V vectrex skrev:
Hann dessutom med att skärpa upp 4 stämjärn och 2 hyvelstål! Inget hår kvar på vänster underarm så resultatet blev riktigt bra!
Stenhårt att slipa stämjärn och hyvelstål på underarmen ;)

Hur var det, hittade du någon klinga med flat top?
 
  • Haha
  • Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Blir alltid så förvirrad när någon använder ordet bro. Är gift med en norrländska och tydligen används ordet i norrland också för att beskriva en entrétrapp.
Jag skulle tro att "bro" i betydelsen "entrétrapp" helt enkelt är en kortform av "förstubro". Om du med norrland avser allt område norr om Hässleholm så har du helt rätt. Även i småland används benämningen "bro" i detta sammanhang.
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hur var det, hittade du någon klinga med flat top?
@vectrex - 250 mm klinga med flatslipade tänder letade jag ockspå efter häromdagen. Även jag tar gärna emot tips på var man kan hitta en sådan rimligt enkelt.

Jag hittade lite notklingor här till någorlunda rimliga pengar men då får jag nöja mig med 180 mm, vilket kanske iofs räcker i sammanhanget. https://woodcontrol.se/produktkategorier/sagklingor/notklingor/
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur var det, hittade du någon klinga med flat top?
Ja det har jag haft en i flera år. Den låg där ibland högen med klingor på min bild. Den är numera inlämnad på slipning.
Dock har jag även beställt (men inte fått) en flattandad klinga med 6mm "kerf".
 
jac jac skrev:
@vectrex - 250 mm klinga med flatslipade tänder letade jag ockspå efter häromdagen. Även jag tar gärna emot tips på var man kan hitta en sådan rimligt enkelt.

Jag hittade lite notklingor här till någorlunda rimliga pengar men då får jag nöja mig med 180 mm, vilket kanske iofs räcker i sammanhanget. [länk]
Du skrev samtidigt som jag.

Ja den klinga jag redan har, med 3,2mm snittbredd köpte jag för flera år sen av något som inte verkar finnas kvar. sågklinga.se. Det är en swedex 250mm klyvklinga med AA tandslipning (alltså helt plana tänder). Jag vet dessvärre inte var man kan få tag i dem som privatperson längre, men jag skulle kika med woodcontrol, dom borde kunna beställa även om det inte finns på hemsidan. Här är fakturan från det köpet, där ser du exakt beteckning på klingan.
Faktura från sawklinga.se med specifikation av köpt klyvsågklinga och kontaktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya klinga jag beställt är just den 180mm notklingan med 6mm snittbredd från woodcontrol.se
 
V vectrex skrev:
Du skrev samtidigt som jag.

Ja den klinga jag redan har, med 3,2mm snittbredd köpte jag för flera år sen av något som inte verkar finnas kvar. sågklinga.se. Det är en swedex 250mm klyvklinga med AA tandslipning (alltså helt plana tänder). Jag vet dessvärre inte var man kan få tag i dem som privatperson längre, men jag skulle kika med woodcontrol, dom borde kunna beställa även om det inte finns på hemsidan. Här är fakturan från det köpet, där ser du exakt beteckning på klingan.
[bild]

Den nya klinga jag beställt är just den 180mm notklingan med 6mm snittbredd från woodcontrol.se
Äsch, ser nu på min mailkonversation att det är fel på den fakturan. Det skulle vara 22AA39 250 och inte 22BA39 250.
Googlade beteckningen och hittade samma här, fast denna är 300mm.
http://www.toolmarket.se/bestall/sagklingor/klyvsagklingor/22aa39-300-3-2-2-2-z24-klyvsagklinga.html
 
Tack för infon @vectrex. Det var nog den Swedex klingan som även nämndes i några äldre trådar som jag försökte hitta först. Men en renodlad notklinga kanske ändå inte är så dumt då. Jag måste ju i vilket fall som helst även fixa en jigg och innan jag gör det så måste jag bestämma mig för om det ändå kanske inte är bättre att satsa på något till fräsbordet istället för till sågen. Det lär nog ta ett tag men jag ser fram emot en recension av notklingan. ;)

Det var kanske ändå inte så svårt att hitta (mina två första google träffar på "klinga 22AA39 250":
https://www.sernbrandt.se/produkter/forbrukning/forbrukningsartiklar/sagklinga-22aa39-250mm-z20/
http://www.toolmarket.se/bestall/sagklingor/klyvsagklingor/22aa39-250-3-2-2-2-z20-klyvsagklinga.html
Men jag ska nog se till att bygga jiggen först innan jag lägger en tusenlapp på en klinga som jag inte är helt säker på att jag behöver.
 
Redigerat:
jac jac skrev:
Tack för infon @vectrex. Det var nog den Swedex klingan som även nämndes i några äldre trådar som jag försökte hitta först. Men en renodlad notklinga kanske ändå inte är så dumt då. Jag måste ju i vilket fall som helst även fixa en jigg och innan jag gör det så måste jag bestämma mig för om det ändå kanske inte är bättre att satsa på något till fräsbordet istället för till sågen. Det lär nog ta ett tag men jag ser fram emot en recension av notklingan. ;)

Det var kanske ändå inte så svårt att hitta (mina två första google träffar på "klinga 22AA39 250":
[länk]
[länk]
Men jag ska nog se till att bygga jiggen först innan jag lägger en tusenlapp på en klinga som jag inte är helt säker på att jag behöver.
Jag inbillar mig att det är lättare att få rena snitt på sågen än på fräsbordet. Dessutom tror jag skärhastigheten är betydligt snabbare med sågklinga. Jag sågar ju ofta ganska många sidor på en gång. Senast igår gjorde jag alla sidor till 2 lådor samtidigt. 8st 16mm askbrädor i ett svep. Ytterligare en fördel med jigg på sågen är att man kan göra fingrar så tunna som tunnaste sågblad man har. 2mm i mitt fall, ett sådant frässtål hade nog gått av direkt om det ens finns.
 
Klyvsågsklingan på bild kommer att fungera perfekt för dig Jac. Bara att hoppa på, du behöver inte fundera längre. Swedex är bra klingor.
 
  • Gilla
Fredrik_T
  • Laddar…
Woodcontrol för ju Swedex produkter så dem kan säkert få fram en FTG-klinga. När jag ville ha tag på en snabbt så slipade dem om denna klinga till mig:)
Närbild av en CMT ORANGE TOOLS klinga med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Woodcontrol är min favorithandlare aldrig omöjliga alltid hjälpsamma. Ringer jag när dem är på väg hem och det jag behöver finns hemma så lägger dem ut det så jag kan hämta på kvällen.
Dessa sällsynta handlare är jag rädd om(y)
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
OK, eftersom ni envisas så blev det en beställning hos Sernbrandts som jag länkade till innan. Den fanns ju där bara ett klick bort, hur bra kampanjpriset är vet jag inte men det landade på 906:- ink moms och frakt. Kanske kunde bli bättre hos Woodcontrol men då hade jag behövt lägga tid på att maila eller ringa också.
 
jac jac skrev:
OK, eftersom ni envisas så blev det en beställning hos Sernbrandts som jag länkade till innan. Den fanns ju där bara ett klick bort, hur bra kampanjpriset är vet jag inte men det landade på 906:- ink moms och frakt. Kanske kunde bli bättre hos Woodcontrol men då hade jag behövt lägga tid på att maila eller ringa också.
Köpte du bara en? Har det inte vart bra med två olika.. ;)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Köpte du bara en? Har det inte vart bra med två olika.
Självklart är fler bättre.
Men nu var det just en flatslipad klinga jag sökte så jag höll igen. I övrigt har jag redan tre CMT klingor sedan innan plus originalklingan. Så det finns redan klyv, kap, fin och ful.
 
jac jac skrev:
Självklart är fler bättre.
Men nu var det just en flatslipad klinga jag sökte så jag höll igen. I övrigt har jag redan tre CMT klingor sedan innan plus originalklingan. Så det finns redan klyv, kap, fin och ful.
Ja vissa här verkar ju tänka att måttlighet är en dygd..

Själv är jag minimalist :)

(Minimalt kvar med yta alltså..)
 
@jac :man ska ju ta en av varje om man inte kan bestämma sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.