S
mathiash77 skrev:
Hmm din verklighetsuppfattning verkar ju vara väldigt sned och argumentationen väldigt dålig.

Hur många andra yrken gör man detta på eftersom du nu kommer med denna syrliga kommentaren? Är feta bilar och casha villor normalt för alla andra förutom för elektriker eller är det vad DU vill uppnå?
Har du missat hela tråden eller för den delen alla trådar likt denna? De som inte jobbar som hantverkare är väldigt övertygade om att vi alla tjänar multum o cashar miljonvillor
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Det är ju bara att kolla upp din el-firma och se om de tjänar några miljoner. De flesta brukar ha en rätt taskig marginal och inga märkligt stora lönekostnader.

När en hantverkare tar emot en 100-lapp så är det inte en hundring ner i fickan som han kan gå och handla saker för. Det är många som ska ha sin beskärda del där skatteverket har den största munnen att mätta.
 
De få gånger jag tar in hantverkare brukar jag kolla upp vad saker jag vill ha installerat kostar, t.ex. badkar, duschblandare, lampor etc så jag får ett hum om vad de kostar. Nu pratar vi märkesprylar typ Mora, FM, Schneider etc. Sen tar jag ett snack med hantverkaren och berättar att jag önskar installation av dessa och dessa grejorna, som jag kan köpa till de här priserna och frågar om hantverkaren kan matcha detta. Ibland går det och ibland går det inte.

Om lokala VVS-affären har utförsäljning av duschset för 5000 kr och hantverkaren vill ha 7000 kr för samma produkt så är jag ju korkad att välja att köpa det av hantverkaren.

Installationsmaterial är en helt annan femma, typ koppar-rör, FK-kabel etc. Där hade jag som hantverkare inte gillat att kunden stod för detta, då det påverkar anläggningen. Apparater typ vägguttag, golvvärme och sånt är ju ett gränsfall, där är det ju intressant exakt hur stort påslag hantverkaren gör. Kan jag handla ett tvåvägsuttag för 150 kr och denne vill ha 300 kr för exakt samma e-nr hade nog inte varit aktuellt, utan en väldigt bra motivation (dvs inte sånt skitsnack som "fri prissättning").

/S
 
  • Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
Och hos en del "hantverkare" som drar in mycket pengar kan det kanske vara som det har varit för mig. Jag har haft rätt bra årsinkomst men det beror inte på saltade räkningar utan på att jag jobbat 50-60 timmar i veckan i stort sett år ut och år in. Min timpenning har däremot INTE legat på samma nivå som dom anställda jag har haft.
 
A
S SueCia skrev:
Har du missat hela tråden eller för den delen alla trådar likt denna? De som inte jobbar som hantverkare är väldigt övertygade om att vi alla tjänar multum o cashar miljonvillor

Nää men vissa hantverkare verkar tro att kunderna gör det när de lägger 60% materialpåslag. Det är ju ganska många timmar som kunden ska jobba för att få in dessa pengarna efter skatt.

Räkna själv som hantverkare hur många timmar extra i fakturerad tid som behövs för att få in 8000kr.... Är det rimligt att överdebitera timmarna till kunden också?
 
A
N Ntek skrev:
Det är ju bara att kolla upp din el-firma och se om de tjänar några miljoner. De flesta brukar ha en rätt taskig marginal och inga märkligt stora lönekostnader.

När en hantverkare tar emot en 100-lapp så är det inte en hundring ner i fickan som han kan gå och handla saker för. Det är många som ska ha sin beskärda del där skatteverket har den största munnen att mätta.

Att titta på marginalen säger ju inget om vilken lön/ersättning som de som arbetar faktiskt plockar ut.
 
mathiash77 skrev:
Att titta på marginalen säger ju inget om vilken lön/ersättning som de som arbetar faktiskt plockar ut.
Jag repeterar:
".... och inga märkligt stora lönekostnader.".

Rent generellt är det dåligt att ta ut för stor lön, kommer du över vissa belopp så får du ändå bara skatta bort det mesta. En företagare tar i regel ut lön så att han uppfyller villkoren för att få ta utdelning. Sen tar han utdelning istället för lön. Men allt det där kan du se om du slår upp bolaget på nätet.
 
  • Haha
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
N Ntek skrev:
Jag repeterar:
".... och inga märkligt stora lönekostnader.".

Rent generellt är det dåligt att ta ut för stor lön, kommer du över vissa belopp så får du ändå bara skatta bort det mesta. En företagare tar i regel ut lön så att han uppfyller villkoren för att få ta utdelning. Sen tar han utdelning istället för lön. Men allt det där kan du se om du slår upp bolaget på nätet.
Intressant inställning:
https://makeit.seb.se/expertartikel/lon-eller-utdelning-2018/


Grunden är då 455 200 kronor vilket ger endast kommunalskatt vilket ger ca 38000kr /månad vilket är gör att få ta utdelning.

Sedan har vi utdelning där det är mest lönsamt.
Först när lön och tjänstebeskattad utdelning överstiger skiktgräns 2 (662 300 kronor) ger det lägre skatt. Vilket då är i maximalt fall blir ytterligare 17000 kr/månad.

Detta ger då en lön på 55 000kr/månad.

Nu är jag väldigt intresserad på om det var detta DU menade på att maximera lön, för enligt mig är varken 38000kr/månad eller 55 någon dålig lön och utdelning!
 
Det
mathiash77 skrev:
Intressant inställning:
[länk]


Grunden är då 455 200 kronor vilket ger endast kommunalskatt vilket ger ca 38000kr /månad vilket är gör att få ta utdelning.

Sedan har vi utdelning där det är mest lönsamt.
Först när lön och tjänstebeskattad utdelning överstiger skiktgräns 2 (662 300 kronor) ger det lägre skatt. Vilket då är i maximalt fall blir ytterligare 17000 kr/månad.

Detta ger då en lön på 55 000kr/månad.

Nu är jag väldigt intresserad på om det var detta DU menade på att maximera lön, för enligt mig är varken 38000kr/månad eller 55 någon dålig lön och utdelning!
En bra elektriker och hans chef tjänar oftast i den nedre delen och mindre än ditt intervall. Ägaren plockar sedan ut en utdelning var år om det blir tillräcklig vinst för det. De flesta el-firmor jag känner till gör mycket blygsamma vinster och små utdelningar. Då ska vi komma ihåg att riskerna med att driva el-firma är stora. Det är allt som oftast så att dom gör KK pga att dom räknat bort sig på något jobb eller får en ekonomisk dipp. Ägarna jobbar oftast långt mer än heltid.

Det du ska googla på är 3-12 reglerna. Det som är intressant är gränsvärdet. Uppfyller du kravet så betalar du 22% skatt på utdelningen. 22% är lägre än den vanliga skatten på lön så utdelning är att föredra framför lön normalt sett. Sen finns det andra aspekter som att maximera pensionen. Men det är överkurs.
 
A
N Ntek skrev:
Det


En bra elektriker och hans chef tjänar oftast i den nedre delen och mindre än ditt intervall. Ägaren plockar sedan ut en utdelning var år om det blir tillräcklig vinst för det. De flesta el-firmor jag känner till gör mycket blygsamma vinster och små utdelningar. Då ska vi komma ihåg att riskerna med att driva el-firma är stora. Det är allt som oftast så att dom gör KK pga att dom räknat bort sig på något jobb eller får en ekonomisk dipp. Ägarna jobbar oftast långt mer än heltid.

Det du ska googla på är 3-12 reglerna. Det som är intressant är gränsvärdet. Uppfyller du kravet så betalar du 22% skatt på utdelningen. 22% är lägre än den vanliga skatten på lön så utdelning är att föredra framför lön normalt sett. Sen finns det andra aspekter som att maximera pensionen. Men det är överkurs.
Ursäkta men har du någon fakta på att elektriker oftare går i konkurs än andra branscher?

Många småföretagare jobbar mycket mer än sina 40 timmar per vecka, så återigen inget som är unikt för elektriker.

MIG har du inte lyckats övertyga att det är något unikt med elbranschen (mer än kompetens kring el) som motiverar de höga påslagen...

Det bör vara många andra hantverkare, hudterapeuter, kassörer, mekaniker osv som borde bli riktigt sura för de saftiga påslagen, speciellt som dessa kan behövs jobba någon månad för att spara ihop bara till påslaget!
 
mathiash77 skrev:
Ursäkta men har du någon fakta på att elektriker oftare går i konkurs än andra branscher?

Många småföretagare jobbar mycket mer än sina 40 timmar per vecka, så återigen inget som är unikt för elektriker.

MIG har du inte lyckats övertyga att det är något unikt med elbranschen (mer än kompetens kring el) som motiverar de höga påslagen...

Det bör vara många andra hantverkare, hudterapeuter, kassörer, mekaniker osv som borde bli riktigt sura för de saftiga påslagen, speciellt som dessa kan behövs jobba någon månad för att spara ihop bara till påslaget!
Elektriker tillsammans med andra hantverkare. De lever under samma premisser. Stöter ofta på det ute på byggena, entreprenörer som gör KK. Inom min eget område eller andra jag stöter på så är det inte alls samma frekvens på utslagningarna. Men nej, jag har ingen statistik på saken.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad händer efter 1600 timmar då?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Resan (reseersättningen mot kund) ska utgå ifrån tjänstestället, dvs i de flesta fall där elfirman ligger, har sitt kontor och där bilarna står under natten.
Detta kan vara lite krångligt om det är en liten firma som i princip saknar tjänsteställe, ägaren sköter kanske papper och saker hemifrån och ev anställda åker direkt till arbetsstället på morgonen.

Om det är rätt och riktigt och ifall företaget klarar detta genom en domstolsprocess vågar jag inte sia om, jag kan dock säga att det är en inte helt ovanlig nivå på bilkostnader.
Jag skulle önska att detta någon nådde rättslig prövning och blev prejudicerande.
För 240 spänn borde man ju lätt kunna åka minst 4 mil utan att gå back på bilen.

Är ersättningen avtalad innan är det dock inget att orda om, men så var det inte i detta fallet.




Då han troligen är 1'års-montör nu så har han kanske full timpenning, många elfirmor kör fullt blås på timpenningen så fort som lärlingstiden är avklarad. Och kanske hellre justerar lite på timmarna i efterhand om det verkar ha gått för många timmar, samt väljer uppdrag för färskingarna med lite omsorg så det blir i rätt kunskapsnivå.


Du har inte googlat elfirmans priser, så du vet ju inte om han sålt materialet till exakt sitt inköpspris ...
Jag kan inte köpa nästan någonting hos min grossist för lika låga priser som t.ex. elbutik.se har.

Men troligen har dom lagt på minst en 30-50% på sitt inköpspris, vilket jag tycker är lite grisigt.



Summa summarum, jag förstår din upprördhet, jag skulle inte heller varit glad.
Men om det håller för att juridisk bråka om är tveksamt, firman har lurigt nog hållt sig inom de råmärken som gör fallet lite mer tveksamt.
Å andra sidan gäller ju samma omvänt, så det går ju att betala ostridigt belopp och bestrida resten.


Felet i denna situation är dubbelt, både en elfirma som inte är tydlig med sina villkor och avgifter samt en beställare som inte frågat/avtalat.

Har du någon insyn i vilka kostnader som gällde förra gången ni anlitade firman så kan det vara till fördel, då kan det anses rimligt att ni trodde samma gällde nu, när ni anlitade han på löpande. Firman får ett större krav på sig att förklara "ändringar i villkoren". Nu var det förra jobbet fastpris, så ni fick kanske bara en summa som anbud ...
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad händer efter 1600 timmar då?
För var det skolan sedan ettårs montör till och med fyra årsmontör, sedan bluffa för skrivningen får diplomet för begränsad behörighet. Vilket krävs för att utföra egna elarbeten i Sverige. Då får man starta företag inom el sidan anställa monitorer mm som utför arbetet. Utan behörigheten är du som privatperson själv ekonomiskt ansvarig för dina elarbeten utan någon ekonomisk gräns. Typ du installerar en ny spis kontakt i ett hus och brand inspektören skriver att elden startade i kontakten. den som installerade kontakten gjorde det utan giltig försäkring eller behörighet, så blir ersättnings ansvarig för huset. Att jag tog spisen var för att många nya enfasspisar har utredas kontakt medans många gamla trefasuttag saknar nolla.
 
B
Garanti... men det tar väl elektriker i sin tur mot producenten?!?

Det är ju lätt värt att friskriva det i så fall, vad är sannolikheten att något går sönder?
 
Ja, garanti brukar ju vara nåt som tillverkaren står för.

Däremot har ju konsumenten en reklamationsrätt. Men den gäller ju bara för ursprungliga fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.