F
T Tord_Lj skrev:
Någon uppsökande verksamhet bedriver jag inte, tvärt om, ju mindre jag drabbas desto bättre. Exempel: planerar efter att passera hans hus när hans bil är borta men ibland har man otur och han kommer tillbaks innan jag hunnit förbi.
Det hände i klippet.

Har Bodycam beredd endast när jag rör mig där han kan tänkas dyka upp och en incident kan uppstå och få i syfte att dokumentera vad som händer mig.
Men det räcker att han finns med på video så inträder kontakt och då jag filmar skulle det bryta mot reglerna för kontaktförbud.
Så fick jag det förklarat av myndigheten.

Så mitt val blir, hellre att kunna dokumentera än kontaktförbud.
Hur skall jag kunna bevisa att han bryter mot det när en käftsmäll inte går att bevisa utan oberoende vittnen.
En käftsmäll är inte ett övertramp mot kontaktförbud, det är misshandel. Du måste ha ett otroligt tålamod, jag hade kört gubben i flismaskinen.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 24 till
  • Laddar…
T Tord_Lj skrev:
Detta att han använder fordon för att skrämmas & trakassera är inte bra känner jag. Lägg därtill att det rivs friskt i grusvägen framför mitt hus och infart, han har en egen infart vid sitt hus, och det görs på pin kiv för han vet att jag måste laga pga min verksamhet.
Han skrämmer mina gäster med som rör sig mellan parkering och entré, det gillar jag inte, farligt för de känner inte till situationen.

Jag har försökt stängs av vägen för genomfart men det går inte för post/sop/min verksamhet.
Har gett upp det nu men för att göra det så besvärligt som möjligt kollar jag på farthinder (gupp). Att han blir sur och kommer att försöka spinna sönder dem får jag ta... Finns betong...
[länk]

Någon som är insatt el har erfarenhet av dylikt (fartgupp)?
Fast skulle det inte gå att stänga av så att han enbart kommer åt sin tomt från sitt håll? Tänker att ni har en granne mellan er, och då kan du och den grannen använda sig av infart sett från din fastighet. Något du tagit upp med kommunen?
Annars som du säger, kolla upp möjlighet att anlägga ett farthinder av hög variant så att man verkligen slår sönder bilen om du kör för fort. Betong lär inte gå sönder i första hand,

Hur tusan är han mot grannen mellan er? Ser ut som att de kan se varandra när de sitter ute. Om han är lika jävlig mot den grannen så är det ju helt bissart då man gärna inte hade suttit ute med en gapande gubbe.
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
T Tord_Lj skrev:
Men det räcker att han finns med på video så inträder kontakt och då jag filmar skulle det bryta mot reglerna för kontaktförbud.
Så fick jag det förklarat av myndigheten.
Då tycker jag att du skall fråga en gång till.

Bara för att du filmar innebär inte att ett kontaktförbud bryts.
Det bryts när någon av parterna tar kontakt med den andra, oaktat vem. Skillnaden är att om den som har kontaktförbud bryter mot det blir dömd för det.
Om den som har sökt kontaktförbud bryter mot det riskerar den att kontaktförbudet hävs.

Om det inte finns något kontaktförbud så kan du även då filma hur mycket du vill.
Det kan ju vara till hjälp om du senare vill ansöka om kontaktförbud.
Men om du verkligen vill ha kontaktförbud så skall du hålla dig undan så mycket du kan.

Oavsett vad så kan du filma hur mycket du vill.
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
En käftsmäll är inte ett övertramp mot kontaktförbud, det är misshandel. Du måste ha ett otroligt tålamod, jag hade kört gubben i flismaskinen.
Hänt flera gånger och jag anmälde för misshandel med vittnen och fotodokumentation på blodvite men, antingen har de lagt ner pga ej oberoende vittnen (sonen) eller att vittnen dragit sig ur.
Sista gången var det en märklig motivering från Polisen; ungefär, Det var inte säkert att han förstod att han orsakade skada (knytnävsslag på kindbenet).

Ja, jag är känd för min envishet och jag vet att om jag ger tillbaka blir det jag som åker dit.
Tydligen kan jag spräcka en vindruta med högern, liggandes på motorhuven i god fart när han 4ggr ger sån gas att det river bra i gruset. 18,5m mätte jag upp det till, lika körstil som i klippet men här stod jag ca en billängd framför och hann inte undan. Han brukar alltid backa och vända bort till sig men inte denna gång utan laddade (se rivet i gruset) på mig.
Han vill ha 3000.- till självrisken fick jag meddelande om i postlådan.
Grusväg med märken efter bilens däck och omgivande grönska, kretsar markerade på vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Bichonen
  • Laddar…
K knipo skrev:
Då tycker jag att du skall fråga en gång till.

Bara för att du filmar innebär inte att ett kontaktförbud bryts.
Det bryts när någon av parterna tar kontakt med den andra, oaktat vem. Skillnaden är att om den som har kontaktförbud bryter mot det blir dömd för det.
Om den som har sökt kontaktförbud bryter mot det riskerar den att kontaktförbudet hävs.

Om det inte finns något kontaktförbud så kan du även då filma hur mycket du vill.
Det kan ju vara till hjälp om du senare vill ansöka om kontaktförbud.
Men om du verkligen vill ha kontaktförbud så skall du hålla dig undan så mycket du kan.

Oavsett vad så kan du filma hur mycket du vill.
Lägger detta med kontaktförbud åt sidan för nu, han skiter ändå i det (han är dömd för det tidigare) och håller mig undan så gott det går (gjort det hela tiden egentligen) men jag måste kunna ta mig till byn (700m promenad) och kunna sköta gården & verksamheten. Bodycam är alltid med där det finns orsak att råka på honom.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fast skulle det inte gå att stänga av så att han enbart kommer åt sin tomt från sitt håll? Tänker att ni har en granne mellan er, och då kan du och den grannen använda sig av infart sett från din fastighet. Något du tagit upp med kommunen?
Annars som du säger, kolla upp möjlighet att anlägga ett farthinder av hög variant så att man verkligen slår sönder bilen om du kör för fort. Betong lär inte gå sönder i första hand,

Hur tusan är han mot grannen mellan er? Ser ut som att de kan se varandra när de sitter ute. Om han är lika jävlig mot den grannen så är det ju helt bissart då man gärna inte hade suttit ute med en gapande gubbe.
Svårt stänga av vägen helt eftersom post/sop/tidningsbil samt en del av nina kunder irrar sig in den vägen när de kör efter GPS. Blir farthinder så det inte blir lika roligt men antagligen blir det tvärnit med riv och sedan full gas på andra sidan så gjuta plattor blir det.
Huset emellan såldes för inte så länge sen av de som döpte honom till Rally Kalle. Nya ägarna bor inte permanent utan har tydligen lejt in honom för gräsklipp mm och detta är antagligen varför de nya grannarna har jag ingen kontakt med.
Jag håller mig helst för mig själv och är väl ett lätt offer på det viset kan tänka.
 
Det låter minst sagt bedrövligt, och självfallet borde ingen behöva ha det såhär, oavsett om man är envis, udda eller bara av oklara skäl kommit på kant med grannen.

Samtidigt, som du själv är inne på, är det svårt med såväl bevis som offentliga maktmedel att löpande hindra någon som begår upprepade småbrott. För även om han skulle bli fälld för något är han ju snart ute igen.

Vad gäller trafikbrotten skulle man iofs. kunna tänka sig att han får sin bil beslagtagen om det finns risk för upprepande av brotten, men mindre arg lär han ju inte bli av det. Möjligen lite försiktigare, vilket förstås skulle vara en förbättring. Men oavsett krävs ju att han fälls för något relativt allvarligt först.
 
Vet inte om jag nämnt det förut men igår var frun ute och stoppade gäster som kom "fel" väg.
Hon argumenterade påstridigt att de inte fick köra på vägen, vad jag förstår är det Egenmäktigt förfarande.
Vägen är en Samfällighet och mina grannar har ingen del i den, jag har stamfastigheten.
Blir anmälan och eftersom "jag gör det en gång till" så kanske han sätter hot i verket, lyssna i klippet 7s in (finns i trådstarten).
Jahapp
 
  • Wow
Bichonen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det låter minst sagt bedrövligt, och självfallet borde ingen behöva ha det såhär, oavsett om man är envis, udda eller bara av oklara skäl kommit på kant med grannen.

Samtidigt, som du själv är inne på, är det svårt med såväl bevis som offentliga maktmedel att löpande hindra någon som begår upprepade småbrott. För även om han skulle bli fälld för något är han ju snart ute igen.

Vad gäller trafikbrotten skulle man iofs. kunna tänka sig att han får sin bil beslagtagen om det finns risk för upprepande av brotten, men mindre arg lär han ju inte bli av det. Möjligen lite försiktigare, vilket förstås skulle vara en förbättring. Men oavsett krävs ju att han fälls för något relativt allvarligt först.
Så ligger det ju till i verkligheten men man får inte bli bitter utan tänka att det kan alltid vara värre.
Sen kan jag ju tycka att det daltas alldeles för mycket med fel sorts människor, ger jag igen åker jag dit direkt är jag övertygad om. Skulle han åka dit så är straffskalan löjlig och de sitt väl bara av halva tiden?
Jag får leva med detta antagligen och försöker hantera det så lagligt och korrekt som möjligt.
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
A
Om personens beteende är lika varje dag skulle jag bjudit in några vänner (ej nära släkt) som kunde agera som vittne (på avstånd) om grannen försöker köra på dig igen.

Dvs ha vännerna längre bort då du går på vägen, förhoppningsvis gör grannen något som är straffbart och du har vittnen.

Det har ju redan kommit en del frågor kring hur situationen startade, om det finns någon sjukdom inblandad eller något annat som gjort att situationen ”förvärrats”

Antagligen kommer ingen av er ge sig, vid böter kommer grannen bara bli mer upprörd och därefter kommer det eskalera... tyvärr låter det mer som att medling eller flytt behövs
 
N
Herregud vilka problem folk verkar ha med sina grannar. Har bott här i 35 år och aldrig haft några problem alls med mina grannar och det är jag evigt tacksam för när jag läser om alla de problem andra tycks ha.
 
  • Gilla
TommyFIN
  • Laddar…
Vad säger polisen om att han kört på dig med bilen, det låter märkligt att dom låter det passera utan åtgärd.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är märkligt att polisen bara släpper det. Vårdslös körning och smitning brukar ju ge rapport direkt.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Förmodligen finns det inga vittnen o då blir det ju ord mot ord.
 
N Nalleman64 skrev:
Herregud vilka problem folk verkar ha med sina grannar. Har bott här i 35 år och aldrig haft några problem alls med mina grannar och det är jag evigt tacksam för när jag läser om alla de problem andra tycks ha.
Har inga som helst problem med övriga grannar eller någon annan för den delen på orten, bortsett från gänget med fem lokala gangstrar som finns men de har ingen fast adress så räknas ej.
 
  • Wow
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.