N Nerre skrev:
Storleksmässigt motsvarar den väl en i20, men vi kan dra till med i30 för att ta i lite extra. Den kostar hälften ungefär.

Att låna 200 000 extra i 5 år kostar över 3000 i månaden. Kör man 100 mil i månaden (genomsnittet) så måste man alltså spara in 30 spänn per mil för att få kalkylen att gå ihop. Riktigt så dyr är inte bensinen ännu, En i30 drar enligt specen 0,6 liter milen, om bensinen skulle kosta 20 spänn litern skulle bränslet då kosta 1200 spänn i månaden. Inte ens om elen är gratis går det alltså att spara in 3000 spänn i månaden om man kör genomsnittliga 1200 mil om året. Man måste köra närmare 300 mil i månaden för att få det att gå ihop.

Ni kör 6 mil alla arbetsdagar, om vi räknar högt med 25 arbetsdagar i månaden blir det totalt 150 mil i månaden. Ni kör alltså 50% mer än genomsnittet.
??
Vad försöker du säga?
Vad menas med ”för att få det gå ihop”?
Hur värderas 2a hands värde?
Hur värderas glädjen över att slippa bensin/diesel?
Om man är ute efter ekonomisk vinning eller minimering av förlust så ska man inte köpa ny bil. Man måste värdera andra egenskaper högre.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Att låna 200 000 extra i 5 år kostar över 3000 i månaden.
Helt korrekt, om räntan ligger på 18%. Eller egentligen inte eftersom räntekostnaden får dras av, men vi kan strunta i det. Tips, kolla över dina lån om du kan få ner räntan litegrann.
 
  • Gilla
Pernas och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Storleksmässigt motsvarar den väl en i20, men vi kan dra till med i30 för att ta i lite extra. Den kostar hälften ungefär.

Att låna 200 000 extra i 5 år kostar över 3000 i månaden. Kör man 100 mil i månaden (genomsnittet) så måste man alltså spara in 30 spänn per mil för att få kalkylen att gå ihop. Riktigt så dyr är inte bensinen ännu, En i30 drar enligt specen 0,6 liter milen, om bensinen skulle kosta 20 spänn litern skulle bränslet då kosta 1200 spänn i månaden. Inte ens om elen är gratis går det alltså att spara in 3000 spänn i månaden om man kör genomsnittliga 1200 mil om året. Man måste köra närmare 300 mil i månaden för att få det att gå ihop.

Ni kör 6 mil alla arbetsdagar, om vi räknar högt med 25 arbetsdagar i månaden blir det totalt 150 mil i månaden. Ni kör alltså 50% mer än genomsnittet.
Enligt Auto & motorsport, så är milkostnaden lägre för Ionic elbil jämfört med fossilbilar i golfklassen.
Diagram jämför miljökostnad och egenskaper för elbilar i golfklassen, inklusive Hyundai Ioniq Electric och VW e-Golf.
Tabell från Auto & motorsport som jämför mil-kostnaden för olika bilar i golfklassen, Hyundai Ioniq Hybrid framhävd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pernas
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Enligt Auto & motorsport, så är milkostnaden lägre för Ionic elbil jämfört med fossilbilar i golfklassen.
[bild]
[bild]
Mazda 3 och Astra?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det skrev han ju inte heller? På fossilbilen står det.
Läs texten igen. Den syftar kostnader som inte finns på elbilen men inte heller finns då alla andra typer av bilar.
Man kan inte lista alla kostnader som kan uppstå.
 
Redigerat av moderator:
Ägande av bil är mer än service, byta olja och filter osv. Många av servicepunkterna är samma oavsett el- eller fossilbil - däck, bromsar, kupéfilter osv. Sen har vi därtill allt som hör bilägande till, det som kostar. Värdeminsking, plåtskador, byta vindruta, nya däck osv. När detta är summerat så hamnar man på i princip samma kostnad för likvärdiga el- och fossilbilar.

Det som avgör idag är om elen är billigare än bränslet.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
..., men vi kan dra till med i30 för att ta i lite extra. Den kostar hälften ungefär.
Att låna 200 000 extra i 5 år kostar över 3000 i månaden. Kör man 100 mil i månaden (genomsnittet) så måste man alltså spara in 30 spänn per mil för att få kalkylen att gå ihop...
Hoppas du inte jobbar med ekonomi eller ekonomisk rådgivning. :surprised: :rolleyes: :crysmile:

Förutom att räkna med ränta på 25% (Du kanske tänkte att man lånar 200' som SMS-lån :crysmile:) så missas det ändå flera saker i kalkylen. Skatten och försäkringen kanske skiljer.
Service och andrahandsvärde.

Men med 25% ränta på lånade pengar så har du rätt i att ingen som helst kalkyl kan gå ihop. :)
 
  • Gilla
Sanga och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Läs texten igen. Den syftar kostnader som inte finns på elbilen men inte heller finns då alla andra typer av bilar.
Man kan inte lista alla kostnader som kan uppstå.
Men varför lägger du dig i diskussionen. Han kan svara för sig själv.

Tillför gärna något i tråden.
Återigen läsförståelsen...
Inlägget radar upp saker en elbil inte har, därmed inte sagt att alla fossilbilar inte har alla.
 
Redigerat av moderator:
Fairlane Fairlane skrev:
Helt korrekt, om räntan ligger på 18%. Eller egentligen inte eftersom räntekostnaden får dras av, men vi kan strunta i det. Tips, kolla över dina lån om du kan få ner räntan litegrann.
Jag gick in på https://www.compricer.se/billan/ och matade in 200 000 på 5 år för 2018 års modell. Du kan ju inte bara räkna med räntan, du måste även räkna med amorteringen, för 200 000 är mer än 400 000. Och dessa pengar "försvinner" också.

Visst, andrahandsvärdet kanske skiljer, det vet vi inte så mycket om idag för Ioniqen, eftersom det finns väldigt få 5 år gamla Ioniq...

Peter2400 Peter2400 skrev:
Enligt Auto & motorsport, så är milkostnaden lägre för Ionic elbil jämfört med fossilbilar i golfklassen.
Vad räknar de med för körsträcka? Alla sidor jag hittade räknar med minst 1500 mil om året.

Om du tittar på vad de anger för i30 så hamnar det väldigt nära Ioniq, 36,61 för i30 och 35,45 för Ioniq.
 
Redigerat:
Mikael_L
N Nerre skrev:
Du kan ju inte bara räkna med räntan, du måste även räkna med amorteringen, för 200 000 är mer än 400 000. Och dessa pengar "försvinner" också.
Fast man börjar ju med 200 000 som man "fick", så där kvittas amortering bort.
Svar, amorteringen räknas inte, för då räknar du fel, i så fall har du lånat 200.000 som du aldrig fick i din hand. Men likväl ska betala tillbaka, typ.

Mer pedagogiskt än så kan jag inte förklara detta.
Jag vet inte riktigt varför jag fajtas om denna sak här i tråden, jag antar att jag bara inte vill att helt fantasifullt felaktiga uppgifter ska få fäste hos framtida läsare. :oops:
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Svar, amorteringen räknas inte, för då räknar du fel, då har du lånat 200.000 som du aldrig fick i din hand.
Eh, nej.

Vi tar ett pedagogiskt exemel: Du lånar inga pengar alls.

Då kostar den ena bilen 200 000 och den andra 400 000. Utspritt på 5 år är det alltså 40 000 om året i extra kostnad. Detta måste räknas in i kapitalkostnaden.

Annars har jag ett tips till dig: Du lånar 200 000 och ger mig de pengarna mot att jag betalar dig 2000 i månaden i 5 år. Det är mer är räntan så det blir en vinst för dig (enligt ditt resonemang).
 
Mikael_L
Nu räknar du med att du väljer mellan två bilar som du kör på tippen efter 5 år ...?


Men ska din ursprungliga kalkyl stämma så räknar man inte med amorteringen, utan med ränta och/eller kapitalbindningskostnad.
Sen räknar man med värdeminskningen för bägge bilarna var för sig.
Sen drivmedel och alla övriga kostnader.

Och vem vet, om 5 år är kanske en fossildriven bil 100% iskall, så värdeminskningen just där faktiskt blev 200'. :)
(spekulativt)


edit:
Att amortera är att spara.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Har ni provat att räkna på privatleasing av en Zoe resp en Clio. Det är är enklare och rättvisare då allt utom drivmedel och skatt ingår i båda och du har inget restvärde du behöver ta hänsyn till.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu räknar du med att du väljer mellan två bilar som du kör på tippen efter 5 år ...?
Som jag skrev tog jag inte med andrahandsvärdet, men efter 5 år köper man väl en ny bil? Och då måste man också ta hänsyn till vad den nya bilen kommer att kosta. Om man efter 5 år åter igen ska välja mellan en elbil för 400 000 och en fossilbil för 200 000 så måste ju då elbilens andrahandsvärde vara minst det dubbla gentemot fossilbilens för att andrahandsvärdet ska ge elbilen nån pluspoäng.

Att amortera är att spara.
Ja, och det kostar mer att spara ihop 400 000 än 200 000.
 
R Robert-san01 skrev:
Har ni provat att räkna på privatleasing av en Zoe resp en Clio. Det är är enklare och rättvisare då allt utom drivmedel och skatt ingår i båda och du har inget restvärde du behöver ta hänsyn till.
https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-electric
Säger "från 4395", medans
https://www.hyundai.se/bilar/i30
säger "från 2645".

Så elbilen är "bara" 66% dyrare.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.