Du kan säkert fixa något liknande. Tyvärr hittade jag bara orange band när jag bytte dem nyligen, det jag hade tidigare var grå.

Smidigt är det i alla fall.

Screen Shot 2014-06-17 at 19.33.15.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Sidorna på min vagn har bara ett spänne på mitten. Mycket smidigt att lyfta av måste jag säga. @mycke_nu har ju en kreativ lösning tycker jag om man inte har det färdigt från början.
 
Hej!
Har ett obromsat Majava från 2015, skotersläp, och förra året bytte jag hjullager, båda var efter sommaren helt slut och hjulen vickade 1cm, helt galet. Men så nu på besiktningen, ena hjullagret missljud, plockar isär och ser att den inre packboxen som sitter fast i hjulet, den ska löpa mot hjulaxeln. Och hjulaxeln där packboxen ska löpa är helt rostig. Hur har de tänkt att packboxen ska få smörjning? Alltså vad är detta för klåpig konstruktion, ska det vara så här? Ska lagret i sig också ha egna packboxar på både in och utsida? Någon som gjort om denna konstruktion? Eller kan ge goda råd.
Jakob
 
  • Närbild på en rostig hjulaxel tillhörande ett obromsat Majava skotersläp med synbar skada på ytan där packboxen bör löpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rostig hjulaxel med sliten packbox i ett fordonssläp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då jag bytte lager på pappas Muuli såg det ut ungefär sådär.

Du borde ha bytt stefapackningen på insidan och putsat anliggningsytan på axeln och fyllt ungefär halva tomrumet i navet och båda lagren med vaselin (smörjfett). Naturligtvis skall anliggningytan mellan stefapackningen och axeln också gnidas in med vaselin.
Har du gjort så?

Kan du ha råkat få en stefapackning med för stor håldiameter?
Har du kört ned i vatten med kärran?

Det finns ett klassiskt knep att ta till då hjullager inte håller:
Om du får tag på en stefapackning med bara en läpp alltså utan dammskyddsläpp kan du vända den bakfram. Då hindrar läppen vatten från att tränga in medan vaselin kan tränga ut. Om du inte kan få tag på en enkelsidig stefapackning i rätt storlek kan du helt enkelt skära bort dammskyddsläppen av en dubbelsidig med mattkniv och sedan går den också att vända bakfram. Sedan kan du borra och gänga för en M6 smörjnippa i koppen som täcker axeländan och yttre lagret.
Då kan du eftersmörja med vaselinpress (fettpress) från utsidan och så pressas det gamla vaselinet vidare genom lagren och ut på baksidan genom att lyfta läppen på stefapackningen som samtidigt smörjs.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Axeln ska vara rengjord och fri från grader eller märken. Sedan ska packboxen/tätningen och axeln där tätningen smörjas med fett. Även mellanrumet mellan tätning och lager kan med fördel fyllas med fett precis som hemliga skrev.

Smörjer man inte tätningen vid montage så brinner den upp av friktionsvärme.
 
H heimlaga skrev:
Då jag bytte lager på pappas Muuli såg det ut ungefär sådär.

Du borde ha bytt stefapackningen på insidan och putsat anliggningsytan på axeln och fyllt ungefär halva tomrumet i navet och båda lagren med vaselin (smörjfett). Naturligtvis skall anliggningytan mellan stefapackningen och axeln också gnidas in med vaselin.
Har du gjort så?

Kan du ha råkat få en stefapackning med för stor håldiameter?
Har du kört ned i vatten med kärran?

Det finns ett klassiskt knep att ta till då hjullager inte håller:
Om du får tag på en stefapackning med bara en läpp alltså utan dammskyddsläpp kan du vända den bakfram. Då hindrar läppen vatten från att tränga in medan vaselin kan tränga ut. Om du inte kan få tag på en enkelsidig stefapackning i rätt storlek kan du helt enkelt skära bort dammskyddsläppen av en dubbelsidig med mattkniv och sedan går den också att vända bakfram. Sedan kan du borra och gänga för en M6 smörjnippa i koppen som täcker axeländan och yttre lagret.
Då kan du eftersmörja med vaselinpress (fettpress) från utsidan och så pressas det gamla vaselinet vidare genom lagren och ut på baksidan genom att lyfta läppen på stefapackningen som samtidigt smörjs.
Att montera fettnippel fungerar bara på nav med två koniska rullager.
Har man ett kompaktlager så är de lagren tätade från båda sidorna. Men man kanske kan ta bort själva lagertätningarna och endast köra med navets tätning....

Ser ut att vara kompaktlager då det är samma diameter på lagrets innre och yttre innerring.
Vid koniska lager brukar yttre lagret ha mindre innerdiameter.
 
H HSP skrev:
Att montera fettnippel fungerar bara på nav med två koniska rullager.
Har man ett kompaktlager så är de lagren tätade från båda sidorna. Men man kanske kan ta bort själva lagertätningarna och endast köra med navets tätning....

Ser ut att vara kompaktlager då det är samma diameter på lagrets innre och yttre innerring.
Vid koniska lager brukar yttre lagret ha mindre innerdiameter.
Det stämmer...... jag tittade bara på bilden av hålet och tyckte jag såg två ytterskålar för koniska rullager..... fast det yttre brukar ju oftast vara mindre så det här kan vara någonting annat.

Kompaktlager har jag aldrig hört talas om. Alla släpvagnsnav jag har haft att göra med har haft koniska rullager..... utom någon riktigt gammal axel som jag såg på skroten som hade bronsbussningar.
 
H heimlaga skrev:
Det stämmer...... jag tittade bara på bilden av hålet och tyckte jag såg två ytterskålar för koniska rullager..... fast det yttre brukar ju oftast vara mindre så det här kan vara någonting annat.

Kompaktlager har jag aldrig hört talas om. Alla släpvagnsnav jag har haft att göra med har haft koniska rullager..... utom någon riktigt gammal axel som jag såg på skroten som hade bronsbussningar.
kompaktlager brukar vara samma typ av hjullager som framhjulslagrer på tex. vw golf 2
Bild nedan på ett kompaktlager , muttern brukar ha större fläns på släpvagnar, muttern brukar dras rätt så hårt.
När de är glappa är de slut går ej att efterspänna eller enkelt smörja upp,

HJULLAGERSATS
Art. 74-849
Mått: 34 x 64 x 37
  • VW: CADDY GOLF JETTA SCIROCCO

Nytt kompaktlager 34x64x37 och flänsad mutter för bil eller släpvagn enligt beskrivning i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild nedan på ett släpvagnslager
Kompaktlager vanligt för obromsade axlar på släpvagnar, dimensioner 34x64x37, märkt med VALERYD.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kompaktlager 34x64x37
Vanligt förekommande kompaktlager till obromsade axlar, dubbelkolla dimensioner på nuvarande lager
Åtdragningsmoment: 280-300N



Jag föredrar "vanliga" koniska lager som man kan tvätta inspektera och fetta in på nytt.
Har vanliga koniska rullager på min ÅTM från 1992 med BPW axel har ägt vagnen i tio år, Gick igenom vagnen direkt efter inköp tvättade lagren och fettade in de på nytt.
Efter det kollar lagerspel/glapp när jag skiftar mellan sommar och vinterhjul justerar vid behov.
Har inte haft några problem. det blir kanske en liten justering vart tredje år... gissar på att vagnen rullar 200-300mil/ år.
 
H heimlaga skrev:
Då jag bytte lager på pappas Muuli såg det ut ungefär sådär.

Du borde ha bytt stefapackningen på insidan och putsat anliggningsytan på axeln och fyllt ungefär halva tomrumet i navet och båda lagren med vaselin (smörjfett). Naturligtvis skall anliggningytan mellan stefapackningen och axeln också gnidas in med vaselin.
Har du gjort så?

Kan du ha råkat få en stefapackning med för stor håldiameter?
Har du kört ned i vatten med kärran?

Det finns ett klassiskt knep att ta till då hjullager inte håller:
Om du får tag på en stefapackning med bara en läpp alltså utan dammskyddsläpp kan du vända den bakfram. Då hindrar läppen vatten från att tränga in medan vaselin kan tränga ut. Om du inte kan få tag på en enkelsidig stefapackning i rätt storlek kan du helt enkelt skära bort dammskyddsläppen av en dubbelsidig med mattkniv och sedan går den också att vända bakfram. Sedan kan du borra och gänga för en M6 smörjnippa i koppen som täcker axeländan och yttre lagret.
Då kan du eftersmörja med vaselinpress (fettpress) från utsidan och så pressas det gamla vaselinet vidare genom lagren och ut på baksidan genom att lyfta läppen på stefapackningen som samtidigt smörjs.
H heimlaga skrev:
Då jag bytte lager på pappas Muuli såg det ut ungefär sådär.

Du borde ha bytt stefapackningen på insidan och putsat anliggningsytan på axeln och fyllt ungefär halva tomrumet i navet och båda lagren med vaselin (smörjfett). Naturligtvis skall anliggningytan mellan stefapackningen och axeln också gnidas in med vaselin.
Har du gjort så?

Kan du ha råkat få en stefapackning med för stor håldiameter?
Har du kört ned i vatten med kärran?

Det finns ett klassiskt knep att ta till då hjullager inte håller:
Om du får tag på en stefapackning med bara en läpp alltså utan dammskyddsläpp kan du vända den bakfram. Då hindrar läppen vatten från att tränga in medan vaselin kan tränga ut. Om du inte kan få tag på en enkelsidig stefapackning i rätt storlek kan du helt enkelt skära bort dammskyddsläppen av en dubbelsidig med mattkniv och sedan går den också att vända bakfram. Sedan kan du borra och gänga för en M6 smörjnippa i koppen som täcker axeländan och yttre lagret.
Då kan du eftersmörja med vaselinpress (fettpress) från utsidan och så pressas det gamla vaselinet vidare genom lagren och ut på baksidan genom att lyfta läppen på stefapackningen som samtidigt smörjs.
H heimlaga skrev:
Då jag bytte lager på pappas Muuli såg det ut ungefär sådär.

Du borde ha bytt stefapackningen på insidan och putsat anliggningsytan på axeln och fyllt ungefär halva tomrumet i navet och båda lagren med vaselin (smörjfett). Naturligtvis skall anliggningytan mellan stefapackningen och axeln också gnidas in med vaselin.
Har du gjort så?

Kan du ha råkat få en stefapackning med för stor håldiameter?
Har du kört ned i vatten med kärran?

Det finns ett klassiskt knep att ta till då hjullager inte håller:
Om du får tag på en stefapackning med bara en läpp alltså utan dammskyddsläpp kan du vända den bakfram. Då hindrar läppen vatten från att tränga in medan vaselin kan tränga ut. Om du inte kan få tag på en enkelsidig stefapackning i rätt storlek kan du helt enkelt skära bort dammskyddsläppen av en dubbelsidig med mattkniv och sedan går den också att vända bakfram. Sedan kan du borra och gänga för en M6 smörjnippa i koppen som täcker axeländan och yttre lagret.
Då kan du eftersmörja med vaselinpress (fettpress) från utsidan och så pressas det gamla vaselinet vidare genom lagren och ut på baksidan genom att lyfta läppen på stefapackningen som samtidigt smörjs.
Nej, att denna smorning var så viktig hade jag inte kunskap om förra året. Nu förstår jag...
Men jag funderar på om det verkligen var smörjt från fabrik, då släpet endast gick 3,5 år innan båda lager var totalt slut. Men det går ju inte att kontrollera nu i efterhand. Som ni ser axeln där packboxen ska täta är nu väldigt rostig med kratrar och även spår från packboxen. Har slipat av den med sandpapper men den ser inte fin ut.
 
Från fabrik kan det vara dåligt smort. det är tyvärr vanligt med minimalt med smörja när det är nytt...
det är min erfarenhet....
Gör rent axeln så gott det går smörj och montera nytt, byt mutter om den går lätt, eller är det en mutter där man knackar in ett jack i ett spår i axeln? 280 N är det vanligt att det är i åtdragningsmomentet.

Är axeltappen för dålig ja då återstår det bara att byta axeln. vanligt att delar av lagerläget är slitet om lagrets innerring har roterarat mot axeln. om det "bara" fult vid packboxens tätyta på axeln så brukar det gå bra ett tag om det är smort ordentligt.


Ps om du tvättar vagnen så tvätta ej med högtryckstvätt mot lagren då finns det risk att det kommer in vatten...
 
H HSP skrev:
Från fabrik kan det vara dåligt smort. det är tyvärr vanligt med minimalt med smörja när det är nytt...
det är min erfarenhet....
Gör rent axeln så gott det går smörj och montera nytt, byt mutter om den går lätt, eller är det en mutter där man knackar in ett jack i ett spår i axeln? 280 N är det vanligt att det är i åtdragningsmomentet.

Är axeltappen för dålig ja då återstår det bara att byta axeln. vanligt att delar av lagerläget är slitet om lagrets innerring har roterarat mot axeln. om det "bara" fult vid packboxens tätyta på axeln så brukar det gå bra ett tag om det är smort ordentligt.


Ps om du tvättar vagnen så tvätta ej med högtryckstvätt mot lagren då finns det risk att det kommer in vatten...
Tack, innerringen har inte roterat och mutter mm är fräscht, är ju bara 4 år gammalt, det är bara axelns glidyta mot packboxen som är en tragisk historia. Pilen på bilden visar var packboxen ska glida fint...
 
  • Axel med synlig slitage där röd pil indikerar packboxens glidyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar nu på om man trycker dit en extra packbox på axeln, innanför, denna limmas/sikaflexas fast på axeln. Och får sen glida med mycket vattenfast fett mot packboxen som sitter i navet som snurrar. Inte perfekt, men då blir det ett extra skydd inifrån.
Vad tror ni om det?
 
Tror inte på det.
Då tror jag mera på att vända stefapackningen ut och in. Så gör de till exempel som fabriksutförande på Hydrolink pistmaskiner som ju skall böka omkring i snö hela tiden för att inte få in vatten i hjullagren.
 
H HSP skrev:
kompaktlager brukar vara samma typ av hjullager som framhjulslagrer på tex. vw golf 2
Bild nedan på ett kompaktlager , muttern brukar ha större fläns på släpvagnar, muttern brukar dras rätt så hårt.
När de är glappa är de slut går ej att efterspänna eller enkelt smörja upp,

HJULLAGERSATS
Art. 74-849
Mått: 34 x 64 x 37
  • VW: CADDY GOLF JETTA SCIROCCO

[bild]

Bild nedan på ett släpvagnslager
[bild]
Kompaktlager 34x64x37
Vanligt förekommande kompaktlager till obromsade axlar, dubbelkolla dimensioner på nuvarande lager
Åtdragningsmoment: 280-300N



Jag föredrar "vanliga" koniska lager som man kan tvätta inspektera och fetta in på nytt.
Har vanliga koniska rullager på min ÅTM från 1992 med BPW axel har ägt vagnen i tio år, Gick igenom vagnen direkt efter inköp tvättade lagren och fettade in de på nytt.
Efter det kollar lagerspel/glapp när jag skiftar mellan sommar och vinterhjul justerar vid behov.
Har inte haft några problem. det blir kanske en liten justering vart tredje år... gissar på att vagnen rullar 200-300mil/ år.
Samma system som framhjulslagren på min Opel Kadett. Jag visste inte att det förekom på släpvagnar.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Tror inte på det.
Då tror jag mera på att vända stefapackningen ut och in. Så gör de till exempel som fabriksutförande på Hydrolink pistmaskiner som ju skall böka omkring i snö hela tiden för att inte få in vatten i hjullagren.
Ja, men då har de ju en slät och fin axel att utgå ifrån. Ja behöver ju förstärka med extra tätning, eftersom axeln är skadad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.