S Stins skrev:
Köp!
Syns det några spår av sprutdamm nånstans runtomkring när man sprutar sådär?

På de flesta (alla vattenbaserade akrylatfärger?!) fasadfärger jag sett står det att "färgen skall efterstrykas med pensel" om den sprutas. Brukar nån orka göra det? Färgen sitter bra ändå?
 
Prov av nya "lackboxen" med hemmabyggd luftrenare som verkar funka utmärkt.
Det gick dock åt pipan fullständigt, alldeles för rinnigt. :)
Vet inte om det spelar in att det är varmt, 26C.
Läxa: Spä inte lite slumpmässigt. Hemmabyggd lackbox med täckta möbler, luftrenare, belysning och verktyg på arbetsbord i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmabyggd lackbox med öppen dörr och luftrenare i ett garage, täckt golv och ett varmt klimat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
martin43 martin43 skrev:
Syns det några spår av sprutdamm nånstans runtomkring när man sprutar sådär?

På de flesta (alla vattenbaserade akrylatfärger?!) fasadfärger jag sett står det att "färgen skall efterstrykas med pensel" om den sprutas. Brukar nån orka göra det? Färgen sitter bra ändå?
Vi efterströk allt med pensel. Gött att jobba in färgen i springor mm.
Är man två så tar det ingen extra tid.
Pensel på skaft funkar bra.

När det blåste lite så kom det lite småprickar på gräsklippare och klotgrillen men ingen katastrof. Men det får ju inte blåsa något knappt, eller iallafall blåsa åt ”rätt” håll.
 
martin43 martin43 skrev:
Prov av nya "lackboxen" med hemmabyggd luftrenare som verkar funka utmärkt.
Det gick dock åt pipan fullständigt, alldeles för rinnigt. :)
Vet inte om det spelar in att det är varmt, 26C.
Läxa: Spä inte lite slumpmässigt.[bild] [bild]

Hur fick du ut den fuktiga luften? Det första rummet jag sprutmålade kapslade jag så bra (för att undvika färgdamm i resten av huset) så det torkade aldrig :) slutade med att all maskering föll ned när tapen släppte.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Hur fick du ut den fuktiga luften? Det första rummet jag sprutmålade kapslade jag så bra (för att undvika färgdamm i resten av huset) så det torkade aldrig :) slutade med att all maskering föll ned när tapen släppte.
Jag har luftavfuktare i garaget som styrs av separat temp/hygrometer via Domoticz.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Har också kört med en portabel luftavfuktare i de lite väl bra inplastade rum jag sprutat. Bara med vattenbaserad färg och efter att sprutdammet lagt sig, förstås.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
N Nyrostad skrev:
Har också kört med en portabel luftavfuktare i de lite väl bra inplastade rum jag sprutat. Bara med vattenbaserad färg och efter att sprutdammet lagt sig, förstås.
Ja, jag funderade just på det. Om jag ska stänga av luftrenaren medan jag sprutar och starta den efteråt. Men jag har ju inget som dammet kan fastna på förutom objektet,så det endasom räknas är vilket som ger bäst slutresultat. Men det märktes att sprutdimman påverkades av luftströmmen. Kanske ska ställa renaren längre bort iofs.
 
martin43 martin43 skrev:
Syns det några spår av sprutdamm nånstans runtomkring när man sprutar sådär?

På de flesta (alla vattenbaserade akrylatfärger?!) fasadfärger jag sett står det att "färgen skall efterstrykas med pensel" om den sprutas. Brukar nån orka göra det? Färgen sitter bra ändå?
Jag har sprutat en torr gammal ohyvlad fasad med mycket sprickor. Jag hade även en del nytt virke, både hyvlat och ohyvlat.

Behovet att efterdra ökar desto mer ojämn träet är.

På den gamla torra fasaden skulle jag inte ens kalla det efterdra utan där är det flera riktiga drag som krävs för att arbeta in färgen medans det på finare ytor endast kräver ett lätt efterdrag. Den största vinsten med spruta på fasad var just att enkelt få färgen från burken till väggen.
 
  • Gilla
Stins och 3 till
  • Laddar…
Faktiskt ett problem att det blir väldigt fuktigt när man sprutar mkt inomhus.
Jag lackade 8 nya allmogedörrar samtidigt som jag sprutade alla snickerier i 3 angränsande rum. 3 ggr.
Dörrarna som var noga monterade innan de tagits loss för lacken passade inte i kramarna på 3 veckor så vi fick bocka gångjärnen panik.
 
Vilken färgspruta skulle ni rekomendera när det gäller prisklass < 10000kr. Behöver ej kunna spruta oljebaserade färger men vill ha tillräckligt med tryck för att slippa späda färgerna. Är ute efter en bra snickerifinish utan att göra anspråk på att den skall klara av bil-lackerings nivåer.

Har kikat på bland annat Graco GX FF eller Graco Ultra (dock inget behov av att den ska vara batteridriven).
 
Jag hade länge funderatpå en airless spruta till all rödfärgsmålning som behöver göras.

Så detblev en Graco A45 ProPlus samt 50 liter Falu Rödfärg. 50m2 utbytt panel skulle ju målas. Det funkade utmärkt med det medföljande munstycket.

Det är två saker som förvånade mig. För det första hur pass lite färgdimma det blev. Overspayen var nästan obefintlig, (men det synns på skorna och nedre delen av byxbenen (fd vit overall)) jag hade maskerat långt mycket mera än nödvändigt (jag valde ju i och för sig tillfällen när det var i det närmaste vindstilla).
Den andra överaskningen var att rengörningen var så enkel och gick så fort. När maskningen var gjord så sprutade jag hela väggen på en timme räknat från att jag gick ut ur huset tills jag satt i bilen på väg till jobbet med rengjord spruta och ombytt till kontorskläder.

Tre hinkar vatten genom sprutan sedan var det rent. I princip inget dropp eller kladd på handtaget, På 50 liter färg så behövde jag bara rensa munstycket en gång och det är jag verkligen nöjd med. Jag vispade upp färgen så att den var helt slät innan jag började och jag sprutade allt med outspädd färg.

När man gör ren sprutan och slangen så blir färgspillet under 0,5dl när man gör det andra gången, första gången vart det mera spill. I princip så är allt spill det som sitter på utsidan av sugslangen samt returslangen. All färg som är i sprutslangen återvinns tillbaka i färghinken. Det som jag skulle vilja ändra är att sugsilen skulle suga till ett lägre djup. Man får en till två liter kvar i en 10 liters hink när den börjar att suga luft detta trotts att jag lutade hinken så mycket det gick. En slickepott från köket är ett bra sätt att snåla in på dyr färg.

Så slutsatsen, kan jag rekomendera denna, ja definitivt den funkade utmärkt för mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
eliroo och 4 till
  • Laddar…
Ibland är det stort ytterdörrar som är 1200mm bredd as till dörrar
 
  • Stor vit ytterdörr på 1200mm i verkstadsmiljö med byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nikasp och 4 till
  • Laddar…
Smarta hållare!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Jag hade länge funderatpå en airless spruta till all rödfärgsmålning som behöver göras.

Så detblev en Graco A45 ProPlus samt 50 liter Falu Rödfärg. 50m2 utbytt panel skulle ju målas. Det funkade utmärkt med det medföljande munstycket.

Det är två saker som förvånade mig. För det första hur pass lite färgdimma det blev. Overspayen var nästan obefintlig, (men det synns på skorna och nedre delen av byxbenen (fd vit overall)) jag hade maskerat långt mycket mera än nödvändigt (jag valde ju i och för sig tillfällen när det var i det närmaste vindstilla).
Den andra överaskningen var att rengörningen var så enkel och gick så fort. När maskningen var gjord så sprutade jag hela väggen på en timme räknat från att jag gick ut ur huset tills jag satt i bilen på väg till jobbet med rengjord spruta och ombytt till kontorskläder.

Tre hinkar vatten genom sprutan sedan var det rent. I princip inget dropp eller kladd på handtaget, På 50 liter färg så behövde jag bara rensa munstycket en gång och det är jag verkligen nöjd med. Jag vispade upp färgen så att den var helt slät innan jag började och jag sprutade allt med outspädd färg.

När man gör ren sprutan och slangen så blir färgspillet under 0,5dl när man gör det andra gången, första gången vart det mera spill. I princip så är allt spill det som sitter på utsidan av sugslangen samt returslangen. All färg som är i sprutslangen återvinns tillbaka i färghinken. Det som jag skulle vilja ändra är att sugsilen skulle suga till ett lägre djup. Man får en till två liter kvar i en 10 liters hink när den börjar att suga luft detta trotts att jag lutade hinken så mycket det gick. En slickepott från köket är ett bra sätt att snåla in på dyr färg.

Så slutsatsen, kan jag rekomendera denna, ja definitivt den funkade utmärkt för mig.
Lustigt det där med silens position i burken, jag har samma problem med min Wagner P117, brukar sätta en pepparkaksburk under 10l-hinken för att få upp den till silen...
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.