Väntar spänt på om vi någonsin ska få fiber.. från början trodde vi det låg ungefär 5 år fram i tiden - sedan damp brevet ner i lådan att vi kunde teckna upp oss för fiber.. de skulle gräva här redan "nu". Skyltade hej vilt med lockande info och "garanterade" att det skulle vara installerat inom 2 år (ja eg tidigare än då, men avtalet skulle löpa på "två år").

Vi blev glada, vi ville ju ha fiber - och gärna tidigare än vi trott!

Tror numer att vi hade rätt i vårt antagande, vi var nog närmare rätt på 5-årstänket än deras käbblande om 2 år.. (varför kunde de inte varit tysta? låtit bli att höja våra förhoppningar.. vilket har gett oss sura miner när de inte kan leverera..)

Nåja.. vi fick erbjudande från annan aktör också.. skrev på där med - nu har vi två avtal liggandes MEN .. vårt IP-only avtal har löpt ut.. så vi kan ju säga upp det.. men vi avvaktar tills nått av bolagen har något att komma med!

Suck säger jag bara.. 2 år av kass info (i stort sett ingen info) från ip-onlys sida.. saknar ord!
 
Problemet för IP-Only har väl inte varit brist på "projekt" utan att dom har haft problem med att utföra det dom åtaget sig. Det problemet torde väl knappast försvinna bara för att företaget "sålts"? Det är ju samma folk som ska planera och utföra själva jobbet.
 
Jag "sparkar igång" tråden igen, mitt hushåll har väntat i över 3 år på att få fiber och IP-only ska vara klara i september (sa de senast). Men några gubbar kan man inte se. Som några redan har beskrivit så har de inte haft tillstånd osv gällande grävningen. Hos oss grävde de rakt igenom tomten, de hade väl tydligen ingen planritning, där ser man tydligt tomtgränserna. Skall tilläggas att de grävde brevid vägen men vägen går igenom tomten så en planritning skulle de ha haft. De ville gräva runt huset istället för att bara gå igenom med kabeln in under grunden och sedan vidare i torpargrunden. Men där satte styvfarsan stopp i alla fall.

Nu lutar de åt att säga upp kontraktet, de har ju brytit mot det själva. Får väl gräva upp kabeln själv och lämna den till dem.
Så nej här i Uppland går det väldigt trögt för IP-only.
 
  • Gilla
Krister_L och 1 till
  • Laddar…
Nej, vägen är inte på tomten.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Glädjande nog har det börjat hända saker även här.
Imorgon kommer de och gräver ner tomrör från huset ut till vägen.
Vet också att de varit i kontakt med markägare och vägförening för att lägga ner själva stamledningen, som till stora delar kommer att gå i vägen. Något markägarna uppskattar...
Känns därför helt plötsligt lite mer hoppfullt än tidigare. Dessutom känns det som de nu har en bättre organisation med en inhyrd konsult/projektledare från ett företag som kan och har erfarenhet av kabelgrävning.
Tänk om man kunde ha fiber innan jul.
Den som lever får se.
 
  • Gilla
Snickardyckert
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Nej, vägen är inte på tomten.
Möjligtvis fastigheten.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, vägen är inte på tomten.
Du kan ju omöjligt veta ur vägen är dragen. Så jo den går igenom tomten.
 
Men jag vet att en väg inte kan vara en tomt.
 
@Daniel 109 kan inte du vara så snäll och sluta märka ord och istället tillföra något till trådarna? Jag tycker du verkar rätt skärpt i övrigt så det känns bara onödigt med den typen av inlägg från dig.

De flesta, även du själv skulle jag tro, förstår att @Snickardyckert sannolikt menar fastigheten i sina inlägg.
 
  • Gilla
Sockerhög och 4 till
  • Laddar…
Tomt är väl en synonym till fastighet? Men sak samma kolla själva. Egentligen undrade jag om någon hade erfarenhet att säga upp IP only? Mvh
 
  • Satellitbild över en markerad fastighet med synlig väg och byggnadsstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har avtal med IP-only. Men jag räknar inte med att de kommer att göra något. Så det behöver inte sägas upp. Jag har även avtal med Telia, men det är inte bindande förrän de faktiskt planerar att göra något. Sen verkar det vara ytterligare en spelare på gång. Men jag räknar inte med fiber de närmaste åren.

Nej, tomt är inte en synonym till fastighet.
 
J
mexitegel mexitegel skrev:
@Daniel 109 kan inte du vara så snäll och sluta märka ord och istället tillföra något till trådarna? Jag tycker du verkar rätt skärpt i övrigt så det känns bara onödigt med den typen av inlägg från dig.

De flesta, även du själv skulle jag tro, förstår att @Snickardyckert sannolikt menar fastigheten i sina inlägg.
Jag håller också med om onödigt ordmärkeri, även om det kan vara ack så kul, men i detta fallet hade Snickardyckerten en ganska hög svansföring själv när han menade på att de inte hade koll på saker (vilket kanske stämmer) och då är det extra bra att använda sig av korrekta termer. Annars faller ju själva diskussionen. Om folk däremot frågar om hjälp tycker jag att man ska akta sig för att märka ord (lite till).
 
Flera i min närhet påstår att när de ringt IP-only för att säga upp avtalet har de först "hotat" med 6900kr i avgift som avhandlats tidigare.
Men i nästa sekund erbjudit dom en lägre anslutningsavgift om de sitter lugnt i båten. Från 19 900kr till 16 900kr.
Har inte sett några faktiska bevis men det är vad det snackas om här nu.
 
  • Gilla
Snickardyckert
  • Laddar…
hsd
ip-rea :D
 
  • Haha
Gårdsboende
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag håller också med om onödigt ordmärkeri, även om det kan vara ack så kul, men i detta fallet hade Snickardyckerten en ganska hög svansföring själv när han menade på att de inte hade koll på saker (vilket kanske stämmer) och då är det extra bra att använda sig av korrekta termer. Annars faller ju själva diskussionen. Om folk däremot frågar om hjälp tycker jag att man ska akta sig för att märka ord (lite till).
Kan ju inte bli mer svenskt
Vilket verktyg skall jag använda för att gräva en grop, en spade?
Svar: Det är inget verktyg utan ett trädgårdsredskap.

End of story. Inget svar fick man vad man skulle använda för att gräva en grop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.