Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Erik_Hansson skrev:
Jag använder Bahnhof och du ser priserna i bilden jag visade tidigare. Men de kan inte ha lägre priser än vad Telia tar ut i nätavgift. Det är ungefär samma hos alla leverantörer tyvärr.
Du ska som sagt lämna Telias öppna nät och gå till Bahnhofs stängda nät via ett operatörsbyte. Ring B och fråga när dom kan ta emot dig.
 
N Nalleman64 skrev:
Inga vidare omdömen för Bahnhof på Trustpilot direkt.
Har funkar klockrent i många år nu......tvekar inte att rekommendera till den som vill ha internettjänst med VPN och bra fart..... ska du ha tv också via operatören finns andra alt som är bättre.

.....och dom lämnar inte ut dina loggar med info om var du surfat och vad du laddat ner.
 
N
MathiasS MathiasS skrev:
Har funkar klockrent i många år nu......tvekar inte att rekommendera till den som vill ha internettjänst med VPN och bra fart..... ska du ha tv också via operatören finns andra alt som är bättre.

.....och dom lämnar inte ut dina loggar med info om var du surfat och vad du laddat ner.
Ja jag har ingen egen erfarenhet men använder alltid Trustpilot när jag skall köpa något/anlita någon. Det är nog väldigt olika hur nöjd man är med en operatör.
Telia får riktiga bottenbetyg på Trustpilot men jag ger dem högsta betyg.
Så som sagt - det är nog olika från kund till kund hur det ser ut.
 
N Nalleman64 skrev:
Ja jag har ingen egen erfarenhet men använder alltid Trustpilot när jag skall köpa något/anlita någon. Det är nog väldigt olika hur nöjd man är med en operatör.
Telia får riktiga bottenbetyg på Trustpilot men jag ger dem högsta betyg.
Så som sagt - det är nog olika från kund till kund hur det ser ut.
Ja jag har bara tre krav, tillgänglighet, fart och anonymitet. Hur kundtjänst funkar vet jag inte för det har jag inte behövt använda på +10år ungefär...:)
 
N Nalleman64 skrev:
Universal Telecom erbjuder bra priser och en väl fungerande tjänst (min mor använder dem).
Det kan vara en bra idé att gå in på Trustpilot och läsa omdömen innan man väljer operatör.
Ja, Bahnhof har fått katastrofalt dåligt betyg av sina kunder.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag betalade ca14.000kr för indragning av fiber och betalar ca 500kr/ månad för både teve och uppkoppling. Har haft det i två år nu och fungerar kanon. Min kompis däremot han valde krångel-Bahnhof men kommer att välja samma som mig så fort han får tid.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Tänk om det kommer en grunka, som kostar 5000-6000, och som man sätter på taket och riktar direkt mot närmaste telemast och får tillräckligt snabbt internet på så sätt? Genom en radiovågslänk eller vad det heter.
Den kommer inte för den har redan kommit. Redan förra året. Snart ett år sedan.

https://www.verizonwireless.com/5g/home/

50 $ i månaden. 300 Mbps. "Stream as much as you want". Soon in a location near you.

En av många missuppfattningar är att 5G bara handlar om mobil kommunikation. Tvärtom! Många användningsområden har inget med mobilitet att göra.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Att Telia får så mycket ”skit” är nog pga storleken. Och när det skiter sig så är de förstora för att snabbt hitta och lösa problemen. Ärendet hamnar i en intern kö. Ringer man supporten så får man stå i kö för att sen supporten i sin tur ska hamna i en annan kö för att höra hur ärendet går... Att man ligger bra till i kön är en klen tröst när det inte fungerar.

Jag hade en mindre fiberoperatör innan och upplevde ganska hög kompetens på first line support även om jag blev irriterad ibland. Så jag ville prova en annan operatör.

Just nu är det inte läge att byta till Telia i Öppenfiber iaf. Skulle inte ha bytt i en semestermånad. Lätt att vara efterklok.

Med mobilt bredband har man ju ingen garanti att alltid få en viss hastighet utan beror på avstånd, terräng, antal användare och hur mycket användarna lastar basstationen vid en viss tidpunkt.

För mig har det inte funkat bra med Mobilt bredband.

Fiber är bäst om man bara får den inkopplad.:cool:
 
T tompajo skrev:
Jag är fortfarande fascinerad av dem som hävdar att det är ett viktigt säljargument med fiber i en villa och att en köpare skulle kunna stå över ett köp bara för att villan saknar fiber. Min villa är värd ungefär 14 000 000 kronor och att en köpare ens skulle reflektera över om det finns fiber eller inte är ju befängt. Som att det får kosta 14 miljoner men absolut inte 16 tusen extra för att installera fiber.

Ett annat lustigt argument är att man "framtidssäkrar". Ungefär som att tekniken är fulländad och inte kommer att utvecklas något mer. Tänkte ni likadant på 90-talet när telefonmodemen kom? Att modemen var det ultimata sättet att skicka data på och att det inte kunde förbättras på något sätt? ;-)
Fibert-tekniken är inte fulländad men det har varit den bästa tekniken för internet i hemmet under två årtionden nu och kan mycket väl vara två årtionden till eller längre. Då är mina barn vuxna och jag snart pensionär.

När jag letade gård så var ett av kraven fiber eller möjlighet att koppla in sig på ett befintligt fibernät. Ungarna vet inte ens vad kabel-tv är för något. Vi vuxna använder bara strömmad tv och film. Jag vill kunna jobba hemifrån en del. Gumman som ägde gården hade ingen dator eller smart telefon. Men hade ändå anslutit gården till fiber. Det gjorde hon rätt i! :)

Nu är det ju inte alla som tänker som jag. Finns många som inte bryr sig. Problemet för en säljare är att det finns tillräckligt många som bryr sig för att det ska påverka priset.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Den kommer inte för den har redan kommit. Redan förra året. Snart ett år sedan.
[länk]
50 $ i månaden. 300 Mbps. "Stream as much as you want". Soon in a location near .
Precis och implementerade lösningar med t.ex. 5G och tjänster kommer att vara olika beroende av var man är i världen.
Har jobbat rätt mycket med t.ex. amerikanska tillverkare inom området genom åren och det skiljer ganska mycket i hur tekniken används.
Tar vi Sverige som nu har en mogen marknad för fiber med stor installerad bas, så skiljer det mot marknader som inte har det och potential för andra affärsmodeller. Och inte minst storlek, t.ex. Los Angeles med närområde har en befolkningsmängd som väl är nästan 50% än hela Sveriges befolkning så har helt andra förutsättningar. Ofta visades sådana lösningar när man var borta i San Jose på presentationer av ny teknik och där vi inte kunde hitta tillämpningar med Sveriges geografi och folkmängd. T.ex. Wifi tyckte man ofta var mycket intressant där vi såg det som helt ointressant utifrån våra förutsättningar. Så lite armlängds avstånd till amerikanska tillämpningar kan vara bra,
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Man ska betal för inkopplingen av fiber också vilket mycket väl kan betyda att man ska hosta upp 30 000 kr nu på stört. För vissa av oss kan detta ha en betydelse.
Om man inte har råd att lägga upp 30000kr på ett bräde så borde det inte vara svårt att höja huslånet med den summan.

Sedan så bör alla som äger eget hus ha en buffer för oförutsedda utgifter.

Många (nästan alla som jobbar) borde kunna spara ihop den summan på 1-1,5 år.
Om en person i hushållet röker ett paket cigaretter om dagen så blir det 18000kr/år

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
I våran förening har vi varit så snälla att vi har dragit fram fiber till alla fastigheter i byn (även de som absolut inte skulle ha fiber) så att det just inte kostar något extra att efteransluta sig. Har vi varit för snälla?
Även om det är fiber/slang framdraget till tomtgräns/huset så måste det ut personer för att skarva ihop fibern som dras inomhus med fibern i backen.


Här i kommunen har det dragits fram slang till tomtgräns/huset sedan 2004 ihop med bla fjärrvärmen. Första privata villan anslöts till fibernätet hösten 2007.
Sedan några år tillbaka kostar det 6000 kr extra att efteransluta sig. Denna extrakostnad ska täcka den faktiska extrakostnad kommunen får när dom ska ut till en fastighet för att blåsa i en fiber och för att svetsa ihop inomhusfibern med blåsfibern.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Man ska betal för inkopplingen av fiber också vilket mycket väl kan betyda att man ska hosta upp 30 000 kr nu på stört. För vissa av oss kan detta ha en betydelse.
Telia Öppen Fiber brukar erbjuda avbetalning. Inte helt gratis men bättre än att vara utan fiber. :rofl:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
Du ska som sagt lämna Telias öppna nät och gå till Bahnhofs stängda nät via ett operatörsbyte. Ring B och fråga när dom kan ta emot dig.
En lite kanske dum fråga.
Men hur kan du lämna Telias öppna fiber?

Är det inte Telia som äger fibern i marken?

Skulle själv vara intresserad av Bahnhof.
Men jag har "openuniverse" dvs Telenor.
Tar jag Bahnhof där så går kostnaden 400-500kr/mån.
 
Telia äger fibern fortfarande via varumärket Skanova men har öppnat upp för bl.a. Telenor, Comhem, Bahnhof, etc, att sätta in egna switchar på stationer.
 
Precis som att Telias nätägarbolsg skanova var tvungen att koppartråden tillgänglig för andra operatörer har pts bestämt att du som kund ska kunna göra ett sk operstörsbyte vilket innebär att nätägaren kvarstår men drift och tjänst levereras av någonannan, i detta fall Bahnhof.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.