D Daniel 109 skrev:
. Det blir kelvinwatt i stället för kilowatttimmar mm.
Tur du körde med trippel-t där, så man inte fick för sig att det handlade om kilowatt som immar ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Liiite hörande till ämnet:
Efter rejäla åskregn här nere i Halland hade jag idag en diskussion med en bekant.
Jag sa att gårdagens + nattens regn hade gett 23 mm.
Han undrade då "23 mm per vad då, kvadratmeter?"
Jag försökte förklara, och bad honom försöka räkna ut hur många liter vatten det skulle bli på en hektar, 10.000 kvm.
Det gick inte. Och gubben är utbildad byggnadsingenjör :thinking:
 
  • Ledsen
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag är rätt säker @Daniel 109 på att problemet är att du ofta bara påpekar att någon skrivit fel, i bästa fall med ett tillägg om vad det borde stå.

Skulle du istället skriva typ: ”om du med Kwh menar kWh, så borde det vara såhär...” så skulle betydligt färre hacka på att du invänder mot folks felskrivningar/klagar på deras okunskap.
 
  • Gilla
Nikoneer och 7 till
  • Laddar…
Vissa lyckas ta sig igenom utbildning utan att förstå, de är bra på att lära sig utantill.

Det är kanske inte så uppenbart för folk som jag tror att det är skillnad på energi och effekt.
 
D Daniel 109 skrev:
Vissa lyckas ta sig igenom utbildning utan att förstå, de är bra på att lära sig utantill.
Det är inte helt fel att lära sig utantill. Många lär sig främmande språk på detta sätt. Jag kan förklara det mer detaljerat men det är nog inte spännande här.
 
Det finns fördelar. Men ska man kunna använda det man lärt sig måste man förstå. En ingenjör som lärt sig utantill kan inte göra något nytt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
...För många eltransmissionslinjer anges den överförda energin timme för timme och då anges den i MWh/h....
Sant (y)
Det finns således tre sätt att tolka den skrivningen:
- Förändring eller trend
- Dividera bort och bara få effekt
- Sammanlagd överförd energi per timme
 
D
M MagHam skrev:
Det bromsar faktiskt förståelsen lite. Själv är mitt största intresse naturvetenskap så jag läser först enheter och prefix precis som dom står:
H = Henry
h = hour
K = Kelvin
k = kilo
...och "kWh per timme" kan bli nån slags slags förändringsderivata där en energiuttaget ökar/minskar med ett visst antal kWh för varje timme som går (eller dividera bort timme och få effekt).
Får man tänka till lite vad som avses så klarnar det oftast.
h kan ju även stå för hekto i t.ex. hPa ;-)

Jag upplever personligen inte att prefix-fel vanligen hindrar förståelse. Det framgår av sammanhanget att installerad effekt hos ett vindkraftverk är megawatt även om det står mw, eller att strömmen är milliampere även om det står MA. Däremot rena enhetsfel som hopblandning av kW och KWh skär lite i hjärtat.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Magnus E K
Jag kan definitivt störa mig på att enheterna är fel och har oftast lätt för att se småfel i text (utom när jag själv just skrivit dem).

I ett av inläggen ovan skrev någon "mm" (millimeter) men menade ("m m") (med mera).

Jag kan även störa mig på avsaknad av tecken som är möjliga att använda (även om de är lite bökigare att åstadkomma än ett bara trycka på en knapp), avsaknad av mellanslag mellan siffra och enhet (allra helst ska det vara ett kortare mellanslag än ett vanligt).

Ett rum på fyra gånger fyra meter med två och en halv meter i takhöjd har ytan 16 m² och volymen 40 m³.

Fast i löpande text föredrar jag ofta att inte använda förkortningar alls utan hellre skriva ut hela ordet. Samtidigt förstår jag varför sånt som "kilowatt" och "sekundmeter" uppstår; de är helt enkelt kortare och snabbare att säga än de korrekta enheterna. I andra sammanhang här verkar ju förkortningar accepteras, t ex:
spån = spånskiva
gles = glespanel
tryckt = tryckimpregnerad
temp = temperatur
drän = dränering

Ibland kan jag störa mig på dessa också, och jag vet åtminstone en tråd där det uppstod missförstånd för att någon trodde "spån" betydde spånskiva men det som avsågs var lösa såg-/kutterspån.
 
  • Gilla
Takfönster och 2 till
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
h kan ju även stå för hekto i t.ex. hPa ;-)
Ja. Och "H" kan stå för ekvivalent dos vid radioaktiv strålning.
Mycke å hålle reda på ;)
 
Intressant i debatten är att följa olika länders användning av historiska resp, moderna enheter. Jag brukar nämna Australien som ett gott exempel på en ordentlig konvertering. Inget tjafs om traditioner där.

- byggritningar och konstruktioner enbart i millimeter.
- motoreffekt i kiloWatt, ej hästkraft
- energiproduktion i joule, ej kWh
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Ett litet tips i sammanhanget:
20°C skriver man genom att trycka Alt + 0176 på tangentbordet för att få ° :)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Om man inte är så föråldrad att man har ett tangentbord då?
 
  • Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det är rätt viktigt att använda rätt enheter, men ännu viktigare att folk förstår vad man menar, så ibland kan det hända att jag gör ett avsteg från principen om folk fattar ändå.

I ärlighetens namn stör jag mig mer på att du @Daniel 109 hela tiden ska kommentera att det är fel enheter som används när det ändå i 99% av fallen är helt uppenbart och enkelt att förstå vad den som skrivit menar.

Jag gör istället så att jag svarar med rätt enheter och skiter i att kommentera att någon använde fel enheter. Så borde du också göra. Behöver jag gissa lite för att svara så gör jag det och beskriver vad jag gjort för antaganden. Enkelt och smidigt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 17 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag gör istället så att jag svarar med rätt enheter och skiter i att kommentera att någon använde fel enheter. Så borde du också göra. Behöver jag gissa lite för att svara så gör jag det och beskriver vad jag gjort för antaganden. Enkelt och smidigt.
Instämmer och det gäller inte bara för enheter, utan även för facktermer. Det kan också hända att jag använder fel benämning på något för att det underlättar förståelsen för läsaren, som kanske inte har samma djupa fackkunskap som jag i just det ämnet.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.