Aha! Där kan vi ha det ev.! Det är fuktigaste säsongen just nu och detektorn sitter nere i souterrängdelen av huset, den kanske reagerar på den ökade luftfuktigheten där? Har kanske haft dörren stängd och luften har inte cirkulerat tillräckligt.
Jag får låta dörren in dit vara lite öppen ett par dagar och se!
Tack för tipset!
 
K KristoferL skrev:
Tack för tipsen, men detektorn har suttit där i sex år så det känns inte som om jag skulle behöva flytta på den, och skruvplintarna borde väl inte släppa helt spontant?
Ska kolla motståndet ...
Med flytta tänkte jag mest att du byter plats på detektorer för att se om problemet förflyttas eller ej. Då vet du om det är detektorn som är felet eller något innan detektorn.
 
Aha! Ok!
 
Efter ett antal år med larmet fick jag indikation på batterifel. Kvitterade det men efter någon dag kom det igen. Jag öppnade då lådan och upptäckte att batteriet var tokvarmt och skyndade mig att koppla ur det. En termometer sa 55 grader när batteriet stod på hallgolvet. Är det någon annan som haft liknande upplevelse? Känns lite otrevligt med oväntade temperaturer men känns samtidigt bra att blybatterier inte har samma beteenden som t.ex. LiPo-batterier kan ha.
 
G gunric skrev:
Efter ett antal år med larmet fick jag indikation på batterifel. Kvitterade det men efter någon dag kom det igen. Jag öppnade då lådan och upptäckte att batteriet var tokvarmt och skyndade mig att koppla ur det. En termometer sa 55 grader när batteriet stod på hallgolvet. Är det någon annan som haft liknande upplevelse? Känns lite otrevligt med oväntade temperaturer men känns samtidigt bra att blybatterier inte har samma beteenden som t.ex. LiPo-batterier kan ha.
När jag jobbade på ett företag som servade larm var det ofta vi kom ut och bytte smällheta batterier, många som även svullit på sig och blivit missformade. Varför kan jag inte men förmodar att värmen är en orsak. Så jag tror inte det är allt för ovanligt. Dom flesta batterier har väl en rekommenderad livslängd?!?!
 
RilleRock
K Kurben skrev:
Jag har haft mitt larm nu i flera år och det har fungerat fint, mycket tack vare RilleRock's utmärkta hjälp på detta forum! Hoppas du får kredd från Vanderbilt för detta.

Nu ska jag däremot flytta och tänker såklart överlämna det installerade larmet till den nya ägaren.

Det som jag har haft mest problem med har alltid vara panelen och hur den är knuten till SPC connect kontot. Hur gör jag smidigast för att koppla loss panelen från larmet och sedan knyta det till den nya ägarens konto?

Tänker att jag skapar ett SPC konto åt honom, med hans uppgifter och sedan flyttar över panelen dit?

Finns det någon smidig guide för detta?
Finns lite olika sätt men jag tycker det är smidigast att ha en egen connectanvändare med en egen användarprofil som man knyter till spcconnect.
Byter man sedan lösenordet på användaren den så tappar det gamla connectkontot automatiskt kontakten.
Sedan knyter man samma användare till det nya kontot med den nya pinkoden som är inlagd i CA,

För att enklast byta lösenord på en befintlig användare så aktivera "Tillåt masteranvändare att ändra pin" under Konfiguration>System>Systemegenskaper>Generell systempolicy
Och för att kunna göra det valet så får du aktivera "Välj för konfiguraton av installatören" under
Konfiguration>System>Standarder>Grade/Klass

Annars får man ta bort och lägga till användaren igen för bara användaren själv som kan ändra sin pinkod.

I ditt fall skulle jag låta den nya husägaren själv skapa sitt eget connectkonto som du sedan hjälper den att knyta panelen till med dennes användare och nya lösenord.
 
RilleRock
K KristoferL skrev:
Tack för tipsen, men detektorn har suttit där i sex år så det känns inte som om jag skulle behöva flytta på den, och skruvplintarna borde väl inte släppa helt spontant?
Ska kolla motståndet ...
Bland de vanligaste felen är faktiskt att tråden har fått ett jack i sig när den blivit uppskalad när den blev installerad som sedan genom åren börjar glappa och det var nog det jockelw syftade på och inte plinten i sig.
Även om det verkar vara fukt i ditt fall.
 
Grymt! Ska kolla!! Tack!
 
J jockelw skrev:
När jag jobbade på ett företag som servade larm var det ofta vi kom ut och bytte smällheta batterier, många som även svullit på sig och blivit missformade. Varför kan jag inte men förmodar att värmen är en orsak. Så jag tror inte det är allt för ovanligt. Dom flesta batterier har väl en rekommenderad livslängd?!?!
Skall inte hända med kvalitetsbatterier om laddaren är gjort för batteritypen. Är det rätt batterityp monterad?

Och som du skriver, batterier får inte vara uttjänt.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Generella branchskrav är att i utrymmen större än 2,5kvm så utgår man ifrån 0,5m från vägg och 1m till tilluft.
Så i en bostad bör man beakta ifall man tex har innerdel från luft/luft, AC eller tex en fläktkonvektor i närheten som kan kan påverka detektorns funktion negativt.
Likaså ånga från ugn, torktumlare, dusch etc.
Rökdetektorn aktiveras när ljusstrålen i kammaren bryts dvs pga partiklar i luften.
Om det sen är rök, ånga, damm eller spindelkvalster etc kvittar.

I ett normalt kök i en bostad skulle jag monterat rökdetektorn närmre angränsande rum men så att täckningsytan ändå har god marginal så max 9m från yttervägg då DP721R är specad för 100kvm alt 10x10m
I en kombidetektor utgår man ifrån den lägst klassade detektordelen vilket är värmesensorn som är specad för 30kvm alt 5x5m.

I ert fall är det säkrare att behålla DP721R men kanske blir för omständigt att frånkoppla vid matlagning?
(om den nu är placerad så att den löser vid matlagning)
Man kan göra det via map alt montera en trycknapp som frånkopplar område "Brand" i max 2h som sedan automatiskt tillkopplas.

Eller monterar man en kombidetektor, man får ett skydd dock sämre men det kanske funkar bättre i vardagen.

Mao skall man alltid sätta en rökdetektor där man inte kan sätta en annan detektor som har bättre detektering.
I en bostad är alltid en rökdetektor bäst sålänge man placerar den rätt.
Kan man inte frånkoppla via närvaro i köket? Till exempel om du har en IR detektor där? Så sätter du en tid som tillkoppling sker efter närvaro exempelvis 15-20 minuter, då har du löst problemet automatiskt och har ett bra skydd
 
RilleRock
M Micke620 skrev:
Kan man inte frånkoppla via närvaro i köket? Till exempel om du har en IR detektor där? Så sätter du en tid som tillkoppling sker efter närvaro exempelvis 15-20 minuter, då har du löst problemet automatiskt och har ett bra skydd
Bra ide och visst kan man gör så.
Även det fungerar mycket bra i en normal bostad sålänge man inte har branddetektorer på samma område som är monterade tex i ett närliggande garage etc då köket brukar vara ganska centralt i huset och triggas ofta dagligen.
Man får se vad som passar ens egna behov och förutsättningar.
Det som är den stora fördelen med SPC.

Gör man detta bör man i händelsen ha med att inbrottslarmet i bostaden skall vara "AV" utöver att detektorn i köket skall vara "öppen".
 
Måste logga in i en gammalt SPC system men råkar ut för TLS-buggen. Ingen workaround funkar längre. Är det nån som vet hur man kan göra? Testat både IE och FF och Chrome.
 
RilleRock
R rnenjoy skrev:
Måste logga in i en gammalt SPC system men råkar ut för TLS-buggen. Ingen workaround funkar längre. Är det nån som vet hur man kan göra? Testat både IE och FF och Chrome.
USB + SPC Pro.
 
RilleRock RilleRock skrev:
USB + SPC Pro.
Blä okey :( tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.