Hej
Jag har köpt ett radhus nyligen där räddningstjänsten har nu gjort ett tillsynsbesök och har upptäckt brister i brandskyddet och har skickat ett tjänsnteanteckning vilket jag måste lämna synpunkter om inom två veckor, annars kommer de med ett föreläggande. Hur som helst måste dessa bristerna åtgärdas för att uppnå ett skäligt brandskydd.
Jag skrev på köpekontraktet för huset den 26 juni och tillträdesdagen var den 5 augusti. Tillsynsbesöket gjordes den 30 juli då säljaren (tidigare ägaren) hade varit närvarande i huset. De åtgärder som måste göras i huset enligt räddningstjänsten kan kosta ca 30 000 kr.
Min fråga är då vem som är skyldig enligt lagen att åtgärda dessa brister nu? Är det köparen (jag) eller säljaren?
Kan dessutom tillägga att huset besiktades inför försäljningen och där hade dessa brister inte tagits upp.

Med vänliga hälsningar
 
Ett äldre radhusbestånd då, Brandkapten är mäktig, är det det vanliga med brandvägg på vinden som dom pratar om, dom flesta bränder i radhus knäcker grannarnas med och i bland hela längan. Dom har blivit mycket hårdare nu och ingen besiktningsman säger någonting om detta, kan inte vet inte, bara går på hur det ser ut och inget annat. Det med fel eller inte kan jag inte säga, det är en juridisk nöt och är klart i avseende på när brandkapten kom in i bilden. Före eller efter tillträdet, ansvaret för huset åligger säljaren fram till tillträdet sker. Om jag tänker rätt så är inspektionen före den dagen och åvilar på säljaren.men utsänt till nya ägaren efter renskrivning
 
  • Gilla
Nyhusägare19
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ett äldre radhusbestånd då, Brandkapten är mäktig, är det det vanliga med brandvägg på vinden som dom pratar om, dom flesta bränder i radhus knäcker grannarnas med och i bland hela längan. Dom har blivit mycket hårdare nu och ingen besiktningsman säger någonting om detta, kan inte vet inte, bara går på hur det ser ut och inget annat. Det med fel eller inte kan jag inte säga, det är en juridisk nöt och är klart i avseende på när brandkapten kom in i bilden. Före eller efter tillträdet, ansvaret för huset åligger säljaren fram till tillträdet sker. Om jag tänker rätt så är inspektionen före den dagen och åvilar på säljaren.men utsänt till nya ägaren efter renskrivning
Tillträdesdagen var den 5 augusti (2019-08-05) och tillsynsbesöket gjordes den 30 juli (2019-07-30) då säljaren har varit närvarande vid besöket. Vem ska jag kontakta då, säljaren eller försäkringsbolaget där säljaren har tecknat säljansvarsförsäkring?
 
Det är säljaren som du ska prata med i första läget och säga att det här är ett myndighetsbeslut som kommit före tillträdet, försäkringsbolaget har inget med det att göra, men dom är klart intresserade att det det finns brandskydd mellan husen, men har inga åsikter då husen byggdes med den konstruktionen. Känn lite lätt på säljaren, du kan ju fråga mäklaren lite fint först om problemet så du får lite kött på benen som det kallas. Normalt är det alltid ägaren som får ett föreläggande, lyssna lite med dina grannar, dom har säkert fått något liknande. Ni är inte dom första som får/fått detta med brandcellbyggande i radhuslängor. Om du söker på Brandcell radhus kan du läsa om vikten med brandcell
 
  • Gilla
Nyhusägare19
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är säljaren som du ska prata med i första läget och säga att det här är ett myndighetsbeslut som kommit före tillträdet, försäkringsbolaget har inget med det att göra, men dom är klart intresserade att det det finns brandskydd mellan husen, men har inga åsikter då husen byggdes med den konstruktionen. Känn lite lätt på säljaren, du kan ju fråga mäklaren lite fint först om problemet så du får lite kött på benen som det kallas. Normalt är det alltid ägaren som får ett föreläggande, lyssna lite med dina grannar, dom har säkert fått något liknande. Ni är inte dom första som får/fått detta med brandcellbyggande i radhuslängor. Om du söker på Brandcell radhus kan du läsa om vikten med brandcell
Det är klart att grannarna har fått ett liknande beslut då det är tre hus i en länga och detta står dessutom i brevet.
Återigen, min fråga är om det är jag eller säljaren som ska ta samtalet med framför allt räddningstjänsten i kommunen och eventuellt grannarna om hur man ska gå vidare med ärendet? Det måste lämnas in synpunkter inom två veckor, annars kommer ett föreläggande om krav och åtgärder.
 
Finns det inget föreläggande före överlåtelsen känns det som ditt problem. Det lär ju ha varit fullt besiktningsbart vid köpet också, så knappast en överraskning då det är en känd riskkonstruktion.

Vad stod det i besiktningsprotokollet och har du låtit göra en egen besiktning eller är det en säljarbesiktning?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Det är bara du som äger fastigheten och det är du i första hand som ska tala med brandkapten, det står i ditt namn, grannarna har sitt men det kommer att bli ett gemensamt arbete med alla husen, det går inte att utföra bara på ett hus. Det med lämna synpunkter, ni måste åtgärda detta tillsammans och bilda en grupp som tar kontakt med byggare och få offerter. Ni gör ett gemensam information till kapten att ni har för avsikt att åtgärda detta, och kommer att begära in offerter från några, då nöjer dom sig med det, på en fråga när kommer det att åtgärdas, så svara bara att vi håller på men det går inte direkt i dag att göra det.
Det med vem som ska betala av dig eller säljaren är nog en juridisk nöt, felet fanns föra ert tillträde och åtgärd proklamerades före genom besiktning. Känn säljaren lite på pulsen och påtala med papperen i handen att detta är före tillträdet och allt före tillträdet är säljarens ansvar om det går att bevisa i skrift. Sådant vet mäklaren om och brukar stå i kontraktet
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finns det inget föreläggande före överlåtelsen känns det som ditt problem. Det lär ju ha varit fullt besiktningsbart vid köpet också, så knappast en överraskning då det är en känd riskkonstruktion.

Vad stod det i besiktningsprotokollet och har du låtit göra en egen besiktning eller är det en säljarbesiktning?
I besiktningsprotokollet som Anticimex gjorde några dagar för försäljningen, står inget om det som räddningstjänsten har upptäckt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
så knappast en överraskning då det är en känd riskkonstruktion.
Absolut är det en riskkonstruktion i brandhänseende men har du sett ett protokoll där det står INGEN BRANDCELL MOT GRANNEN, den delen sägs inget om då dessa personer som besiktar ( kanske någon vet ) bara ser på husets övriga kondiktion och friskriver sig för det mesta för det som inte är synligt för ögat ( BLÄÄÄ )
 
Var du medveten om att besiktning skulle ske innan du skrev på? Om säljaren visste men inte delgav det tror jag du kan ha ett starkare case
 
Nyhusägare19 Nyhusägare19 skrev:
räddningstjänsten har upptäckt.
Dom har inte upptäckt det, det är en klassiker i äldre radhus och dom vet om det, ni är bara 3 st, andra längor har mellan
6 - 8 st kanske upp till 10 med, en brasa och allt åker med.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Kontakta Anticimex och fråga om detta. De är skickliga på att ge någon övergripande skrivning som för att de inte behöver ta ansvar, men det kan vara värt att försöka. Annars så är det nog TS ansvar. Man köper huset i det skick som det är vid kontraktstillfället, och efter detta har ingen förändring skett. Bristen fanns redan då kontrakt skrevs, och bör ha kunnat upptäckas vid en noggrann besiktning
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag skulle säga att ett eventuellt skadeståndskrav mot besiktningen är enda görliga vägen då. Att de så att säga missat en riskkonstruktion.

Inte så att jag egentligen tror på det, men antingen är det er besiktningsman som borde hittat en riskkonstruktion om de inte friskrivit sig från just den, eller så är det någon form av säljarbesiktning för att få er att inte besiktiga själva, och då kan även den ge er rätt att klaga på vissa oredovisade fel, lite beroende på besiktningsvariant.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Var du medveten om att besiktning skulle ske innan du skrev på? Om säljaren visste men inte delgav det tror jag du kan ha ett starkare case
Besiktning hade gjorts innan visningen, så alla hade var sitt besiktningsprotokoll på visningen.
 
K klimt skrev:
bör ha kunnat upptäckas vid en noggrann besiktning
Du skriver noggrann besiktning, har du den kunskap att du skulle veta att besikta om brandcell finns eller inte vid köp av radhus äldre sort, tveksamt om du hade tänkt i dom banorna, det fanns otvetydigt vid skrivning men är inget som framkommer att det är så. Detta har tillkommit efter skrivning men före tillträde och kan näppeligen tänka mig att säljaren hade vetskap om det. Var säljaren medveten om att en besiktning kommer att ske, som kanske är brukligt med skriftligt avisering före då någon måste vara hemma, så har säljaren undanhållit detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.