Då förstår du nivån på mitt gröna kunnande, eller snarare ICKE kunnande... :crysmile:

Men man lär sig!

Då är det buskar ympade på stam vi är ute efter helt enkelt! :) Bra att du nämnde det där med pollen, min fru kan ha svårt för det där. Så det ska vi kolla upp!

Så, exempel på andra liknande alternativ tar vi tacksamt emot mao. :)
 
BirgitS
Mina föräldrar hade ett "syrenträd" och vi hade en rosenmandel (rosa blommor som liknar japanska körsbärsträd). Båda är väldigt vackra när de blommar och har ordinärt trädutseende resten av sommaren. Rosenmandel får lätt en viss sorts sjukdom och måste klippas en del just efter blomningen för att minska risken. Skulle gissa att syrenträdet var drygt 20 år när det togs bort av andra skäl och rosenmandeln levde när vi åkte förbi häromåret och då var det också över 20 år, men en av de två ymparna bröts av efter kanske 10-15 år.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Ok, 25m3 räknade jag fram att lådorna skulle svälja... sagt och gjort så la jag en beställning harpad matjord till detta! Det slog mig dock, att det innebär lastbil med tillhörande släp vid sådan ”stor” volym. Hur ska han lyckas tömma så mycket i min förhållandevis lilla låda, när han inte direkt kan sprida ut massorna när han dumpar av jorden?

Fick en idé om att bygga en form av sarg runt hela lådan så att den sväljer lite större volym på höjden än den låga muren gör!
Det blev enligt följande:
Byggprojekt med träställning runt murad låda i förberedelse för leverans av matjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träramkonstruktion byggd runt en låg stenmur för förberedelse av större jordleverans med markduk framlagd på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt med nybyggd stenmur och markduk framför, i förgrunden en grön soptunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt med markduk och stenmur, förberedelse för leverans av matjord i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med markduk och stenblock vid förberedd låda för leverans av stor volym harpad matjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnation av träram som sarg runt låg mur för att höja volymen, med markduk framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


La även markduk framför eftersom jag förstod att massorna inte skulle få plats i lådan direkt! Räknar alltså med att få skotta in en del utav jorden.
 
Och idag kom ekipaget och la matjorden på plats:

Nyutlagd matjord på byggarbetsplats bredvid trästaket och stenmur i soligt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny levererad matjord på plats i en trädgård, inramad av trästaket och pallkrage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny matjord levererad och placerad mellan hus och stenmur på smal uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylevererad hög av matjord framför ett hus, med sophantering och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stor hög med matjord placerad noggrant på en trång yta vid ett hus med murar och carport i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev ju faktiskt väldigt väldigt bra! :D

MEN!! Man kan ju undra om chauffören hade druckit.... :rofl:
En hög med matjord levererad på en byggarbetsplats, inhägnad av en trästaket med en stenmur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imponerad av hur dom lyckas hantera dom där bjässarna. Var ändå bara 3,5meter brett att backa in på och med stenar, murar, carport och vinklar att ta hänsyn.

Bra jobbat Åkericentralen Alingsås som levererade jorden på bara en dags varsel! (y):)
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
En fråga, där jag ska ha planteringar i form av buskar och rabatter. Tänker att jag bottnar med den harpade matjorden, men hur tjockt lager planteringsjord bör jag ha? Och ska jag blanda i kogödsel eller barkmylla eller liknande?
 
BirgitS
Planteringsjord, typ sån man köper på påse, ska blandas ner i gammal jord för att förbättra konsistensen och mullhalten men du har ju ny matjord så någon särskild planteringsjord tror jag inte att du behöver. Däremot är det ju bra att blanda in kogödsel i de översta 20 (?) cm för att höja näringsinnehållet. Om du planterar någon surjordsväxt behöver den specialbehandling.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Var inne på japansk lönn framför altanen men verkar inte som att jorddjupet på 40-70cm räcker till.

Så nu är vi inne på någon bambu, kanske bergsbambu? Vi tänker oss då den som blir runt 1,5-2m hög (Simbo?)... Verkar inte kräva något direkt underhåll vilket passar oss bra, är grön och fin året om, lite exotisk, kräver inget större jorddjup, klarar soligt västerläge. Det enda är väl att den helst ska planteras vindskyddat vilket det väl egentligen inte är. Vet inte hur känsligt det är dock.

Har ni några åsikter kring denna?

Och har ni förslag på vad som kan vara snyggt framför denna växt?
 
BirgitS
Du pratade om odling tidigare och då tycker jag att smultron är en trevlig kantväxt men det finns ju otaliga perenner som fungerar. Smultron vill ha rätt mycket sol så det fungerar inte så bra på den/de sidor som skuggas av t.ex. bambun. Bleggul (?) sockblomma hade jag i nordost så den fungerar bra i lite skuggigare lägen och blir mycket tät (marktäckande) så ogräs har svårt att fröså sig där. Funkia är ett annan bra släkte för skuggiga lägen, många av dem har vackra blad så de är en prydnad även när de inte blommar, dock kommer de igång lite sent på våren så det passar bra att peta ner lökar av snödroppar, krokus och vintergäck runt dem.
 
Smultron har vi redan planterat på annat ställe. :)

I och med att dom lägre växterna hamnar framför bambun kommer dom inte att skuggas, dom kommer stå i stark sol i västerläge.
Skall kika på dina tips till våra mer skuggiga lägen.

Några erfarenheter med bambu?
 
BirgitS
En till fråga, hade tänkt lägga bark imellan planteringarna och en markduk under allt och bara skära upp hål för planteringarna.

När vi var o köpte lite plantor nyss sa damen att vi Inte skulle ha markduk imellan barken och jorden. Utan barken skulle läggas direkt ovanpå jord, barken skulle vi dessutom inte lägga på förns till hösten då allt etablerat sig ordentligt.

Jag har hela tiden varit inne på att ha en duk imellan jordlager och bark. Detta för att förhindra ogräs ifrån marken att komma upp. Då blir det iaf bara ogräs från ovan att ta hand om. Borde inte detta vara att föredra? Glömde ställa frågan Varför hon sa som hon gjorde.

Vad har ni att säga om detta? Hur gör jag?
 
Alla dessa markdukar både under och ovanför plantor gagnar aldrig växtligheten. Man bryter kretsloppet för alla maskar, småkryp och mikroorganismer som tillverkar jord av organiskt nedfall. Sätter du duk ovanpå svälter maskarna ihjäl när de omvandlat det som finns i befintlig jord.
I den jorden har du knappast några besvärliga ogräs, bara att rycka upp så snart något visar sig och så att inget får fäste t.ex. maskrosor med sina pålrötter. Gör man ett ordentligt arbete i början blir det inget problem, fröogräsen som kommer uppifrån är lätta att hantera omgående.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack för konkret svar. Jag struntar helt enkelt i duken....

Om underarbetet är tillräckligt bra gjort vet jag inte. Jag hoppas det? :oops: Men har blandat ut översta lagret befintlig jord med ca 20 säckar planteringsjord och 2 säckar kogödsel så väl jag kunnat med spade, samt blandat ut runt planteringarna med barkmylla. Sedan har vi lagt på en Hasselfors gödsel och krattat ner detta i jorden sedan vattnat.

Ska återkomma med lite bilder imorgon när allt är klart samt vad det blev för något. :) Hade så gärna velat lägga på täckbark nu med en gång, men försäljaren sa att vi skulle vänta till hösten. Så får väl snällt vänta antar jag? :thinking:

Vi har även köpt dvärgsyrener som skall planteras längs med entren.

Samt vita, röda och svarta vinbärsbuskar till baksidan.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Spelar det verkligen så stor roll om jag lägger på täckbark med en gång? Hade verkligen velat göra det lite snyggare i rabatten med täckbark ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.