1 467 712 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 734 inlägg
Fast om man exempelvis vill jämföra model 3 med likvärdiga fossilbilar så är väl dessa lämpliga kandidater? Om man vill jämföra en T5 mot en elbil och dragvikt är viktigt är Model X lämpligt?
Jag skulle påstå att motoreffekten är betydligt viktigare för de flesta som köper bil än vad att man får dra hästsläp är.
Jag skulle påstå att motoreffekten är betydligt viktigare för de flesta som köper bil än vad att man får dra hästsläp är.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Titta på vilka modeller som är volymbilarna. Jag skulle säga att motoreffekten är sekundär för majoriteten av bilköparna.13th Marine skrev:Fast om man exempelvis vill jämföra model 3 med likvärdiga fossilbilar så är väl dessa lämpliga kandidater? Om man vill jämföra en T5 mot en elbil och dragvikt är viktigt är Model X lämpligt?
Jag skulle påstå att motoreffekten är betydligt viktigare för de flesta som köper bil än vad att man får dra hästsläp är.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 734 inlägg
Och hur många av AMSs läsare tror du kör en D2a jämfört med en T5a?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Naturligtvis får man väl jämföra likvärdiga bilar i den prisklass man är intresserad av, vanligaste parametrarna är ju storlek, typ av kaross, effekt och affektionsvärde. Vill man köpa en pigg mellanstor sedan så har Volvo S60 och BMW 3-serie passande motoralternativ. I den prisklassen finns även Tesla med model 3 som uppenbarligen kan matcha i en totalkalkyl. Vad är problemet egentligen? Då tycker du att det är bättre med S60 D2, det kanske DU tycker... varför inte en Dacia? Den är ju ännu billigare och slöare.R Robert-san01 skrev:Så när du själv skall köpa bil jämför du alltid samma utrustning och effekt även det kan vara detaljer du inte skulle ha valt till om de inte ingick hos en av de du jämför?
Isf får man väl jämföra 330i och V60 T5 mot en Tesla X. Det är ju bara X som får dra 1800kg av elbilarna. Eller blir det orättvist att jämföra så?
Är det så att man letar fordon med ett specifikt krav om att dra 1800kg så faller Tesla 3 bort direkt.
Hur jämför du olika fordonsmodeller? Du verkar ju ha ett väldigt speciellt sätt hur det går till. Jag är genuint nyfiken.
Redigerat:
Varför 1800 kg? För mig räcker det med 500 kg obromsat släp. Det gäller nog för 95% av befolkningen.R Robert-san01 skrev:Så när du själv skall köpa bil jämför du alltid samma utrustning och effekt även det kan vara detaljer du inte skulle ha valt till om de inte ingick hos en av de du jämför?
Isf får man väl jämföra 330i och V60 T5 mot en Tesla X. Det är ju bara X som får dra 1800kg av elbilarna. Eller blir det orättvist att jämföra så?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Prova att låna ett 500 släp på valfri bygghandel. Eller prova att hyra ett 500 släp på valfri mack.L largab skrev:
Att jag skrev 1800kg för jämförelse var bara för att BMWn och Volvon i jämförelsen får dra det.
Det är lika relevant för jämförelsen som att man får mycket mer motor på köpet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 734 inlägg
Jag vill fortfarande påstå att folk generellt sett bryr sig betydligt mer om motoreffekt än dragvikt vid ett bilköp.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Jag utgår detta: Storlek, motor, dragvikt, antal dörrar, karosstyp, vägegenskaper, körglädje.sunnis skrev:Naturligtvis får man väl jämföra likvärdiga bilar i den prisklass man är intresserad av, vanligaste parametrarna är ju storlek, typ av kaross, effekt och affektionsvärde. Vill man köpa en pigg mellanstor sedan så har Volvo S60 och BMW 3-serie passande motoralternativ. I den prisklassen finns även Tesla med model 3 som uppenbarligen kan matcha i en totalkalkyl. Vad är problemet egentligen? Då tycker du att det är bättre med S60 D2, det kanske DU tycker... varför inte en Dacia? Den är ju ännu billigare och slöare.
Är det så att man letar fordon med ett specifikt krav om att dra 1800kg så faller Tesla 3 bort direkt.
Hur jämför du olika fordonsmodeller? Du verkar ju ha ett väldigt speciellt sätt hur det går till. Jag är genuint nyfiken.
Utifrån det brukar det bli 2-3 kandidater som blir provkörda. Senast blev listan A6, E-klass och 5-serie.
Alla med minsta dieseln för de levererar tillräckligt med kraft för storleken på bil och mina krav på en jobb och byggbil.
Hade jag fått en RS6 till samma pris som en A6 45TDI hade det naturligtvis varit intressant. Men jag betalar inte extra för hk som jag inte behöver.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Jag skulle vilja påstå att förvånansvärt många helt struntar i motoreffekt när de köper bil.13th Marine skrev:
Hur många vet ens hur många cylindrar eller än mindre, hur många hk de har under huven? Det vet att bilen har automat eller manuell och hur man kör den.
De flesta provkör den. Känns den ok, sätena går att ställa så man sitter skönt och det är en snygg modell i rätt färg är det klart.
Nu finns det naturligtvis undantag. När vi skulle skaffa första SUVen fick frun fria händer att välja då hon skulle köra den. Porsche Cayenne diesel gillade jag, dock dissade frun den då den hade för lite motor. Hon valde X5 med största dieseln.
Problemet är ju t.ex. inför jul, midsommar eller nån annan storhelt när man inte är ensam om att välja Stor... Om elen inte räcker till för att alla ska kunna få Stor, vem blir bortvald?A AndersS skrev:
Finns alltid ytterligheter, men t.ex. skulle leverantörens system kunna ha en beräkning utifrån tillgänglig kapacitet när man sätter stopp och tillåter inte flera "stor". Så de som påverkas får hålla tummarna att det ändå räcker till för 100% och blir det enbart 80% får man planera för laddning under färdvägen. Det blir då först till kvarnprincipen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 734 inlägg
Och då vill jag påstå att ännu färre bryr sig om dragvikt på den eventuella dragkroken.R Robert-san01 skrev:Jag skulle vilja påstå att förvånansvärt många helt struntar i motoreffekt när de köper bil.
Hur många vet ens hur många cylindrar eller än mindre, hur många hk de har under huven? Det vet att bilen har automat eller manuell och hur man kör den.
De flesta provkör den. Känns den ok, sätena går att ställa så man sitter skönt och det är en snygg modell i rätt färg är det klart.
Nu finns det naturligtvis undantag. När vi skulle skaffa första SUVen fick frun fria händer att välja då hon skulle köra den. Porsche Cayenne diesel gillade jag, dock dissade frun den då den hade för lite motor. Hon valde X5 med största dieseln.