Tack för tipset! Nu har jag ju rutin på att skruva upp maskinen så jag kan lika gärna göra det en gång till och gå igenom alla kontakter. Tänkte testa att göra en liten slinga av kabelresterna jag har kvar också, för att utesluta eventuellt strul med själva slingan.
Tar tacksamt emot andra tips och idéer med :)
 
B Belzhadar skrev:
Min gjorde exakt så, minst 50 gånger, för ett par år sedan.
Jag skruvade isär den, drog isär alla kontakter inne i klippare och sprayade dem med 5-56.
Har aldrig hänt sedan dess.

Kan vara en slump...
Nej, det är ingen slump. Jag hade precis samma problem och blev till sist förbannad och sparkade den hårt i baken och då blev den frisk en kort period så misstänkte kontaktproblem. Efter att jag skruvade isär klipparen och sprejade med kontaktspray har jag inte heller haft några problem. Kan också vara värt att inspektera kabeln till slingsensorn för en kort bit är exponerad på undersidan.
 
  • Gilla
Kapasu68 och 1 till
  • Laddar…
B Belzhadar skrev:
Min gjorde exakt så, minst 50 gånger, för ett par år sedan.
Jag skruvade isär den, drog isär alla kontakter inne i klippare och sprayade dem med 5-56.
Har aldrig hänt sedan dess.

Kan vara en slump...
Tusen tack, det gjorde susen!! (y):cool:
Nu har jag en begagnad men fullt fungerande slingsensor till övers, men den går säkert åt så småningom...:rofl:
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
K karlmb skrev:
OK. Nedan påverkar nog inte problemet men kan det handla om att roboten är utan laddarström för länge vintertid? Kanske skulle det hjälpa om man anslöt och laddade en stund varje månad eller så ifall kretskortet inte får ström alls annars även batteriet sitter i? Felkonstruktion förstås men inte omöjligt. ..
Detta handlar om stora batteriet i roboten : Behandla Li-polymer batterier som spädbarn!
En sak som inte många vet om lipo-batterier är att de inte mår bra av att vara fulladdade 100% eller urladdade till 0 % långa tider. Det sänker livslängden. Inget större problem i en mobil som laddas o används varje dag med i en maskin som inte brukas under många månader ett potentiellt problem!
Så på hösten vid avställning så att säga, så bör man se till att batteriet istället är ca 80% laddat och sedan underhållsladda upp ditt igen när det självurladdat ner till 20%.
Det borde förbättra livslängden på stora batteriet generellt i alla robotar.
Om ett lipo-batteri självurladdar och behöver underhållsladdning under vinteruppehållet är det trasigt.

Min klippare går sin 6:e säsong med originalbatteriet. Inför vinteruppehållet laddar jag klipparen till 80 %. Sedan får den stå med batteriet monterat och utan laddning hela vintern. När jag sparkar igång klipparen på våren så har laddningen bara sjunkit 2-3 %.

Jag har inte heller behövt byta lilla "kom ihåg-batteriet" ännu. Så det lär inte heller behöva underhållsladdning under vinteruppehållet.
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Worx laddar inte cellerna till 100% (4,20v). Har för mig det är 4,10. De laddas inte ur maximalt heller. Det förlänger livslängden väldigt mkt.
 
Jaha......nu har jag fått ett problem, Klipparen går inte ut på anvisad tid. (schema måndag till fredag) Har gjort så sporadiskt men nu verkar det som detta har ökat. Står kvar i laddaren , avstängd, så man får slå in pinkoden, MEN fulladdad. Så den har gått in och laddat och sen tydligen stängt av sig. Jag vet att det har skrivits om detta innan. jag ändrade språket till Engelska i går men det gjorde tydligen ingen effekt. Är det lönt att köra på Firmwaren igen? eller har nån någon hjälp eller idé??
 
MeanMike MeanMike skrev:
Jaha......nu har jag fått ett problem, Klipparen går inte ut på anvisad tid. (schema måndag till fredag) Har gjort så sporadiskt men nu verkar det som detta har ökat. Står kvar i laddaren , avstängd, så man får slå in pinkoden, MEN fulladdad. Så den har gått in och laddat och sen tydligen stängt av sig. Jag vet att det har skrivits om detta innan. jag ändrade språket till Engelska i går men det gjorde tydligen ingen effekt. Är det lönt att köra på Firmwaren igen? eller har nån någon hjälp eller idé??
Kolla så du inte gjort som jag och glömt att du ställt in klipptiden på "-100%".
 
minus 100% kan man det? grabben har varit på den så det skulle kunna va möljigt. får åka hem på lunchen o kolla.............
 
MeanMike MeanMike skrev:
minus 100% kan man det? grabben har varit på den så det skulle kunna va möljigt. får åka hem på lunchen o kolla.............
Det går absolut, gjort det själv på fyllan och villan..... :sweat::crysmile::thinking:
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Va hemma nu. den stod på 50% så....har jag missat den. För jag har den på 500kvm och då säger den 2:19 min måndag till fredag. antar den bara går hälften av detta då..??..??. man kanske skulle kolla med auto inställningar bara. o se om det funkar då.
 
A aggplanta skrev:
Vilka instruktioner tänkte du på? Jag har två powerpointdokument om hjulbyte. Är det de du tänker på?

Front wheel replacement.ppt
Rear wheel replacement.ppt
Har du kvar de där powerpointdokumenten? Jag får verkligen inte av framhjulen. Har plockat isär hela Worx:en och får ändå inte av dem.
 
mellow_drink mellow_drink skrev:
Hej råkar du har kvar dessa instruktioner om hur man byter hjulet =)?
Fick du något svar kring front wheel replacement dokumentet?
 
A A Haddock skrev:
[länk] instruction for WG794E.zip

Det ska finnas ett eget avsnitt om framhjulsbyte har jag för mig!
Helt underbart. det hjälpte!!
 
  • Gilla
A Haddock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.