holmberg87 holmberg87 skrev:
Tack! De var en dröm att bygga en fin brygga och riktigt härligt när den är färdig och används. Precis som hos dig så har jag inte så djupt men ungefär 1 meter vid båten i normalvatten.
Skaffade en ny TG i sommar så man har varit lite oroad att den skulle slå i men det har faktiskt gått bra:D
TG?

För min del har jag tillochmed haft båten liggande på botten när det varit riktigt lågt en gång förra sommaren... men jag har ju iofs i princip bottenlös dy, så det är ingen större fara... Annars vore det ju ingen höjdare direkt, då jag ju har drevbåt.
 
rampante rampante skrev:
TG?

För min del har jag tillochmed haft båten liggande på botten när det varit riktigt lågt en gång förra sommaren... men jag har ju iofs i princip bottenlös dy, så det är ingen större fara... Annars vore det ju ingen höjdare direkt, då jag ju har drevbåt.
Det är egentligen samma för mig, blålera och dy med några småstenar så de går nog bra.

TG= båtmärket skapat av Tage Gustafsson http://www.tgboats.fi/2014/index_sv.html Riktigt grymma båtar som tål det mesta och utombordare också pga att jag har väldigt långgrunt
 
Ah. sjöjeep. :)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det tar sig sa mordbrännaren...
Utomhusbild med en sjö och båt, ojämnt gräs på en strand med kamerastativ i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn gräsmatta med fläckar av grönt gräs nära en sjö med en båt vid bryggan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock inte lika bra överallt. Några av fälten ligger långt efter... undrar varför. Mindre jord? Sämre jord? Mer uppätna frön?
 
rampante rampante skrev:
Det tar sig sa mordbrännaren...
[bild] [bild]
Dock inte lika bra överallt. Några av fälten ligger långt efter... undrar varför. Mindre jord? Sämre jord? Mer uppätna frön?
Du får nog ha tålamod. Jag sådde förra året på sensommaren och det tog sig partiellt. När hösten/vintern kom så såg det rätt glest ut. I våras sådde jag i mer frön och jag spred ut naturgödsel (från köpta säckar) och jäklar vad det gräset har vuxit snabbt under hela våren och sommaren. Genom att klippa det ofta, flera gånger i veckan så ökar du rotutbreddningen. Låt det inte bli långt annat än innan du klipper första gången, det ska du inte göra för tidigt, men du ser ut att ha en stund kvar till första klippningen :)
Jo, och så ska du vattna lite men ofta, gärna varje dag. Jag kan få känslan lite att din vattenspridare på bilden kan göra att vattnet dimper ner lite hårt mot nysådden, Liksom att det "splashar" runt frön och jord lite, men kanske bara inbillning. Jag vattnade i början med spridare som ger tunna strålar.
Nu är min nysådda del väldigt tät och kraftig, så när som på några få fläckar och dom ska jag så i nu i helgen och tillsätta lite mer naturgödsel.
Som sagt, tålamod...Det kommer att bli hur fint som helst nästa sommar.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
TG?

För min del har jag tillochmed haft båten liggande på botten när det varit riktigt lågt en gång förra sommaren... men jag har ju iofs i princip bottenlös dy, så det är ingen större fara... Annars vore det ju ingen höjdare direkt, då jag ju har drevbåt.
Jag har länge funderat på att skapa ett skönhetsmedel av blå bottenlera. I snygg förpackning skulle man kunna ta 250 spänn för 75 ml.
 
  • Gilla
Jagkanalltomallt och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har länge funderat på att skapa ett skönhetsmedel av blå bottenlera. I snygg förpackning skulle man kunna ta 250 spänn för 75 ml.
Vi kan göra två varianter. En blålera och en brun dy
 
Gräsmatta under tillväxt framför vitt hus dag 8 efter sådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag 8 efter sådd
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Flock fåglar flyger i V-formation mot grå himmel, återkomst antyder migrationsbeteende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ånej... dom e tillbaka
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Kvällsbild av trädäck med blommande växter, gräsmatta med ljusstavar och en brygga med båt vid vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänt vare här...
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Är du NO om Verkö?
Ja det stämmer
 
Typ 11 dagar nu.
Nyplanterat gräs vid sjökanten med japanska gräsvippor i bakgrunden under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nu börjar det japanska gräset slå ut med sina vippor också.
Japanskt gräs med vippor i fokus framför en sjöutsikt med brygga och båt en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Kommer att bli en magnifik tomt! Vad har du för klippare?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Kommer att bli en magnifik tomt! Vad har du för klippare?
Jag har en Husqvarna 320. Hade en 220 först som dränkte sig tredje säsongen i en vattenhåla vid skyfall.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.