elpaco elpaco skrev:
Hur mycket lutar det?

Typ 25 grader värsta stället
Kanske snittar 13 grader

(24m*9m)
 
J Joakim Alpsten skrev:
Typ 25 grader värsta stället
Kanske snittar 13 grader

(24m*9m)
Du kan i stort sett köra vanliga spridare men med korrigerad vinkel på montaget. Man skall även tänka på att den faktiska ytan är större än måtten på området! (Pythagoras sats)
Här får du bra tips
 
elpaco elpaco skrev:
Du kan i stort sett köra vanliga spridare men med korrigerad vinkel på montaget. Man skall även tänka på att den faktiska ytan är större än måtten på området! (Pythagoras sats)
Här får du bra tips

Galet va grym du är! Fick jag kvällslektye
 
Ni som har bevattning. Vad har ni för controller? Min Rachio dog med åskan. Funderar på att testa något nytt. Någon som har testat Orbit b-hyve?
 
Ingen speciell controller utan bara en magnetventil och en plejdpuck.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ni som har bevattning. Vad har ni för controller? Min Rachio dog med åskan. Funderar på att testa något nytt. Någon som har testat Orbit b-hyve?
Nu var det ett antal år sedan jag installerade, men jag är mycket nöjd med min BlueSpray som jag importerade från USA. Helt wi-fi-styrd, oändligt antal program.
 
Någon som byggt Gardena pipeline eller bevattning och använt vanlig 25mm PEM?
 
R Robert-san01 skrev:
Någon som byggt Gardena pipeline eller bevattning och använt vanlig 25mm PEM?

Yepp, gardena kopplingar och sprinklers (från rubart.de) och Pem 25mm från Rinkaby rör.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Någon som byggt Gardena pipeline eller bevattning och använt vanlig 25mm PEM?
Jag har 95% 25R PEM och sedan lite 32R. Har Gardena anslutningsstationer för Gardenakoppling men sedan Hunter. PEM från Rinkaby. Likaså en del plastkopplingar från dem.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Nyfiken, hur ser er vattenförbrukning ut med automatisk bevattning?
Min gräsmatta som ska bevattnas är 400 m2 och räknar jag på att den vattnas ca 90 dagar/år och i allt som allt 1 timme/gång i fyra sektioner, 15 minuter/sektion med drygt 30 minutliter så kommer jag göra av med drygt 162 m3. Detta är bara gissningar då jag än så länge bara projekterar för bevattning och inte har en aning om hur ofta och hur mycket man behöver vattna. Systemet kommer givetvis använda sig av väderdata för att få ner förbrukningen så mycket som möjligt och endast vattna på natten.

Jag gör idag av med ca 100 m3 på hela huset med två vuxna och då vattnar vi endast planteringar med slang.
 
Jag vet inte hur mycket jag gör av med har inte brytt mig då jag har en brunn dedikerad för bevattning.

Men för att göra det enkelt så räkna med 30 mm i veckan. Det blir 400x30= 12m3 i veckan.
90 dagar = 12 veckor så 144m3 per säsong.
Vet inte vad ni betalar för vattnet men låt oss säga 20:- m3 så blir det 2900:- per säsong.
Kan vara värt att försöka borra/slå ner en brunn. Ett par säsonger så har man räknat hem den investeringen.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag vet inte hur mycket jag gör av med har inte brytt mig då jag har en brunn dedikerad för bevattning.

Men för att göra det enkelt så räkna med 30 mm i veckan. Det blir 400x30= 12m3 i veckan.
90 dagar = 12 veckor så 144m3 per säsong.
Vet inte vad ni betalar för vattnet men låt oss säga 20:- m3 så blir det 2900:- per säsong.
Kan vara värt att försöka borra/slå ner en brunn. Ett par säsonger så har man räknat hem den investeringen.
Men är 90 dagars bevattning á cirka 15 minuter per zon och dag rätt räknat eller hur ofta och mycket vattnar du?
Har absolut ingen möjlighet att borra för en brun då jag bor mitt i ett villaområde.
 
Jag vattnar 15 mm var 3e dag.
Du får räkna ut eller mäta hur lång tid tar att få ner ca 30mm. När du vet det då är tiden intressant, inte annars.

15 min kommer du inte långt på om du inte har ett enormt flöde per zon.
En av mina 145 l/min zoner måste gå 24 min för 15 mm. Mina MP rotator zoner måste gå 1h för 15 mm. Och då står de tätare än radien skulle medge. 3.9 meter på en 4.5 m radie munstycke.

Vad menar du hindrar en att skaffa brunn i villa område?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag vattnar 15 mm var 3e dag.
Du får räkna ut eller mäta hur lång tid tar att få ner ca 30mm. När du vet det då är tiden intressant, inte annars.

15 min kommer du inte långt på om du inte har ett enormt flöde per zon.
En av mina 145 l/min zoner måste gå 24 min för 15 mm. Mina MP rotator zoner måste gå 1h för 15 mm. Och då står de tätare än radien skulle medge. 3.9 meter på en 4.5 m radie munstycke.

Vad menar du hindrar en att skaffa brunn i villa område?
Oki, tack för svaret.
Att borra en egen brunn för bevattning tror jag inte det blir. Vi har berg direkt under gräsmattan på ett par ställen.
 
Någon annan som har koll på hur mycket vatten de gör av med på en automatiskt bevattnad gräsmatta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.