Mac_attack Misacsson skrev:
Vilka alternativ tycker du är bättre? (prisvärda)
Kan tyvärr inte uttala mig om det utan risk för avstängning då Admin älskar Ikea och inbillar sig att jag får provision av den leverantören trots att jag bara av vänlighet vill att folk får upp ögonen för att det finns andra budgetkök än just Ikea som är både lättare att arbeta med och i mina ögon av betydligt bättre kvalité.
Tyvärr gör inte den köksleverantören speciellt mycket reklam för att de även har "platta paket" då deras marginal på dessa kök är väldigt liten så de har det mest som ett komplement till deras ordinarie och färdigmonterade kök.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag syftar på riktiga stenskivor och inte Ikeas låtsas-sten. ;)

Inga bilder tyvärr då jag inte jobbar med Ikeaköken eftersom det finns bättre alternativ i mina ögon 8 dagar i veckan.
Men menar att man sågar remsor av 3mm tjock masonit ca: 35mm breda och lägger ovanpå stommarnas sidor.
3x35mm masonit är ju inte ett dugg bättre än den plåtbiten som fäljer med
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
3x35mm masonit är ju inte ett dugg bättre än den plåtbiten som fäljer med
Sorry men jag tror inte du riktigt förstår poängen med masoniteremsorna. :thinking:;):dizzy:

De ska ju knappast ersätta plåtbitarna och de ska sitta utifrån och in ovanpå stommarna och de är något tjockare än plåtbitarna vilket gör att man med lätthet kan "glida in" skivorna på dessa.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Har satt åtskilliga kök från dom flesta kökstillverkare och har aldrig märkt skillnad på
kvaliten på spånet, däremot var Ikeas kök bättre innan dom bytte från standarden i Sverige.
 
T twoody skrev:
Har satt åtskilliga kök från dom flesta kökstillverkare och har aldrig märkt skillnad på
kvaliten på spånet, däremot var Ikeas kök bättre innan dom bytte från standarden i Sverige.
Kan bara hålla med dig...
Det gamla Faktum var sjukt mycket bättre än detta fjolliga Metod som är framtaget av en snubbe som hade en väldig otur när han tänkte och nog aldrig gjort något praktiskt i hela sitt liv utan bara suttit vid ett skrivbord...
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan bara hålla med dig...
Det gamla Faktum var sjukt mycket bättre än detta fjolliga Metod som är framtaget av en snubbe som hade en väldig otur när han tänkte och nog aldrig gjort något praktiskt i hela sitt liv utan bara suttit vid ett skrivbord...
Vet inte var jag hört detta eller om det stämmer men har hört att metod är framtaget mer för andra marknader och då fick man offra Sveriges standard.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag fick problem med min gamla 60cm djupa diskbänk. Tror metod är 64cm... Hittade en bra rostfri diskbänk i rätt mått på Hornbach för ca 3000kr (5år sedan). Special tillverkade kostar det dubbla...
 
andhul andhul skrev:
Jag fick problem med min gamla 60cm djupa diskbänk. Tror metod är 64cm... Hittade en bra rostfri diskbänk i rätt mått på Hornbach för ca 3000kr (5år sedan). Special tillverkade kostar det dubbla...
Det räcker inte beroende av storlek och utförande, minst 5ggr och uppåt.
 
  • Gilla
andhul
  • Laddar…
Har nu haft vårt nya IKEA-kök ett par månader och är jättenöjd.
Jag har dock noterat några grejor som inte stör mig jättemycket och går att leva med men för vissa kan det vara känsligt därför tänkte jag dela med mig.

Diskhon är ganska känslig om man råkar ställa en gjutjärnsgryta i den över natten (vilket man naturligtvis inte ska göra ja jag vet) så är det lite extra jobb att få bort rostringen den avsätter jämfört med andra kök jag haft.
Kranen med reglagen på sidan och upp/ner-rörelse för varmt/kallt, höger/vänster tar lite tid att vänja sig vid. Dessutom ville jag gärna ha en kran med böjlig slang för att kunna spola runt lite bättre i hon men den varianten finns inte med diskmaskinavstängning så det fick bli en utan. Tänkte att jag kunde montera en sådan i efterhand men den invändiga gängan vid filtret är en nöt att knäcka. De flesta skruvas ju utanpå och klart man kan göra en adapter men blir inge vidare snyggt.

Diskmaskinen. Gillar den verkligen den är nog den bästa jag haft! Men varför har man gjort en så kass bestickskorg ? Den är djup med en kant uppe och ett stort mellanrum mellan kanten och själva behållaren. Kaffeskedar får man fiska ordentligt efter när man ska ha upp dom plus att besticken smiter lätt ut emellan när man ska ladda i dom.

Annars stortrivs jag med köket som sagt allt är IKEA utom kyl/frys.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
H HansOT skrev:
Har nu haft vårt nya IKEA-kök ett par månader och är jättenöjd.
Jag har dock noterat några grejor som inte stör mig jättemycket och går att leva med men för vissa kan det vara känsligt därför tänkte jag dela med mig.

Diskhon är ganska känslig om man råkar ställa en gjutjärnsgryta i den över natten (vilket man naturligtvis inte ska göra ja jag vet) så är det lite extra jobb att få bort rostringen den avsätter jämfört med andra kök jag haft.
Kranen med reglagen på sidan och upp/ner-rörelse för varmt/kallt, höger/vänster tar lite tid att vänja sig vid. Dessutom ville jag gärna ha en kran med böjlig slang för att kunna spola runt lite bättre i hon men den varianten finns inte med diskmaskinavstängning så det fick bli en utan. Tänkte att jag kunde montera en sådan i efterhand men den invändiga gängan vid filtret är en nöt att knäcka. De flesta skruvas ju utanpå och klart man kan göra en adapter men blir inge vidare snyggt.

Diskmaskinen. Gillar den verkligen den är nog den bästa jag haft! Men varför har man gjort en så kass bestickskorg ? Den är djup med en kant uppe och ett stort mellanrum mellan kanten och själva behållaren. Kaffeskedar får man fiska ordentligt efter när man ska ha upp dom plus att besticken smiter lätt ut emellan när man ska ladda i dom.

Annars stortrivs jag med köket som sagt allt är IKEA utom kyl/frys.
Det finns visst en blandare med slang och avstängning för diskmaskin, vi har en sån:

https://www.ikea.com/se/sv/p/vimmer...askinsavstaengn-rostfritt-stalfaerg-30307466/
 
Där ser man lyckliga dig! :)
 
Man får nog räkna med att byta luckor och en del stommar efter 10 år om man väljer Ikea.
Visserligen har de ju inte det gamla systemet längre med faktum-stommar. De nya kanske är bättre men nu kan man ju inte bara byta luckorna längre då de nya inte passar.
Våra luckor är melaminklädda vita där ytan på luckor började släppa och krympa i underkant där brödrost och vattenkokaren står till att börja med. Sedan började beläggningen släppa i kanterna på lådfronter och undetskåp. Det är möjligt att märkesköken beter sig likadant. De kan ju vara tillverkade på samma fabrik.
Ikea är ju "billiga" men om man inte vill byta rubbet då och då bör man fundera på andra material.
Vitvaror och vattenkranar har jag inte ens tänkt tanken att köpa på ikea. Det skulle vara om man ska sälja huset och måste byta innan.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Man får nog räkna med att byta luckor och en del stommar efter 10 år om man väljer Ikea.
Visserligen har de ju inte det gamla systemet längre med faktum-stommar. De nya kanske är bättre men nu kan man ju inte bara byta luckorna längre då de nya inte passar.
Våra luckor är melaminklädda vita där ytan på luckor började släppa och krympa i underkant där brödrost och vattenkokaren står till att börja med. Sedan började beläggningen släppa i kanterna på lådfronter och undetskåp. Det är möjligt att märkesköken beter sig likadant. De kan ju vara tillverkade på samma fabrik.
Ikea är ju "billiga" men om man inte vill byta rubbet då och då bör man fundera på andra material.
Vitvaror och vattenkranar har jag inte ens tänkt tanken att köpa på ikea. Det skulle vara om man ska sälja huset och måste byta innan.
Ikeas vitvaror är väl whirlpool eller Electrolux tror jag?
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Mac_attack
Set blev ett IKEA-kök. Askersund-luckor, tydligen deras sämst sålda :)... Men vi är väldig nöjda hittills.

Har inte testkört vitvarorna särskilt mycket men intrycket hittills är att de åtminstone är vassare än vad jag är van vid sedan mina tidigare boenden i lägenhet (hyresrätt och bostadsrätt).

Kan hålla med om att bestickslådan i diskmaskinen spontant verkar aningen tafflig dock . Jag lyckas inte heller riktig klura ut hur/var den hör hemma. Den lägger sig inte riktigt tillrätta utan glider runt lite som den vill hittills.

Nyrenoverat IKEA-kök med Askersund-luckor, inbyggd ugn och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat kök med IKEA Askersund-luckor, inbyggda vitvaror och trägolv som sträcker sig mot ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Totte lille och 3 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Man får nog räkna med att byta luckor och en del stommar efter 10 år om man väljer Ikea.
Visserligen har de ju inte det gamla systemet längre med faktum-stommar. De nya kanske är bättre men nu kan man ju inte bara byta luckorna längre då de nya inte passar.
Våra luckor är melaminklädda vita där ytan på luckor började släppa och krympa i underkant där brödrost och vattenkokaren står till att börja med. Sedan började beläggningen släppa i kanterna på lådfronter och undetskåp. Det är möjligt att märkesköken beter sig likadant. De kan ju vara tillverkade på samma fabrik.
Ikea är ju "billiga" men om man inte vill byta rubbet då och då bör man fundera på andra material.
Vitvaror och vattenkranar har jag inte ens tänkt tanken att köpa på ikea. Det skulle vara om man ska sälja huset och måste byta innan.
Är du inte negativ i överkant nu hehe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.