optimum
Är också intresserad hur man får bort klövern.
Den ockuperar mer och mer av gräsmattan och inte så slitagetålig som vanligt gräs.

Eftersom vi har flera miljöexperter här kanske vi kan få lite bra tips på miljövänligt sätt att få bort klövern.
Liten gräsmatta och runt om finns massor med blommor mm så bi mm har sin försörjning fixad.
 
  • Gilla
Kosmos2021
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Är också intresserad hur man får bort klövern.
Den ockuperar mer och mer av gräsmattan och inte så slitagetålig som vanligt gräs.

Eftersom vi har flera miljöexperter här kanske vi kan få lite bra tips på miljövänligt sätt att få bort klövern.
Liten gräsmatta och runt om finns massor med blommor mm så bi mm har sin försörjning fixad.
För min del har jag fått bukt med mycket klöver och mossa genom gödsling med spridare och korn och robotgräsklippare... Det finns några få bestånd med klöver kvar men man märker dem bara om man står vid dem (eller söker efter dem).
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Så här några veckor eller mer senare kan jag konstatera att dicotexen tog rätt bra på klövern. Strollern (av den gamla sorten) hade ingen synlig effekt alls.
 
  • Gilla
Vermilion
  • Laddar…
Gödsla gräset, toppdressa, vattna gräset, klipp gräset ofta. Då blir man av med klöver och mossa.
 
optimum
Mossa fixar man med järnvitrol vilken ännu inte är förbjuden.
Gödsla hör till normal hantering men ändå kommer klövern in.

Veritkalskär och toppdressar vart 3:e år
 
  • Gilla
Gubbe 65
  • Laddar…
Här kommer 2 tips från trädgårdssidor:
 
  • Skärmbild av ett diskussionsforum med inlägg om att bekämpa vitklöver i gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en diskussionstråd på forum.odla.nu om trädgårdstips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt... stroller kombi plus funkade toppen på klöver.
 
Tog lite före-bilder för att ha något att jämföra med lite senare när det fått verka en stund :)

Måste bara nämna att detta är drygt 2 veckor efter jag har kört med mossrivaren och stått på knä 8 timmar och ryckigt upp alla förbaskade klöverrätter som kryper omkring. Fattar inte, de förökar sig mer än kaniner gör! Helt oroligt vad hopplöst at är att at hand om.
 
  • Gräsmatta med klöver och andra växter, tagen innan åtgärd mot överväxt klöver.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med invasiv klöver före behandling, klart grön skillnad mellan gräs och klöver.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med klöver och moss, efter behandling med mossrivare och borttagning av klöverrötter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med mossrivna områden och klöver inför behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
Tog lite före-bilder för att ha något att jämföra med lite senare när det fått verka en stund :)
Det ser ut att vara mycket rölleka där på nedersta bilden. Eller ser jag fel?
Den frodas bra i år häromkring också.

Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
Gå och lek hjälte någon annan stans, era åsikter uppskattas inte här.
"Hur får jag bort mina klöver ur gräsmattan?"
Det är väl bara växelpengar som får plats där? Gör som jag, och ha dina klöver på banken. Mycket säkrare!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det ser ut att vara mycket rölleka där på nedersta bilden. Eller ser jag fel?
Den frodas bra i år häromkring också.
Jo de stämmer bra det. Det är en liten sektion på gräsmattan där jag har även det. Men bra gödsling kommer även de försvinna naturligt, ja de vill säga om inte medlet biter på det :) Vela dela med mig av effekten på röllekan då jag även hade det.
 
Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
Ärligt talat nu, jag skiter i hur fint ni tycker det är med ogräs, bin och getingar får gärna hålla sig långt borta mina barfota fötter. Ni får tycka om hur mycket ni vill att bli stucken av dom MEN!!! Det är inte det denna tråd handlar om! Det handlar ENDAST om hur man bekämpar klövern och INGET annat. Vill ni surra biodling och getingstick så skapa en ny råd för det!

Gå och lek hjälte någon annan stans, era åsikter uppskattas inte här.

Tillbaka till min kamp mot klövern. Jag fick förra veckan min flaska med Dicotex samt en 16-liters ryggburna spruta :D Jag testade alldeles nyss på trottoaren hur pass mycket jag kunde täcka med en liter vatten, det blev endast 7m2 så de innebar att jag gick för långsamt. De skulle räcka till 10m2. Ska testa igen när de torkat upp får att se om jag kan få till tempot lite bättre.
Om du ger dig ut på sprutbekämpningsspåret så ska du kalibrera din spruta (inklusive dig själv!):
-Gå i den takt du tycker känns rätt och spruta ett område om säg 50m2 med vatten. Väg eller mät hur mycket vatten som gick åt till ytan. Utifrån dokumentationen på medlet du vill sprida, säg järnsulfatlösning mot mossa, så kan du beräkna hur mycket järnsulfat som skall läggas per 50m2. Blanda den mängden järnsulfat med volymen vatten du mätt upp för dina 50m2 och spraya i din takt, så kommer rätt mängd att distribueras när du går i din takt.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
optimum
hevi hevi skrev:
Om du ger dig ut på sprutbekämpningsspåret så ska du kalibrera din spruta (inklusive dig själv!):
-Gå i den takt du tycker känns rätt och spruta ett område om säg 50m2 med vatten. Väg eller mät hur mycket vatten som gick åt till ytan. Utifrån dokumentationen på medlet du vill sprida, säg järnsulfatlösning mot mossa, så kan du beräkna hur mycket järnsulfat som skall läggas per 50m2. Blanda den mängden järnsulfat med volymen vatten du mätt upp för dina 50m2 och spraya i din takt, så kommer rätt mängd att distribueras när du går i din takt.
Ja hur svårt kan det vara?
 
Min trottoar av drygt en meter bred så det var väldigt lätt att testa mig fram. Fyllde på med en liter vatten och såg hur långt jag kom. Kom jag 10m så var det perfekt :)
 
Fortfarande ingen märkbar skillnad, möjligtvis en aning mindre vita blommor men inget som verkar dött eller på väg att dö.
 
När sprutade du på det? Och hur stark blandning gjorde du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.