Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Fibertråd är billigt om det är lätt för företaget att efteransluta mig som kund så kommer de förmodligen att erbjuds möjlighet att göra det en dag. Och då tjänar de pengar på mig i framtiden. Det beror på i hur långt perspektiv de tänker.

Jag har pratat med folk som blivit erbjudna att efteransluta sig till ett lägre pris än vad det skulle kostat att vara med från början.
Vinstdrivande verksamhet räknar som regel med en avskrivningstid på 10, max 15 år och sedan gör man en beräkning med nyckeltal om det är lönt eller inte. Med dessa tio procent får man en gyllene medelväg där man får mest "bang for the buck" och når helt enkelt ett så stort område som möjligt för de pengar man har att investera. Skulle man istället förbereda med mer fiber blir området man täcker istället mindre och man når färre befintliga hushåll. Att du känner någon som blivit erbjuden saker och ting ändrar inte dessa uppläggen i sak. Det är klart att det alltid finns undantag där någon har tur men detta blir svårt att diskutera vidare om man använder sig själv och sin närmaste omgivning som empiriskt underlag, sk anekdotisk bevisföring. Ett företag med avkastningskrav kan inte lägga ner överdrivet mycket infrastruktur inför framtiden utan att ekonomerna skruvar på sig. Detta är fakta. Alternativet är att återgå till ett monopol som vissa vurmar för men då får man påverka sina politiker. Tror inte fiber är vanligt i tex Venezuela. Andra länder med strikta monopol som förenade Arabemiraten UAE tex är extremt rädda för att tappa intäkter så de spärrar effektivt all form av iptelefoni och förbjuder vpn. Det bästa är trots allt att låta konkurrensen jobba fritt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Man ska betal för inkopplingen av fiber också vilket mycket väl kan betyda att man ska hosta upp 30 000 kr nu på stört. För vissa av oss kan detta ha en betydelse.
Utspritt på 5 år blir det 170 spänn i månaden, så om du kan spara in ungefär 150 spänn i månaden på bredbandet med fiber så betalar det sig självt på 5 år.

Nu i ditt fall är du tydligen ansluten via en fiberförening, där blir situationen ofta lite annorlunda än för de som ansluter sig via stadsnät eller större fiberbolag.

När vi skaffade fiber så fanns alternativet att avbetala med ungefär 600 spänn i månaden i 3 år. Då ingick dessutom 3 års gratis internet.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
A AndersS skrev:
OT och historik. Redan på koppartiden fanns det koppartrådsdelare så att två fastigheter kunde dela ett trådpar från station till påle/skåp om det var fullt i stam vid nybyggnation av enstaka fastigheter. Nackdelen för dessa var att de inte kunde xDSL. Men med lite tur kunde det kopplas om så att det frigjordes ett eget kopparpar från någon som inte hade XDSL och fick svarta petter. Så jag hade xDSL men grannen kunde inte få det:cool:
Det där med att del två/flera telefonnummer på ett kopparpar tog jag upp i tidigare inlägg (392),
https://www.byggahus.se/forum/threads/angrar-ni-att-ni-har-skaffat-fiber.348804/page-27#post-3367802
 
Upprepade det i nutid efter nytt inlägg om koppartråd;):D
 
kisumisu
N Nerre skrev:
Utspritt på 5 år blir det 170 spänn i månaden, så om du kan spara in ungefär 150 spänn i månaden på bredbandet med fiber så betalar det sig självt på 5 år.

Nu i ditt fall är du tydligen ansluten via en fiberförening, där blir situationen ofta lite annorlunda än för de som ansluter sig via stadsnät eller större fiberbolag.

När vi skaffade fiber så fanns alternativet att avbetala med ungefär 600 spänn i månaden i 3 år. Då ingick dessutom 3 års gratis internet.
Är det här som riktigt lurigt.

Mina föräldrar betalade 20k och fick internetavtal också 3år inkluderat där.

Jag betala 17k men fick surt betala 199kr/mån 1år.
Därefter skulle det vara ordinarie pris ca 450kr/mån för 250/250.
Fick det nerprutat till 250kr.

Så priset varierar nåt enormt och som någon nämde så har vissa gruppavtal där de betalar ca 200kr för 1000/1000. Där kan vi snacka prisvärt! Medans en liknande kostar hos openuniverse ca 800kr/mån.

Så det här att nät är öppna stämmer inte riktigt.

Sedan har vi andra nät där du betalar en nätavgift oavsett du utnyttjar fibern eller inte.
Där var jag riktigt noga att inte ta sådant. Vi fick ett sådant erbjudande hade kostat 5k. Men i slutändan hade det blivit ännu dyrare pga obligatorisk nätavgift.

Är fri marknad och därmed svårt jämföra vad som prisvärt och inte. Kan vara sådana saker också som gör folk missnöjda.
Man har kanske inte läst igenom avtalen noga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Är det verkligen så?
Mycket av de höga kostnaderna för landsbygdsfiber handlar om enorma avstånd och ibland stenig tidsödande terräng. Men om fibern redan är grävd till din granne så är det ingen stor sak att gräva därifrån till dig. Det blir alltså grävkostnaden + en efteranslutningsavgift men som inte kommer i närheten av snittpriset för de ursprungliga anslutningarna som bekostat alla transportsträckor.
Hos oss har de grävt fiber (landsbygd, EU-stöd) och även fastigheter som inte beställt fiber får ett avstick vid tomtgränsen eller där fibern nu passerar närmast.
Varför tror de medlemmarna i en fiberförening som lagt ut 20000 var på att bygga ett nät, vill subventionera de som kommer på i efterhand att de vill ansluta sig?
Man har en andel i föreningen som kostar 20000. Resten har EU-bidraget bekostat.
Andelen kommer man inte ifrån och om bidraget var 40% så kostade det en gång ca 34000 per anslutning av bygga nätet. Då ska de pengarna in först. Om inte de verkliga kostnaderna för den nya anslutningen täcks av dessa 34000 så får man naturligtvis betala överskjutande också.
Efter några år kan man om det blir stort överskott i kassan återbetala delar av eller hela insatsen till de som är medlemmar då.
Dvs man ska få utdelning på sin risk och investering.
Tar man ingen risk så får man betala senare istället.
 
B Boan skrev:
tänk på att det är väldig skillnad på att ha Bahnhof i Telia Öppen Fiber, eller annan KO, jämfört med där de har sin egen utrustning och hyr fibern direkt av Skanova....

Tyvärr går ju deras etablering långsamt.

När tex det är avbrott, vilket det varit två gånger på 5 år, så är det Telia som haft problem, inte Bahnhof, även om det är Bahnhof jag måste kontakta för att få det löst...

så enklast är att gå in och se driftstörning på Telia om man har Telia som KO, oavsett vem man köper tjänst av, för Telia delar bara ut IP ur Bahnhofs pott...
Går det att ha Bahnhof vid sidan av en KO i en fiberförening? Eller är det extremt ovanligt bara?
 
B
K karlmb skrev:
Går det att ha Bahnhof vid sidan av en KO i en fiberförening? Eller är det extremt ovanligt bara?
Beror på vilken modell fiberföreningen har. De flesta har ju tyvärr låst nät, men formellt ska det vara öppet för att beviljas bidrag.

Vi kör med Zitius som KO, sen har vi valfritt om man vill ha kollektiv tjänst, vill man inte det köper man själv valfri.


Så det går.
 
B Boan skrev:
Beror på vilken modell fiberföreningen har. De flesta har ju tyvärr låst nät, men formellt ska det vara öppet för att beviljas bidrag.

Vi kör med Zitius som KO, sen har vi valfritt om man vill ha kollektiv tjänst, vill man inte det köper man själv valfri.


Så det går.
Vi har också Zitius. Så även om de är KO, så kan man erbjuda andra plats i noden och konkurrera med KO? Vi har ett par kollektivavtal samt Z-market för alla andra.
 
C
Grejen är att gruppavtalen ligger på en prisnivå som inte kan konkurrera med en modell där var och en tecknar sitt eget avtal, vare sig det sker direkt med en leverantör eller via en tjänsteförmedlare. I normalfallen får väl tilläggas - det finns säkert exempel på dåliga gruppavtal.
Så tanken med valfrihet är god, men prisskillnaden gör det tyvärr ointressant.
 
R
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Fibertråd är billigt om det är lätt för företaget att efteransluta mig som kund så kommer de förmodligen att erbjuds möjlighet att göra det en dag. Och då tjänar de pengar på mig i framtiden. Det beror på i hur långt perspektiv de tänker.

Jag har pratat med folk som blivit erbjudna att efteransluta sig till ett lägre pris än vad det skulle kostat att vara med från början.
Återigen så pratar du om saker du inte vet, vet du priserna på en 384f transportkabel t.ex?
Vad som krävs för kanalisation till den?
Vad det kostar att gräva/plöja/dra kanalisation för denna x antal mil.
Blåsning/flottning av kabeln
Projekteringstimmar
Återställning
Etc. etc.

Så snälla lägg ner snacket om vad saker och ting kostar för du har verkligen noll koll och det blir bara pinsamt när du skriver att ”fibertråd är billigt”
 
C cpalm skrev:
Grejen är att gruppavtalen ligger på en prisnivå som inte kan konkurrera med en modell där var och en tecknar sitt eget avtal, vare sig det sker direkt med en leverantör eller via en tjänsteförmedlare. I normalfallen får väl tilläggas - det finns säkert exempel på dåliga gruppavtal.
Så tanken med valfrihet är god, men prisskillnaden gör det tyvärr ointressant.
Fast Bahnhof finns ju tex i Z-market till ett pris där de måste betala kickback till Zitius på sin försäljning. Om de kan sätta egen utrustning + en svartfiber i en nod och kunderna kan kopplas till den så blir det ju bättre ekonomi och en del kunder kanske då föredrar Bahnhof mot andra alternativ om man inte valt något gruppavtal.
 
C
K karlmb skrev:
Fast Bahnhof finns ju tex i Z-market till ett pris där de måste betala kickback till Zitius på sin försäljning. Om de kan sätta egen utrustning + en svartfiber i en nod och kunderna kan kopplas till den så blir det ju bättre ekonomi och en del kunder kanske då föredrar Bahnhof mot andra alternativ om man inte valt något gruppavtal.
Månadspriset för enskilda avtal med ISP:ns egen utrustning i noden brukar ligga i samma storleksordning som att gå via en tjänsteförmedlare, även om det varierar mellan olika tjänsteförmedlare.
Antalet abonnenter som ISP:n har i en nod med egen utrustning är naturligtvis avgörande för ekonomin, men jag känner inte till någon ISP där abonnenterna får ett bättre pris för att de har många kunder i noden. Om man inte tecknar ett gruppavtal då.
 
C cpalm skrev:
Månadspriset för enskilda avtal med ISP:ns egen utrustning i noden brukar ligga i samma storleksordning som att gå via en tjänsteförmedlare, även om det varierar mellan olika tjänsteförmedlare.
Antalet abonnenter som ISP:n har i en nod med egen utrustning är naturligtvis avgörande för ekonomin, men jag känner inte till någon ISP där abonnenterna får ett bättre pris för att de har många kunder i noden. Om man inte tecknar ett gruppavtal då.
Fick man ihop ett hundratal intresserade så kanske det kan vara en möjlighet att få lite sund konkurrens i sitt nät :)
 
K karlmb skrev:
Fast Bahnhof finns ju tex i Z-market till ett pris där de måste betala kickback till Zitius på sin försäljning. Om de kan sätta egen utrustning + en svartfiber i en nod och kunderna kan kopplas till den så blir det ju bättre ekonomi och en del kunder kanske då föredrar Bahnhof mot andra alternativ om man inte valt något gruppavtal.
Egen utrustning och svartfiber är inte gratis att äga heller, så varför skulle det bli billigare? Kickbacken till Zitius är ju till stor del för att täcka driften av nätet och den kostnaden är svår att trolla bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.