Tänkte köra trä, men kanske kan fynda på jobbet..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Dum väg att gå, finns smarta växelriktare med strömtång, som känner husets förbrukning och producerar exakt lika mycket som förbrukas, så inget går ut på nätet.
I Spanien spelade det ingen roll om du förbrukade allt, det var höga skatter oavsett.

Tydligen har man ändrat skatterna sedan oktober 2018 så nu kanske solel kan ta lite fart även i Spanien.

https://elpais.com/elpais/2019/02/05/inenglish/1549357123_580894.html

Kvar för spanjorerna är nu bara att få fram pengar till investeringen. ;)
 
Då blir det ingen skatt om jag förbrukar det jag producerar, alltså det går aldrig ut på nätet
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Då blir det ingen skatt om jag förbrukar det jag producerar, alltså det går aldrig ut på nätet
Det var även skatt på all utrustning så det gick inte att undkomma skatt.

Obs! Detta gällde Spanien!
 
R Robert-san01 skrev:
Det var även skatt på all utrustning så det gick inte att undkomma skatt.

Obs! Detta gällde Spanien!
Där är vi väl snart i Sverige också.
 
K karlmb skrev:
Där är vi väl snart i Sverige också.
Förmodligen...
 
K karlmb skrev:
Där är vi väl snart i Sverige också.
förklara gärna hur man skulle kunna ta betalt för solens strålar juridiskt om man använder det inom huset.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
förklara gärna hur man skulle kunna ta betalt för solens strålar juridiskt om man använder det inom huset.
Fastighets skatt. ?
Annars är det ju iaf samma problem som vi vindkraftsandelsägare har sedan fp drev igenom skatt på egen el från dem. Själv skulle jag vilja ladda elbilen på jobbet med el från mina egna solceller hemma.
Sådant är möjligt med smarta kontrakt, men vi vet ju hur det kommer att sluta i Sverige. ..
 
K karlmb skrev:
Fastighets skatt. ?
Annars är det ju iaf samma problem som vi vindkraftsandelsägare har sedan fp drev igenom skatt på egen el från dem. Själv skulle jag vilja ladda elbilen på jobbet med el från mina egna solceller hemma.
Sådant är möjligt med smarta kontrakt, men vi vet ju hur det kommer att sluta i Sverige. ..
Ut på nätet är en helt annan historia.
Jag vill komma dit att det inte är det.
Men inom hemmet så finns det ingen möjlighet att lägga skatt på solens strålar.
Det finns ingen skatt på vatten? skatt på jord, luft mm
Då skulle helt plötsligt bönderna få betala skatt för att grödorna tar upp solens strålar.
Kanske funkar i en diktatur
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
F
A Alexn72 skrev:
Ut på nätet är en helt annan historia.
Jag vill komma dit att det inte är det.
Men inom hemmet så finns det ingen möjlighet att lägga skatt på solens strålar.
Det finns ingen skatt på vatten? skatt på jord, luft mm
Då skulle helt plötsligt bönderna få betala skatt för att grödorna tar upp solens strålar.
Kanske funkar i en diktatur

Haahaaa du underskattar helt klart en jante-sosse som bestämt sig för att det är orättvist att dom i villa kan göra nåt som en i allmännyttan inte kan göra. Dom kommer nog på nåt skall du se.
 
  • Arg
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ut på nätet är en helt annan historia.
Jag vill komma dit att det inte är det.
Men inom hemmet så finns det ingen möjlighet att lägga skatt på solens strålar.
Det finns ingen skatt på vatten? skatt på jord, luft mm
Då skulle helt plötsligt bönderna få betala skatt för att grödorna tar upp solens strålar.
Kanske funkar i en diktatur
Klart det går beskatta. Nu har vi inte fastighetsskatt längre men varför tror du att vi har fastighetsdeklarationen kvar? Det är knappast bara för att bestämma om fatigheten säljs till underpris för att slippa lite reavinstskatt.

Jag skulle inte bli förvånad om det blir ett tillägg på deklarationen för solceller/solfångare likt 3-glas, rinnande vatten, kommunalt avlopp mm. Allt för att ha underlag för framtida avgifter och skatter.

Med stark lobby från försäkringsbolag och elnät är inte heller en återkommande kontroll och registeravgift likt sotning helt otrolig.

Skatter kan duka upp när du minst anar det och i de mest oväntade skepnader...
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Vi behöver en diskussion om skatter och deras storlek i det här landet.
Bensinupproret kommer att få efterföljare.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Då blir det ingen skatt om jag förbrukar det jag producerar, alltså det går aldrig ut på nätet
Det är fastighetsskatt. Den är beroende av vad som finns installerat inte hur det används. Sverige är unikt som inte har fastighetsskatt.

Antagligen försökte man ta tillbaka lite av alla de pengar som rann iväg i ett feldesignat bidragssystem för solceller. En period installerades det mycket solceller i Spanien.
 
Inte skatt, men fastighetsavgift, det gamla systemet höll inte, eller politikerna bor i Fjollåtta, och betala skatt på kåk som värderas till 15milj blir dyrt, största vinnarna där..samt huset betalar mycket skatt ändå!
 
Någon som köpt paneler själv och monterat? Vilka märken är bra, var köper man (nu är ju euron ingen höjdare...) och hur mycket jobb är det att montera om man inte gjort det innan?

Har inte läst på om installation än men jag gissar att de kopplas ihop i en serie med befintliga sladdar och sen dras kabel till elcentral utanpå fasad? Plug n Play?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.