optimum optimum skrev:
Nej har inget eget släp men 3 km till hyrställe där jag bokar släp efter behov.
Öppet (bra för virke mm) eller gallerkärra (bra för trädgårdsavfall) eller täckt. (bra om man kör möbler då det är sämre väder)
Eller så får man låna släp på t.ex. Mio Möbler när man ska ta hem det man köpt.

Din elbil troligen större dyrare som ditt företag betalar, eller?
Knappas en privatägd Tesla X för de brukar inte bygga något själva.
Privat betalad nissan leaf 2012 värde idag. 30k för mig
Släpet lastat för bankörning
 
  • En vinröd Nissan Leaf 2012 kopplad till ett släp med en lastad motorcykel, parkerad utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
catherineb och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Visst kan det vara så.
Men vad tror du de med egen husvagn gör, hyr en riktig bil för att åka runt med husvagnen?
Knappast.

Elbilen en semesterfälla. Barnen får vara hemma när grannen åker på husvagnssemester.
Jo jag har också för ca 20 år sedan haft husvagn och barnen älskade det.
Men om vi ska vara ärliga nu.... var ska alla som bor i lägenhet. Radhus. Nya Villakvarter ställa en husvagn hela året för att använda den 2 veckor...

Det funkar för vissa. .. andra funkar det inte för ... lite som...:thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
optimum
A Alexn72 skrev:
Men om vi ska vara ärliga nu.... var ska alla som bor i lägenhet. Radhus. Nya Villakvarter ställa en husvagn hela året för att använda den 2 veckor...

Det funkar för vissa. .. andra funkar det inte för ... lite som...:thinking:
Håller med om att det verkar tokigt med 2 veckor men många har den betydligt mer och vill även det ska vara deras egen. Vissa hyr mm. Vissa har den som säsongscamping. Men du kan prata med husvagnsägare själv. För vissa är husvagn totalt otänkbart och de stannar hellre hemma. Men man får ett mycket trevligt liv ihop med familjen vilket våra barn uppskattade mycket på den tiden. Före tiden med husvagn så hyrde vi stugor men stor chansning att det skulle vara bra väder just då.
Numera eget sommarboende som vi åker till när det passar oss. Där har jag i år byggt ny altan och inglasat uterum och fraktat flera ton tryckimpregnerat då jag vill plocka själv och slippa få med skit.
Jäkligt komplext att fixa detta utan bil som får ha släp.

Men åter till husvagn, vilket du givetvis aldrig haft någon. Många trivs med det och för de flesta motsvarande värdering som jag har, elbil är än så länge otänkbart.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
optimum
A Alexn72 skrev:
Men om vi ska vara ärliga nu.... var ska alla som bor i lägenhet. Radhus. Nya Villakvarter ställa en husvagn hela året för att använda den 2 veckor...

Det funkar för vissa. .. andra funkar det inte för ... lite som...:thinking:
Missade lite. Ja var ska de ställa den?
Ofta hos någon som har platser där man kan förvara den. Vi hade vår hos en bonde som vi även vinterförvarade vår husvagn tills vi behövde den. (ingen plats vid vår villa)

Men en följdfråga till dig.
Var ska alla de som bor i lägenhet mm ladda sin elbil?
Saknas på de flesta ställen även om det blir fler och fler platser. Men nuläget? Hopplöst för majoriteten av hyrestagare.

Ok, var som att sparka upp öppna dörrar. Hoppas du överseende med det.
Har man eget hus är det enkelt att ladda elbil. Men...
 
Fairlane
Hur är det egentligen med husvagnar?
Jag har aldrig haft någon så jag vet ärligt inte, men frågor jag tänker mig är:

1. Hur många husvagnar finns det i Sverige (som faktiskt används)?
2. Hur många av dessa står uppställda på ett och samma ställe är efter år (jag har varit på rätt många campingplatser där man ringar in sin plats med staketet etc)

Jag har som sagt ingen aning, men jag tror ändå det är en minoritet av Sveriges befolkning som kör husvagn så att en elbil inte fungerar.

Själv skulle jag gärna ha en elbil, men det är inte dags att byta bil ön. Nästa bil kanske blir en elbil. Jag har släp, men det får jag lösa. Kanske kan jag bytlåna en bil med en granne de dagar jag behöver krok, eller hyra. Säg att vi är två grannar som kör släp ibland. Ingen av oss kan då ha elbil? Eller skulle vi kunna samarbeta så vi hade en elbil och en fossilbil med krok? Sen känner inte alla såklart sina grannar så eller vill känna, men kanske känner man någon annan? Kanske behåller man fossilbil med krok själv, men kan tänka sig att hjälpa någon som vill köpa elbil med att byta ibland? Det behöver ju inte vara grannen.

Innan jag hade krok själv bytte jag bil med farsan en vecka eller fler när ni skulle köra mycket släp. Vi bytte även när det var semesterdags och vi behövde en större bil. På så vis kunde vi köra med en stor bil och en liten under bil istället för att vi båda skulle behöva ha stor bil. Fast det är klart, att byta bil kunde ju ta 2 timmar, så det går ju inte om man inte kan tänka sig att offra lite tid ibland.
 
S
L largab skrev:
Mindre byte av bromsar, lägre belastning på bensinmotor.
Själva EL drivlinan är nog mer el mindre servicefri.
Bakbromsar byts tvärtom i förtid på laddhybrider för de används för lite. Samma problem fast värre som vid ecodriving med fossilbil med mycket motorbroms och planerande körning.
 
optimum optimum skrev:
Håller med om att det verkar tokigt med 2 veckor men många har den betydligt mer och vill även det ska vara deras egen. Vissa hyr mm. Vissa har den som säsongscamping. Men du kan prata med husvagnsägare själv. För vissa är husvagn totalt otänkbart och de stannar hellre hemma. Men man får ett mycket trevligt liv ihop med familjen vilket våra barn uppskattade mycket på den tiden. Före tiden med husvagn så hyrde vi stugor men stor chansning att det skulle vara bra väder just då.
Numera eget sommarboende som vi åker till när det passar oss. Där har jag i år byggt ny altan och inglasat uterum och fraktat flera ton tryckimpregnerat då jag vill plocka själv och slippa få med skit.
Jäkligt komplext att fixa detta utan bil som får ha släp.

Men åter till husvagn, vilket du givetvis aldrig haft någon. Många trivs med det och för de flesta motsvarande värdering som jag har, elbil är än så länge otänkbart.
Många fakta fel idag.
Har både som barn varit på husvagnssemeter. Där man åkte 10mil . Ställde husvagnen på camping över sommaren.
Ska faktiskt sova i husvagn 3-4 veckor i augusti.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Var ska alla de som bor i lägenhet mm ladda sin elbil?/.../Ok, var som att sparka upp öppna dörrar.
Nej, det var att totalt missa skämtet.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
optimum
Skilj på elbil och laddhybrider
En elbil går på enbart el och de andra bilarna har egen fossildriven motor.

"En renodlad elbil har inget avgasrör. Den ger inga utsläpp och kan därför bidra till en bättre luft på gatorna. Elbilen drivs av en eller flera elmotorer som enbart körs på el från ett batteri."

Läs gärna mer här:
https://www.miljofordon.se/bilar/elbil-och-laddhybrid/
 
optimum optimum skrev:
....
Men en följdfråga till dig.
Var ska alla de som bor i lägenhet mm ladda sin elbil?
Saknas på de flesta ställen även om det blir fler och fler platser. Men nuläget? Hopplöst för majoriteten av hyrestagare.

Ok, var som att sparka upp öppna dörrar. Hoppas du överseende med det.
Har man eget hus är det enkelt att ladda elbil. Men...
Ett beslut i styrelsen och sen kan de skriva att de erbjuder laddplatser.
Är inte detta en möjlighet så kollar man på jobbet hur möjligheterna ser ut.
Funkar inte det så blir det lättare att åka kollektivt eller fossilbil.

Märk väl att jag aldrig tyckt att alla ska köra elbil. Men det är väldigt många som kan.
 
D
A Alexn72 skrev:
Elbilen vinner till sist i alla uträkningar mot fossilt. Om man kör några mil per dag.
Jag har postat ett antal uträkningar.
Vill du jag ska räkna till dig med så lägg upp vad du har för bil. Årsmodell , mil du kör privat, mil du kör till jobb och vad skatten kostar.
Nu verkar ju Nerre inte köra några mil per dag utan har tidigare postat att de mest åker kollektivt.
Skulle du räkna på vårt hushåll skulle elbil inte heller vara ekonomiskt vettigt. Men du får gärna göra kalkylen ändå.
Räkneexempel: Årsmodell 2003, ca 500-600 mil/år varav 0 till jobbet, skatt drygt 2700.
 
optimum optimum skrev:
Visst kan det vara så.
Men vad tror du de med egen husvagn gör, hyr en riktig bil för att åka runt med husvagnen?
Knappast.

Elbilen en semesterfälla. Barnen får vara hemma när grannen åker på husvagnssemester.
Jo jag har också för ca 20 år sedan haft husvagn och barnen älskade det.
Nejdå! Då flyger de till Sydeuropa. ;)
 
A Alexn72 skrev:
Privat betalad nissan leaf 2012 värde idag. 30k för mig
Släpet lastat för bankörning
Specialversion med lagligt drag? ;)
 
R Robert-san01 skrev:
Specialversion med lagligt drag? ;)
:p;)
 
optimum optimum skrev:
Jag kör ofta säckar med trädgårdsavfall i bilen och eftersom det är en kombibil så finns rätt så bra lastutrymme.
Men för lite större saker behövs släpkärra för oss och väldigt många husägare.
Traditionella bilar har denna möjlighet och vissa elbilar (oftast väldig dyra)
Igår var vi på en camping och passade på att kika hur många elbilar vi hittade och det var väldigt få. Någon som hade tält med sig men knappast någon med husvagn. Sedan ett antal husbilar och kanske de hemma hade en elbil.

Många familjer har knappast råd med någon dyrare bil och köper ofta begagnade för 100.000-200.000 (och lägre) som även behöver kunna dra saker efter sig.

De flesta modeller av elbilar kommer nog säkert ha möjlighet till dragkrok med användbar lastförmåga men där är vi inte idag och därför anser jag att för oss och väldigt många är det för tidigt att köpa elbil.

Ofattbart att inte elbilsfrälsta kan inse att elbilen idag är begränsad i traditionellt användningssätt. Blir man så förblindad i att det blir billigt att tanka så man struntar i att den är starkt begränsad i användning som är vanlig för väldigt många.

Om jag vid besöket på campingen hade försökt övertyga några husvagnsägare att skaffa elbil hade de nog skrattat gott och jag fått svaret:
-Ska vi lämna husvagnen hemma?
-Hur tänkte du där?
Du får det att låta som alla i Sverige åker omkring med släp eller husvagn, men det är en väldigt liten procent av alla resor som görs med släpvagn eller husvagn.
99,9 av alla resor som görs med bil går perfekt med en elbil men det är den sista tiondelen av en procent som ställer till det för väldigt många.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.