Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
hsd
Fiber adsl eller mobilt beror ju på behovet
Många klarar sig bra med bara smartphone
Men oftast för en familj är det nog smart att välja fiber (kopparnätet är ju under avveckling och missar man fibertåget kan det bli problematiskt)
 
N Nerre skrev:
Det är väl ingen som pratar om 30 år? Vår fiber var i princip betald efter 3 år.

Och att tjänsteleverantörerna skulle höja priserna för bredband via fiber är rätt osannolikt, priserna har hela tiden sjunkit.

Det skulle vara intressant att höra vad du betalar för ditt mobila bredband som anser att du sparar så mycket.
Att priserna hela tiden sjunker stämmer inte, när jag hade Telia så höjde dom månadsavgiften 3 ggr på 3,5år.
 
N Nerre skrev:
Utspritt på 5 år blir det 170 spänn i månaden, så om du kan spara in ungefär 150 spänn i månaden på bredbandet med fiber så betalar det sig självt på 5 år.
30.000 på fem år blir inte 170 kr/mån
 
N Nerre skrev:
Det är väl ingen som pratar om 30 år? Vår fiber var i princip betald efter 3 år.
Jag använde 30 år som avskrivningstid för kostnad av installation fiber för att få fram en månadskostnad om man skulle vara intresserad vid jämförelse.
Hur snabbt man sedan man betalar av en installation är en annan sak.
Så 20000 i installationskostnad räknar jag som 100kr/månad i min kalkyl, rätt eller fel vet man inte förrän om 30 år;)
Anser inte att fiber är en engångs konsumtionskostnad utan investering i fastighet och ska kalkyleras utifrån det.
 
Man behöver inte gissa så mycket på det. Inget av det som kan gå sönder i din ände kostar speciellt många tusenlappar att laga om det bara håller 20 år, om du öht drabbas av några kostnader i samband med det - fram till terminaladaptern tar väl nätägaren kostnaden?

Det är ju mer än fråga om hur länge du kan förväntas ha nytta av just denna installation. Chansen att du trillar av pinnen eller flyttar inom 30 år är ju inte försumbar.....:)
 
Och som nämnts tidigare, den fiber som dras in idag klarar enormt mycket högre hastigheter än vad som normalt används. Det finns redan idag utrustning för att köra 100 GBit/s över vanlig "konsumentfiber". Vi snackar då om "off the shelf", inga specialgrejer. Dock kräver det ju att det sitter i bägge ändar av fibern. Och de kostar ju en del än så länge (men det gör ju allt som är "nytt").

Och framförallt får man ju problem med router-biten (finns ju en tråd här om Bahnhofs 10 Gbit).
https://www.byggahus.se/forum/threads/bahnhof-10gbit-s-hur-loeser-man-routingen.311842/
 
MathiasS MathiasS skrev:
Chansen att du trillar av pinnen eller flyttar inom 30 år är ju inte försumbar.....:)
...och vid flytt är vi tillbaka vid knäckfrågan om installationen påverkar försäljningspriset.
 
Det trodde jag var klarlagt och klubbat redan.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man behöver inte gissa så mycket på det. Inget av det som kan gå sönder i din ände kostar speciellt många tusenlappar att laga om det bara håller 20 år, om du öht drabbas av några kostnader i samband med det - fram till terminaladaptern tar väl nätägaren kostnaden?

Det är ju mer än fråga om hur länge du kan förväntas ha nytta av just denna installation. Chansen att du trillar av pinnen eller flyttar inom 30 år är ju inte försumbar.....:)
6-7 år redan avskrivna.
 
hsd hsd skrev:
Fiber adsl eller mobilt beror ju på behovet
Många klarar sig bra med bara smartphone
Men oftast för en familj är det nog smart att välja fiber (kopparnätet är ju under avveckling och missar man fibertåget kan det bli problematiskt)
Vi har ingen koppartråd i vårt hus. Ingen fiber, men det var många spekulanter till trots.
Tråden grävdes troligtvis av vid ett gatuarbete, Ericson som felsöker skyller på att det är inne i huset, (ung kille) Elektriker på 67 år som jobbat hela livet med sånt skit är hundra procent på att det är ute i gatan.

Det kommer inte bli problematiskt, våra liv går vidare ändå. Om jag inte får huset sålt om 35-40 år så får väl sonen ärva det. Det är inte direkt så att de kommer kosta något förutom lite drift när jag är pensionär.
 
R Rkarlsson skrev:
Tråden grävdes troligtvis av vid ett gatuarbete, Ericson som felsöker skyller på att det är inne i huset, (ung kille) Elektriker på 67 år som jobbat hela livet med sånt skit är hundra procent på att det är ute i gatan.
.
Har ju inget med ålder att göra.:D
Utan om och hur man gör mätningen med rätt instrument. Går t.ex, att signalsätta och sedan mäta var den försvinner.;) Så även en ung kille från Ericsson fixar det lätt och har kanske gjort mätning och sett att det fungerar fram till huset(y)
Man gör liknande med fiber där man kan mäta fiberlängden med andra typer av instrument.
 
A AndersS skrev:
Har ju inget med ålder att göra.:D
Utan om och hur man gör mätningen med rätt instrument. Går t.ex, att signalsätta och sedan mäta var den försvinner.;) Så även en ung kille från Ericsson fixar det lätt och har kanske gjort mätning och sett att det fungerar fram till huset(y)
Man gör liknande med fiber där man kan mäta fiberlängden med andra typer av instrument.
Jo men precis. Fast jag litar inte på just den unga killen ;) Han hittade ju för tusan inte ens skåpen och han glömde all sin utrustning här och ville att jag skulle lämna mitt jobb för att köra 8 mil för att öppna dörren.
Det konstaterades att det fungerade på min fastighet, vi hittade alla kablarna som gick ut. Men det gör inget =)

Men jag kan konstatera en sak, när alla med fiber i byn blir utan för fiberbrott så surfar jag vidare som inget har hänt ;)
 
  • Gilla
Michael-i-Malmö och 1 till
  • Laddar…
hsd
Den unga kille kanske skulle ha bemödat sig att gå in och visat på första uttaget att det fungerar
Förr gjorde televerkets gubbar så
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
J
Men jag kan konstatera en sak, när alla med fiber i byn blir utan för fiberbrott så surfar jag vidare som inget har hänt ;)
Kan så vara, såvida man inte får avbrott på fibern till mobilmasten:D
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Den unga kille kanske skulle ha bemödat sig att gå in och visat på första uttaget att det fungerar
Förr gjorde televerkets gubbar så
Jo, men då var väl all koppar inkopplad på station till telefoninätet, är ju inte ens säkert att den här koppartråden är inkopplad om den inte används.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.