Hej allesammans!

Tänkte höra om ni har några erfarenheter kring partytält? Finns ju en del att välja mellan därute inom ett ganska brett prisområde!

Behöver ett tält till framtida kalas och fester. Typ kräftskivor, födelsedagar, midsommar mm...

Vad är en bra storlek? Jag tänker 4x8meter...
Vart ska man köpa? Jag tänker att det förmodligen är bättre att lägga några kronor extra om man vill använda det några år framöver. Och tycker man det är för dyrt? Ja då kan man ju faktiskt välja att hyra ut det ett par ggr så har man betalat av kostnaden på det. På blocket hyr dom ut 4x8meter tält för mellan 1000-2000kr för en helg. Blir inte många ggr att hyra ut för att betala av det isf. Förutsatt att det inte går sönder då vill säga...

Vad har ni provat för märken? Och hur länge och bra har dom hållt för er? :)
 
Har du krav på utseende? Annars köper du 3x3 tält från 24mx eller xlmoto när dom har kampanj.
 
Har ett från Jysk köpt på kampanj.....
Upp och nertaget fyra gånger så jämfört med att hyra så är det betalt.....
Ska du kika på proffstält så räkna med tio gånger kostnaden för lågpris.
Är man försiktig och spänner upp duken så inte vinden tar den, låter det bli helt torrt innan nedtagningen håller dom billiga acceptabelt
 
Jag har/har haft några Dancover med PVC-duk. Det jag har nu har stått uppe två vintrar trots att dom egentligen inte är gjorda för det (jag har gjort lite uppstagningar och förstärkningar).

De första tälten köpte jag begagnade av någon som hade haft femtiårskalas. Sen sålde jag dom vidare för samma pengar efter mitt fyrtioårskalas.
Det jag har nu har jag köpt begagnat från en firma som hyr ut tält, så ett tips är att ringa runt till några såna och kolla om dom har några till salu.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Vi gjorde misstaget att köpa ett tält från Jula. Vid regn läckte taket! Reklamerade och fick ett nytt tak, som också läckte. Reklamerade och fick pengarna åter. Tack Jula!
Vi köpte då ett PVC-tält från Dancover. Riktigt bra tält som vi använde i tre år innan vi sålde det. Helt annan kvalité, dubbla priset jämfört med Jula. Väl värt pengarna!
Detta hade vi: https://www.dancovershop.com/se/product/partytaelt-original-4x6-m-pvc-vit.aspx
 
C crazytok skrev:
Är det ett sådant du
Typ ett sånt.
 
Ja det kan jag tänka mig, men 5000kr extra är det inte värt... för mig iaf. ;)
 
  • Gilla
Charl1e
  • Laddar…
Köpte tältet nedan för 4-5 år sen. Fördelen är att det är smidigt att fälla upp, vilket gör att man inte drar sig för att fälla upp tältet när det kanske inte behövs. Vill man ha på sidorna tar de nästan lika lång tid som de "vanliga" partytält jag satt upp (det är kardborrefästen vilket det inte varit på andra tält jag satt upp).

https://www.dancovershop.com/se/pro...lt-flextents-pro-s-3x6m-vit-inkl-4-sidor.aspx
 
Vi har ett partytält (Lyxpaviljong 6x3m) från Jula som vi har varit nöjda med. Inga problem med läckage, bara att stropparna för att fästa ihop väggarna har en tendens att slitas ut. En klar fördel är de gedigna rören på 38mm som håller för blåsten. Priset är också fördelaktigt.
 
ecb182 ecb182 skrev:
Köpte tältet nedan för 4-5 år sen. Fördelen är att det är smidigt att fälla upp, vilket gör att man inte drar sig för att fälla upp tältet när det kanske inte behövs. Vill man ha på sidorna tar de nästan lika lång tid som de "vanliga" partytält jag satt upp (det är kardborrefästen vilket det inte varit på andra tält jag satt upp).

[länk]
Ja dom tälten ser onekligen lättinstallerade ut och jag håller med dig, ibland vet man inte om man behöver tältet och att sätta upp ett tält med 200 detaljer bara för att, det tar emot! Så jag köper ditt resonemang rakt av. Tror dock att 3x6m är för litet, ett 4x8m är nog isf det som gäller och då är jag plötsligt uppe i cirka 7.500kr..... :oops:

Så då får jag nog hyra ut det ett par ggr så jag känner att jag får igen några kulor på den investeringen!

Klarar man att resa ett sådant tält själv? Tänker att det faktiskt är lite bökigt ändå när man ska dra ut och ihop det? Fast nu är vi ju ändå två vuxna som oftast så det är väl sällan ett problem....
Vet att jag fällt ut och in ett sådant 3x3m tält och helt enkelt var det inte!
 
C crazytok skrev:
Ja dom tälten ser onekligen lättinstallerade ut och jag håller med dig, ibland vet man inte om man behöver tältet och att sätta upp ett tält med 200 detaljer bara för att, det tar emot! Så jag köper ditt resonemang rakt av. Tror dock att 3x6m är för litet, ett 4x8m är nog isf det som gäller och då är jag plötsligt uppe i cirka 7.500kr..... :oops:

Så då får jag nog hyra ut det ett par ggr så jag känner att jag får igen några kulor på den investeringen!

Klarar man att resa ett sådant tält själv? Tänker att det faktiskt är lite bökigt ändå när man ska dra ut och ihop det? Fast nu är vi ju ändå två vuxna som oftast så det är väl sällan ett problem....
Vet att jag fällt ut och in ett sådant 3x3m tält och helt enkelt var det inte!
På reklambilden/filmen är det en kvinna som med pekfingret fäller upp det. Ser jätteenkelt ut. Riktigt så enkelt har det inte varit när vi har gjort det. Man kan nog göra det själv men vi har alltid varit två. Gäller att se till att inte något är i "spänn" så går det enkelt. Tar cirka 10 minuter om man bara kör med taket. Första gången tog det säkert 45 minuter för oss..

Sant med storleken, vi har klämt in 20 personer utan sidor och 18 med sidor uppe men då krävs rätt kompakta fällstolar. 4*8 meter skulle vara ännu mer användbart men som sagt mycket dyrare.

Några gånger har vi haft det uppfällt för byggprojekt, måla fasadbrädor osv. Har du sånt på gång kanske det går att motivera genom att inkludera det i projektbudgeten (för dig själv om inte annat). Kostar det 250 tkr att anlita någon för att byta lite fasadbrädor och måla om huset är ju ett tält för 7500 kr inte något problem om man gör det själv :)
 
KristinaRT
Jag ställde in liknande fråga för ca 2 mån sedan. Kanske du hittar några bra svar där?

Vi köpte ett universaltält från ÖoB, ca 2500kr.
Blev positivt överraskade av den kraftiga metallstommen och hur gedigna delarna som håller ihop flera rör (vad är rätt ord?) var. Hela stommen i samma dimension (40mm galvade rör).

Taket är PVC tror jag, stod emot regn utan problem. Blåste en del också och efter att vi ankrat upp tältet mot pool och spaljé stod det stadigt. Satte aldrig upp väggarna eftersom vi behövde skugga på festdagen.

Storlek tror jag var 4x6 meter och två vuxna + 2 barn (10+13) satte upp det utan problem...

Sammantaget var vi väldigt nöjda med kvalité i förhållande till pris.
 
Länka gärna till den tråden, tack för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.