Hade visst fått svar från gardena som låg i skräpposten.

Rengjorde enligt bild, var mycket gräs, och de metrarna den körde till laddststionen gick den som den skulle. Håll tummarna för att det var detta som var felet.
 
  • Illustration av en öppnad robotgräsklippare med pilar som pekar på rengöringsställen där gräs kan fastna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Annkina skrev:
Hade visst fått svar från gardena som låg i skräpposten.

Rengjorde enligt bild, var mycket gräs, och de metrarna den körde till laddststionen gick den som den skulle. Håll tummarna för att det var detta som var felet.
Ja det är ett standard fel det där. Lite dålig konstruktion tycker jag.
 
Ett par gånger under klippsäsongen är det bra att vända på maskinen och blåsa rent från gräs.
Annars brukar löst gräs ramla av när klipparen kör på något fast föremål, men är alla hinder (ex. träd) avgränsade med beg.kabel sker inte detta.
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ett par gånger under klippsäsongen är det bra att vända på maskinen och blåsa rent från gräs.
Annars brukar löst gräs ramla av när klipparen kör på något fast föremål, men är alla hinder (ex. träd) avgränsade med beg.kabel sker inte detta.
Blåst rent har vi inte gjort, men här är rätt många hinder som den kör in i så det borde inte vara problem. Kanske för många så det skakar dit istället :D
 
C
N Nybergzzz skrev:
Ngn som har köpt hjul borstar och satt på?
Jag satte på borstar men vet eg. om det gör någon skillnad. Blir rätt mycket gräs på insidan på hjulsidorna. Samlas dock inget gräs på självs hjulen
 
A Annkina skrev:
Vad är felet på klipparen, en sileno +1300, om den tvärnitar mitt på gräsmattan och vänder och kör en bit och tvärnitar och vänder igen? Ibland jätteofta, ibland bara någon gång per dag?

Vi har tagit av karossen och borstat bort gammalt gräs som satt lite överallt, det läste jag någonstans kunde påverka. Men den gjorde likadant direkt iaf.

Den stannar ibland och då står där som felmeddelande: "krockproblem bak".

Köpte den på odla.nu förra våren, visst borde garantin funka än och visst borde jag kunna lämna den på lokala gardenaåterförsäljaren som även reparerar?
Läs mina poster lite längre upp.
Du har gräs under de bakre pinnarna som karossen sitter på.
Ta bort karossen, skruva bort skruvarna (2 per pinne) som fäster pinnarna mot innerkarossen och borsta bort gräset som fastnat under, återmontera och provkör.
Det löste mina problem med exakt samma beteende.
Om det inte blir bättre med detta så skulle jag ringa och reklamera.

Edit: Ha, såg just att du fått hjälp redan, det verkar ju vara det felet iaf.
 
E exxy19 skrev:
Läs mina poster lite längre upp.
Du har gräs under de bakre pinnarna som karossen sitter på.
Ta bort karossen, skruva bort skruvarna (2 per pinne) som fäster pinnarna mot innerkarossen och borsta bort gräset som fastnat under, återmontera och provkör.
Det löste mina problem med exakt samma beteende.
Om det inte blir bättre med detta så skulle jag ringa och reklamera.

Edit: Ha, såg just att du fått hjälp redan, det verkar ju vara det felet iaf.
Ja, det var felet. Enkelt åtgärdat när man vet om det, men känns som ett konstigt konstruktionsfel.
 
N
Hur ofta byter ni knivar? Mina knivar snurrar ganska så lätt efter en månad med ganska intensiv klippning.

För övrigt är jag och sambon väldigt nöjda med våran robot. Lätt att rengöra och vad mkt tid man sparar t att göra annat. :)
 
N Nybergzzz skrev:
Hur ofta byter ni knivar? Mina knivar snurrar ganska så lätt efter en månad med ganska intensiv klippning.

För övrigt är jag och sambon väldigt nöjda med våran robot. Lätt att rengöra och vad mkt tid man sparar t att göra annat. :)
Jag har bytt knivar en gång och det gjorde jag nog efter 1,5 månad ungefär. Kunde inte märka någon större skillnad mellan knivarna och jag märker ingen skillnad på klippningen. Kommer troligtvis inte att byta så ofta i framtiden. En färsk uppsättning i början av säsongen och sen vara nöjd med det kanske?
 
N
G golfgreen skrev:
Jag har bytt knivar en gång och det gjorde jag nog efter 1,5 månad ungefär. Kunde inte märka någon större skillnad mellan knivarna och jag märker ingen skillnad på klippningen. Kommer troligtvis inte att byta så ofta i framtiden. En färsk uppsättning i början av säsongen och sen vara nöjd med det kanske?
Låter som ett bra resonemang. Manualen vill att man ska byta oftare men de är väl ej så konstigt..
 
2-3 gånger/klippsäsong byter vi knivar.
Brukar sätta på nya knivar vid höstavställningen.
 
N Nybergzzz skrev:
Hur ofta byter ni knivar? Mina knivar snurrar ganska så lätt efter en månad med ganska intensiv klippning.

För övrigt är jag och sambon väldigt nöjda med våran robot. Lätt att rengöra och vad mkt tid man sparar t att göra annat. :)
Bytade mina efter en månad, då såg dom ut såhär :oops:
 
  • Slitna bromsbelägg på en reklamtidning med erbjudanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Svedis skrev:
Bytade mina efter en månad, då såg dom ut såhär :oops:
Har du använt den som jordfräs?
 
Tjo i stugorna... Skulle se om någon ny programvara fanns till min R100Li (Sileno) och kopplade in maskinen till usb enl. bruksanvisningen. Programvaran hittade ny programvara om började med uppdateringen. steg 1 av 4 efter steg 3 fick jag upp detta.
Felmeddelande på skärm med texten "Invalid mower state" och en "Retry"-knapp visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har testat allt och kommer inte vidare... Har någon något förslag ? på klipparen ser det ut så här.
GARDENA klipparens display vid uppdatering visar nedladdningssymbol, omgiven av tangentbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den kräver PIN code, men kan inte slå in den. ???
 
D dampa skrev:
Har du använt den som jordfräs?
40mm
Nysådd i våras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.