E Eva_j skrev:
Ugnifär samma svar har vi fått från lantmäteriet och jurist.
Kul att höra att ni tagit tag i det och skyddar era intressen! (y)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P PetRinAhl skrev:
Låt grannen plantera. Gå ut efteråt mellan er spaljé och tujorna medan jorden fortfarande är lucker efter deras grävning. Slå några kopparspik i den del av tujorna som är på er mark. Jag ger dem max två år...
Det bästa måste givetvis vara att INTE låta grannen plantera någon häck. Om man låter det ske har man ju gett ett tyst medgivande till att plantera den. Såvida det inte sker under semester eller annat när man inte är hemma. O om häcken plötsligt skulle stå där när man kommer hem så får man ta tag i det direkt o gå in till grannen o säga att det blivit fel.
Låter man den stå i två år utan att agera har man ju gett ett ännu mer tyst tillåtande i mina ögon.
Nä, låt inte plantorna röra jorden överhuvudtaget, o skulle det ske så agera omgående.

För övrigt och off topic så funkar inte kopparspik. Jag har testat.
Då är motorsåg mycket mer effektivt.:cool:
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
gränsutvisning, dvs. placera kä
E Eva_j skrev:
Vad jag förstår så kan man få det när inte tomtgränsen inte är dokumenterad och koordinatsatt. Där efter kommer lantmäteriet endast hänvisa till tomtrör. Men absolut du kan gräva upp gränsrören få 6 månaders fängelse o sen få dem utsatt på nytt... (ironi)
Hej Eva,
efter att ha läst hela tråden och alla vindlingar så skulle jag rekommendera:

1) du har en bra karta med identifierade gränser. Mät ut punkt 1 som inte kan hittas.
2) sätt ner en käpp vid punkt 1 och foto-dokumentera.
3) skriv ett brev till grannen och påtala att enligt din karta så ligger gränsen mellan pkt 1 och brunn och uppmana grannen att hålla sig på sin tomt. Om grannen avser att plantera en häck så ska denna planteras på dennes tomt med marginal och INTE i tomtgräns. Om grannen överträder gränsen kommer rättsliga åtgärder att vidtas. Underteckna och datera brevet och spara en kopia. Det behöver inte vara krångligt skrivet utan rakt på sak.

Sedan kan du lugnt avvakta händelseutvecklingen.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 4 till
  • Laddar…
Spänn upp en lina mellan punkterna och fäst brevet på linan på ett par ställen också.
Så kan han eller de inhyrda omöjligt missa. Ta fotodokumentation såklart.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Växter är ingen byggnad.
Byggnation är inte bara hus. Trädgårdsmästare bygger trädgårdar. Trädgårdar brukar i allmänhenhet bestå av både träd och buskar och blommor och annat grönt och kanske ett litet sol- och regnskydd. För övrigt är Kfm en för många nyttig bekantskap.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
harry73
T Tor Magnus skrev:
Byggnation är inte bara hus
Jag hoppas du la märke till att @useless skrev byggnad och att du skrev byggnation.
Även om en trädgårdsmästare kan bygga en trädgård med träd och växter, gör det inte trädgården till en byggnad enligt jordabalken eller pbl.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Som Fastighetsägare/Jordägare har man rätt att ingripa om någon förgriper sig på sin egendom om grannen börjar gräva och ska planter på min fastighet har jag rätt att gripa den personen eller beslagta spade & växter.

Envarsgripande är en rättighet som envar (vem som helst) har att i vissa speciella situationer hindra eller gripa personer som begår eller har begått brott.

Se även byggingabalken
Envarsgripande får du enbart göra om fängelse finns på straffskalan. Om det grannen gör kan klassas som t.ex. skadegörelse så finns fängelse på straffskalan. Du skall omgående kontakta polis efter gripandet. Du skall ange skälet för ditt gripande, i detta fall "min granne försökte plantera en blomma på min tomt".

Du får även bara göra envarsgripande på färsk gärning, du får inte gripa grannen dagen efter blomman är planterad så länge du inte har haft grannen under uppsikt hela natten eller polisen har gjort en efterlyst av personen (att sitta och titta in genom grannens fönster hela natten är nog ett brott i sig själv..) ;-)

Envarsgripande är nog inget att rekommendera i detta fall. Det är nog bättre att ta ett foto med mobiltelefonen som bevis och sedan kräva att grannen återställer tomten när tomtgränsen är 100% fastställd, eller för att spara bilden som bevis åt kronofogden så att de vet var de skall lämna växten efter handräckning.
 
  • Gilla
Buford och 1 till
  • Laddar…
P Pefix skrev:
Hej Eva,
efter att ha läst hela tråden och alla vindlingar så skulle jag rekommendera:

1) du har en bra karta med identifierade gränser. Mät ut punkt 1 som inte kan hittas.
2) sätt ner en käpp vid punkt 1 och foto-dokumentera.
3) skriv ett brev till grannen och påtala att enligt din karta så ligger gränsen mellan pkt 1 och brunn och uppmana grannen att hålla sig på sin tomt. Om grannen avser att plantera en häck så ska denna planteras på dennes tomt med marginal och INTE i tomtgräns. Om grannen överträder gränsen kommer rättsliga åtgärder att vidtas. Underteckna och datera brevet och spara en kopia. Det behöver inte vara krångligt skrivet utan rakt på sak.

Sedan kan du lugnt avvakta händelseutvecklingen.
P Pefix skrev:
Hej Eva,
efter att ha läst hela tråden och alla vindlingar så skulle jag rekommendera:

1) du har en bra karta med identifierade gränser. Mät ut punkt 1 som inte kan hittas.
2) sätt ner en käpp vid punkt 1 och foto-dokumentera.
3) skriv ett brev till grannen och påtala att enligt din karta så ligger gränsen mellan pkt 1 och brunn och uppmana grannen att hålla sig på sin tomt. Om grannen avser att plantera en häck så ska denna planteras på dennes tomt med marginal och INTE i tomtgräns. Om grannen överträder gränsen kommer rättsliga åtgärder att vidtas. Underteckna och datera brevet och spara en kopia. Det behöver inte vara krångligt skrivet utan rakt på sak.

Sedan kan du lugnt avvakta händelseutvecklingen.
Tack för tips och råd. Precis som du redan föreslagit har vi redan gjort. Vi har varit bortresta på kalas nu i 2 dagar och kommer hem idag och till vår stora förtvivlan har grannen planterat tuja häcken trots våra förmaningar och skyltar till eventuella grävare. Dvs grannen har struntat i våra förmaningar. Nu är halva häcken nere i marken och vi har fått stopp på planteringen men mycket skada är redan gjord. Tujorna är satta precis intill vår spaljé där samtliga plantors grenar sticker igenom vår spaljé. Vi är förtvivlade över hur detta kommer se ut när tujan rotat sig och börjar växa på riktigt. Grävaren var en släkting till dem som driver en grävfirma. Denne har inte brytt sig om våra skyltar som satts upp utan säger bara att han tror på de han gräver hos.

Fortsättning lär följa....
 
  • Arg
  • Ledsen
Bettan74 och 11 till
  • Laddar…
E Eva_j skrev:
Tack för tips och råd. Precis som du redan föreslagit har vi redan gjort. Vi har varit bortresta på kalas nu i 2 dagar och kommer hem idag och till vår stora förtvivlan har grannen planterat tuja häcken trots våra förmaningar och skyltar till eventuella grävare. Dvs grannen har struntat i våra förmaningar. Nu är halva häcken nere i marken och vi har fått stopp på planteringen men mycket skada är redan gjord. Tujorna är satta precis intill vår spaljé där samtliga plantors grenar sticker igenom vår spaljé. Vi är förtvivlade över hur detta kommer se ut när tujan rotat sig och börjar växa på riktigt. Grävaren var en släkting till dem som driver en grävfirma. Denne har inte brytt sig om våra skyltar som satts upp utan säger bara att han tror på de han gräver hos.

Fortsättning lär följa....
Fyfan vilken jävla granne. Finns det bild på eländet månne? (Ja inte grannen alltså utan häcken)
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
I detta läget hade jag gjort två val.
(Jag antar att grannsämjan nu är borta med vinden.)

1.
Polisanmält tilltaget.
Nackdel.
Troligen blir ärendet nedlagt och inget mer händer. Om det blir någon utredning kommer det att ta lång tid innan något händer.
Fördel.
Grannen blir rättsligt ålagd att återställa och/eller ersätta, vilket han inte kan komma undan.

2.
Gräv väck skiten o kasta in möget på hans tomt.
Sätt upp ett rejält staket o hoppas på att slippa prata med grannen mer.
Detta förutsatt att gränserna stämmer till 100%, vilket du verkar vara säker på.
Nackdel.
Du får göra jobbet. Och grannen kommer kanske att göra något mot dig. Tex en polisanmälan (Vilket du kan bortse från om allt är dom det ska.) eller förstöra ännu mer för dig.

Fördel.
Häcken försvinner. Du kan känna dig nöjd.

Jag hade troligen gått på alternativ två.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Rekommendationen vid nyplantering från kommunen är 60 cm från tomtgräns för att plantan skall kunna växa.....
 
  • Buskage nära en staketlinje och trottoarkant sedd uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Johanna wicksell och 8 till
  • Laddar…
Ja, fy fan. Bara att trappa upp nu då.

Särskild handräckning från fogden är som sagt den rätta vägen framåt nu, men bestrider grannen gränsen måste ni väl ändå in till Lantmäteriet med den frågan. Jag skulle dock köra båda spåren parallellt. Behövs inte gränsbestämningen kommer ni fortare i mål ju tidigare ni börjar hos fogden.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 2 till
  • Laddar…
E Eva_j skrev:
Rekommendationen vid nyplantering från kommunen är 60 cm från tomtgräns för att plantan skall kunna växa.....
Är detta en bild från aktuellt ställe?
 
Robert63 Robert63 skrev:
Är detta en bild från aktuellt ställe?
Ja det är det, aktuell bild från i kväll
 
  • Arg
Nicro
  • Laddar…
Kommunicerade ni med grannen innan ni satte upp ett rostigt järngaller mellan era tomter? Hur avlöpte den kommunikationen? Det kanske finns en anledning till grannens plötsligt uppkomna behov av tujor?
 
  • Haha
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.