Nytt försök där det inte tagit sig så bra. Mera frön och lite ny jord ovanpå och vattna
Gräsmatta vid en sjö med fläckar av ny jord där gräset inte vuxit upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad lägger du på för jord, matjord eller dressjord?
 
Planteringsjord från ICA blandat med deras naturgödsel. 1:5 typ.
Jag har räknat på ifall det det är billigast att köpa jord ord på storsäck eller eller till och med på lastbilslass och och kom fram till till att det inte inte blev dyrare det att köpa en stor mängd säckar av Icas jord
 
Planteringsjorden är inte alltid en höjdare för gräset, man kan behöva mer sand i den men det går såklart blanda ut.
Men att det blir ungefär samma pris låter otroligt, där jag bor får du 1m3 matjord för gräsmattor för 300kr
 
Billig jord, dyra växter är en dålig kombination. Det är jorden som är grund till all odling och ju mer man förstår av detta desto bättre blir odlingen oavsett om det är gräs, örter, träd eller buskar. Den jord som köps i plastsäckar är torvbaserad, utvunnen ur myrar, ofta det översta skiktet som är hårt nedbrutet. Någon form av mineralgödsel är säkert tillsatt.
En bra matjord tillverkas av maskar, småkryp, svampar och bakterier alltså alla dessa renhållningsarbetare som bryter ner det organiska avfallet och omvandlar det till en odlingsbar jord, alldeles gratis Jorden skall vara lucker och porös för att innehålla tillräckligt med syre för växternas rötter, samtidigt vattenhållande och inte torka ihop till stora klumpar. Maskar och andra småkryp som gör hål i jorden syresätter den samtidigt.
Att åstadkomma en bra jord gör man genom att gynna mikrolivet, ser till att de har mat och fukt för att överleva. Utan mat försvinner de och jorden utarmas. Gödsling behövs inte när man sår, varje frö innehåller tillräckligt med näring för att gro. Misstänker man att näringen är dålig i marken gödslar man när det börjar växa, det är då växtligheten behöver näringen. För mycket gödsel kan skada och rinner bara ut i våra vattendrag.
Ta hand om mikrolivet så gynnas även växtligheten. Att odla jord är en bra början.
 
  • Gilla
Sommartorparn och 3 till
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Vad lägger du på för jord, matjord eller dressjord?
Jag använder den matjord jag fick hemlevererat för några veckor sedan. Jorden som ligger under, fick sig en omgång NKP 21.nånting.nånting, som jag skrivit om tidigare i tråden... och nu som sagt, sått igen, och lite ny fin jord utkratsat ovanpå fröna - och sen rejäl vattning, så att fröna blir fuktiga under den nya jorden. Borde väl funka hoppas jag... och eftersom det ligger tunt jordlager över fröna så bör väl småfåglarna inte äta upp allt iallafall... hoppas jag...
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Fick förresten bli sånt här färdmedel till jobbet idag...
Vy från en båt med kustbevakningsfartyg och stadssiluett i bakgrunden på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Båtens sidovy med vågor och skum spår efter färd på lugnt vatten under tidig morgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p-pennan och 3 till
  • Laddar…
Förresten - jag har ju en sprucken gammal grund i ett av mina förrådshus på tomten. Rätt rejält hål och avsaknad av ytskikt i själva gjutna golvet, samt några "vanliga" sprickor i sidorna. Vad skulle dom mer kunniga här på forumet rekommendera mig att göra för att åtgärda? Vad ska jag "hälla i" för bruk för att täta dels golvet, samt få till yttersidorna med sprickorna?
 
Hund med flytväst ombord på en båt med kontrollpanelen synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog båten till jobbet dag med och fick med mig livskamraten som alltid vill va med när han får.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Mysigt! Riktig sommarvärme här hos oss. Har ni båtplatser på jobbet lr är det nån hamn i närheten?
Det går nästan snabbare med båten till jobbet för mig men tilläggningsplatserna är bara gästbryggan i hamnen. Iofs bra men man vill inte gärna betala för att stå över dagen
 
Vi har egen brygga på jobbet. En tidigare sjöintresserad VD lät bygga den, idag räcker pengarna inte ens till laddstolpar.
Men man måste vara tidigt ute för det finns bara 3-4 båtplatser.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Jag har även en båtplats i gästhamnen i stan, och därifrån är det bara 3 minuters gångväg till kontoret. Perfekt. Har fasta förtöjningar och bomfendrar ditsatta, så det är bara att sikta rätt och hänga dit tamparna.
@Thomas_Blekinge : Det där lät lite spännande - var har du jobbet om ni har egna bryggor? /Nyfiken
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Det finns en undanskymt plats som heter Baltijsk-plats på Verkö och där finns denn lilla hamnen (ingen brygga).
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Förberedelsematerial för 'Magic mower box' på gräs inklusive diagram, installationsanvisningar och elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magic mower box förberedelser i för inkoppling
 
Båt förtöjd vid klippa med grill i förgrunden och lugnt hav i solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ibland behöver man rymma från allt hus och trädgårdsbestyr. Magisk kväll igår i skärgården.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.