Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Byggde nytt hus 2017 fiber var det enda alternativet för att få bredband och tv.
Körde på mobilt till fibern kom men det var verkligen en kortsiktig lösning.
Tittade någon på tv fick inget annat göras i huset som krävdes internet, då hängde tv sig meddetsamma.
Och vi bor i en stor stad centralt.

Så fiber är som guds gåva till villaägarna! Vi betalade ca 17 tusen för inkopplingen men hade tagit det även om det kostade 150 tusen .
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Byggde nytt hus 2017 fiber var det enda alternativet för att få bredband och tv.
Körde på mobilt till fibern kom men det var verkligen en kortsiktig lösning.
Tittade någon på tv fick inget annat göras i huset som krävdes internet, då hängde tv sig meddetsamma.
Och vi bor i en stor stad centralt.

Så fiber är som guds gåva till villaägarna! Vi betalade ca 17 tusen för inkopplingen men hade tagit det även om det kostade 150 tusen .
Samma här! Fibern indragningen är lätt den bästa investeringen jag gjort någonsin, alla kategorier. Det bästa är att det blir bara snabbare å snabbare! Älskar min fiber :love:
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Samma här! Fibern indragningen är lätt den bästa investeringen jag gjort någonsin, alla kategorier. Det bästa är att det blir bara snabbare å snabbare! Älskar min fiber :love:
Trots att det är jag som har startat tråden så har jag kommit fram till att det var ett bra beslut att installera fiber....men.

Till och med en enkel tjänsteman som jag har gjort bättre investeringar i mitt liv.

Få saker som man gör med sin bostad är jättebra investeringar ;)
 
hsd
Jag ser inte husboende som en investering, men det är ju det, det som betyder något är att man ska trivas och att allt fungerar utan strul
Har haft adsl, visst det var jättebra när det kom (slippa modemtjut och saftiga teleräkningar) men genom åren har det även varit avbrott och glapp på koppartråden och nu med fiber flyter allt som jag vill ha det , har även ett mobilt bredband när man är ute och reser, funkar bra i sig men det klarar nog inte allt man har i huset
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
M Michael-i-Malmö skrev:
Nästa gång istället för att du tittar på dettan och hon tittar på dattan kan ni GÅ UT och lira lite fotboll TILLSAMMANS . Sedan när ni spelat färdigt och är lite svettiga kan ni duscha tillsammans . Sedan.... jag stannar upp här men vågar påstå att det blir ännu trevligare
Vet du vad Michael? Dina intressen behöver inte spegla resten av våra intressen, det du tycker är viktigt tycker en annan person är oviktigt.
Du behöver verkligen inte komma med aktivitetsförslag för mig och min partner, jag är 33 och klarar själv av att värdera vad jag vill göra med min fritid.
 
  • Gilla
Pytt och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Den unga kille kanske skulle ha bemödat sig att gå in och visat på första uttaget att det fungerar
Förr gjorde televerkets gubbar så
Unga killen kunde tydligen så. Eller så var han beordrad att ljuga för att de inte vill lägga pengar på det.
A AndersS skrev:
Kan så vara, såvida man inte får avbrott på fibern till mobilmasten:D
Då går jag ut och påtar i trädgården, bygger vidare på min begynnande verkstad i garaget, putsar lite i källaren och ja, vi har att göra om vi vill så vi kan leva utan mobilmasten ;)
 
  • Gilla
Michael-i-Malmö
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Då går jag ut och påtar i trädgården, bygger vidare på min begynnande verkstad i garaget, putsar lite i källaren och ja, vi har att göra om vi vill så vi kan leva utan mobilmasten ;)
Det var du som såg problemet med avgrävd fiber inte jag och nu tycker jag det börjar bli lite larviga argument, även utifrån att det inte är så seriöst menat. Eller som jag med fiber sedan många år med 24m2 snickarbod i källaren, smörjgrop i garaget visserligen inte så trevlig och ett fritidshus mitt i naturen där jag röjer och hjälper till att ta hand om skogen, eller lyfter någon kräftbur i sensommarmörkret.:D:cool:
Så dialogen om vad man kan göra om man inte har fiber är nog dags att lägga ned som argument, varför man inte ska skaffa fiber.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Trots att det är jag som har startat tråden så har jag kommit fram till att det var ett bra beslut att installera fiber....men.

Till och med en enkel tjänsteman som jag har gjort bättre investeringar i mitt liv.

Få saker som man gör med sin bostad är jättebra investeringar ;)
Hehe skojar du nu eller? Att investera i sin bostad är väl en av dom bättre investeringarna man kan göra. Husmarknaden ser ju rätt bra ut och har man sitt hus ett tag så går man ju sällan back på en försäljning.. Såvida man inte säljer i ett riktigt dåligt läge då.
 
E eddiw skrev:
Hehe skojar du nu eller? Att investera i sin bostad är väl en av dom bättre investeringarna man kan göra. Husmarknaden ser ju rätt bra ut och har man sitt hus ett tag så går man ju sällan back på en försäljning.. Såvida man inte säljer i ett riktigt dåligt läge då.
Stora skillnader vart man bor dock.
Vissa delar kostar ett mindre slott 1 miljon medans andra delar finns det inget tak på priserna.
Men bägge husen/slotten kostar lika mycket att bygga.
 
E eddiw skrev:
Hehe skojar du nu eller? Att investera i sin bostad är väl en av dom bättre investeringarna man kan göra. Husmarknaden ser ju rätt bra ut och har man sitt hus ett tag så går man ju sällan back på en försäljning.. Såvida man inte säljer i ett riktigt dåligt läge då.
Njovisst men bättre investeringar finns. Är det investera man vill göra så är det bättre att tillexempel köpa aktier för pengarna.

Men visst det är kul med fiber.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Hus som inte har fiber kommer vara mindre värda än ett med fiber i det stora hela.
Visst alla bryr sig inte men jag vill nog påstå "dom flesta"
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Är det investera man vill göra så är det bättre att tillexempel köpa aktier för pengarna.
Men visst det är kul med fiber.
Är väl lite det tråden ger som resultat att man kan investera i olika saker, aktier, välmående, enkelhet, roligt, bekvämlighet, funktionalitet, etc.
Trots allt i dagens penningvärde är 20" för en fiberanslutning inte någon större summa, även om det är viktiga pengar för många. Men för den absoluta merparten som haft skaffat hus kan det i de flesta fall finansieras utan att man behöver ta det som engångskostnad om man så önskar. När det gäller flerfamiljshus så finns kostnaden men blir en del i hyreskostnaden, dvs den finns men man ser den inte.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pedu63 skrev:
Eller köpt en ordentlig AP som tex Ubiquiti Unifi UAP som täcker ett helt stort hus om man placerar den centralt.
Lite OT, men Ubiquiti har inte bättre räckvidd på sina APs än andra tillverkare. Däremot är det enkelt att komplettera med fler APs för att täcka hålen.
 
  • Gilla
Limpan4all och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Njovisst men bättre investeringar finns. Är det investera man vill göra så är det bättre att tillexempel köpa aktier för pengarna.

Men visst det är kul med fiber.
Nja, där håller säkert inte alla med dig. ..
Fastigheter är ofta en stabil och lönsam investering. De som kan förvalta dem också är extra framgångsrika.
Och som redan skrivits, köparen av huset som väljer mellan ett utan och ett med fiber kan vara den som driver upp budgivningen med 200000 på ett bräde.
Den här tråden visar väl att köpare som vill ha fiber är i klar majoritet iaf.
 
Åter till ämnet så har jag fiber hemma, det fanns i huset när vi köpte det för 6 år sedan. Hade det inte funnits och det inte funnits möjligheter att efteransluta så hade det nog varit en dealbreaker. I sjöboden som jag köpte för två år sedan finns slang framdraget till huset, men jag tyckte inte kostnaden (12000kr i installation + 1000kr/år i nätavgift) motsvarade mitt behov, så där kör jag mobilt bredband (3g från Hallon). Det är inte snabbt, men det räcker för att streama film och slösurfa.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.