M Myckling skrev:
Det var inte en fördom, det var sarkasm.
Jaha. Då vill du alltså håna mej med någon form av humor eller?
 
K Kortling skrev:
Det är inget lagbrott att skjuta en katt som anses förvildad, exempelvis som saknar halsband.
Riktigt så enkelt är det inte om du läser lagtexten citerad ovan.
 
K Kortling skrev:
Det är inget lagbrott att skjuta en katt som anses förvildad, exempelvis som saknar halsband.
Nej men frågan kvarstår ju om hur mycket jag behöver bevisa för att kunna skjuta utan att göra fel. Och hur ska kattägaren bevisa att sin katt inte alls är vild, den gillar bara att dra runt i bygden men äter hemma varje dag kl 11.
Det kan ju bli dålig stämning..
 
K
J JohanLun skrev:
Riktigt så enkelt är det inte om du läser lagtexten citerad ovan.
Du menar att någon blivit åtalad för att ha skjutit en katt utan halsband?
 
Heij83 Heij83 skrev:
Som sagt du håller din katt på din tomt (y)
Jag lämnar absolut avtryck men jag skiter inte i grannens trädgård, inte mina hundar heller. Det handlar framförallt om hygien då jag har barn som vill vara i sandlådan.
Jag försöker respektera mina grannar, är det så att mina hundar skäller så går jag ut och får dom tysta, av respekt för mina grannar. MEN än en gång dom springer inte på grannens fastighet!
Visst kör jag för fort ibland, men jag respekterar samhällen och framförallt 30 zoner. Har stoppat flera bilister som bränner förbi i samhället och informerat vänligt att det ör 50kmh och inte 90.
Förstår inte bara vad det har med sakens att göra?
Jo men med ditt resonemang så har de skällt en gång för mycket och få skulle grannen som tröttnat inte prata med dig utan lägga ut lite kött med råttgift på för att få dem tysta. Hundskall stör säkert någon mer än vad kattskit stör dig. Du försöker respektera dina grannar men lyckas inte.

Jag känner många som är hundrädda som inte alls gillar okoppade hundar. Med ditt sätt att resonera är detta brist på respekt och ok att lägga ut kött med råttgift på. Har du inte hunden kopplad och järnkoll på den, skyll dig själv.

Tycker du detta är ok så vill du och jag ha olika samhällen...

Jag förstår om man bor ensligt på landet och terroriseras av 20 vilda vanskötta katter, men även då, är det uppenbart att det är en borsprungen katt som rymt eller grannens katt kan jag inte acceptera att du tycker dig ha rätt att döda den. Vore jag din granne skulle du inte få det lätt kan jag lova.
 
  • Gilla
calibramicke och 1 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Du menar att någon blivit åtalad för att ha skjutit en katt utan halsband?
De som kör för fort blir heller inte alltid lagförda. Och ja, jag tror du åker dit om du i ett villaområde drar fram bössan, eller, jag vet... Har läst lagtexten ovan? Problemet är nog att ingen ser dig skjuta den. Bor du på landet och har jakträtt så är det lagligt OM den är vild och inte tillhör någon. Skulle jag se någon skjuta en tamkatt skulle jag absolut anmäla detta så får väl det prövas om de gjorde det på rätt sätt.

Jag skulle vara mycket orolig om mina grannar satt på tomten med gevär och ringa polisen direkt. I ett villaområde känns det livsfarligt!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Heij83
J JohanLun skrev:
Jo men med ditt resonemang så har de skällt en gång för mycket och få skulle grannen som tröttnat inte prata med dig utan lägga ut lite kött med råttgift på för att få dem tysta. Hundskall stör säkert någon mer än vad kattskit stör dig. Du försöker respektera dina grannar men lyckas inte.

Jag känner många som är hundrädda som inte alls gillar okoppade hundar. Med ditt sätt att resonera är detta brist på respekt och ok att lägga ut kött med råttgift på. Har du inte hunden kopplad och järnkoll på den, skyll dig själv.

Tycker du detta är ok så vill du och jag ha olika samhällen...

Jag förstår om man bor ensligt på landet och terroriseras av 20 vilda vanskötta katter, men även då, är det uppenbart att det är en borsprungen katt som rymt eller grannens katt kan jag inte acceptera att du tycker dig ha rätt att döda den. Vore jag din granne skulle du inte få det lätt kan jag lova.

Men än en gång, mina hundar är inte på grannens fastighet och skiter, går vi på promenad så ser jag till att dom inte pissar på grannens staket eller dylikt.
Ja, jag bor på landet och är lite orolig för våra kaninungar, kycklingar och att barnen ska få i sig kattskit.
Det handlar om att hålla sina djur borta från andras fastigheter.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jag tror inte det går in hos dig att alla stör sig på olika saker. Du vill inte acceptera detta.

För mig är hundskall värre en skit i rabatten. En lös hund som med leriga fötter hoppar upp för att hälsa och skitar ned mig värre än kattskit i rabatten. Men inte fan dödar jag hunden för det...

Jag accepterar detta, i vissa fall motvilligt. Jag ogillar starkt kamphundar som går lösa när man ser att ägaren köpt den för att vara cool och har noll koll på den och aldrig plockar upp efter den. Då är kattskit en skitsak i jämförelse...
 
Redigerat:
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
De som kör för fort blir heller inte alltid lagförda. Och ja, jag tror du åker dit om du i ett villaområde drar fram bössan, eller, jag vet... Har läst lagtexten ovan? Problemet är nog att ingen ser dig skjuta den. Bor du på landet och har jakträtt så är det lagligt OM den är vild och inte tillhör någon. Skulle jag se någon skjuta en tamkatt skulle jag absolut anmäla detta så får väl det prövas om de gjorde det på rätt sätt.

Jag skulle vara mycket orolig om mina grannar satt på tomten med gevär och ringa polisen direkt. I ett villaområde känns det livsfarligt!
Det är livsfarligt med villaområden!

Dom flesta jägare är ute efter att skjuta rätt individ, det ligger lite grejen med viss typ av jakt.
Så självklart vill dom flesta även kunna ”selektera” rätt katt.
(Det finns ju flera som har gjort fel med skjutna vargar och joggare...).

Men att fånga i fälla är inte okomplicerat och återigen hamnar bördan på den drabbade.

Varför finns inget ansvar för den som möjligen kan ses som kattägare?

Och skulle jag lyckas ta bilder på alla av mej bedömda vildkatter och sätta upp bilder på Ica och lägga till texten om att sätt halsband på dom innan fredag annars skjuter jag dom. Jag kan ana att jag får bajs i postlådan oavsett om någon faktiskt är ägare till någon av dom.
 
K
J JohanLun skrev:
De som kör för fort blir heller inte alltid lagförda. Och ja, jag tror du åker dit om du i ett villaområde drar fram bössan, eller, jag vet... Har läst lagtexten ovan? Problemet är nog att ingen ser dig skjuta den. Bor du på landet och har jakträtt så är det lagligt OM den är vild och inte tillhör någon. Skulle jag se någon skjuta en tamkatt skulle jag absolut anmäla detta så får väl det prövas om de gjorde det på rätt sätt.

Jag skulle vara mycket orolig om mina grannar satt på tomten med gevär och ringa polisen direkt. I ett villaområde känns det livsfarligt!
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Nej men frågan kvarstår ju om hur mycket jag behöver bevisa för att kunna skjuta utan att göra fel. Och hur ska kattägaren bevisa att sin katt inte alls är vild, den gillar bara att dra runt i bygden men äter hemma varje dag kl 11.
Det kan ju bli dålig stämning..
Med andra ord, katter utan halsband är fritt att skjuta på din egen mark.
 
Vi bor på landet också och hundar och hundskit är mycket mera prevalent än kattskit. Vi har nog fan aldrig sett kattskit utomhus här. Senast igår fick man stiga runt en hundskit. Skäller gör dom också, vet inte om det är mera ljud av hundarna eller grannens tupp.
 
  • Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Tja om en hund kommer in i vår gård kommer jag stå beredd att skjuta den. Förra gången någons byracka kom in på gården var den väldigt aggressiv och jagade upp mig på en stege, bara rena turen barnen inte var hemma då. Inte första gången det hänt, men ska se till det blir den sista.

Nä är det något lösspringande djur som vi har haft problem med, och det genom hela livet sen barnsben, så är det hundar. Och det är farliga djur som faktiskt resulterat i skador, allvarliga sådana och ofta på oskyldiga barn som blir ärrade för livet fysiskt och psykiskt. Nästa hund på gården tänker jag inte chansa med något.

Folk har katter här och dom går omkring och det har aldrig varit ett problem i jämförelse, inte ens något klagande om bajs. Vi har ofta grannars katter på vår tomt och det värsta som händer är att dom springer iväg om vi går ut, istället för livshotande skador och ärr.
För att förtydliga så tycker jag om alla djur och vill helst inte skada något överhuvudtaget!
Jag har blivit attackerad av två stora rottweilers som formligen slet av mina kläder med sina käftar, har också fått ena benet sönderbitet av en schäfer.
Trots händelserna ovan så tycker jag ändå om hundar.
Det som är så problematiskt med katter och oansvariga ägare är att man släpper ut sin katt vind för våg (i en ganska stygg värld) och förväntar sig att katten tar ansvar och är skötsam.
 
  • Gilla
liran och 1 till
  • Laddar…
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Det är livsfarligt med villaområden!

Dom flesta jägare är ute efter att skjuta rätt individ, det ligger lite grejen med viss typ av jakt.
Så självklart vill dom flesta även kunna ”selektera” rätt katt.
(Det finns ju flera som har gjort fel med skjutna vargar och joggare...).

Men att fånga i fälla är inte okomplicerat och återigen hamnar bördan på den drabbade.

Varför finns inget ansvar för den som möjligen kan ses som kattägare?

Och skulle jag lyckas ta bilder på alla av mej bedömda vildkatter och sätta upp bilder på Ica och lägga till texten om att sätt halsband på dom innan fredag annars skjuter jag dom. Jag kan ana att jag får bajs i postlådan oavsett om någon faktiskt är ägare till någon av dom.
Jag vet inte var du bor och om det rör sig massor med vildkatter där. Vi pratar nog om olika problematik. Vissa vill skjuta alla lösspringande katter. Kan man säkert konstatera de är vilda, har jakträtt och utbildning så är det en annan sak än att skjuta en välmående katt som troligen har en ägare.
 
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Men för trafik har vi väl en organisation som ska hålla koll? Och även om jag också inland vill kasta spaden efter moppepojkarna ibland så får man hålla sig.

Jag är inte så drastisk att jag skjuter första bästa okända katt på min tomt men när vissa individer har gjort flertalet besök med otrevlig utgång så hamnar dom på listan för ovälkomna.

Jag har frigående höns, mina katter och min fågelhund rör inte ens kycklingar. Men det har ju jag fått övervaka och övertyga dom små rovdjuren om.

Men vilken kattägare försöker övertyga sin katt om att grannens nykrattade tulpanrabbat inte är ett dass?
Att försöka och vara ödmjuk är ju en början, resultatet får vänta. Tycker jag.

Kastrering ger ju resultat men det kostar ju en peng.
Jag förstår inte hur man kan vara upprörd över att katten uträttar sina behov i rabatten. Det är ju gratis gödning? :)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag vet inte var du bor och om det rör sig massor med vildkatter där. Vi pratar nog om olika problematik. Vissa vill skjuta alla lösspringande katter. Kan man säkert konstatera de är vilda, har jakträtt och utbildning så är det en annan sak än att skjuta en välmående katt som troligen har en ägare.
Det är olika problematik men samma regler.

Jag har ett problem med en katt som kom till bygden något förvildad men matas nu av några torpare. Jag har sagt till dom att deras katt brukar komma hem till mej och pissa på min vedklyv. Dom matar vidare men tänker inte kastrera den eftersom det inte är deras katt.
Vissa påstår att man tar över ägandet om man fodrar en katt. Och med den logiken så skulle ju jag kunna mata alla katter jag inte tycker om och sedan skjuta dom eftersom jag anser att dom är mina, enkelt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.