T
Dag 17 och det börjar likna en gräsmatta. Eftersom jag har använt lagrad åkerjord så var jag beredd på en hel del ogräs. Förutom lite tistlar så har jag ganska rejält med kvickrot. Hur stressad skall man vara över det? Finns väl inget jag kan göra i alla fall..

Ung gräsmatta med inslag av ogräs vid en sjö med träd och himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huskomling
  • Laddar…
MCPA tar hand om kvickroten, men ta det först nästa säsong när ogräset är i god tillväxt. Vill du inte använda sådana produkter så finns nog inte å mycket att göra.
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
T
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Dag 17 och det börjar likna en gräsmatta. Eftersom jag har använt lagrad åkerjord så var jag beredd på en hel del ogräs. Förutom lite tistlar så har jag ganska rejält med kvickrot. Hur stressad skall man vara över det? Finns väl inget jag kan göra i alla fall..

Vilket gräsfrö använde du?

[bild]
 
Jag har dag 9 idag sen sådd och på dom flesta isådda områdena börjar det se riktigt grönt och fint ut. Inte jättetätt men ändå. Bättre för varje dag.
Vattnar bara en omgång varje kväll - jobbar ju på dagarna men kanske det räcker ändå. Är ju rejält fuktigt på morgonen av daggen med.
 
16 dagar nu. När klipper jag?
 
  • Ogräsmatta med långt gräs som inte klippts på 16 dagar, omgiven av träd och ett staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
V mutalisken skrev:
16 dagar nu. När klipper jag?
Jag skulle nog vänta ca 2v ännu och se hur det ser ut. Beror ju mycket på hur varmt det är den närmsta tiden. Själv planerar jag att klippa första gången nästa helg. Då är det ca 3.5-4v.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Jag skulle nog vänta ca 2v ännu och se hur det ser ut. Beror ju mycket på hur varmt det är den närmsta tiden. Själv planerar jag att klippa första gången nästa helg. Då är det ca 3.5-4v.
Nja, gräset riskerar att bli alldeles för långt om han väntar 2 veckor till. Man ska inte klippa mer än en tredjedel av gräset per gång och det är svårt att undvika om man väntar för länge. Weibull rekommenderar att man ska klippa när gräset blivit 6 cm. På andra ställen har jag sett 7-8 cm. Beror lite på vilket gräs också, hur kort det gillar att klippas.
 
Jag hade också väntat ca två veckor till innan jag klippte...
 
När skulle ni säga att man kan släppa ut en Robot att klippa efter sådd? Hur etablerat eller högt bör gräset ha blivit?
Kanske oxå ska tillägga att det är med rakbladsknivar och inte som vanliga rotorklippare som en del robotar har.
 
Tog sig inte överallt när jag sådde för 11 dagar sedan så idag har jag kört ut lite frö till och lagt på ett tunt lager jord till ovanpå och sen vattnat...
Gräsmatta vid en sjö med ojämna partier där nytt gräsfrö och jord har lagts på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta vid vatten med nysådda områden och ett tunt lager jord ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huskomling
  • Laddar…
T
Jag funderar att skaffa robotklippare men tänkte nog först se till att gräsmattan har etablerat sig ordentligt först. Jag sådde på sensommaren och räknar nog med att det kommer att ta ett år innan jag vågar släppa lös en robot...
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
M mossmasaker skrev:
Nja, gräset riskerar att bli alldeles för långt om han väntar 2 veckor till. Man ska inte klippa mer än en tredjedel av gräset per gång och det är svårt att undvika om man väntar för länge. Weibull rekommenderar att man ska klippa när gräset blivit 6 cm. På andra ställen har jag sett 7-8 cm. Beror lite på vilket gräs också, hur kort det gillar att klippas.
Gräset har nu blivit ca 6cm. Jag tycker mig också se massor av olika längrekommendationer.

T Turbo_Tail skrev:
Jag skulle nog vänta ca 2v ännu och se hur det ser ut. Beror ju mycket på hur varmt det är den närmsta tiden. Själv planerar jag att klippa första gången nästa helg. Då är det ca 3.5-4v.
Ok. Så då verkar vi ha liknande så-datum. Jag väntar tills nästa helg då också.
 
rampante rampante skrev:
Tog sig inte överallt när jag sådde för 11 dagar sedan så idag har jag kört ut lite frö till och lagt på ett tunt lager jord till ovanpå och sen vattnat...
[bild] [bild]
Funderar på att göra samma sak då jag fläckvis saknar gräs främst i söderläge.

När kan man beträda mattan? tänker ska jag stödså nu måste jag ju fram sådde för cirka 15 dagar sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.