Vi har anlitat samma elektriker till sommarens garagebygge som vi använde till det nybyggda huset för två år sedan. Då med fastpris och nu löpande.

Det är en elektriker som bor ett par kilometer bort men som meddelade precis innan arbetet skulle starta att en annan kille skulle utföra jobbet den här gången. Den nya killen bor ca 1 mil bort och har bara jobbat som elektriker i ett år (gick ut gymnasiet förra våren).

Det första vi reagerade på var att vi har en reskostnad på 240kr/dag samt att det är samma timpris för den yngre trots att han var tvungen att fundera och ringa och rådfråga under arbetet. Det är inte mycket pengar att prata om vi så hade inte tänkt säga något. Men är det rätt? Nu till det "stora". Vid en snabb kontroll över materialkostnaderna har de fakturerat med ett påslag om drygt 60% mot en snabb googling av priser. Är det rimligt? Om det inte är det, kan vi göra något åt saken när vi inte har diskuterat priser innan arbetet påbörjades? Som privatperson gör det ju tyvärr väldigt stor skillnad.
 
  • Gilla
fäboden och 1 till
  • Laddar…
En fråga som tyvärr har diskuterats till leda i oändliga trådar här på forumet.
Det kokar ner till vad ni har har kommit överens om. Tydligen har ni inte diskuterat priser, då är det ju lite lurigt att nu gå i klinch med företaget i efterhand.

Som sagt många gånger, det är konsumenttjänstlagen som kan hjälpa dig lite. Den säger att företaget ska ta tillvara på dina intresse och informera dig om det blir ändringar eller fördyringar i arbetet.
Fasta priser/prisuppgifter får högst dra iväg med 15% från uppgiven kostnad.

Ta en diskussion med företaget och hör om de kan göra något åt materialpriset.
Firman kan som argument för det högre priset anföra kostnader för inköp av material samt påslag för eventuellt garantiarbete på utrustningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Påslag på 60% mot priser du kunde handlat för själv, är visserligen en del, men det är mycket vanligt med påslag på 500% och mer. jag skulle faktiskt inte ha synpunkter på 60% påslag.

Det framgår inte vad 240kr reskostnad är. Om det är total reskostnad tid + milersättning osv. Så är det kanske inte jätteanmärkningsvärt, även om det bara gäller en km (att just den anställde bor en mil bort är inte ditt problem, du har anlitat en firma som ligger en km bort). Men kostnaden skall kanske täcka både km ersättning, restid och "ställtid", det går åt lite tid att lasta in och ur material och verktyg osv. 240 kr motsvarar ju mindre än 30 minuters arbete.
 
  • Gilla
Niclar72 och 2 till
  • Laddar…
A
Ungefär hur många timmar och hur mycket material pratar vi om?
10 timmar eller 100?
5000 kr eller 30 000kr?

Hur långt i förväg informerades elektrikern?
Var det några udda produkter eller mest kabel och uttag?

Om det är material för 40000kr med ett påslag på 60% tycker jag det är saftigt, men på 3000 kr kan det vara mer förlåtande (enligt mig).
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Då är han en lärling. Lärlingar skall inte debitera fullpris, eftersomde förväntas jobba lite saktare.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Ska en lärling jobba själv?
 
  • Gilla
goreng och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Påslag på 60% mot priser du kunde handlat för själv, är visserligen en del, men det är mycket vanligt med påslag på 500% och mer. jag skulle faktiskt inte ha synpunkter på 60% påslag.

Det framgår inte vad 240kr reskostnad är. Om det är total reskostnad tid + milersättning osv. Så är det kanske inte jätteanmärkningsvärt, även om det bara gäller en km (att just den anställde bor en mil bort är inte ditt problem, du har anlitat en firma som ligger en km bort). Men kostnaden skall kanske täcka både km ersättning, restid och "ställtid", det går åt lite tid att lasta in och ur material och verktyg osv. 240 kr motsvarar ju mindre än 30 minuters arbete.
Reskostnad fick vi bara från den yngre killen så det verkar bara vara för att det är längre eller att de redovisar olika. Inga stora pengar i det hela men ändå irriterande.
 
  • Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
Staffans2000
Visst.
Det gjorde jag till stor del. Men firman tog mindre betalt.
 
  • Gilla
Elnia
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då är han en lärling. Lärlingar skall inte debitera fullpris, eftersomde förväntas jobba lite saktare.
Jag har inte koll på vad som krävs för att bli elektriker men han gick en yrkeslinje mot elektriker på gymnasiet. Kan han vara färdig redan nu då?
 
mathiash77 skrev:
Ungefär hur många timmar och hur mycket material pratar vi om?
10 timmar eller 100?
5000 kr eller 30 000kr?

Hur långt i förväg informerades elektrikern?
Var det några udda produkter eller mest kabel och uttag?

Om det är material för 40000kr med ett påslag på 60% tycker jag det är saftigt, men på 3000 kr kan det vara mer förlåtande (enligt mig).
En faktura på drygt 40 000 totalt varav 33 h arbete och bara installationsmaterial. Jag kommer inte ihåg exakt när vi meddelade dem men minst en månad innan.
 
A
E Elnia skrev:
En faktura på drygt 40 000 totalt varav 33 h arbete och bara installationsmaterial. Jag kommer inte ihåg exakt när vi meddelade dem men minst en månad innan.

Så drygt 50% / 50 mellan material och arbete beroende på timlön. Vid lägre timlön blir det ännu mer material...

Utifrån det du beskriver (förutsatt att du faktiskt kan se exakt vilket material som använts) så är det ett väldigt saftigt påslag med 10 000kr av 20000kr.

När elektrikern även haft god tid på sig känns det som ett saftigt påslag.

Det finns andra trådar som tar upp samma exempel, du får ifrågasätta priset på material och fråga vad som gör påslaget så högt.

Det kommer bli svårt, räkna inte med en lätt diskussion...
 
E Elnia skrev:
Jag har inte koll på vad som krävs för att bli elektriker men han gick en yrkeslinje mot elektriker på gymnasiet. Kan han vara färdig redan nu då?
Man måste jobba cirka ett år (1600 timmar) efter avslutad utbildning innan man kan titulera sig elektriker.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Man måste jobba cirka ett år (1600 timmar) efter avslutad utbildning innan man kan titulera sig elektriker.
Elektriker är ingen skyddad titel så vem som helst kan kalla sig det.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
A
Hej

Värt att tänka på:

1. Elektrikern kan sannolikt inte uppnå det priset du ser på nätet.
2. Elektrikern tar full garanti gällande funktion kring sitt levererade o monterade material.
3. Köper du själv o han monterar får du om än osannolikt om material går sönder eller så stå för alla kring kostnader att byta det. Elektrikern föreskriver sig sannolikt från materialet om du levererar.
Värt att tänka på.

Mvh Henrik
 
  • Gilla
Thomas.M och 1 till
  • Laddar…
Ok, materialet borde det kunna göras nåt på.

Men frågan sen är ju var elektrikern duktig?
En "ny" kanske gör rätt saker, följer instruktioner från tillverkaren och gör inte "som jag alltid gjort"....

Att han frågade = BRA - fler borde kanske göra det OFTA, fråga beställare/chef/leverantör/tillverkare när något är oklart....

Blev resultatet bra? Verkar 33h rimligt?
 
  • Gilla
Peter4321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.