Bergr inget hinder för brunn, men gå in på SGU och kolla grundvattentillgången.

Hur mkt vatten som går åt beror ju på storlek på gräsmattan!?
T.ex. 600 m2 gräs 30mm/vecka det är 78 m3 per månad,vilket hos mig blir 1200 kr/mån.

Man behöver inte vattna 30mm/vecka när det inte är vrålsommar, man kan ju börja med att dra bort ev regnmängd också. Men för starkt och livkraftigt grönt gräs bör man vattna rikligt varje gång och ej småskvätta.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Bergr inget hinder för brunn, men gå in på SGU och kolla grundvattentillgången.

Hur mkt vatten som går åt beror ju på storlek på gräsmattan!?
T.ex. 600 m2 gräs 30mm/vecka det är 78 m3 per månad,vilket hos mig blir 1200 kr/mån.

Man behöver inte vattna 30mm/vecka när det inte är vrålsommar, man kan ju börja med att dra bort ev regnmängd också. Men för starkt och livkraftigt grönt gräs bör man vattna rikligt varje gång och ej småskvätta.
Tack, det hjälpte mig en hel del. Jag har 400m2 gräsmatta. Som du skriver så behövs inte extra vatten om det ändå regnar så ser man min gräsmatta nu så är den brun på vissa delar medans andra är helt ok. Givetvis olika hur mycket sol som den utsätts för.

Vi tar vårat dricksvatten från mälaren och enligt mälarenergi så har vi bra vattentillgång så jag räknar med att de har koll.

Pratade med en brunnsborrare och att borra skulle kosta ca 50-60 tkr.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Tack, det hjälpte mig en hel del. Jag har 400m2 gräsmatta. Som du skriver så behövs inte extra vatten om det ändå regnar så ser man min gräsmatta nu så är den brun på vissa delar medans andra är helt ok. Givetvis olika hur mycket sol som den utsätts för.

Vi tar vårat dricksvatten från mälaren och enligt mälarenergi så har vi bra vattentillgång så jag räknar med att de har koll.

Pratade med en brunnsborrare och att borra skulle kosta ca 50-60 tkr.
Oj, ja det blir svårt att få ihop, om du inte har flera grannar som vill dela.

Du kan kolla om du kan ha en separat mätare med "bara vatten" till lägre kubikmeterpris. Dock kan det tillkomma fast avgift för exttq mätare som äter upp besparingen.

(man betalar oftast olika taxor för vatten+avlopp resp bara vatten)
 
jag har grävt ner lite bevattning med verkar som om jag räknat lite galet.... har 2st (Gardena) 100 och 1 OS140. jag löser ungefär 33l/min ifrån vår utkastare vilket borde lösa dessa 3 (en av s100 spridarna kör bara 180grader). men sista spridaren (OS140) plågas ganska mycket.

finns det några ideer hur jag kan förbättra flödet? har grävt ner 25mm PEM slang mellan spridarna, men mellan utkastaren och min anslutningspunkt har jag bara en 1/2 vanlig vattenslang. skulle det finnas någon vinning för mig att köpa på mig en grövre slang och 3/4 krankopplingar?
 
J Joakim Alpsten skrev:
jag har grävt ner lite bevattning med verkar som om jag räknat lite galet.... har 2st (Gardena) 100 och 1 OS140. jag löser ungefär 33l/min ifrån vår utkastare vilket borde lösa dessa 3 (en av s100 spridarna kör bara 180grader). men sista spridaren (OS140) plågas ganska mycket.

finns det några ideer hur jag kan förbättra flödet? har grävt ner 25mm PEM slang mellan spridarna, men mellan utkastaren och min anslutningspunkt har jag bara en 1/2 vanlig vattenslang. skulle det finnas någon vinning för mig att köpa på mig en grövre slang och 3/4 krankopplingar?
Har du 33 l/min vid utkastaren eller efter 1/2-tumsslangen?
 
martin43 martin43 skrev:
Har du 33 l/min vid utkastaren eller efter 1/2-tumsslangen?
efter 1/2” slangen! (Svårt att mäta vid utkastaren då den sitter typ 1dm från marknivå)
 
Jag har givit upp detta med automatisk bevattning då jag än så länge inte fått några svar på mina offertförfrågningar så nu hoppas jag att någon här kan hjälpa mig helt och hållet.

Jag kommer köra en mycket enklare variant där jag ska bevattna två planteringar per automatik. De kommer behöva vattnas olika mycket så behöver sitta på två olika system. Skulle gärna vilja ha det fuktstyrt så jag inte vattnar extra om det ändå har regnat ute hela dagen. Måste inte styras via app men går det till en mindre prisökning så är det intressant. Skulle också vara bra om allt drivs av batteri så slipper jag dra ut el där det sitter.

Min tomt går att se här.
https://my-garden.gardena.com/shared-links/receive/0430dcd830991d48d8349440edbf57f9
Uttaget kommer bli ett vanligt vattenutkast som redan sitter och ger runt 10 liter/min. Det är placerat där den blå rutan på ritningen finns. Så tanken är helt enkelt en splitter och två slangar ut, en till varje område. De kommer inte köras samtidigt och måste jag dela upp de två andra så kan jag göra det också men behöver då en splitter med tre utgångar.

Så det är alltså de två gråa områdena med bruna fyrkanter som ska bevattnas. Bilder nedan på de två områdena.
Min plan är att helt enkelt köra med en respektive två munstycken av modell Pop-up Rektangulärspridare OS 140
och rikta dessa mot planteringarna. Det ena området är som ni ser lite upphöjt men heller inte så stort så det räknar jag med att täcka med ett munstycke och de andra med två munstycken placerade längs långsidan. De två små växthusen kommer jag vattna manuellt om ingen har en bra lösning för att köra vatten trådlöst då jag inte har några planer på att börja lyfta på plattor och installera slang under dessa.

iuCVHBu.jpg
wyBNaJ3.jpg

Har jag tänkt rätt?
Någon som kan plocka ihop ett paket med vad jag behöver och då gärna Gardena så det är smidigt att handla i butiken.
 
Redigerat:
Någon som vet om hunters magnetventiler passar i Gardenas kopplingsbox? Vet att det iaf är 1" anslutning på både hunters och gardenas magnetventiler.
Hittade även denna sidan: https://www.irrigationdeals.com/en/ . Riktigt bra priser, någon som beställt härifrån?
 
Någon av de kunniga som var sugen på att plocka ihop mitt enkla system så jag vet att jag får rätt prylar med slangar, munstycken och allt. Se ovan för ritningar och lite bilder.

Pris jag fått för att göra hela gräsmattan landade på drygt 36000 kr och det tyckte jag blev för dyrt så kommer nöja mig med ett enklare system direkt från vanliga vattenutkastaren istället.
 
@Stefflo

Skicka iväg din ritning hit http://www.ebaystores.com/sprinklerpartswholesale och fråga om de kan hjälpa dig att rita upp ditt system om du handlar grejerna av dem. Du kommer riktigt billigt undan om man tänker på 36k som du har fått pris på. Inte alls svårt att göra det själv.

Eller så projekterar du själv. Läs på irrigation tutorials hur man gör. Ingen rocket science.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Någon av de kunniga som var sugen på att plocka ihop mitt enkla system så jag vet att jag får rätt prylar med slangar, munstycken och allt. Se ovan för ritningar och lite bilder.

Pris jag fått för att göra hela gräsmattan landade på drygt 36000 kr och det tyckte jag blev för dyrt så kommer nöja mig med ett enklare system direkt från vanliga vattenutkastaren istället.
Om du går in på Gardena och använder deras program för bevattning, vilket pris får du för materialet då, priset du fått var väl med arbete.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Om du går in på Gardena och använder deras program för bevattning, vilket pris får du för materialet då, priset du fått var väl med arbete.
Jag har testat detta då jag byggt upp ritningen via deras program men när jag sen vill sätta ut spridare så skriker den att det inte går. Jag har nog helt enkelt för dåligt tryck i ledningen eller så är det något annat som programmet inte förstår.
Ibland får jag ut en lista med prylar men alla priser står då på noll så den hjälpte föga.

Jag kommer nu helt enkelt att ta ett steg tillbaka och endast sätta en dator på vattenutkastaren som bevattnar båda mina planteringar per automatik, det får helt enkelt räcka och det kommer lösa ett problem. Gräsmattan får helt enkelt klara sig utan extra bevattning och hoppas att framtidens somrar blir som i år.
Ska ta en sväng ner till granngården eller Bauhaus som kanske har lite mer koll på hur man bygger upp systemet så kan de plocka ihop ett kit.
 
Inte någon som monterat en Hunterventil i Gardenas låda?
 
Nu börjar det bli dax att lägga ner slang i mitt projekt men har en fråga. Då spridarna är utspridda men ändå sitter i två kluster och då jag endast går från ett vanligt vattenutkast till dessa så undrar jag om det är bättre att lägga slangen lite böjda eller ska man köra med L-vinklar och få raka rör?
Vi snackar långa fina böjar så de som blir 90 grader blir givetvis med L-koppling.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Nu börjar det bli dax att lägga ner slang i mitt projekt men har en fråga. Då spridarna är utspridda men ändå sitter i två kluster och då jag endast går från ett vanligt vattenutkast till dessa så undrar jag om det är bättre att lägga slangen lite böjda eller ska man köra med L-vinklar och få raka rör?
Vi snackar långa fina böjar så de som blir 90 grader blir givetvis med L-koppling.
Så få vinklar som möjligt!
 
  • Gilla
Stefflo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.