Nu har jag snart läst "alla" inlägg här på forumet och hur jag än vänder å vrider på vår skiss är jag nu bara "tom" i huvudet.

Någon med friska ögon som kan ta sig en titt på:

http://viltfjall.se/arkitekt.html


och komma med konstruktiv kritik på ett boende för två utan planer på barn som älskar havet och lugnet?

Edit: Lite trött i huvudet blir man ju av alla frågor som dyker upp och som man "tvingas" ta ställning till när man är detaljfreak med visst kontrollbehov. Jag nyanserar mig något:

Huset är tänkt som ett lösvirkeshus där de tillåtna ca 60 kvm byggyta tas tillvara så gott det går med tanke på tomten. Tanken är att 2 personer skall bo bekvämt med vänner på besök ibland, arbete hemma ibland och tillvaratagande av LÄGET vid vattnet, med solförhållanden och annat. Detta är vår första "skiss" efter lite tankearbete å nu har vi stirrat på den några veckor. Vi kommer dock inte på så mycket att ändra men tror mer att det är vi som "kört fast" och inte kan se klart längre. Gärna kritik alltså!
 
Hej!
Jag undrar vilka era begränsningar är, utöver de 60kvm, t ex takhöjd, taklutning, antal våningsplan etc. Dina ritningar saknar norrpil, är utsikten och de stora fönstren i västerläge?
mvh fiddeli
 
Begränsningar som finns är endast byggytan (eg. 60 kvm) och taklutning på 38 grader. "Utsikten är i västerläge, ja. Dvs en gavel måste läggas mot det håll som skisserna visar. Huset bör helst också vara långsmalt (6x10m) då det blir krånglig grundläggning annars.
 
Är det så att taklutningen får vara max 38?
Jag tror att ditt hus kan räknas som ett tvåvåningshus pga det förhöjda vägglivet, men jag vet inte hur bestämmelserna är, när det bara är så på halva huset.
OM du får bygga två plan på din tomt, så kan ni kanske utnyttja detta mycket effektivare än med denna planlösning.
Varför "måste" ni ha en galvelsida mot utsikten?
mvh f
 
fiddeli skrev:
Är det så att taklutningen får vara max 38?
Varför "måste" ni ha en galvelsida mot utsikten?
mvh f
Sorry, mer förtydligande: Huset får ha MAX 38 graders taklutning samt en högst höjd till takfot på 3,5 m. Därför är det lagt som det är då man kan utnyttja berg på ena sidan för att få "upp" huset något i höjd. Det är alltså högre befintlig mark på ena långsidan.

Anledningen till att huset "måste" ha en gavelsida mot utsikten är väl att det finns rejält berg på ena långsidan och en knalle på andra sidan vilket egentligen bara ger ett "långsmalt" hus med gavel mot utsikten. Lite svårt att förklara utan att ha sett det i verkligheten men självklart har detta att göra med budget också, något Sturges-hus i den övre skalan på arkitektoniska "flash"-skalan är vi inte trygga med :)
 
Med den begränsade ytan hade jag nog siktat på en sån öppen planlösning som bara är möjligt. Att dela av för sovrum går ofta med draperier/hyllor och har ni två plan så löser det sig ju även med gäster.
Takfönster kanske hade behövts för att ge ljus, tror att ovanvåningen kan bli rätt mörk annars trots kupan.
Själv hade jag nog t o m försökt att ha öppet till nock emot havet och enbart en brygga på ovanvåningen för badrummet och ett litet sovrum däruppe.

Är otroligt lätt att man upplever ett hus i liten storlek som trångt.

Varför kamin på ovanvåningen? Jag hade satt den på bottenvåningen så den hade kunnat värmt upp hela huset, en murad skorstensstock värmer troligen upp hela det utrymmet och med en öppen planlösning funkar en luftvärmepump suveränt.

Kul hus! Är lite nyfis på om det skall muras upp eller gjutas och hur dräneringen kommer att utformas emot bergssidan. Är nog en hel del vatten som kommer där och på berg än nog inte dräneringen så enkel eller?

/Kent

 
Det enklaste först: Kaminen står på nedervåningen, idag i tanken framflyttad till gaveln nära mittpunkten. Murad skorsten är helt klart en kostnadsfråga.

Små hus = trånga... Ja här har vi slitit en del. Helst hade man ju såklar haft lust på 130 kvm men vi har gett oss den på att klara kravet på cirka 60 kvm byggyta. Nedre delen är ganska öppen tycker vi, funderingarna ligger på övre plan som du nämner med sovrum etc.

Dränering blir en kul nöt att knäcka. Så nära ett högt berg är vi ganska säkra på att JA, en del vatten kommer vi att få bråka med vid grundläggning. Hur man leder den "runt" eller under får vi se när lillhuset som står där idag ryker... :)

Dock: Tanken är ett TRÄHUS. Kanske ser ut som ett murat hus men tanken är trästomme klädd med skivmaterial, funderingar på Colorfront ex http://www.tepro.se/Category.asp?Cat=35&catName=Colorfront+Fasadskiva&s=2

Till detta ceder/lärk eller annat trä på de delar som inte ser ut som "puts" på skisserna.


 
Små hus måste inte varken kännas trånga eller vara trånga.  Huset som ni har ritat det kommer heller INTE att kännas mörkt.  Fönster måste INTE ALLS vara jättelika för att skaffa in ljus. En så enkel sak som 45-gradersvinklade fönsternischer ökar ljusintaget ofantligt jämfört med rätvinklade nischer.

Trappan och trappschaktet plus skorstenen är element som ni kan använda för att binda samman våningsplanen visuellt.  Möjligen kan ni öka ljusinsläppet till bottenplan genom att lägga trapploppet annorlunda.

Husets stora styrka är att ni har arbetat med många vertikala och diagonala linjer. Ni släpper in ljus från alla väderstreck.  Till och med om ni använder betydligt mindre glas får ett spännande dagsljus från gryning till solnedgång.

MEN

1. Räknas verkligen inte gaveln in när ni ska beräkna byggnadshöjden?  Innan ni lägger ner ännu mer jobb på denna lösning tycker jag ni borde snacka ett par ord med bygglovsfolket "offrecord".  OM det nu är så att gaveln är "fri" från höjdkrav kanske det kan vara en idé att bygga souterrain i TRE plan under pulpettak.

2. Om du tycker att en murad skorsten känns för dyr tror jag du får nervösa utslag när du får slutnotan för resten av huset.  En putsugn som sekundär värmekälla på bottenvåningen kommer att betala sig med råge.  I en kamin kan du möjligen grilla äpplen.

3. Jag är inte alls övertygad om att trä blir det bästa materialval.  Ni måste mura väggen mot berget.  Därför blir det sannolikt enklast att mura minst hela bottenvåningen.

4. Tolkar jag ritningen rätt har ni ett klädvårdsrum intill entrén.  En betydligt mer ytsnål lösning är ett våtrum för både bad och klädvård.  Om ni dessutom lägger WC och badrum/klädvård i närheten av köket på bottenvåningen blir ledningsdragningen minimal.  Fråga gärna försäkringsfolk vad de tycker om bubbelbad på andravåningen ifall du tycker jag är tråkig...
;)
 
1. Räknas verkligen inte gaveln in när ni ska beräkna byggnadshöjden?
Enligt de "offrecords" vi fått är det 3,5 takfotshöjd och 38 grader som är stoppet. Vi hoppas på det...

[qoute]2. Om du tycker att en murad skorsten känns för dyr tror jag du får nervösa utslag när du får slutnotan för resten av huset.[/quote] Inga problem, vi är miljonärer... :) Nej, skämt åsido. Vår farhåga var TYNGDEN, bjälklaget och grundläggningen på denna del av huset som då skall bära upp en murad skorsten. Verkar vara lite väl avancerat? Sen var det utrymmeskravet...


3. Ni måste mura väggen mot berget.  Därför blir det sannolikt enklast att mura minst hela bottenvåningen.
Bottenplanet kommer ovan mark, stödmurar murade i framkant/väster. Att mura HELA bottenvåningen, tja då är vi inne på något annat hus tror jag (igen)

4. Tolkar jag ritningen rätt har ni ett klädvårdsrum intill entrén.  En betydligt mer ytsnål lösning är ett våtrum för både bad och klädvård.  Om ni dessutom lägger WC och badrum/klädvård i närheten av köket på bottenvåningen blir ledningsdragningen minimal.  Fråga gärna försäkringsfolk vad de tycker om bubbelbad på andravåningen ifall du tycker jag är tråkig...
;)
Försäkringsnasare finns det ju gott om och de skall ju ha jobb de med :) Men ett KRAV vi har är att se ut mot havet från badrummet å då blev det övre plan :) Klädvård och badrum är för oss två skilda saker, så är det för oss och att ha dessa "saker" ihop (tvätt/tork/kläder/ombyte) är inte vår melodi. Vi vill separera dessa. Smutstvätt ned från sovrummet till tvätt, ut på tork, in i utrymmet innanför sovrum (gå-in-gardrob) är tanken, vi är allergiska mot klädhögar i badrum, där vill vi "njuta"

Tack för funderingarna, det lättar upp våra fastköra tankar! :D
 
Hehehe ... Nej, jag snackar inte om dem nasar försäkringar, utan om dem som reglerar vattenskador.  Visserligen drabbas kanske bara vart hundrade hus av vattenskador.  Men av de vattenskador som FAKTISKT inträffar i villor orsakas de flesta av just badrum inredda på ovanvåningar.

Man ska inte måla fan på väggen.  Men ta det som ett tips att badrum på andravåningen är en riskkonstruktion som kräver minutiöst hantverk.
;)
 
Hej!
Ja, jag sällar mig till dem som tycker att ljusinsläppet från söder, särskilt på ovanvåningen är litet snålt.
Jag tycker också att toaletten nere verkar för liten.

Nackdelarna med en öppen planlösning, som t ex att ljudet sprider sig överallt och att huset inte blir särskilt flexibelt, antar jag att ni tänkt igenom innan ni bestämde er.
Lycka till, mvh fiddeli
 
fiddeli skrev:
Hej!
Ja, jag sällar mig till dem som tycker att ljusinsläppet från söder, särskilt på ovanvåningen är litet snålt.
Jag tycker också att toaletten nere verkar för liten.
Ljusinsläppet på ovanvåningen blir kanske tufft att få till mer, då krävs en större takkupa/takfönster och nja, det blir tydligen inte så lätt att "få igenom" :)

Storleken på toaletten nedre plan är justerad, dock endast för att blidka gudarna", själva vill vi nog ha endast en LITEN toalett/handfat för att spara utrymmet till annat.

Nu har vi dock stött på superkul problem med strandskydd... :'( Så vi får se hur det går framåt. Kanske får vi helt plötsligt massor, massor av tid att fundera :D :D
 
Hemmakatten
Oj, tråkigt med strandskyddsproblem. VAD är det för sorts problem? Normalt är ju strandskyddet alltid 100 m, men ibland kan det vara utsträckt till 300 m. Är det vad ni råkat ut för? Eller fanns det kanske ett hus där innan, men att ni nu vill bygga större som stöter på patrull? Det verkar ju på dina tidigare inlägg att det finns en byggrätt, du skriver tex att kravet är 60kvm byggyta, har detta ändras nu? Vore lärorikt för oss andra att få veta. Hoppas det ordnar sig för er. :)

Själva huset tycker jag är mkt snyggt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.