F
R Robert-san01 skrev:
Man har delat in panelens 60 celler i 3st grupper/strängar om 20. Dessa går som 3st U från ena kortsidan till den andra, typ UUU och är förbundna med förbikopplingsdioder. Blir en cell i ett U skuggat kopplas den gruppen förbi. Blir 20 i en grupp skuggat kommer resterande 40 att producera (ex om den är monterad liggande och har snö eller smuts längs en långsida). Blir 2st i botten eller toppen av var U skuggat kopplas alla 3 grupperna förbi.

Hoppas du blev klokare av mitt försök till förklaring.
Men varför undvika stående montage just vid tre strängar? Stående är ju absolut vanligast och klart billigast. Över tre rader kan jag förstå för att det blir långt för rengöring. Även svårt att se det som ett problem på lutningar över 15-18 grader.
 
F fsn skrev:
Men varför undvika stående montage just vid tre strängar? Stående är ju absolut vanligast och klart billigast. Över tre rader kan jag förstå för att det blir långt för rengöring. Även svårt att se det som ett problem på lutningar över 15-18 grader.
Alla moduler har 3 strängar av celler i var modul med 60 celler.

Hur strängarna på taket skall dras/fördelas har inget med liggande eller stående montage av modulerna att göra.
Schematisk bild som visar strängar och celler i en solpanel samt en varning om saknad bypass-diod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
R Robert-san01 skrev:
Alla moduler har 3 strängar av celler i var modul med 60 celler.

Hur strängarna på taket skall dras/fördelas har inget med liggande eller stående montage av modulerna att göra.
[bild]

Jag vet hur är en modul är uppbyggd och som du skriver så är alla module i princip byggda på samma sätt (finns väl halva med som eventuellt är annorlunda (har inte koll på det))

Men du skrev ”Stående montage brukar man undvika om panelerna har 3 strängar på stående riktning” och det har som tidigare sagts alla. Samtidigt är stående det vanligaste monteringsförfarandet så det är absolut inget man brukar undvika.
 
Panelen är inte samma som anläggningen.

Vi skriver alltid att panelerna skall monteras i landskapsläge när vi gör ramhandlingar och det är ett rätt vanligt krav om du tittar på större installationer.

solceller-pa-tak-1112x440.jpg
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Med de priserna innebär samtliga alternativen en saftig samhällsekonomisk förlust, och troligen en rejäl förlust även för dig som köpare eftersom förutsättningarna och villkoren kommer försämras med tiden. Så det går inte att se det som en investering i varken pengar eller bättre miljö, utan möjligen som ett mindre dåligt alternativ jämfört med att spendera samma pengar på en ny bil eller båt.
Det är drygt 3% avkastning på solceller idag, om man räknar med en helt kasserad anläggning efter 25 år, och man kan låna nedåt 1%, eller sparkontot, som ger 0% avkastning idag.
Räknar man att anläggningen ger 80% av effekten efter 25 år är avkastningen uppåt 8% för de flesta.

Ser inte det dåliga i den kalkylen.
 
  • Gilla
messijah
  • Laddar…
Magnus E K
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Det är drygt 3% avkastning på solceller idag, om man räknar med en helt kasserad anläggning efter 25 år, och man kan låna nedåt 1%, eller sparkontot, som ger 0% avkastning idag.
Räknar man att anläggningen ger 80% av effekten efter 25 år är avkastningen uppåt 8% för de flesta.

Ser inte det dåliga i den kalkylen.
Det är omöjligt att göra en sån kalkyl (som säger något om verkligheten) eftersom elpriser och subventioner/skatteavdrag kommer ändras över tid. Det är troligt att spotpriserna kommer sjunka när solen lyser bra och att staten kommer tvingas ändra nuvarande regler när tillräckligt många ifrågasätter varför solcellsägare ska gynnas på bekostnad av övriga grupper i samhället. (Det faktiska värdet av elen som produceras är bara spotpriset plus eventuell nätnytta; räknar man på det med dagens priser blir den "samhällsekonomiska återbetalningstiden" ca 50 år.)
 
F
R Robert-san01 skrev:
Panelen är inte samma som anläggningen.

Vi skriver alltid att panelerna skall monteras i landskapsläge när vi gör ramhandlingar och det är ett rätt vanligt krav om du tittar på större installationer.

[bild]
Men det har ju inget med en normalinstallation på en normal villa som fö oftast har över 20 graders taklutning där man i princip alltid monterar stående om det är möjligt. Förstår inte varför du skall förvilla och krångla till det så när det insammanhanget är fullständigt irrelevant information?
 
  • Gilla
messijah
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men det har ju inget med en normalinstallation på en normal villa som fö oftast har över 20 graders taklutning där man i princip alltid monterar stående om det är möjligt. Förstår inte varför du skall förvilla och krångla till det så när det insammanhanget är fullständigt irrelevant information?
Man använder detta även på vanliga tak, inte bara stora siter.

Är det fel att försöka optimera installationen bara för att den är liten?

Edit:
 
  • Solpaneler installerade på ett vanligt hus med optimerad installation för storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Magnus E K

Skulle gärna sett en mer detaljerad kalkyl på hur du kommer fram till 50 år samt spontant känns det som att du har en negativ framtidsbild när det gäller solcellsanläggningar , tänk om elpriset skulle dubblas, då blir ju avbetalningstiderna betydligt lägre för ägaren. Det kan ju bli så också. Att vi kommer behöva mer energi i framtiden är nog ingen högoddsare, solceller är inte den fullständiga lösningen, men en del av den, gärna med lite lastbalansering, kärnkraft, samt bättre utnyttjande av de resurser/laster som vi har.
 
  • Gilla
messijah
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är omöjligt att göra en sån kalkyl (som säger något om verkligheten) eftersom elpriser och subventioner/skatteavdrag kommer ändras över tid. Det är troligt att spotpriserna kommer sjunka när solen lyser bra och att staten kommer tvingas ändra nuvarande regler när tillräckligt många ifrågasätter varför solcellsägare ska gynnas på bekostnad av övriga grupper i samhället. (Det faktiska värdet av elen som produceras är bara spotpriset plus eventuell nätnytta; räknar man på det med dagens priser blir den "samhällsekonomiska återbetalningstiden" ca 50 år.)
Nja. Elpriserna i Sverige kommer normaliseras mot övriga Europa dvs öka. Rätt säkert skulle jag säga.

Dessutom, om ditt scenario stämmer kommer batterilagring bli mer lönsamt.

Tycker du är väl negativ, solceller är ett bra komplement till övriga energiproduktion.
 
  • Gilla
Johan Hallbeck och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är omöjligt att göra en sån kalkyl (som säger något om verkligheten) eftersom elpriser och subventioner/skatteavdrag kommer ändras över tid. Det är troligt att spotpriserna kommer sjunka när solen lyser bra och att staten kommer tvingas ändra nuvarande regler när tillräckligt många ifrågasätter varför solcellsägare ska gynnas på bekostnad av övriga grupper i samhället. (Det faktiska värdet av elen som produceras är bara spotpriset plus eventuell nätnytta; räknar man på det med dagens priser blir den "samhällsekonomiska återbetalningstiden" ca 50 år.)
Hur producerar du din egna el där hemma?
 
Jag har solpaneler på taket, och har upptäckt att en del människor har bestämt sig, att solceller är bara skit.
Det vanliga argumentet är att avkastningen är för dålig, ha pengarna på börsen istället. För lång återbetalningstid mm.
Mitt svar är då, jag har redan pengar i aktier. Och sista 12 månaderna har jag gått back på kapitalet. Inga stora pengar, men back ändå.
Sen höjde solcellerna på taket värdet på villan, så då har jag pengar att tjäna när jag säljer villan. Allt detta enligt mäklare.
Sen får jag mindre elräkningar varje månad, pga min egenförbrukning är gratis, plus att jag säljer överproduktionen av el. Och året därpå får jag pengar av staten.

Uterummet jag har kostade ungefär lika mycket som totalsumman för solcellerna. Konstiga är att inte en enda har frågat hur lång återbetalningstid det är! ;) Inkomst 0 kronor per år. Utgifter - fönsterputsmedel och värme sena höstkvällar.
Höjde värdet på villan, ungefär samma summa som solcellerna enligt mäklare.

En kompis investerade i en pool för 6 år sen. Efter 4 år så tömde de den då något gick sönder, då de tyckte att det var för mycket jobb att sköta den, och kostade mer pengar än det var värt att värma upp den. 2018 köpte de en värmepump och körde ac inomhus istället, bästa köpet de gjort säger de.
Tror ni jag vågar fråga hur lång återbetalningstiden var på poolen? :devilish:
För nu när poolen inte är i drift kan det hända att den sänker värdet på deras hus.

Så frågan är, vilket tjänar du mest på?
1 Solceller.
2 Uterum.
3 Pool.
4 Aktier som går back.

Jag var med tidigt 90 tal, och kommer ihåg hur mycket pengar jag förlorade i fonder och aktier. Hösten 2008 var ingen höjdare heller.
 
  • Gilla
Winsa och 13 till
  • Laddar…
F
R Robert-san01 skrev:
Man använder detta även på vanliga tak, inte bara stora siter.

Är det fel att försöka optimera installationen bara för att den är liten?

Edit:

På riktigt, du ringar in en reklambild med liggande paneler från Byggahus och det skulle då stärka eller bevisa ditt tramsande på nåt sätt??! Det visar att det finns installationer med stående och liggande paneler och det du håller på med är inget annat än teoretisk mikrooptimering som rimligtvis inte ens är så stor att den är mätbar.

Det är absolut inget fel att försöka optimera en installation. I en normal villainstallation med begränsad takyta tycker jag att det görs genom att fundera på hur man får in mest panelyta på den effektivaste takytan. Det kan resultera i stående eller liggande paneler (eller 60 vs. 72 cells). Där har du eventuellt en optimering med liggande paneler som märks på riktigt.
 
Magnus E K
A Alexn72 skrev:
Hur producerar du din egna el där hemma?
Det gör jag inte. När mitt hus byggdes på 60-talet tänkte de på att dra in en kabel från elskåpet vid gatan, så jag kan köpa fjärrproducerad el för ett lägre pris än jag skulle kunna producera den för själv. Smart va? ;) Jag köper även in dricksvatten, omhändertagande av spillvatten, mat och ibland sjukvårdstjänster utifrån.
 
  • Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Är det mest öst så skulle jag fråga dem om siffror för årsproduktion som är över 800kWh/kW verkligen stämmer. Rakt söder i typ 40 grader brukar ligga på runt 950.
Vi har Öst/västanläggning och vi ligger på 700kwh/kw, så håller med, låter lite väl bra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.