svartöra svartöra skrev:
[länk]
Tydligen är det beroende av bakteriefloran i gräsmattan, men även vitklöver får ihop det.
Intressant läsning, trodde inte att det var så det låg till. Då har ju även vitklövern en dubbel funktion, förutom att förse pollinerarna med mat, så bygger de biomassa på platsen. Mycket nyttigt även om de inte mättar några människomagar.

Hoppas jag inte trampade några gräsmatteälskare på tårna tidigare, jag skrev inget om hur dålig en gräsmatta var, bara hur bra en klöveräng är. Det blir lätt offtopic när känslorna får styra.

PEACE!:cool:
 
Rullar av gräsmatta som delvis är utlagda på existerande gräs med synlig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gör ett försök iaf. Som vanligt har jag nog köpt ungefär hälften så mycket gräs som behövs.
 
Nu ett år senare... Jag körde ivrigt med min mossrivare flertalet gånger under förra sommaren men klövern gav inte upp. I år har den gått helt crazy då jag sjuk en längre stund å lät gräsmattan växa fritt. Klippte allt och körde mossrivaren igen men nu ser det ut som att jag har ljusa maskar över hela tomten. "Maskarna" är de förbaskade klöverrötterna som krypit fram. Vill ha tillbaka min fina gräsmatta :(

Lösningen får bli en flaska Dicotex från Tyskland, den ska visst vara väldigt effektiv mot de förbaskade ogräset. Kan återkomma vid ett senare tillfälle men en effektrapport.
 
  • Gilla
ACID_KING och 2 till
  • Laddar…
Mossrivare är nog inget vidare med klövern. Den lär skapa massor med små klöversticklingar som löper amok.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Därav Dicotex :)
 
Men varför? I dessa dagar med bidöd etc.
 
  • Gilla
Fredde99 och 6 till
  • Laddar…
Repeter Repeter skrev:
Men varför? I dessa dagar med bidöd etc.
Nu tar jag inte ställning för dicotex, men den är väl inte farlig för bin?
 
Nej, men den biologiska enfald man skapar är farligt för bin.
 
Man kan väl plantera blommor brevid gräsmattan. Var sak har sin plats.
 
  • Gilla
Fredrik Bendersjö1 och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Jo.
Och du kan också ränsa ut all mat ur ditt skafferi men behålla ett paket snabbmakaroner. Samma sak!
 
  • Gilla
Nexim
  • Laddar…
Cheesen
Ja tänk så olika man är... Jag tycker att den mörkgröna färgen som klövern har ger gräsmatta ett lyxigt utseende. En gräsmatta utan klöver ser så blek ut...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jo.
Och du kan också ränsa ut all mat ur ditt skafferi men behålla ett paket snabbmakaroner. Samma sak!
Var väl precis motsatsen till vad jag sa. Trådgården är ett skafferi där var sak har sin plats.
 
Ärligt talat nu, jag skiter i hur fint ni tycker det är med ogräs, bin och getingar får gärna hålla sig långt borta mina barfota fötter. Ni får tycka om hur mycket ni vill att bli stucken av dom MEN!!! Det är inte det denna tråd handlar om! Det handlar ENDAST om hur man bekämpar klövern och INGET annat. Vill ni surra biodling och getingstick så skapa en ny råd för det!

Gå och lek hjälte någon annan stans, era åsikter uppskattas inte här.

Tillbaka till min kamp mot klövern. Jag fick förra veckan min flaska med Dicotex samt en 16-liters ryggburna spruta :D Jag testade alldeles nyss på trottoaren hur pass mycket jag kunde täcka med en liter vatten, det blev endast 7m2 så de innebar att jag gick för långsamt. De skulle räcka till 10m2. Ska testa igen när de torkat upp får att se om jag kan få till tempot lite bättre.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
leXor och 28 till
  • Laddar…
Är inte Dicotex förbjudet att köpa/använda i Sverige?

Rätt oansvarigt att använda gifter som sprider sig i natur/miljö och påverkar djur och miljö långt utanför din tomt!
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
E
Flytta till lägenhet och lägg konstgräs på balkongen om du hatar naturen så mycket
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.