B
E evesve skrev:
Hej!
Har du plockat isär o kollat batteriet än?
Nu har även min gått över till återställning (2011-01-01) vid bruten ström.
Jag väntar nog med att plocka isär tills säsongen är över.
Är lite nyfiken på om det är ett vanligt Knappcellsbatteri Typ 2032.
Nix, inte plockat isär ännu men ligger på att göra listan.
 
Dåligt av let me reapair att inte skicka med en manual till kretskortet om det nu måste monteras på något visst sätt, jag kan tänka att man ska batteriet borta, kan det vara något mera?
De vill ha in allt, och det är dyrt, tänker inte på oss utan garanti kvar, trots att de tjänar pengar på reservdelar.
Saknar verkligen HP i Hässleholm
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Närbild av ett kretskort med en CR1225 litiumknappcellsbatteri och lödda komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B
E evesve skrev:
Jag hittade detta med bilder på kretskort.
Dock inga förklaringar till siffrorna
[länk]
Kommer bara till en inloggningssida...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B breakman skrev:
Kommer bara till en inloggningssida...
Vet inte om du ser mitt foto, batteri är CR1225
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Har en 794e som inte känns så frisk just nu.

Jag öppna den för nån vecka sen och då var det fukt i den, men startar efter detta fått torka.
Men
När den ska gå in och ladda så stöter den bara i begränsningskabelen sen gör en snurr och fortsätter att leta efter kabeln.

Den är nu mera väldigt känslig för groppar mm. Ofta står de fångad.

Displayen visar Z-värdet på 89% jämt, se bild. Är detta normalt?

Tror ni de är kretskortet eller nåt annat?
 
  • Display med felmeddelande från en robotgräsklippare som visar Z-värde på 89%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Krigar1 skrev:
Har en 794e som inte känns så frisk just nu.

Jag öppna den för nån vecka sen och då var det fukt i den, men startar efter detta fått torka.
Men
När den ska gå in och ladda så stöter den bara i begränsningskabelen sen gör en snurr och fortsätter att leta efter kabeln.

Den är nu mera väldigt känslig för groppar mm. Ofta står de fångad.

Displayen visar Z-värdet på 89% jämt, se bild. Är detta normalt?

Tror ni de är kretskortet eller nåt annat?
Så där betedde sig min också för något år sen.
Då var det en kabel trasig till sensorn i "nosen"
Jag fick en ny sensor och lagade sen den gamla!!!
Kabeln fram ligger väldigt öppet. Åtminstone på min WG790E.
 
N noem skrev:
Nej, det gick inte så bra tyvärr. Att lampan blinkade grönt visade sig vara avgrävd kabel så det åtgärdades. Men trots nytt kretskort och nytt batteri är klipparen död. Så det blev begravning för Bertil :(.

Det blev en resa till Bauhuas och köpte en Gardena Smart SILENO City istället.
Hej Noem
Har du klipparen kvar ?
Och var finns den?
Har samma problem som du?
Men har inte beställt något ny reservdel ännu.
Mvh Elvedin
 
Min klippare var helt död, bytte frontsensor eftersom jag skarvat kabel där i fjol och bytte moderkort men den var fortfarande helt död, bytte tangentbord och nu går den igen :D
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ni som har drabbats av dåligt klockbatteri, har ni någon gång haft er klippare stående under en längre tid (t.ex. vinterförvaring) med det stora batteriet borttaget?

Funderar eftersom vissa verkar drabbas av dåliga klockbatterier redan efter ett par år medan många inte drabbats alls, fast klipparen är 6-7 år gammal.
Precis samma fundering har jag haft senast idag :)
Jag vinterförvarar min med batteriet i och detta är sjätte säsongen den går utan att behövt byta backup batteriet.
 
L Love skrev:
Jag har en 796E där klockbatteriet lagt av, fick det här svaret från Letmerepair i Uppsala (som tagit över service från HP Schou i Hässleholm):

"Att byta batteriet på kretskortet är någonting vi inte skulle rekommendera att göra själv, chansen att förstöra hela kretskortet är väldigt stor. Man måste vara en expert för att göra något sånt själv. Och vi säljer tyvärr inte hela kretskort längre för att för många misslyckades med att byta korten och förstörde det. Så jag tror tyvärr du måste skicka in den på reparation för att fixa det."

Sen har jag inte öppnat och kollat hur det ser ut inuti, kretskortet i laddstationen som jag bytte själv (tack HP Schou för vettig service) var helt täckt av någon vit massa som jag gissar är för vädertätning. Jag har ingen aning om kretskortet i maskinen är insmetat med samma massa, är det inte det borde det ju vara en enkel grej.
Finns några som bytt klockbatteri utan problem. Vet inte om de finns i denna tråden annars sök i någon av de andra Worx trådarna.
 
  • Haha
leifberggren
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Finns några som bytt klockbatteri utan problem. Vet inte om de finns i denna tråden annars sök i någon av de andra Worx trådarna.
Batteriet är lite fastlimmat men inte mycket, jag har lagt ut en bild tidigare på det, ta alltid bort huvudbatteriet när du är där inne och rotar...
 
Öppet elektronikcircuitkort med nya batteriet, kablar och en del klet skrapat bort i det nedre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 350587
N nissenhj skrev:
Finns några som bytt klockbatteri utan problem. Vet inte om de finns i denna tråden annars sök i någon av de andra Worx trådarna.
L Lykos skrev:
Batteriet är lite fastlimmat men inte mycket, jag har lagt ut en bild tidigare på det, ta alltid bort huvudbatteriet när du är där inne och rotar...
Nu har jag sparat in några tusenlappar och bytt klockbatteri.
Det gäller att veta vad man gör så det går att få ihop klipparen igen.

Batteriet var helt övertäckt med "klet", men det gick att skrapa bort.
(nere i vänstra hörnet)
 
Redigerat:
  • Gilla
Lykos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.