optimum
A Alexn72 skrev:
Skrämmande hur dåligt insatt du är i hur saker fungerar då. Hoppas inte du har som yrke där du träffar kunder och ger dem fel information om tex elbilar eller solceller.
Kom med konkret uppgift om vad jag har fel på så kan jag bemöta det.
Anser mig normalt insatt i både el-bilar och bensin/dieselbilar.
Att det i tråden skrivs om solceller när vi diskuterar om det är för tidigt att köpa elbil hör inte ihop. Tror även du ser den kopplingen.
 
optimum
H Husqvarna220Ac skrev:
Den risken/chansen är nog minimal! Där är det nog Merca 220DÖD och tjocktv som gäller, och undrar varför tjocktv’n har utgått från butik..
Menar du mig så har du tokfel. Har nog fler moderna prylar än genomsnittet. BIl XC60 diesel och kostar hälften av vad en motsvarande elbil gör. Därför anser jag att för mig och många andra med motsvarande behov av bil så är det för tidigt att köpa elbil. Körsträcka funkar nog bra med elbil för oss men inte när man vill använda dragkrok eller lastförmåga.

En ursäkt om påhoppet från din sida vore passande.
 
R Robert-san01 skrev:
Även på vintern?
Men du lever Offgrid..?? Skönt...

Vi är ensam på vår gata med solceller, trycker ut för hela gatan när solen lyser, och större anläggning blir det
 
sunnis
R Robert-san01 skrev:
Kapaciteten i kablar och nätstationer till storstäderna är redan belastade till max. Man kan då inte lägga på mer förbrukning under höglasttid.

Kolla gärna inslaget TV4 nyheterna hade där Lindabs VD intervjuades.
Ja fast problemet i sig förutsätter att pågående och framtida investeringar avbryts eller inte kommer att kunna genomföras under kommande decennier. Att några på gatan skaffar elbilar som i sammanhanget är småförbrukare har ingen som helst betydelse. Så frågan är fortfarande varför detta är ett problem? Det är snarare ett investeringsbehov som exakt alla känner till.

Att det råder sporadisk kapacitetbrister under högkonjunktur är inget konstigt. I det här fallet så handlar det inte om brinnande ställverk och överanvändning (vilket i sig inte är tillåtet för nätägare då det är reglerat) utan att det inte går att koppla på nya abonnenter exakt nu då effektbudgeten inte räcker. Det har ganska lite med att några på gatan köper en Tesla och typ några Zoe eller motsvarande fordon inom en 20 års period.

https://www.nyteknik.se/energi/studie-elnatet-maste-bli-smartare-for-att-klara-elbilar-6964937
 
I Stockholm och Skåne har jag rätt bra koll. Det är kapacitet i näten resp produktionskapacitet som är flaskhalsarna. I Skåne hjälper det inte att bygga ut nät och stationer, EON har inte mer produktion att fördela.

I Stockholm saknas det överföringskapacitet och troligen mark för att gräva ner mer och större mottagningstationer.

Så även om pengar och viljan finns hos kraft och nätbolagen måste det till regeringsbeslut för att det inte skall fortsätta vara effektbrist i vissa regioner.

Största kommande flaskhalsen som jag kan se är stängningen av Ringhals.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Här i Norrland har vi överflöd på energi, miljövänlig sådan, 400kv linan söderut däremot är full, vet inte om det skulle byggas en HVDC?
 
Intressant vändning tråden tagit – från ”räckvidd” till ”kapacitetsbrist i elnätet” – funderar jag medan jag står utanför Jönköping och efter 9 minuter och 41 sekunder fyllt mer än vi behöver för att ta oss till nästa stopp där vi ska äta middag (som antagligen kommer på bordet efter att bilen laddat klart).
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Hur långt kommer du på 9 min och 41 sekunders laddning ?
 
S smurfen72 skrev:
Hur långt kommer du på 9 min och 41 sekunders laddning ?
Med den bil vi har laddar man i ungefär 600 km/h, eller alltså cirka en mil per minut för motorvägsfarter (vi kör lagliga 110 km/h just nu, med en snittförbrukning den senaste timmen på ca 1,28 kWh/mil).

Så nu ska vi avverka ca 10 mil innan vi äter middag och efteråt (förhoppningsvis) söver fyraåringen.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag ströläst tråden och jisses vad provocerade folk blir så fort ämnet bilar kommer på tal. Man verkligen känner hur vissa skakar av ilska när någon insinuerar att det kanske inte ska basera sitt bilköp kring att kunna sträckköra 80 mil.
 
  • Gilla
slugger75 och 2 till
  • Laddar…
Rätt sällan jag sträckkör 80 mil men det är nog också rätt sällan mina pausar stämmer med där det finns laddare. Styr man om resorna tar lite mera pauser på ställen där det finns laddare funkar det bra men vill man inte det så är det för tidigt att köpa elbil. Jag liksom de flesta är dåligt insatt i om det är nån miljö nytta med elbil men har inte intresse heller att lägga så mycket pengar på en bil heller så det spelar mindre roll.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
halper halper skrev:
Med den bil vi har laddar man i ungefär 600 km/h, eller alltså cirka en mil per minut för motorvägsfarter (vi kör lagliga 110 km/h just nu, med en snittförbrukning den senaste timmen på ca 1,28 kWh/mil).

Så nu ska vi avverka ca 10 mil innan vi äter middag och efteråt (förhoppningsvis) söver fyraåringen.
Inte så illa utvecklingen går ju framåt tänk när man kan ladda lika snabbt som man tankar en vanlig bil och batteriet räcker lika länge då kan man ju fundera på elbil om det är nån lönsamhet i dom.
 
S smurfen72 skrev:
Rätt sällan jag sträckkör 80 mil men det är nog också rätt sällan mina pausar stämmer med där det finns laddare. Styr man om resorna tar lite mera pauser på ställen där det finns laddare funkar det bra men vill man inte det så är det för tidigt att köpa elbil. Jag liksom de flesta är dåligt insatt i om det är nån miljö nytta med elbil men har inte intresse heller att lägga så mycket pengar på en bil heller så det spelar mindre roll.
Har snabbräknat på det där, jämförde CO2-utsläpp mellan en Tesla 3 och en Audi A6 diesel. Räknade att bilarna tog lika mycket att Producera och la därefter på batteripaketet på Teslas siffror. Fick till break-even vid 6000 mil, därefter avsevärd fördel till Teslan. Räknade även utifrån tysk ful-el.

En förbränningsmotor är fruktansvärt ineffektiv, runt 75-80% av energin i soppan åker ut som värme genom avgasröret/kylningen. En elmotor tar har ett spill på 10-15%. Man vaskar alltså minst en 500-ing vid varje tankning.
 
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Tror inte heller att elbil är universallösningen, däremot lösningen för majoriteten av befolkningen. Glesbygden kan väl åka på biogas?
 
S Stadsbonden skrev:
Har snabbräknat på det där, jämförde CO2-utsläpp mellan en Tesla 3 och en Audi A6 diesel. Räknade att bilarna tog lika mycket att Producera och la därefter på batteripaketet på Teslas siffror. Fick till break-even vid 6000 mil, därefter avsevärd fördel till Teslan. Räknade även utifrån tysk ful-el.

En förbränningsmotor är fruktansvärt ineffektiv, runt 75-80% av energin i soppan åker ut som värme genom avgasröret/kylningen. En elmotor tar har ett spill på 10-15%. Man vaskar alltså minst en 500-ing vid varje tankning.
Men tar dom verkligen lika mycket att producera och hur skitig är kärnkraft ? En rätt stor del av året behövs ju värme i bilen så all spillvärme är inte spillvärme framförallt vid kortare körningar.
 
  • Gilla
henrikpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.