D DMOL skrev:
Fastigheten var vid köpet behäftad med följande fel
Elinstallationerna i bostadshuset var i sin helhet felaktigt utförda. Således var
- Elinstallationerna i sin helhet utförda dels med 17 mm slang, som var nerskalad
med kniv för att passa i rörstussarna, dels med 12 mm slang där 17 mm slangen
använts som ”adapter” för att passa i rörstussarna. Det är inte tillåtet att dra en
FK-kabel i en vattenslang. En vattenslang är inte godkänd för elinstallationer.
Endast ett VP-rör med slät ut och insida är avsett för elinstallationer. VP-röret
har en lågfriktionssida som underlättar kabeldragningen. En adapter hade
lossnat. Väggen måste öppnas för att man skulle kunna se detta. Övriga
anslutningar skulle för eller senare också komma att lossna.
- Takdosor var egenbyggda krokar som var ihopsvetsade/svarvade. Krokarna
gick rätt genom takdosorna och var fastskruvade i trätaket, vilket innebar att
skruven inte uppfyller föreskrivet dubbelisolerat montage. Detta innebär att
hela belysningsarmaturen skulle kunna bli strömförande.
- I kopplingar i vägguttag förekom FK-kablage löst i väggen. Det fanns även ett
vägguttag som saknade apparatdosa.
- I badrummet förekom dolda lösa FK-kablar under golvet utan skyddsslang. Där
förekom öppna korsningar där FK-kablage bytte till olika rör. Vägguttag
saknade apparatdosa och det förekom löst FK-kablage i väggen. Det strider mot
gällande författningar. Det förelåg risk för brand och för att människor skulle få
ström genom kroppen. Installationerna var livsfarliga.
XX har utfört elinstallationerna själv, i strid med då gällande regler i 6 §
elinstallatörsförordningen (1990:806), vilket utgör ett konkret fel. Detta förhållande
skulle leda till att försäkringsbolaget inte skulle utge ersättning vid brand etc., som har
samband med elsystemet.
Avloppskopplingarna i badrummen i bostadshuset var i sin helhet felaktigt utförda,
enligt följande.
- Anslutningarna till brunnar i bostadshusets badrum var utförda i rostfritt stål
och huvudbrunnens anslutning var inte monterad i enlighet med bestämmelser
om säkert vatten. I bjälklaget hade ett rostfritt rör tryckts in i befintlig
brunnsmanschett på ett felaktigt sätt vilket fick till följd att det alltid kom att stå
vatten i rörsystemet. När o-ringen som man tätat med, torkat ut skulle vatten
rinna ut i bjälklaget. Detta i kombination med den spännigsatta ledningen
skulle få förödande konsekvenser vid normalt användande av badrummet.
Detaljen om att felet inte ska vara upptäckbart verkar de ha frånsett i argumentationen. Flera av felen är ju enkla att upptäcka vilket borde föranleda att en fördjupad undersökning är nödvändig. Inte heller har någon utfästelse kommit från säljaren som skulle betyda att undersökningsplikten minskar. Snarare tvärtom då säljaren upplyst om att han byggt huset själv utan hantverkare och mig veterligen räknas elektriker och vvs:are som hantverkare.

Det blir intressant att se hur hovrätten dömer i fallet. Det känns som att hovrätten ganska ofta ändrar domen i sådana här fall och ger tingsrätten smäll på fingrarna för att de är klåpare som inte kan läsa lagtexten.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
N Nils2018 skrev:
Ett av de mindre felen var blandade jordade och ojordade eluttag. Besiktningsmannen påstod att sådant, som är väl synligt är ett dolt fel då gemene man inte vet att det är ett fel.
Det där tror jag inte ett ögonblick på att det stämmer, skyldigheten att kontrollera innan köp är långtgående, och stoppas knappast av att "gemene man vet inte att".

Dessutom är det inte automatiskt ett fel att det är jordat och ojordat i samma rum, det beror på hur det ser ut har jag fått förklarat för mej, jag har bott i ett hus med stort kök och där var det jordat i "matlagningsdelen" och ojordat i "matplatsdelen" i samma rum, men det var tydligen okej då väggarna i fråga var så långt ifrån varann.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
D
J Johan.Andersson.81 skrev:
Detaljen om att felet inte ska vara upptäckbart verkar de ha frånsett i argumentationen. Flera av felen är ju enkla att upptäcka vilket borde föranleda att en fördjupad undersökning är nödvändig. Inte heller har någon utfästelse kommit från säljaren som skulle betyda att undersökningsplikten minskar. Snarare tvärtom då säljaren upplyst om att han byggt huset själv utan hantverkare och mig veterligen räknas elektriker och vvs:are som hantverkare.

Det blir intressant att se hur hovrätten dömer i fallet. Det känns som att hovrätten ganska ofta ändrar domen i sådana här fall och ger tingsrätten smäll på fingrarna för att de är klåpare som inte kan läsa lagtexten.
Domen är alldeles för omfattande för att återge allt, men:

Sammanfattning av relevansbedömningen
Slutsatsen av det anförda är att felen, som tingsrätten konstaterat förelåg vid köpet, inte
varit möjliga att upptäcka vid en med tillbörlig omsorg och sakkunskap företagen
besiktning av bostadshuset på fastigheten. Felen har alltså varit dolda. Inte heller har
det funnits några felsymtom som medfört att makarna YY haft en utökad
undersökningsplikt. XX ska därför svara för felen.

Frågan om upplysningsplikt
Makarna YY har hävdat att XX haft upplysningsplikt. Frågan om en
säljare haft undersökningsplikt kan aktualiseras i fall då felet varit möjligt att upptäcka,
se rättsfallet NJA 2007 s. 86. Enligt tingsrätten har felen inte varit möjliga att
upptäcka, dvs. varit dolda. Det finns därmed inte någon anledning att bedöma om XX
även haft upplysningsplikt, se Högsta domstolens skäl i nyss nämnt
rättsfall, s. 103, andra stycket.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
457000 i prisavdrag? Så mkt kan det inte ha kostat att fixa felen?
Eller är det "felaktigt monterad golvbrunn =helt nytt badrum" som spökar?

Har man gjort så dåliga installationer kan det få svida lite. Vanligt "proffsigt" hempul är fortfarande riskfritt ur både brand och straffperspektiv.


Ja det priset är ju helt sjukt .
 
D DMOL skrev:
Domen är alldeles för omfattande för att återge allt, men:
Eftersom du uppenbarligen har domen, skulle du kunna ge oss målnumret så att vi som är intresserade att ta full del av den kan beställa ut den?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P Peternow skrev:
Ja det priset är ju helt sjukt .
Det handlar väl inte om vad det kostar att åtgärda utan hur mycket billigare huset skulle varit om felen var kända vid köpet. Dessutom låter det inte orimligt dyrt. Minst 100000 för nytt badrum. Resterande för ny el och nytt avlopp i hela huset. Alla väggar lär ju behöva öppnas för att dra korrekt el (eller åtminstone kontrollera hur det ser ut) och sedan ska de återställas med färg/nya tapeter + arbete.
 
D
Pen Pen skrev:
Eftersom du uppenbarligen har domen, skulle du kunna ge oss målnumret så att vi som är intresserade att ta full del av den kan beställa ut den?
Västmanlands tingsrätt T 55-18
 
  • Gilla
-MH- och 8 till
  • Laddar…
hsd
Vad är det för fantasier om att öppna alla väggar , dumheter.
En elektriker kan klargöra felaktigheter utan motorsåg
 
Jag skulle aldrig lita på att de rör det går att få fram nya tråd i är korrekta hela vägen om jag på annat ställe sett vattenslang istället för vp rör/slang. Men jag är å andra sidan inte elektriker.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag skulle aldrig lita på att de rör det går att få fram nya tråd i är korrekta hela vägen om jag på annat ställe sett vattenslang istället för vp rör/slang. Men jag är å andra sidan inte elektriker.
Precis det jag menar. Är det så bedrövligt i badrummet så ser det knappast bättre ut någon annanstans.
 
hsd hsd skrev:
Vad är det för fantasier om att öppna alla väggar , dumheter.
En elektriker kan klargöra felaktigheter utan motorsåg
Nu handlade det ju inte om att klargöra utan att åtgärda, det lät ju på beskrivningen som att ALLT måste göras om, nya dosor, nya rör, nya ledningar.. det lär kosta en hel del.
 
GlennB GlennB skrev:
Det där tror jag inte ett ögonblick på att det stämmer, skyldigheten att kontrollera innan köp är långtgående, och stoppas knappast av att "gemene man vet inte att".

Dessutom är det inte automatiskt ett fel att det är jordat och ojordat i samma rum, det beror på hur det ser ut har jag fått förklarat för mej, jag har bott i ett hus med stort kök och där var det jordat i "matlagningsdelen" och ojordat i "matplatsdelen" i samma rum, men det var tydligen okej då väggarna i fråga var så långt ifrån varann.
Det som är direkt olagligt är väl att montera jordade uttag utan att ha jord dragen?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
"– Vi har länge drivit att så kallade överlåtelsebesiktningar av el- och VVS-installationer alltid ska utföras i samband med fastighetsöverlåtelser. Det finns stora pengar att tjäna, men framförallt slipper köparen ta över en fastighet som inte är säker att vistas i, säger Fredrik Byström Sjödin, och tillägger att ett stort antal av Installatörsföretagens medlemsföretag redan i dag utför överlåtelsebesiktningar."

Hade väl varit kul att varit tvungen att göra en elbesiktning, typ som energideklarationen ...
näe det räcker nu med regler och lagar :) däremot eget ansvar som både köpare och säljare, anser dock att denna person inte ska representera en hempulare för han var då makalöst dålig
 
F fäboden skrev:
...anser dock att denna person inte ska representera en hempulare för han var då makalöst dålig
(y) Ordet "hempulare" är inte på något sätt att likställa med ordet "klåpare". Klåpare finns överallt och många av dem har dessutom div. behörigheter. Det finns hempulare som har långt högre kompetens än många yrkesmän.

I det här ärendet handlar det om en äkta klåpare och inget annat.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Jag är hursomhelst inte förvånad över att elektrikern tyckte att det var det värsta jobb han sett. Det tycker elektriker alltid, oavsett vem som gjort det, utom dom själva förstås.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.