Sammanhanget är väl ändå om vi behöver kontrollera äldre förares lämplighet. Om de skulle visa sig regelmässigt köra oskäligt långsamt i strid med trafikförordningen vore det en anledning till sådana kontroller. Därmed relevant i sammanhanget.

Nu tror jag personligen inte att det vore ett kostnadseffektivt sätt att använda resurser på, sannolikt skulle man behöva kontrollera äldre förare årligen för att fånga när de blir dåliga och kanske fångar man det inte ens då. Och vilket pris skulle det hela gå på, och vad annat viktigare kan inte läkarna göra istället osv.
 
G
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sammanhanget är väl ändå om vi behöver kontrollera äldre förares lämplighet. Om de skulle visa sig regelmässigt köra oskäligt långsamt i strid med trafikförordningen vore det en anledning till sådana kontroller. Därmed relevant i sammanhanget.

Nu tror jag personligen inte att det vore ett kostnadseffektivt sätt att använda resurser på, sannolikt skulle man behöva kontrollera äldre förare årligen för att fånga när de blir dåliga och kanske fångar man det inte ens då. Och vilket pris skulle det hela gå på, och vad annat viktigare kan inte läkarna göra istället osv.
Det skulle hjälpa om läkare växta fram ett par kulor och anmälde olämpliga förare (speciellt äldre). Det verkar som läkarna vill vara bästis med sina långtida kunder, att de har överseende med att släppa ut mordvapen på vägarna för de saknar hjärna att anmäla rejält olämpliga förare. (t.ex. medisinska problem eller ålders/syn-problem som grats påverkar ens lämplighet)

Sedan.. Om sverige kan slösa enormt med skattepengar där 130-nånting mille om året (beräknat) slösats bort på "ingenting". Så kan vi nog slösa några mille på dessa undersökningar.

Sedan tycker jag. oavsett hur länge man blivit av med kortet (1-mån till forever) eller åkt fast i olika kör-relaterade grejer, så borde man få göra om provet på trafikverket för att få tillbaka kortet. :D
 
G GargamelSE skrev:
Det skulle hjälpa om läkare växta fram ett par kulor och anmälde olämpliga förare
Eller så är det just den typen av kurage de har, fast med ett annat perspektiv, som att deras kall här i livet inte är att anmäla sina patienter, utan att hjälpa dem. Det är, som tidigare diskuterats, en avvägning mellan flera intressen läkarna har att göra, och vissa körkortskramande äldre skulle nog helt avstå från läkarkontakter om dd visste att kortet skulle ryka så fort de gick dit. Allt är inte lättlöst här i världen.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
G
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller så är det just den typen av kurage de har, fast med ett annat perspektiv, som att deras kall här i livet inte är att anmäla sina patienter, utan att hjälpa dem. Det är, som tidigare diskuterats, en avvägning mellan flera intressen läkarna har att göra, och vissa körkortskramande äldre skulle nog helt avstå från läkarkontakter om dd visste att kortet skulle ryka så fort de gick dit. Allt är inte lättlöst här i världen.
Fast. Är det verkligen att "hjälpa dem" att låta uppenbarligt farliga förare att ha kvar sitt körkort?
 
Nej, men det kan av andra skäl vara nog så viktigt att patienten litar på läkaren.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sammanhanget är väl ändå om vi behöver kontrollera äldre förares lämplighet. Om de skulle visa sig regelmässigt köra oskäligt långsamt i strid med trafikförordningen vore det en anledning till sådana kontroller. Därmed relevant i sammanhanget.

Nu tror jag personligen inte att det vore ett kostnadseffektivt sätt att använda resurser på, sannolikt skulle man behöva kontrollera äldre förare årligen för att fånga när de blir dåliga och kanske fångar man det inte ens då. Och vilket pris skulle det hela gå på, och vad annat viktigare kan inte läkarna göra istället osv.
Nu har vi iofs glidit ifrån huvudämnet lite med läkarkontroller för äldre.

Men jag ser hellre att de som chansar på omkörningar tas ur trafik än att äldre som kör i lägre hastighet tas ur trafik.
Att de kör lite långsammare är i mina ögon att vara medveten om sina begränsningar och ta ansvar för sin körning. Det kan jag köpa, till skillnad från vildpannorna som tror att de kan köra bättre än vad de faktiskt gör och därigenom utsätter sina medtrafikanter för fara.
Om man resonerar som så att bara för att de är äldre och kör lite saktare så skall deras körkort dras in, hur gör man då med alla andra sniglar på vägen.
Bönder, ungdomar på epatraktorer o mopeder, lgf-släp o annat fyle.
De är ju precis lika stora risker i trafiken som de äldre i sådana fall.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
G
K knipo skrev:
Nu har vi iofs glidit ifrån huvudämnet lite med läkarkontroller för äldre.

Men jag ser hellre att de som chansar på omkörningar tas ur trafik än att äldre som kör i lägre hastighet tas ur trafik.
Att de kör lite långsammare är i mina ögon att vara medveten om sina begränsningar och ta ansvar för sin körning. Det kan jag köpa, till skillnad från vildpannorna som tror att de kan köra bättre än vad de faktiskt gör och därigenom utsätter sina medtrafikanter för fara.
Om man resonerar som så att bara för att de är äldre och kör lite saktare så skall deras körkort dras in, hur gör man då med alla andra sniglar på vägen.
Bönder, ungdomar på epatraktorer o mopeder, lgf-släp o annat fyle.
De är ju precis lika stora risker i trafiken som de äldre i sådana fall.
Klarar du inte att hålla hastigheten skylten påvisar. Så är du en olämplig och farlig förare.
 
  • Arg
Nyfniken
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Klarar du inte att hålla hastigheten skylten påvisar. Så är du en olämplig och farlig förare.
Det svaret är ett urbota dumt svar om man ser till tidigare inlägg.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
G
K knipo skrev:
Det svaret är ett urbota dumt svar om man ser till tidigare inlägg.
Du är säkert den person som ligger 20-30 under skyltat för att du "är en säker förare" (fast du statistiskt orsakar fler olyckor).
 
Har man 370hästar under huven så är varje km/h under skyltat olidligt.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Har man 370hästar under huven så är varje km/h under skyltat olidligt.
Jag gillar din tanke! :D :D :p :p :X: E
 
optimum
Kan man inte behärska en bil i normal hastighet så ska man INTE köra bil.
Nej det är inte ok att ligga i 60-65 km/h på en 90 väg.

Ser för ofta gamlingar då jag till och från jobbet passerar en vårdcentral även på lunchen.
Kommer man i kapp en 20 km/h bil (vi har 40 km/h som bas i staden) så är det något som inte stämmer.
Givetvis sitter det någon vithårig gubbe eller tant bakom ratten.

Reaktionsförmågan klart eftersatt och antal stroke oklart men helt klart att INTE köra bil.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Du är säkert den person som ligger 20-30 under skyltat för att du "är en säker förare" (fast du statistiskt orsakar fler olyckor).
Hur jag kör är också irrelevant i sammanhanget, och tillför inget i debatten.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kvinna-dog-efter-svar-krock-i-tat-dimma/

Om polisen en dag kommer hem till dig, knackar på din dörr och säger:
-”Beklagar sorgen, men din dotter/son/fru/man/mor/far har avlidit till följd av en trafikolycka. Det var en kille som gjorde en omkörning av en bil fast han inte såg någonting. Bilen han körde om körde sakta och det var ett äldre par som körde den.”

Nu vet jag att det var just ett äldre par som körde den bilen som blev omkörd. Och de körde under skyltad hastighet.
Även de blev skadade.

Hur skulle du reagerat då?
Skrikit att:
-”Jag skall fan slå ihjäl kärringen/gubben som körde så sakta!!! Det är deras fel!!
Hade inte de kört sakta hade killen inte kört om.
Fan ta dem som inte kan hålla hastigheten!”

Eller hade du känt att killen som körde kanske hade något ansvar i det?
 
Redigerat:
optimum optimum skrev:
Kan man inte behärska en bil i normal hastighet så ska man INTE köra bil.
Nej det är inte ok att ligga i 60-65 km/h på en 90 väg.

Ser för ofta gamlingar då jag till och från jobbet passerar en vårdcentral även på lunchen.
Kommer man i kapp en 20 km/h bil (vi har 40 km/h som bas i staden) så är det något som inte stämmer.
Givetvis sitter det någon vithårig gubbe eller tant bakom ratten.

Reaktionsförmågan klart eftersatt och antal stroke oklart men helt klart att INTE köra bil.
Klart att äldre som har mer problem än att bara hålla hastigheten inte självklart skall behålla sitt körkort utan vidare.
Det är inte det jag menar.

MEN, jag hävdar, med emfas, att det är inte den som kör sakta som är problemet.
Det är den som kör om!
Jag kan med bli frustrerad och vilja köra om, men jag har trots det ett konsekvenstänk som gör att jag inte gör några idiotiska omkörningar.
Jag kommer nästan garanterat om bilen inom någon minut.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.