De hade köpt tomten men fick avslag på avloppslösningen. Men det stoppade inte Kerstin Lind från att testa något som ingen annan privatperson i Sverige gjort tidigare, att rena avloppsvattnet med växter.

Du kan läsa artikeln här: Växter renar hennes avloppsvatten
 
E
Skrivet av: Görgen

Vilken jättespännande och uppliftande artikel! Tack!

Varför kostade det 200,000 :- ? Jag kanske bygger en liknande proof of concept i framtiden, gratis, släpper ritningarna fritt osv. Men vore skoj veta vad som kostade?
 
E
Skrivet av: Tokyoboy

Ett fantastiskt projekt! Man hoppas som ovanstaende kommentar pa ritningar och detaljerade beskrivningar, garna kommunnamn ocksa. Det ar fa forunnat att bo i sa progressiva kommuner som tillater sadana har lysande losningar! Aven information om komposten efterlyses...
 
E
Skrivet av: Lena

Det är en fantastisk framtid vi möter med hjälp av nytänkande utanför ramarna. Här ser vi verkligen exempel på att med motgång föds idéerna. All heder åt den med engagemang och ork!
 
E
Skrivet av: Skåne

Har tittar på Cleanwater. Ett liknande koncept. Ska troligtvis välja detta till vårt blivande hus. Kanske bygga ett växthus samtidigt.
Kolla länken http://www.alnarpcleanwater.se/
 
Görgen: Vad kul att du tycker det. Tyvärr kan jag inte specificera mer exakt vad som kostat vad eftersom Kerstin själv var osäker på detta. Mejla mig om du vill ha mer information.
Tokyoboy: Kommunen där det privata projektet uppfördes heter Ljusterö, forskningsprojektet utfördes på Överjärva Gård i Stockholm. Vill du ha mer information kan du mejla mig så ska jag leda dig rätt.
 
E
Skrivet av: Bertil

Ljusterö ligger i kommunen Österåker.
 
E
Skrivet av: Per Stroh

Fint initiativ. Fosfor brukar vara haken i vattenrening. Vad gör ni med det förutom att växterna tar upp en del? Växter som måste föras bort för att fosforn inte ska gå tillbaka till vattnet när växterna multnar. Går allt vatten till bevattning ordnar det ju sig men så mycket vattnar man väl inte på vintern.
Avloppsvatten för ju med sig rätt mycket värme. Borde räcka en till en del av värmen i orangeriet. Alnarp har i sitt ACT projekt liknande tankar. Tror jag läst om något liknande försök i Gårdsten utanför Göteborg. Fler håller på och det borde kanske samordnas i ett kontaktnät för att utbyta tankar och erfarenheter.
Fosfor som används i enorma kvantiteter i konstgödsel är en bristvara som kommer att ta slut. Vad gör vi då för att få fram mat till tio miljarder?
 
E
Skrivet av: Anders Trovik

Mycket bra initiativ. Dock är det inte det första i Sverige som påstås. Användandet av växter som gråvattenrenare har alltid varit en grundbult i earthship konceptet även om man i dessa koncepthus även producerar sin egen el och på så vis är helt "offgrid".
 
E
Skrivet av: Chaan

Ja det är intressant. Det verkar som Lilla Krossekärr gjort om Understenshöjdens avloppsrenings-fel trots att jag visade dem på plats.
 
E
Skrivet av: Kosotie

Vi har ett intressant projekt på gång, halmbalshus med delar av earthship teknik. Vi har tänkt reningsmodell a la earthship och odla så mycket ätliga växter som möjligt i vattenreningen. Vore kul att komma i kontakt med Kerstin för mer detaljer och ev utbyte av kunskap och idéer.
Vårt projekt ska också bli så billigt som möjligt (husbygge och allt) med hjälp av sponsorer, stödmedlemmar osv och komma att bli offentligt när det väl är klart så att andra kan ta del av lösningarna och ta efter det som de finner passar dem. Vi har gratis arkitekt och ev ingenjör på gång och gör allt ideellt om möjligt. Så vi letar just nu bästa enklaste tekniker/lösningar som vi kan använda, detta låter som en intressant lösning!
 
  • Gilla
Torola
  • Laddar…
G
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Per Stroh

Fint initiativ. Fosfor brukar vara haken i vattenrening. Vad gör ni med det förutom att växterna tar upp en del? Växter som måste föras bort för att fosforn inte ska gå tillbaka till vattnet när växterna multnar. Går allt vatten till bevattning ordnar det ju sig men så mycket vattnar man väl inte på vintern.
Avloppsvatten för ju med sig rätt mycket värme. Borde räcka en till en del av värmen i orangeriet. Alnarp har i sitt ACT projekt liknande tankar. Tror jag läst om något liknande försök i Gårdsten utanför Göteborg. Fler håller på och det borde kanske samordnas i ett kontaktnät för att utbyta tankar och erfarenheter.
Fosfor som används i enorma kvantiteter i konstgödsel är en bristvara som kommer att ta slut. Vad gör vi då för att få fram mat till tio miljarder?
Du får börja odla ekologiskt :) Är ju populärt nu för tiden. Tur att någon fattat galoppen dock. Fosfor kommer inte att ta slut (med undantag för dagbrotten). Det gäller bara att ta tillvara på den mängd som finns i vår omgivning.
 
hsd
Fantastiskt, väldigt bra initiativ (y)
 
Absolut lysande!! Undrar om det skulle funka när huset har bdt avlopp till stenkista... toan är mulltoa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.