Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
A AndersS skrev:
Telia äger fibern fortfarande via varumärket Skanova men har öppnat upp för bl.a. Telenor, Comhem, Bahnhof, etc, att sätta in egna switchar på stationer.
Det verkar faktiskt som att skanovanamnet gått i graven nu, det är Telia wholesale eller Telia som gäller sedan juni. Har inte lärt mig det där ännu....
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Intressant.

Men gäller då inte oss som är i Telenorägda trådar? :cry:
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det verkar faktiskt som att skanovanamnet gått i graven nu, det är Telia wholesale eller Telia som gäller sedan juni. Har inte lärt mig det där ännu....
Minns när jag beställde fast Internet av Televerket i juni -93 och veckan efter fick prata med samma person, fast på Telia. Kändes väldigt skumt. Då.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant.

Men gäller då inte oss som är i Telenorägda trådar? :cry:
Oklart för mig, kolla med pts.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant.

Men gäller då inte oss som är i Telenorägda trådar? :cry:
Nja, kan vara Telia fiber också även om du beställda allt från Telenor, Comhem, etc.
Du får kolla hos t.ex. Bahnhof, Telia, etc, om de kan leverera på adressen och det går att byta.
Om det går byts bara switchport på station och en ny medieomvandlare hos dig. Router beror på om den ingår i tjänsten.
 
Fiber kan ju vara ett känsligt ämne. Har ett par frågor som kanske kan besvaras här =)
Efter en diskussion med en före detta kollega som var enkelriktigt som bara kallade mig för en idiot för att jag inte ansåg att det var värt för min del att installera fiber.
Mitt behov är ju lite surf på lite diverse enkla sidor, bygghandel, bildelar och kanske en och annan babblarna nu för tiden. Musik lite med. Film var 6e månad. Så jag har idag mobilt Telia för 249 kr kommer ej ihåg hur mycket förbrukning man får, och 6 gb på luren för under 200 kr
Ja frågorna då.
1. Hur mycket höjer installationen värdet på huset?
(Mitt argument var att om jag ska installera något som jag inte kommer använda på kanske 30 år som jag tänkt bo här är det en onödig avgift och fibern är ute när jag säljer)
2. Vad motiverar ens att installera när ens förbrukning är så minimal? Kostnaden för installationen lär aldrig att betala sig för min del. Ja det kanske gå snabbare. Men min lösning är ju inte ala ibm 486.

Jag tackade nej såklart =) Har inte ens koppartråd in i huset för att vad jag tror så grävde de av den ute i vägen när de bytte avlopp i gatan.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R
Ok, så du har en magisk spåkula som säger att du inte behöver fiber på 30 år?!

Har du ens varit medveten om teknikutvecklingen de senaste 10-15 åren?
En sak kan jag lova dig, vårat behov av internetkapacitet kommer stadigt fortsätta öka markant.

Vem hade trott för 10 års sen att vi skulle streama 4K videos till plattor, telefoner tv:s m.m
Inom 10 år.

Ju mer och tyngre användning av mobildatanätet betyder mindre kapacitet till varje användare.
Skulle inte vara förvånad om vi inom ett par år kommer se strypningar gällandes streaming inom mobildatanätet för att frigöra bandbredd
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
För 10 år sedan var det ingen som ens visste att vi skulle surfa med 4G.
Hur behovet ser ut om 5-10 eller 15år får man ta då.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J
A Andy78 skrev:
För 10 år sedan var det ingen som ens visste att vi skulle surfa med 4G.
Hur behovet ser ut om 5-10 eller 15år får man ta då.
Njae nu tar du i lite. Telia var faktiskt först i världen med 4g just för exakt 10 år sedan så några visste nog om det. Annars håller jag med :D
 
R Rkarlsson skrev:
Fiber kan ju vara ett känsligt ämne. Har ett par frågor som kanske kan besvaras här =)
Efter en diskussion med en före detta kollega som var enkelriktigt som bara kallade mig för en idiot för att jag inte ansåg att det var värt för min del att installera fiber.
Mitt behov är ju lite surf på lite diverse enkla sidor, bygghandel, bildelar och kanske en och annan babblarna nu för tiden. Musik lite med. Film var 6e månad. Så jag har idag mobilt Telia för 249 kr kommer ej ihåg hur mycket förbrukning man får, och 6 gb på luren för under 200 kr
Ja frågorna då.
1. Hur mycket höjer installationen värdet på huset?
(Mitt argument var att om jag ska installera något som jag inte kommer använda på kanske 30 år som jag tänkt bo här är det en onödig avgift och fibern är ute när jag säljer)
2. Vad motiverar ens att installera när ens förbrukning är så minimal? Kostnaden för installationen lär aldrig att betala sig för min del. Ja det kanske gå snabbare. Men min lösning är ju inte ala ibm 486.

Jag tackade nej såklart =) Har inte ens koppartråd in i huset för att vad jag tror så grävde de av den ute i vägen när de bytte avlopp i gatan.

Du har inget behov, ser inget behov heller. Du gör helt rätt som inte köper, konstigare än så är det inte.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
@Rkarlsson
Vilken hemsida som helst har blivit flera tusen gånger tyngre på 15-20 år. För 20 år sedan satt ”alla” med 56k-modem, förutom dom som hade internet via kabel-tv. Då hade bara 50% av befolkningen internetuppkoppling.

Utvecklingen går mot mer å mer molnbaserad lagring.

Bandbredden i den luftburna etern är begränsad, den går inte att bygga ut på samma sätt som fibern.
Redan idag är det ”fullt” i luftburna etern på vissa platser under vissa tider.

Ju färre som har bredband via kopparkabel ju trängre blir det i den luftburna etern.

Fler å fler saker kopplas upp via mobilnätet, tex bilar för fjärrövervakning som tex ”Volvo On Call”. Avloppspumpstationer, hissar, olika typer av driftlarm, mm är idag uppkopplade via mobilnätet. Elmätare, vattenmätare, fjärrvärmemätare är saker som är/håller på att kopplas upp via mobilnätet.

Fler å fler personer skaffar smartmobil, både yngre och äldre.
Fler å fler personer skaffar smartklockor med esim, det fanns inte för några år sedan.
 
R RalleB skrev:
Ok, så du har en magisk spåkula som säger att du inte behöver fiber på 30 år?!

Har du ens varit medveten om teknikutvecklingen de senaste 10-15 åren?
En sak kan jag lova dig, vårat behov av internetkapacitet kommer stadigt fortsätta öka markant.

Vem hade trott för 10 års sen att vi skulle streama 4K videos till plattor, telefoner tv:s m.m
Inom 10 år.

Ju mer och tyngre användning av mobildatanätet betyder mindre kapacitet till varje användare.
Skulle inte vara förvånad om vi inom ett par år kommer se strypningar gällandes streaming inom mobildatanätet för att frigöra bandbredd
Absolut inte. Ditt argument är lite liknande fd kollegan.
Men mitt internetbehov har ju minskat radikalt sen 10 år eller längre (när slutade man spela Red alert på nätet?)

Alltså går förbrukningen till lite insta, nyheter en och annan musikvideo, och nu lite barnprogram till sonen. Tv:n går på parabol.
Du kan inte övertyga mig om att mitt behov ska motivera 20000 i inkoppling och lägsta pris på ab 279kr månaden.

Ge gärna exempel på "vårat" behov av internetkapacitet.
Vi streamar 1-2 filmer i halvåret som sagt.

MathiasS MathiasS skrev:
Du har inget behov, ser inget behov heller. Du gör helt rätt som inte köper, konstigare än så är det inte.
Enkelt svar =)
Frågan är om någon har koll på vad det hade höjt värdet på villan med.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
och nu lite barnprogram till sonen. Tv:n går på parabol.
Hur gammal är sonen?

Om du satt å spelade onlinespel för 10-15 år sedan, vad tror du din son gör när han är 10+ år? För att inte tala om skolarbete, idag är det ganska vanligt med interaktiva läxor mm.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@Rkarlsson
Vilken hemsida som helst har blivit flera tusen gånger tyngre på 15-20 år. För 20 år sedan satt ”alla” med 56k-modem, förutom dom som hade internet via kabel-tv. Då hade bara 50% av befolkningen internetuppkoppling.

Utvecklingen går mot mer å mer molnbaserad lagring.

Bandbredden i den luftburna etern är begränsad, den går inte att bygga ut på samma sätt som fibern.
Redan idag är det ”fullt” i luftburna etern på vissa platser under vissa tider.

Ju färre som har bredband via kopparkabel ju trängre blir det i den luftburna etern.

Fler å fler saker kopplas upp via mobilnätet, tex bilar för fjärrövervakning som tex ”Volvo On Call”. Avloppspumpstationer, hissar, olika typer av driftlarm, mm är idag uppkopplade via mobilnätet. Elmätare, vattenmätare, fjärrvärmemätare är saker som är/håller på att kopplas upp via mobilnätet.

Fler å fler personer skaffar smartmobil, både yngre och äldre.
Fler å fler personer skaffar smartklockor med esim, det fanns inte för några år sedan.
Absolut förstår jag att nätet blir mer belastat. Men de byggs väl även ut efterhand?
Men frågan var ställd som fd kollegan kallade mig för idiot när jag avstod för mitt behov fanns inte.
För 20 år sen var de enorma problem att ens komma ut på nätet i vårt område. Det finns det inte idag =)

Demmpa Demmpa skrev:
Hur gammal är sonen?

Om du satt å spelade onlinespel för 10-15 år sedan, vad tror du din son gör när han är 10+ år? För att inte tala om skolarbete, idag är det ganska vanligt med interaktiva läxor mm.
8 månader. Det problemet kommer ju då om 10-15 år. Och kommer ju få samma restriktioner som jag fick. Spela måttligt.
Absolut är mer med skolan internetbaserat.
Men inte i nödvändigt med fiber för den sakens skull.
 
R Rkarlsson skrev:
Frågan är om någon har koll på vad det hade höjt värdet på villan med.
Det kanske inte höjer värdet utan däremot så kommer antagligen inte försäljningspriset att höjas lika mycket för ett hus utan fiber som ett hus med fiber.


Vi ratade hus där det inte var förberett för fiber, detta var våren/sommaren 2007.
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.