Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Va det inte träbjälklag du skulle spackla på?
Ja?
 
Då är det dumt att dela upp ytan bättre om det går att få hjälp. Det behöver va två som blandar en som springer med hinkar och en som häller för att det ska funka. Och kontrollera vilken tjocklek spackeltillverkaren har som minsta för att det ska bli självbärande på träbjälklag. Brukar vara runt 12-15 mm med nät. Sen kan man ju fixa mindre skillnader med ett tunnflyt efteråt. Underlättar om du har höjden markerad med ca 50 cm cc o rutmönster jag brukar använda skruvar men det finns plastmarkörer oxå.
Mvh Andreas
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Nu har jag mätt och räknat en del.
Jag har kontrollmätt höjden på golvet för höjdmarkörerna och för att ungefär kunna räkna ut mängden spackel.
För att komma upp till 5mm på högsta punkten så behövs det ca 675kg flytspackel om man utgår i från 1,7kg/mm/m2

Planen är följande
800kg megaplan flytspackel från Hornbach
4 st 90 l murarbaljor
2 st blandarvispar (+ en reserv)
dunkar/hinkar med förmarkerad nivå för vatten mängd
4 man jobbar

Vi rullande schema, två står och blandar, en hjälper till med vatten och hälla i flytspackel och en jämnar ut spacklet

Första rundan
Vi blandar klart hinkar med 4 säckar(80kg) flytspackel i varje, dessa blandas inne i rummet och hälls ut på plats. Då får vi ut 320 kg spackel nästan direkt

Därefter fortsätter vi blanda utanför rummet(rummet har en dörr direkt ut på altanen) och vi kör med 3st säckar(60kg) per blandning, detta eftersom det blir för tungt att lyfta in 100kg tunga baljor i rummet
Har jag räknat rätt så kommer vi behöva blanda och lägga ut 6 st sådana blandningar för att komma upp i rätt nivå.
Jag kommer ha 120kg extra utifall det skulle visa sig att det går åt mer än jag tänkt mig

Vad tror ni om den planen?
 
Tror det är för tunt sen är det smidigare att köra en säck i taget i hink

Edit:
Tveksam att detta spackel är lämpligt på träbjälklag
 
Redigerat:
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Tror det är för tunt sen är det smidigare att köra en säck i taget i hink


Edit:
Tveksam att detta spackel är lämpligt på träbjälklag
Håller med, 1 säck åt gången, och många hinkar.
Jag gillade att blanda i en sådan här hink och sedan hälla över i vanliga små.
Svart bygghink på 30 liter med texten "Twist Stop" och måttinformation på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Megaplan funkar väldigt bra på trä tycker både jag och databladet.
 
Megaplan är avsett för avjämning av betongunderlag
och trägolv med tillräcklig styvhet.

Är det så?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Megaplan är avsett för avjämning av betongunderlag
och trägolv med tillräcklig styvhet.

Är det så?
Det problemet de vill friskriva sig från, är antagligen att det kan uppstå mindre sprickor i spacklet och underlaget inte är stumt.
Om man ska ha klinkers som ytskikt så är det givetvis inte bra, men med parkett eller laminat så spelar det ingen roll.
 
Jag vet att det spelar roll även med parkett över tyvärr. Dessutom verkar det ej vara ett självbärande spackel vilket är lämpligt
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Megaplan är avsett för avjämning av betongunderlag
och trägolv med tillräcklig styvhet.

Är det så?
220 reglar cc60, längsta spännvidd ca 3,3m, kortlat, 22mm spånskiva limmat och skruvad
Så ja :)
 
Vi kommer aldrig hinna om vi blandar en säck i taget om vi ska hinna få ut det innan det brinner.

Sen kanske det är lämpligare att blanda i de stora baljorna och sen använda hinkar för att bära ut det
 
A
Jag gjorde runt 25kvm och då använde jag stora fyrkantiga hinkar från byggmax och en bra blandmaskin. Den här: https://www.byggmax.se/murbruksbalja-svart-p28554

Men det lär väl gå med en vanlig murarhink på 20 liter. Men ta hjälp! Du måste använda vettig maskin till att blanda med, inte en skruvdragare eller borrmaskin.
 
  • Gilla
newN
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vi kommer aldrig hinna om vi blandar en säck i taget om vi ska hinna få ut det innan det brinner.

Sen kanske det är lämpligare att blanda i de stora baljorna och sen använda hinkar för att bära ut det
Går mycket fortare att blanda i hink en säck i taget ha typ 4 hinkar så man slipper vänta. Ska du blanda i en murarbalja får du massa pulver som fastnar i hörnen
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Se bara till att du skaffar hinkar som håller bara, så undvik billigt ”skräp”. Egen erfarenhet :).
 
  • Gilla
losskägg och 2 till
  • Laddar…
Svart ergonomisk hink med gradmarkeringar och turkos handtag, från Biltema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom här ”ergonomiska” hinkarna är gudomliga att bära och hälla ur.. (Biltema)
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Dom är även helt odugliga att blanda i tyvärr.
Vanliga murarhinkar av god kvalitet funkar bra .
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.