F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har du läst specen eller hur vet du det? Som yrkesarbetande programmerare blir jag så enormt trött på folk som bara häver ur sig massa skitsnack om buggar/defekter/felprogrammering utan att veta vad som har överenskommits.
Lugna ner dig. Du snackar med en kille här som har rinnande vatten och skiter inomhus så det vet ju han bättre än dig ;)

https://www.byggahus.se/forum/threa...aer-mest-prisvaerd.347759/page-3#post-3348408
 
  • Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
Magnus E K
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har du läst specen eller hur vet du det? Som yrkesarbetande programmerare blir jag så enormt trött på folk som bara häver ur sig massa skitsnack om buggar/defekter/felprogrammering utan att veta vad som har överenskommits.
He, jag är ju också programmerare... Har även jobbat tidigare med korrekturläsning av akademisk litteratur, därav ser jag direkt den typen av fel. (Har svårt att tro i detta fall att specen är så detaljerad att det framgår att presentationen måste följa gängse språk- och typsättningsregler.) Så här kunde den sett ut om jag hade programmerat den (full förståelse för att en del inte ens skulle se skillnad):

Digital display som visar effektuttag på 6144W med en pie-chart och tidangivelse 15:24.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Se upp med minustecken också. Ett annat vanligt fel är användande av bindestreck när det ska vara minustecken. Må vara samma sak i programkod, men inte i text!)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
B
Hej
Ni som har en anläggning installerad och använt det ett tag, vad tycker ni nu i efterhand?
Jag har funderat på det ett bra tag och nu sist så hade jag en firma som var här och tittade.
Det jag fick var ett pris på ca 200 tusen exkl bidrag för en anläggning som på pappret är 45 paneler,
ca 10,5 tusen Kw avkastning. Jag har inte kontaktat några andra än men förmodligen så skulle man kunna klämma dit några paneler till om.

Nu är jag ingen expert men hur fungerar det i verkliga livet?
Innan bidrag så hamnar panelpriset grovt räknat på 3/4 tusen st. och med tanke på att man betalar flera tusen i elräkning/månad så tänker jag så här, t.o.m om inte solpanelen inte går på full effekt så blir det ju några W under de dagar solen är på de. Med andra ord varför kan man inte täcka taket med fler paneler?
Jag har en årsförbrukn på ca 21 tusen Kw, Innebär det att om jag installerar denna anlägg så kommer jag att spara halva min el-inköp eller blir det bara något mindre med tanke på försälj/inköp etc av el.
För vad jag kan tänka mig är att man säljer det inte till samma pris som man köper utan fast spotpriset skulle vara samma så brukar slutkonsumenten förlora gentemot elbolagen.
Mvh
 
Jag har en anläggning på 16,5 kw. Har suttit uppe ett år. Den sitter i östläge och med 20 graders lutning.
Den producerade 13000kwh första året. Ca 4000 av dessa förbrukade jag själv. 9000 har jag sålt.
Sedan i april har jag fått en slant på kontot istället för en elräkning och det är ju rätt skönt. Tror jag har 3700 ”över” nu plus bidraget på drygt 5000 nästa år. Tyvärr kommer man ju inte undan nätavgiften och ska man ha stor anläggning så måste man ju ofta gå upp i huvudsäkring och det blir ju ofta dyrare.

Jag betalade bara 120 000 efter bidraget så jag är nöjd. Bör vara betald på sex år.

Det som förvånade mig var att de gav så pass mycket vid mulet väder. Det är sällan som de ger mindre än husets grundförbrukning - så länge det är snöfritt såklart.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
B
Nu är det vad firman säger, så egentligen behöver det inte bli de 10,5 tusen Kw som de skrivit att det kan bli.

Eftersom jag är novis i området så låter frågorna kanske dumma, men vad jag förstått det hela ....funkar det så här att man fortsätter att köpa el och betalar sina elräkningar som man gjorde innan o istället så får man betalt för den elen som elbolaget köper av en plus/minus den elen som man för stunden använder hemma när panelen jobbar.
 
Så länge anläggningen producerar så förbrukar du den elen själv i första hand. Överskott säljs.

På natten köper du el och den kostnaden dras av från överskottet du samlat ihop på dagtid. Och i slutet av månaden får du en sammanställning typ producerad el minus använd el.
 
Det finns flera bra grupper på Facebook också.
 
B
Tack för svaren. :)
 
S
Det kan vara värt att nämna att lönsamheten i solceller är nästan helt beroende av subventioner och skattelättnader. Den dag regeringen bestämmer att vi skall sälja överskottsel på samma villkor som andra elproducenter och sedan köpa tillbaka el med samma villkor som övriga konsumenter, så blir solceller olönsamma.

I Sverige är solceller också en förlust för utsläppen av växthusgaser eftersom solceller har många gånger högre utsläpp än vår befintliga svenska produktion. Givetvis sett ur ett livscykelperspektiv eftersom de inte släpper ut något när de sitter på taket.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
B BM5 skrev:
Tack för svaren. :)
Kolla även nyare paneler som ger 320/330w. Då lär du komma upp till ca 15kw.
Jag har själv ca 18-20kwh per år och ska ha ca 52 paneler. Men jag drar mig just nu för att vänta in paneler som ger ännu högre effekt. Har sett nya 400w paneler är på väg in. Inte säker hur långt det tar innan de kommer i lager och vad priset blir men minst ska jag har 320/330.
Jag tror inte man blir rik på solpaneler. Det betalar sig själv typ (tänker jag). Kanske lite mer än så om sommaren och solen håller i sig som det har gjort senaste 2 åren.
 
B
Jag är inte ute efter att bli rik utan enbart att både kapa el-räkningen rejält, dels att vara mindre beroende av el-bolagen.
Absolut ett plus att det känns renare än kol o olja fast nu hör jag vissa säger att det inte är så .
 
Jag har inte sett av skatteavdraget - det kommer ju på deklarationen nästa år - känslan är ändå positiv Men då har jag som sagt också kommit billigt undan och har inte heller lånat till det.
Sedan kan man ju naturligtvis fundera på vad det gör för värdet på huset.
 
B BM5 skrev:
Jag är inte ute efter att bli rik utan enbart att både kapa el-räkningen rejält, dels att vara mindre beroende av el-bolagen.
Absolut ett plus att det känns renare än kol o olja fast nu hör jag vissa säger att det inte är så .
Inte jag heller men så länge jag får minst lika mycket som det kostar mig i månaden för installationen (eller lite mer) så är jag nöjd. Jag tror priset på el kommer att stiga så jag inbillar mig att detta är en bra långsiktig affär.
 
B
Håller med dig och hade nog varit nöjd med snäppet under det med. Alltså nästan vad det kostat mig. Givetsvis nöjdare med mera.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.