JanneJanne123
Eller vänta nu. Du ger tummen upp för skyhögt timpris och 0 :- i påslag. Därefter kan du och jag samt några till lämna denna tråd. Deal på det?[/QUOTE]

Ja, det ger jag tummen upp för givet att det redan är det jag betalar, fast idag är det utsmetat på materialet, servicebilkostnader och liknande. Om du då summerar det till 1100 är det ditt VERKLIGA timpris och inte något friserat pris som ska få mig att tro att du är billig och sedan bli negativt överraskad när fakturan kommer och materialet har ett påslag hundratals procent.
 
  • Gilla
Mattias00 och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det är rimligt och betalar gärna lite extra för att tex få en komplex utrustning (tex en värmepump) installerad om jag vet att installatören kommer ge den support vid garanti, injustering etc som behövs. Hantverkaren behöver då sannolikt lägga på lite pengar för detta. Rinkaby kan troligen säga skicka tillbaka grejjorna om de går sönder och skicka nya, vilket för kunden är mycket sämre.

På en rörkoppling eller ett rör borde risken för hantverkaren att få problem efter installation vara mycket små. Därför borde dessa i princip vara riskfria att sälja. Dock förstår jag att det kostar pengar att ha på lager eller åka och köpa. Tar man betalt för att åka och köpa material är det rimligt att påslaget är mycket lägre. Har man material i bilen, extra mycket så man sparar tid i arbetet är det rimligt att ta ett högre pris på materialet.

Hantverkaren borde jobba för ett så effektivt system som möjligt, det borde öka hans vinst och sänka kundens kostnad.

Med detta sagt är det rimligt att kunden förstår prismodellen innan arbetet påbörjas. Tyvärr är det nog som många skriver, privatkunder med småjobb har svårt att hitta någon som vill göra jobbet, hantverkarna tar hellre större jobb med större förtjänst.

Det jag dock undrar över, när rörfirmor mfl är på stora nybyggen, är det inte rejält prutade timpriser och ramavtal så dessa inte är så lönsamma man kunde tro?
 
V vvs facit skrev:
För vissa utrustningar. Har vi en maskinkostnsd
Som filmutrustning tex
95%. Av verktygsutrustningen ser ni konsumenter som ett krav att jag ska ha !.
Och den tar jag inget extra för då jag behöver dem för att kunna utföra allla förekommande arbeten .

Sen verkar du tro att alla! Vidare är födda synska. Hur f-n ska jag veta exakt vad som går åt för det arbete du vill ha gjort utan att titta på det innan ?
Inte ens ett 24 meters ekipage med hyllor för material skulle garantera att jag har allt med i bilen när jag kommer .
Fattas något eller det passar inte för 12 CI röret visa sig vara ett målat 11 rör när man kapat .
Det har även hänt att jag stött på 9.8 .
Någon djävla tomte löder in tumrör
Nu är det inget roligt längre .
Man får övergå till heta arbeten

Så ja vi tar betalt för bilen och dem kostnader
Vi har på dem . Behöver jag åka till grossisten
För mer material av någon andledning
Är det min tid som jag måste debitera för
Vill du inte betala för det ? Ja då får vi inte ihop ditt den dagen . Skriver av jobbet och kommer tillbaka nästa dag . Budbilen från Ahlsell /Dahl
Kommer inte07:00 jag kan sitta hemma hos dig och invänta leverans med timdebitering
Eller lösa det samma dag . Betydligt billigare .
Hur vill du ha det ?
Du väntar gärna 3 dagar på bilverkstan för en material leverans . Men du frugan din väntar fan inte 3 dagar på att kunna duschsa gå på wc
Eller frysa hemma för du inte ville betala dem 30- 60 min det kan ta att hämta det som saknas
När mina föräldrar renoverade under min uppväxt så hade hantverkarna med sig det de behövde varje dag. Detta var utanför staden och långt till några grossister. När man driver företag måste man hålla nere de fasta kostnaderna men standardmaterial borde man faktiskt ha med sig i alla fall.

Nu bor jag i en större stad. När jag var föräldraledig så var det ett hus som byggde en större altan. Jag gick förbi där varje dag och ibland flera gånger under dagen. Några gånger såg man faktiskt aktivitet men oftast var det helt tyst eller så stod den snickaren och pratade i telefonen. Bilen gick förbi utanför ett antal gånger per dag.

Många har gjort det till en rutin att varje dag använda en del av tiden för att hämta material.
 
H
V vvs facit skrev:
För vissa utrustningar. Har vi en maskinkostnsd
Som filmutrustning tex
95%. Av verktygsutrustningen ser ni konsumenter som ett krav att jag ska ha !.
Och den tar jag inget extra för då jag behöver dem för att kunna utföra allla förekommande arbeten .

Sen verkar du tro att alla! Vidare är födda synska. Hur f-n ska jag veta exakt vad som går åt för det arbete du vill ha gjort utan att titta på det innan ?
Inte ens ett 24 meters ekipage med hyllor för material skulle garantera att jag har allt med i bilen när jag kommer .
Fattas något eller det passar inte för 12 CI röret visa sig vara ett målat 11 rör när man kapat .
Det har även hänt att jag stött på 9.8 .
Någon djävla tomte löder in tumrör
Nu är det inget roligt längre .
Man får övergå till heta arbeten

Så ja vi tar betalt för bilen och dem kostnader
Vi har på dem . Behöver jag åka till grossisten
För mer material av någon andledning
Är det min tid som jag måste debitera för
Vill du inte betala för det ? Ja då får vi inte ihop ditt den dagen . Skriver av jobbet och kommer tillbaka nästa dag . Budbilen från Ahlsell /Dahl
Kommer inte07:00 jag kan sitta hemma hos dig och invänta leverans med timdebitering
Eller lösa det samma dag . Betydligt billigare .
Hur vill du ha det ?
Du väntar gärna 3 dagar på bilverkstan för en material leverans . Men du frugan din väntar fan inte 3 dagar på att kunna duschsa gå på wc
Eller frysa hemma för du inte ville betala dem 30- 60 min det kan ta att hämta det som saknas
Förlåt, har du möjlighet att skriva om ditt inlägg? Jag har lite svårt att förstå vad du skriver och kan därför inte bemöta det.
På fråga ett uppfattar jag i alla fall att viss specialutrustning debiteras extra för men inte all. Resten förstod jag faktiskt inte.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
V vvs facit skrev:
Man blir chockad av en del skribenter !
kreativbokföring! mitt företags revisor är ute varje år på plats för att kontrollera inventeringen till och med .
tjänar 10 000 kr om dagen på materialet ( vilken värd lever du i)
Jag upplever att jag lever i en värld där vissa hantverkare försöker lura mig på mina hårt intjänade pengar!

Men om vi tar ditt exempel på revisor:
Vad kostar revisorn i timmen?
Vilken utbildning behöver revisorn?
Vilken utrustning behöver revisorn?

Min erfarenhet är att:
- priset ligger på över 1000kr/timme
- 3-4 års utbildning
- ett kontor och dator, eventuellt en del böcker

Så varför anser DU att det är OK att revisorn tar så hög timlön, vad erbjuder denna i kompetens som du inte kan i motsvarande grad inom ditt yrkesområde för att kalla dig yrkesskicklig?


Revisorn har utöver detta exakt samma problem som dig, få en full beläggning i verksamheten för att få ut sin lön.

Det vore lite komiskt om personen börjar fakturera utskrivna dokument med 100kr/sida.

Jag kan snabbt tänka mig att det skulle gnällas för vi vet alla at det inte kostar mer än max 1-2 kr/papper.



Mitt exempel är ett riktigt men jag tänker inte hänga ut hantverkaren här för diskussionen handlar inte om EN hantverkare utan sättet som offerter och fakturor görs.
 
H hanson#16 skrev:
Förlåt, har du möjlighet att skriva om ditt inlägg? Jag har lite svårt att förstå vad du skriver och kan därför inte bemöta det.
På fråga ett uppfattar jag i alla fall att viss specialutrustning debiteras extra för men inte all. Resten förstod jag faktiskt inte.

Har inte vi samma alfabete ?
95% av alla verktyg som behövs
Ingår i mina jobb per timme dem andvänds .

Tex ingår inte en kamera utrustning för 200 tkr
Ej heller ett spolaggregat som kostar ca 900 tkr plus moms och då ingå inte bilen !
Förstod du nu
 
H
V vvs facit skrev:
Har inte vi samma alfabete ?
95% av alla verktyg som behövs
Ingår i mina jobb per timme dem andvänds .

Tex ingår inte en kamera utrustning för 200 tkr
Ej heller ett spolaggregat som kostar ca 900 tkr plus moms och då ingå inte bilen !
Förstod du nu
Alfabetet är nog samma så det är nog inte där problemet ligger.
 
  • Gilla
  • Älska
henryry och 3 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Jag upplever att jag lever i en värld där vissa hantverkare försöker lura mig på mina hårt intjänade pengar!

Men om vi tar ditt exempel på revisor:
Vad kostar revisorn i timmen?
Vilken utbildning behöver revisorn?
Vilken utrustning behöver revisorn?

Min erfarenhet är att:
- priset ligger på över 1000kr/timme
- 3-4 års utbildning
- ett kontor och dator, eventuellt en del böcker

Så varför anser DU att det är OK att revisorn tar så hög timlön, vad erbjuder denna i kompetens som du inte kan i motsvarande grad inom ditt yrkesområde för att kalla dig yrkesskicklig?


Revisorn har utöver detta exakt samma problem som dig, få en full beläggning i verksamheten för att få ut sin lön.

Det vore lite komiskt om personen börjar fakturera utskrivna dokument med 100kr/sida.

Jag kan snabbt tänka mig att det skulle gnällas för vi vet alla at det inte kostar mer än max 1-2 kr/papper.
Har jag gnällt på dem 35 tkr jag får varje år för bokslutet från henne . Nej
Har jag gnällt på den månadskostnad och
Dem bokslutsarbeten revisions byrån gör åt mig .
Vet jag hur det går till ? Ja !
Min fru har drivit revionsbyra i 23 år i år .

Så när du skriver om vad en revisor behöver för granskningen och vad jag betalar för hjälpen med pappren så vet jag vilket jobb dem gör och hur det går till

Måste tillägga
Väljer du hantverkare efter billigast möjliga
Eller på referenser
 
H hanson#16 skrev:
Alfabetet är nog samma så det är nog inte där problemet ligger.
Förlåt vad är det då ?
 
Alla dessa jämförelser med handel och restauranger faller stort.
Jag bryr mig inte om deras marginaler eller ens priset.
Där får jag reda på priset innan jag handlar och kan köpa en billigare om jag inte har råd med den fina, men jag väljer innan jag packar ner den i korgen går till kassan och betalar.
Om jag blir påtvingad en viss modell eller dyl. och inte själv kan påverka nämnvärt så vill jag åtminstone inte betala mycket mer än vad den kostar att köpa själv.
Visst påslag är ok.
 
  • Gilla
henryry och 5 till
  • Laddar…
Detta inlägg blir mitt sista i denna tråd,
Som plåtslagare får vi ofta frågan om vi inte kan lägga noll marginal på materialet och allting på arbetet, då blir det ju billigare för kunden ( med rotavdraget ). VI jobbar inte så.
När kunden själv letar material så kommer kunden alltid hitta billigare än hantverkarens . så är det bara .
Den som inte förstår skillnaden på material & material , då är det ingen ide att försöka förklara .

Folk som skriver att dom kan göra det fackmannamässigt själva är bara att gratulera , då skall ni göra det , och spara massor av pengar .

Garantier kan ni glömma , den dag det händer något , då hoppas jag verkligen att ni får den hjälp ni behöver av försäkringbolaget .

Om man träffar en kund så märker man ganska snabbt om det är bara priset som räknas , då brukar vi tacka för oss ,
Kommer alltid finnas en öststatsfirma som gör det billigare .



Vi försöker undvika privatpersoner i den mån det går. Tråkigt men så är det . pga alla skäl som beskrivits i denna tråd .
som hantverkare blir man fundersam när kunden står nere på marken och frågar ,
-skall det verkligen se ut så där?
eller när kunden har pappat själv för att spara pengar och sen får vi justera pappen för den ligger vikt eller fel vid avslut . sen blir kunden förvånad när vi skall ha betalt för det .
eller om kunden har köpt takstege och takbrygga själv och vill ha det monterat till ett fast pris , det va bara det att han köpt fel konsoler och tycker vi skall vänta medans han åker och byter . I vår värld funkar det inte så , vi tar ju naturligtvis betalt för tiden vi väntar .
 
  • Gilla
  • Älska
Lassiter och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Ett visst påslag för materialhantering mm tror jag vi alla kan vara överens om är helt rimligt. När det blir hundratals procent börjar det dock bli orimligt. Är fortfarande obegripligt för mig varför garantierna ni utfäster inte kan betalas via timpriset och inte som påslag på materialet. Nu gissar jag, men i fallet plåt ovan är det väl oftast arbetet som av någon anledning behöver åtgärdas på garanti och inte själva materialet? I så fall är det ju ännu rimligare att lägga det på timpriset.

Det är fullständigt obegripligt för mig varför hantverkare försvarar den här modellen och så fort frågorna här blir lite obekväma rycks kortet att det är så hemskt att jobba med privatkunder och att tråden ska lämnas utan vidare diskussion. Känns som skolgårdsbeteende, ”jag vann inte, så nu tar jag min boll och går hem”.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 12 till
  • Laddar…
A
V vvs facit skrev:
Har jag gnällt på dem 35 tkr jag får varje år för bokslutet från henne . Nej
Har jag gnällt på den månadskostnad och
Dem bokslutsarbeten revisions byrån gör åt mig .
Vet jag hur det går till ? Ja !
Min fru har drivit revionsbyra i 23 år i år .

Så när du skriver om vad en revisor behöver för granskningen och vad jag betalar för hjälpen med pappren så vet jag vilket jobb dem gör och hur det går till

Måste tillägga
Väljer du hantverkare efter billigast möjliga
Eller på referenser

Strålande, men varför tar du då inte en diskussion med din fru om en affärsidé du har. Att hon sätter ett lågt timarvode för det är vanligt inom VVS branschen och börjar fakturera extra för papper, kuvert och frimärken istället.

Ja, jag vet att jag raljerar men diskussionen i denna tråd har blivit att många inte gillar hur vissa hantverkare antingen höjer priset extremt eller som jag klagat på: har bättre förtjänst på materialet än det totals antalet timmar de vill fakturera mig. 7000kr för arbetstid och 20000 för material (ex moms).


Så om du vill gnälla på konsumenter som inte accepterar din prismodell eller på hur svårt det är att få det att gå ihop, starta en egen tråd! Skriv gärna ditt firma namn så vi som vill ha seriösa firmor, med bra referenser men som vet att det är svårt att hitta, slipper ringa dig!
 
  • Gilla
Nerre och 3 till
  • Laddar…
A
Sen för er som anser det vara en materialsport:

Som alla andra måste man ju räkna på inkomster och utgifter. Om en utrustning kostar 100000kr att köpa in men den används 1-2 ggr per år kanske man inte ska ta på sig de uppdragen?

Man får kanske hyra eller köpa in den tillsammans med andra firmor så att utrustningen inte blir liggande, eller samarbeta med någon som använder utrustningen oftare och då faktiskt kan bekosta den.

Så sker det i många branscher, veterinärer, IT och LAB. De flesta inser att det blir för dyrt att ha utrustningar som används för lite...
 
  • Gilla
Mattias00
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.