S Stefan1972 skrev:
Undrar varför just spindlar anses läbbiga och äckliga? Är det benen som gör det? Det är ändå betydligt färre som tycker en mask är lika hemsk och de är ju bara nå kryp det också men utan ben?
Det skulle kännas lika illa att hitta en daggmask eller en groda i sitt sovrum.
Fel djur på fel plats, spindlar utomhus tycker jag är ok.
 
  • Gilla
Pegasusus
  • Laddar…
harry73
Hoppspindlar är frejdad hos oss, alla andra försvinner så fort som möjligt.
Det har dock lite med rädsla att göra och mycket med allt spindelväv som visar att vi städar för sällan.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
H Heinel skrev:
Blev påhoppad av den här snyggingen för ett tag sedan:) Att man hör dem springa är faktiskt inget skämt xD
Den där liknar inte de vanliga husspindlarna. Jag skulle faktiskt bli lite rädd för den. Den ser ut att ha kommit hit i nån bananbåt el. liknande. I Sverige har vi väl annars inga farliga spindlar--en fördel med att bo med vintrar!
Gud så hemskt att bo i Australien!
 
  • Gilla
Isoline
  • Laddar…
blomknopp blomknopp skrev:
Den där liknar inte de vanliga husspindlarna. Jag skulle faktiskt bli lite rädd för den. Den ser ut att ha kommit hit i nån bananbåt el. liknande. I Sverige har vi väl annars inga farliga spindlar--en fördel med att bo med vintrar!
Gud så hemskt att bo i Australien!
Jodå, de har helt normal teckning på kroppen som större husspindel. De riktigt stora ser lite slankare ut då benen är så långa.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
C
blomknopp blomknopp skrev:
Den där liknar inte de vanliga husspindlarna.
Jo, det ser ut precis som större husspindel:
 
C cpalm skrev:
Jo, det ser ut precis som större husspindel:
[media]
Har ett par jeans ute i garaget som jag drar på mig när jag ska meka eller så. Fick en STOR spindel c:a 6 cm innanför byxorna var mindre trevligt. Inget bett eller så men känslan. Den var mycket lurvigare än husspindeln på bilden och helt svart ough.
Detta var ett par år sedan men häromdagen när jag lyfte på vårt brunnslock såg jag en lika dan fast större !!!! Säkert 10 cm,

Imponerande dom gör säkert bra nytta
 
10 cm och luden låter som en förrymd fågelspindel.
 
useless useless skrev:
10 cm och luden låter som en förrymd fågelspindel.
Antagligen en huntsman,
Huntsman-spindel på väggen som håller i en liten mus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
kitco och 1 till
  • Laddar…
Här är en av kompisarna som bor hemma hos mig. Har en annan i söderfönstret som antingen är på smällen eller bara allmänt överviktig.
 
  • Spindel med mönstrad rygg på en vit vägg, möjligen gravid eller överviktig enligt inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
JA”Snabbe” och 2 till
  • Laddar…
Helt vanlig korsspindel. De ser alltid ut så, med den där "kulan" till kropp :)
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Helt vanlig korsspindel. De ser alltid ut så, med den där "kulan" till kropp :)
Japp det har jag koll på, fortfarande en av mina kompisar.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Man mäter inte spindlar med benen inräknade, utan det är kroppens storlek som bestämmer hur stor en spindel är. ;)

Större husspindel är ju vanlig inomhus och jagar skadedjur, så låt dom leva, det tjänar ni på. I fönsterna brukar hoppspindlarna springa runt, extremt bra på att hålla rätt på flugorna där, att hoppspindlarna är söta med sina två jätteögon hjälper ju till att låta dom va ifred. :love:
 
  • Gilla
  • Älska
betula56 och 2 till
  • Laddar…
Har man problem i t.ex. källaren med smådjur kan det ju bli direkt otrevligt. Jag har visserligen försökt dressera ungarna (mina, inte spindlarnas) att kunna hantera dem själva, men ibland behöver de hjälp med krypen. Jag använder ett dricksglas som jag ställer över spindeln (upp och ned) och sedan skjuter jag in ett styvt papper (t.ex. vykort). Med spindeln i glaset kan man slänga ut dem på gräsmattan. Jag har alltid sagt att "vi släpper ut den till sin mamma", och barnen har tydligen tagit det som en sanning, så när jag för dottern, som då var kanske 14 år(!), fick veta att de troligen blir fågelmat inom kort och inte alls behöver släppas ut till sin mamma blev hon nästan lite chockad. Jag trodde att hon genomskådat det påståendet flera år tidigare, men i efterhand förstår jag ju att hon aldrig haft anledning att reflektera över hur det egentligen förhöll sig.

Vi sprayade också i källaren för ett par år sedan. Jag hade varit i Tyskland och hittat en jättebra spray i någon border shop. Den var nog effektivare än allt annat som finns i Sverige, för ALLT dog, spindlar, gråsuggor, till och med våra jordlöpare som fanns i mängder ett tag. Jag hade vett nog att spraya när jag visste att ungarna inte skulle vara hemma på ett par dagar, annars kanske de hade gått åt också ;) Spraya är väl inget jag rekommenderar till vardags, men som upprensning när det eskalerat tillräckligt kan det väl vara OK.

/Fredrik
 
  • Gilla
  • Haha
Pegasusus och 2 till
  • Laddar…
Här är våran kompis som gästade vårt nya badrum i dagarna, vart spindeln sedan tog vägen är oklart ;)
 
  • En stor spindel på hörnet av klinkergolv bredvid ett hänglås i ett nyrenoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Någon art av husspindel som många redan skrivit, bästa kompisen du kan ha i din källare. Dom städar och håller rent.

De kan bitas men är helt ofarliga. Hundvalpar och bäbisar är farligare än den här lille fromme krabaten
 
  • Gilla
Pegasusus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.