - lönar sig
Gör entrén himla vacker, fasad, blommor osv

Renovera stuprör - lönar dig. Om dessa är omhändertagna och funkar så tänker man att hela huset är bra omhändertaget. Vilket ofta stämmer. Sätt 20 mm plaströr a la 2 meter över utkastarna så att vattnet leds bort längre bort från huset. Super bra. Har det själv

Dränera runt huset - Nej / nja kanske inte lönar sig om ni inte har källare

Renovera taket - en bra sak! Tror det lönar sig om ni talar om - gör reklam
för - att så är gjort. Både i annonsen, prospektet och verbalt via mäklaren. Taket är så viktigt och trist att överblicka för köparen vilka problem ett eventuellt dåligt tak har orsakat
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
M
I ItWasntMe skrev:
Självklart höjjer pool värdet på huset. Men poolen kommer enbart höjja värdet med 1 till 1. Du kan inte göra vinst på den, däremot blir det lättare att sälja.
Det folk generellt blir impade av är saker de kan se samt tycker är viktiga.
Det du borde satsa på i mitt tycke är:
-Golv (prisvärd parkett, EJ laminat det går fetbort)
-Renovera taket i det ingår stuprör/rännor.
-Dränera huset
-Måla om fasaden
Sen kommer resten.
Byte av tak och dränering/ommålning av huset är ngt som köpare vill slippa göra. Och snygga golv gör 80% av förstakänslan i ett hus. Så det ska inte fusksågas med golvet.
Jag håller med dig i det mesta förutom poolen, men det kanske är lägesberoende. Mitt hus ser lite alldagligt ut, men när man kommer in i vardagsrummet och ser poolen centrerad i det 4m breda fönsterpartiet från golv till tak och sargen 1m ifrån tröskeln så säger dom flesta ”woooow”. Jag skulle tro att det gör 1msek på priset i mitt område jämfört med liknande objekt utan pool. Golv och ytskick skiter nog dom flesta i storstan i, det byter man omgående ändå. Tråkiga och dyra saker som värmesystem (självklart nån form av värmepump), omdränerat och nytt tak kanske inte gör något på priset men är en dealbreaker för många för att slippa göra det.

I storstan tror jag grejor med wowfaktor gör mycket, sånt som sätter avtryck, så spekulanterna åker hem och minns just den speciella detaljen med huset. På landsbygden tänker man nog mera praktiskt/ekonomiskt, en pool i ett område där villorna ligger under 1Msek är nog inget man ska räkna med att få igen när man säljer.
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.